Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 2.0i 1998: Bumsan
- Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av .
- FörfattareInlägg
- 12 augusti, 2012 kl. 21:02 #46451
Janne Hagnell
ModeratorSådär, nu funkar ventilationsvredet! :race Plastlänken från vredet hade inte ens gått av, den hade bara lossat. :CE Gläds ännu en gång åt hur lättmekad ng900 är (ja, utom de där 👿 fjäderbenen, då): Två skruvar och sidostycket på mittkonsolen var borta! :wrench Sedan lamporna i värmereglagepanelen, fästa på en liten platta som bara är att plippa loss, suveränt! :race
Vreden var som alltid lite halvtrasiga, men några slangklämmor fixade det. :wrench
Däremot fick det inte lika bra med radion som jag försökte fixa samtidigt. Ny antenn
hjälpte inte, inte heller omlödning av pluggen till stereon. Det får bli ny skarvsladd genom bilen. :h96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”17 augusti, 2012 kl. 20:30 #46576Janne Hagnell
ModeratorSådärja, tre nya lampor på plats och full belysning på värmereglagen! Hela operationen tog 10 minuter! :wrench :CE
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”19 augusti, 2012 kl. 21:27 #46630Janne Hagnell
ModeratorBytte antennkabeln idag – fortfarande ingen radiomottagning?! :bh Kunde det vara själv stereon? Dit med en annan och – perfekt mottagning! Jaja, sladden och antennen var ju ändå dåliga och behövde bytas… :duck
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”28 september, 2012 kl. 19:54 #48083Janne Hagnell
ModeratorAktiv fredagkväll som förutom gräsklippning och spackling även innefattade olje- och filterbyte på Bumsan. :wrench Brukar inte handla motorolja på Biltema men nu hade jag fått fyra liter som jag ville få användning för.
När jag startade bilen insåg jag plötsligt att det inte lyste någon oljelampa, ens när motorn var av. 😯 Är min trasig för inte kan väl ng900 sakna oljelampa?!
Jaja, med fullt på stickan är nog risken för motorhaveri inte så stor ändå. 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”30 september, 2012 kl. 09:14 #48117Andreas Hermansson
DeltagareHummm, kompisen körde utan att kolla att lampan va ok, utan oljetryck visade det sig den dyra vägen..
MOTORRAS!! En fin 9000 2.0t med automat och 18000 mil gick på slakt…
Han körde visst på mineralolja som gjorde att motorn kocksade igen, inte kul.. :sad30 september, 2012 kl. 10:51 #48114Janne Hagnell
ModeratorJepp, kollade idag i instruktionsboken och visst ska det finnas en oljelampa (det kanske låter snudd på imbecillt att tro att den inte skulle finnas men jag tänkte att de kanske integrerat den i check-engine-funktionen eller något annat ”smart”).
Så nu är frågan: Fixa den befintliga lampan eller sätta dit en annan? Om vi antar att det är fel någon annanstans än i givaren borde man väl lätt kunna koppla på en annan lampa, om givaren är av den gamla typen som bara slår av och på en matarström? Finns ju kul varningslampor som är tänkta för tävlingsbilar och är av typen ”varning för härdsmälta” när det gäller storlek och design. 😎
Annars går det ju att installera en separat oljetrycksmätare också. Även det coolt men mer jobb. 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”30 september, 2012 kl. 11:45 #48119enor
DeltagareAtt ta ut kombiinstrumentet är oerhört enkelt – börja med det, och byt själva glödlampan.
30 september, 2012 kl. 14:44 #48124Janne Hagnell
ModeratorSå bra! 😀 Alltid trevligast att göra det ordentligt, men jag vill helst slippa en upplevelse lik sommarens fjäderbyte fram… :duck Får konsultera vhb.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”11 oktober, 2012 kl. 15:13 #48490Janne Hagnell
ModeratorI och med kylan har det börjat knarra betänkligt i framvagnen innan bilen är varm. Var kanske ändå dumsnål som inte bytte stötdämpare samtidigt som fjädrar… :ID
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”11 oktober, 2012 kl. 23:48 #48510svarvaren
DeltagareDet är allagånger oljetryckskontakten!
Jag har bytt på 3st NG900.
Den sitter på baksidan av motorn mot torpedväggen ganska långt upp.
Om jag minns rätt går det åt en 24mm hylsa,gärna en lång hylsa.
Lite trångt och bökigt men det känns mycket bättre att veta att det finns oljetryck :CE/Owe
12 oktober, 2012 kl. 15:32 #48521Janne Hagnell
ModeratorOkej, och du har också haft symptomen att lampan aldrig lyser? Givaren har alltså hängt sig i läget ”okej oljetryck”?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”15 oktober, 2012 kl. 11:19 #48585svarvaren
DeltagareJa det stämmer!
En original tror jag kostar runt hundra spänn :AP/Owe
15 oktober, 2012 kl. 11:23 #48586Janne Hagnell
Moderator@svarvaren wrote:
Ja det stämmer!
En original tror jag kostar runt hundra spänn :AP/Owe
Då får det bli så, tack för tipset!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”12 december, 2012 kl. 09:33 #50340Janne Hagnell
ModeratorIdag sitter Bumsan löst, alltså! :bh Först höll jag på att inte komma iväg för att tändningslåset kärvade. Sedan fick jag inte tankat för att tanklocket frusit och höll på att inte komma från macken pga tändningslåset. Som grand finale kunde jag inte spola rutan då munstyckena frusit! :sad
Tanklocket och spolarna får jag säkert upp med en varmvattenspåse men tändningslåset kostar 1400 kr hos Saab. Går ju att få billigare men då är det två nycklar som gäller och det är ju sådär kul. 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”12 december, 2012 kl. 11:09 #50341Andreas Hermansson
DeltagareTa ur låskolven innan det fastnar helt Janne!
Sen kan du starta med mejsel tills du fått tag i ett beg lås…
Hejsvejs! - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.