Saab 900 2.0i 1998: Bumsan
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan
- Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 12, 2012 kl. 21:02 #46451
Sådär, nu funkar ventilationsvredet! :race Plastlänken från vredet hade inte ens gått av, den hade bara lossat. :CE Gläds ännu en gång åt hur lättmekad ng900 är (ja, utom de där 👿 fjäderbenen, då): Två skruvar och sidostycket på mittkonsolen var borta! :wrench Sedan lamporna i värmereglagepanelen, fästa på en liten platta som bara är att plippa loss, suveränt! :race
Vreden var som alltid lite halvtrasiga, men några slangklämmor fixade det. :wrench

Däremot fick det inte lika bra med radion som jag försökte fixa samtidigt. Ny antenn

hjälpte inte, inte heller omlödning av pluggen till stereon. Det får bli ny skarvsladd genom bilen. :h96 V4 1975 ”Bollen”
augusti 17, 2012 kl. 20:30 #46576Sådärja, tre nya lampor på plats och full belysning på värmereglagen! Hela operationen tog 10 minuter! :wrench :CE

96 V4 1975 ”Bollen”
augusti 19, 2012 kl. 21:27 #46630Bytte antennkabeln idag – fortfarande ingen radiomottagning?! :bh Kunde det vara själv stereon? Dit med en annan och – perfekt mottagning! Jaja, sladden och antennen var ju ändå dåliga och behövde bytas… :duck
96 V4 1975 ”Bollen”
september 28, 2012 kl. 19:54 #48083Aktiv fredagkväll som förutom gräsklippning och spackling även innefattade olje- och filterbyte på Bumsan. :wrench Brukar inte handla motorolja på Biltema men nu hade jag fått fyra liter som jag ville få användning för.
När jag startade bilen insåg jag plötsligt att det inte lyste någon oljelampa, ens när motorn var av. 😯 Är min trasig för inte kan väl ng900 sakna oljelampa?!
Jaja, med fullt på stickan är nog risken för motorhaveri inte så stor ändå. 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
september 30, 2012 kl. 09:14 #48117Hummm, kompisen körde utan att kolla att lampan va ok, utan oljetryck visade det sig den dyra vägen..
MOTORRAS!! En fin 9000 2.0t med automat och 18000 mil gick på slakt…
Han körde visst på mineralolja som gjorde att motorn kocksade igen, inte kul.. :sadseptember 30, 2012 kl. 10:51 #48114Jepp, kollade idag i instruktionsboken och visst ska det finnas en oljelampa (det kanske låter snudd på imbecillt att tro att den inte skulle finnas men jag tänkte att de kanske integrerat den i check-engine-funktionen eller något annat ”smart”).
Så nu är frågan: Fixa den befintliga lampan eller sätta dit en annan? Om vi antar att det är fel någon annanstans än i givaren borde man väl lätt kunna koppla på en annan lampa, om givaren är av den gamla typen som bara slår av och på en matarström? Finns ju kul varningslampor som är tänkta för tävlingsbilar och är av typen ”varning för härdsmälta” när det gäller storlek och design. 😎
Annars går det ju att installera en separat oljetrycksmätare också. Även det coolt men mer jobb. 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
september 30, 2012 kl. 14:44 #48124Så bra! 😀 Alltid trevligast att göra det ordentligt, men jag vill helst slippa en upplevelse lik sommarens fjäderbyte fram… :duck Får konsultera vhb.
96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 11, 2012 kl. 15:13 #48490I och med kylan har det börjat knarra betänkligt i framvagnen innan bilen är varm. Var kanske ändå dumsnål som inte bytte stötdämpare samtidigt som fjädrar… :ID
96 V4 1975 ”Bollen”
Det är allagånger oljetryckskontakten!
Jag har bytt på 3st NG900.
Den sitter på baksidan av motorn mot torpedväggen ganska långt upp.
Om jag minns rätt går det åt en 24mm hylsa,gärna en lång hylsa.
Lite trångt och bökigt men det känns mycket bättre att veta att det finns oljetryck :CE/Owe
oktober 12, 2012 kl. 15:32 #48521Okej, och du har också haft symptomen att lampan aldrig lyser? Givaren har alltså hängt sig i läget ”okej oljetryck”?
96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 15, 2012 kl. 11:23 #48586@svarvaren wrote:
Ja det stämmer!
En original tror jag kostar runt hundra spänn :AP/Owe
Då får det bli så, tack för tipset!
96 V4 1975 ”Bollen”
december 12, 2012 kl. 09:33 #50340Idag sitter Bumsan löst, alltså! :bh Först höll jag på att inte komma iväg för att tändningslåset kärvade. Sedan fick jag inte tankat för att tanklocket frusit och höll på att inte komma från macken pga tändningslåset. Som grand finale kunde jag inte spola rutan då munstyckena frusit! :sad
Tanklocket och spolarna får jag säkert upp med en varmvattenspåse men tändningslåset kostar 1400 kr hos Saab. Går ju att få billigare men då är det två nycklar som gäller och det är ju sådär kul. 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
december 12, 2012 kl. 11:09 #50341Ta ur låskolven innan det fastnar helt Janne!
Sen kan du starta med mejsel tills du fått tag i ett beg lås…
Hejsvejs! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
