Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

  • Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #46451
    Janne Hagnell
    Moderator

    Sådär, nu funkar ventilationsvredet! :race Plastlänken från vredet hade inte ens gått av, den hade bara lossat. :CE Gläds ännu en gång åt hur lättmekad ng900 är (ja, utom de där 👿 fjäderbenen, då): Två skruvar och sidostycket på mittkonsolen var borta! :wrench Sedan lamporna i värmereglagepanelen, fästa på en liten platta som bara är att plippa loss, suveränt! :race
    Vreden var som alltid lite halvtrasiga, men några slangklämmor fixade det. :wrench

    Däremot fick det inte lika bra med radion som jag försökte fixa samtidigt. Ny antenn

    hjälpte inte, inte heller omlödning av pluggen till stereon. Det får bli ny skarvsladd genom bilen. :h

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #46576
    Janne Hagnell
    Moderator

    Sådärja, tre nya lampor på plats och full belysning på värmereglagen! Hela operationen tog 10 minuter! :wrench :CE

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #46630
    Janne Hagnell
    Moderator

    Bytte antennkabeln idag – fortfarande ingen radiomottagning?! :bh Kunde det vara själv stereon? Dit med en annan och – perfekt mottagning! Jaja, sladden och antennen var ju ändå dåliga och behövde bytas… :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #48083
    Janne Hagnell
    Moderator

    Aktiv fredagkväll som förutom gräsklippning och spackling även innefattade olje- och filterbyte på Bumsan. :wrench Brukar inte handla motorolja på Biltema men nu hade jag fått fyra liter som jag ville få användning för.
    När jag startade bilen insåg jag plötsligt att det inte lyste någon oljelampa, ens när motorn var av. 😯 Är min trasig för inte kan väl ng900 sakna oljelampa?!
    Jaja, med fullt på stickan är nog risken för motorhaveri inte så stor ändå. 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #48117

    Hummm, kompisen körde utan att kolla att lampan va ok, utan oljetryck visade det sig den dyra vägen..
    MOTORRAS!! En fin 9000 2.0t med automat och 18000 mil gick på slakt…
    Han körde visst på mineralolja som gjorde att motorn kocksade igen, inte kul.. :sad

    #48114
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jepp, kollade idag i instruktionsboken och visst ska det finnas en oljelampa (det kanske låter snudd på imbecillt att tro att den inte skulle finnas men jag tänkte att de kanske integrerat den i check-engine-funktionen eller något annat ”smart”).
    Så nu är frågan: Fixa den befintliga lampan eller sätta dit en annan? Om vi antar att det är fel någon annanstans än i givaren borde man väl lätt kunna koppla på en annan lampa, om givaren är av den gamla typen som bara slår av och på en matarström? Finns ju kul varningslampor som är tänkta för tävlingsbilar och är av typen ”varning för härdsmälta” när det gäller storlek och design. 😎
    Annars går det ju att installera en separat oljetrycksmätare också. Även det coolt men mer jobb. 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #48119
    enor
    Deltagare

    Att ta ut kombiinstrumentet är oerhört enkelt – börja med det, och byt själva glödlampan.

    #48124
    Janne Hagnell
    Moderator

    Så bra! 😀 Alltid trevligast att göra det ordentligt, men jag vill helst slippa en upplevelse lik sommarens fjäderbyte fram… :duck Får konsultera vhb.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #48490
    Janne Hagnell
    Moderator

    I och med kylan har det börjat knarra betänkligt i framvagnen innan bilen är varm. Var kanske ändå dumsnål som inte bytte stötdämpare samtidigt som fjädrar… :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #48510
    svarvaren
    Deltagare

    Det är allagånger oljetryckskontakten!

    Jag har bytt på 3st NG900.
    Den sitter på baksidan av motorn mot torpedväggen ganska långt upp.
    Om jag minns rätt går det åt en 24mm hylsa,gärna en lång hylsa.
    Lite trångt och bökigt men det känns mycket bättre att veta att det finns oljetryck :CE

    /Owe

    #48521
    Janne Hagnell
    Moderator

    Okej, och du har också haft symptomen att lampan aldrig lyser? Givaren har alltså hängt sig i läget ”okej oljetryck”?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #48585
    svarvaren
    Deltagare

    Ja det stämmer!
    En original tror jag kostar runt hundra spänn :AP

    /Owe

    #48586
    Janne Hagnell
    Moderator

    @svarvaren wrote:

    Ja det stämmer!
    En original tror jag kostar runt hundra spänn :AP

    /Owe

    Då får det bli så, tack för tipset!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #50340
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag sitter Bumsan löst, alltså! :bh Först höll jag på att inte komma iväg för att tändningslåset kärvade. Sedan fick jag inte tankat för att tanklocket frusit och höll på att inte komma från macken pga tändningslåset. Som grand finale kunde jag inte spola rutan då munstyckena frusit! :sad
    Tanklocket och spolarna får jag säkert upp med en varmvattenspåse men tändningslåset kostar 1400 kr hos Saab. Går ju att få billigare men då är det två nycklar som gäller och det är ju sådär kul. 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #50341

    Ta ur låskolven innan det fastnar helt Janne!
    Sen kan du starta med mejsel tills du fått tag i ett beg lås…
    Hejsvejs!

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 127 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng