Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 31, 2012 at 22:09 #46130

      Övning ger färdighet! Efter att till slut ha fått ihop vänster fjäderben gick höger på två timmar inklusive demontering av skärm och innerskärm. :wrench :race
      Nu väntar återmontering av alla delar i hjulupphängningen som jag lossat, rostskydd och återmontering av skärmarna. 🙂
      Vad är förresten den svarta plastburken, till vänster i bild, som satt innanför skärmen? Den lossade och fästörat verkar ha gått av så den får fixas till vid återmonteringen.

      Swisch!

      Swosch!

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        augusti 1, 2012 at 04:52 #46131

        Kämpa på! Fjäderbenen är en sak som man ska hålla sig långt ifrån på 900:orna 😉 Innebär bara problem och svårigheter när man kommer inärheten av dom. Tyvärr så brukar fjädrarna gå av på dem, bytte själv mina i vintras och låg ute i 4 dagar när det var -15 😉
        Burken TROR jag har något med vevhuventilationen att göra har för mig att jag läst det.

          augusti 1, 2012 at 05:25 #46132

          Bilden på den svarta plastburken gav vibbar från min tid som 900/9-3-montör 🙂 Kolfilter kallade vi det, men vad den är till för minns jag ej. Kan vara som SaabOscar skriver, kolfilter används ju för att rena saker.

            augusti 1, 2012 at 06:10 #46134

            Kolfiltret behövs när man kör på etanol. Annars luktar det ju finkel. 😛

              augusti 1, 2012 at 14:49 #46138

              Det låter troligt, slangarna från burken går in under insuget någonstans.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                augusti 1, 2012 at 14:59 #46139

                YES! Klart! :wrench :CE
                Att återmontera allt tog inte så lång tid men jag la ganska mycket energi på att spruta rostskydd i hjulhus och på fjäderben. Ska ju förhoppningsvis inte behöva ha av skärmar och innerskärmar igen i första taget…
                Det blev viss skillnad i höjd på framvagnen nu… :duck

                Ah, den ljuva synen och lukten av Tectyl!

                Vilken höjdare jämfört med innan!

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  augusti 3, 2012 at 13:07 #46195

                  Idag fick Bumsan ett nytt (=helt) bakljusglas på bakluckan. Har även en fräsch reflexramp på G (tack, Karl!), vilket inte behövs mindre nu, efter att den befintliga fått ännu en spricka när jag försökte plocka bakljuset utan att släppa på rampen tillräckligt…. :h Genvägar äro senvägar, tur att det finns superlim… 🙄

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    augusti 5, 2012 at 06:56 #44436

                    Nya lampor är det som lyfter hela bilens utseende rejält faktiskt :mrgreen:

                    Har du nån aning om Saabklubben har nya original baklampor i sitt lager? Skulle även vara intresserad av att veta om de har nya reflexramper med plus framlyktor med, har en helt höger baklampa liggandes hemma hos mig.

                    Bilar:
                    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                      augusti 5, 2012 at 12:51 #46254

                      Nix, ingen aning. Någon i reservdelsgruppen som vet?

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        augusti 6, 2012 at 19:45 #46295

                        Ska bara, ja. En klassiker jag praktiserade i kväll. 🙄
                        Skulle bara spruta lite tectyl till i hjulhuskanterna bak och lättast att komma åt är ju via fästhålen för prydnadslisten i plåtskarven. Gick galant på höger sida, så icke på vänster…

                        Så nu har jag extra svetsjobb att se fram emot. Nödlösningen fick bli Mekanikerns Bäste vän: Eltejp.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          augusti 6, 2012 at 20:06 #46298

                          Harald Nyborg säljer röd jaffatejp… använder skälv det på min röda skrot/brukis pickup för slippa grus sprut på vindrutan… :ROLF

                            augusti 6, 2012 at 20:08 #46299

                            @saabfjollen wrote:

                            Harald Nyborg säljer röd jaffatejp… använder skälv det på min röda skrot/brukis pickup för slippa grus sprut på vindrutan… :ROLF

                            Feltema har även de röd”silvertejp” Anväde det som rostlagning på skärmkanterna på min röda 9000!

                              augusti 6, 2012 at 20:10 #46300

                              Usch ja, var tvungen att laga på båda sidor på min och bya skärmkant. Otroligt dumt med skarven som fukten trängen in i 🙁

                              Fram med svetsen 😉 :weld2

                                augusti 7, 2012 at 06:22 #44539

                                @SaabOscar wrote:

                                Usch ja, var tvungen att laga på båda sidor på min och bya skärmkant. Otroligt dumt med skarven som fukten trängen in i 🙁

                                Fram med svetsen 😉 :weld2

                                Och det blir ju inte mindre dumt av att göra två hål för en prydnadslist också… :czy Det hade väl räckt med lim/tejp? Det blir det garanterat efter svetsningen, i alla fall.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  augusti 7, 2012 at 07:00 #41996

                                  Kolburken är för att ta hand om avdunstande bränsleångor när man stannar bilen. När man sedan startar öppnar en magnetventil en stund för att suga tillbaka ångorna in i insuget.. (på de flesta bilar)..

                                  /M

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 127 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.