Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 31, 2012 kl. 22:09 #46130

      Övning ger färdighet! Efter att till slut ha fått ihop vänster fjäderben gick höger på två timmar inklusive demontering av skärm och innerskärm. :wrench :race
      Nu väntar återmontering av alla delar i hjulupphängningen som jag lossat, rostskydd och återmontering av skärmarna. 🙂
      Vad är förresten den svarta plastburken, till vänster i bild, som satt innanför skärmen? Den lossade och fästörat verkar ha gått av så den får fixas till vid återmonteringen.

      Swisch!

      Swosch!

      96 V4 1975 ”Bollen”

        augusti 1, 2012 kl. 04:52 #46131

        Kämpa på! Fjäderbenen är en sak som man ska hålla sig långt ifrån på 900:orna 😉 Innebär bara problem och svårigheter när man kommer inärheten av dom. Tyvärr så brukar fjädrarna gå av på dem, bytte själv mina i vintras och låg ute i 4 dagar när det var -15 😉
        Burken TROR jag har något med vevhuventilationen att göra har för mig att jag läst det.

          augusti 1, 2012 kl. 05:25 #46132

          Bilden på den svarta plastburken gav vibbar från min tid som 900/9-3-montör 🙂 Kolfilter kallade vi det, men vad den är till för minns jag ej. Kan vara som SaabOscar skriver, kolfilter används ju för att rena saker.

            augusti 1, 2012 kl. 06:10 #46134

            Kolfiltret behövs när man kör på etanol. Annars luktar det ju finkel. 😛

              augusti 1, 2012 kl. 14:49 #46138

              Det låter troligt, slangarna från burken går in under insuget någonstans.

              96 V4 1975 ”Bollen”

                augusti 1, 2012 kl. 14:59 #46139

                YES! Klart! :wrench :CE
                Att återmontera allt tog inte så lång tid men jag la ganska mycket energi på att spruta rostskydd i hjulhus och på fjäderben. Ska ju förhoppningsvis inte behöva ha av skärmar och innerskärmar igen i första taget…
                Det blev viss skillnad i höjd på framvagnen nu… :duck

                Ah, den ljuva synen och lukten av Tectyl!

                Vilken höjdare jämfört med innan!

                96 V4 1975 ”Bollen”

                  augusti 3, 2012 kl. 13:07 #46195

                  Idag fick Bumsan ett nytt (=helt) bakljusglas på bakluckan. Har även en fräsch reflexramp på G (tack, Karl!), vilket inte behövs mindre nu, efter att den befintliga fått ännu en spricka när jag försökte plocka bakljuset utan att släppa på rampen tillräckligt…. :h Genvägar äro senvägar, tur att det finns superlim… 🙄

                  96 V4 1975 ”Bollen”

                    augusti 5, 2012 kl. 06:56 #44436

                    Nya lampor är det som lyfter hela bilens utseende rejält faktiskt :mrgreen:

                    Har du nån aning om Saabklubben har nya original baklampor i sitt lager? Skulle även vara intresserad av att veta om de har nya reflexramper med plus framlyktor med, har en helt höger baklampa liggandes hemma hos mig.

                    Bilar:
                    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                      augusti 5, 2012 kl. 12:51 #46254

                      Nix, ingen aning. Någon i reservdelsgruppen som vet?

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        augusti 6, 2012 kl. 19:45 #46295

                        Ska bara, ja. En klassiker jag praktiserade i kväll. 🙄
                        Skulle bara spruta lite tectyl till i hjulhuskanterna bak och lättast att komma åt är ju via fästhålen för prydnadslisten i plåtskarven. Gick galant på höger sida, så icke på vänster…

                        Så nu har jag extra svetsjobb att se fram emot. Nödlösningen fick bli Mekanikerns Bäste vän: Eltejp.

                        96 V4 1975 ”Bollen”

                          augusti 6, 2012 kl. 20:06 #46298

                          Harald Nyborg säljer röd jaffatejp… använder skälv det på min röda skrot/brukis pickup för slippa grus sprut på vindrutan… :ROLF

                            augusti 6, 2012 kl. 20:08 #46299

                            @saabfjollen wrote:

                            Harald Nyborg säljer röd jaffatejp… använder skälv det på min röda skrot/brukis pickup för slippa grus sprut på vindrutan… :ROLF

                            Feltema har även de röd”silvertejp” Anväde det som rostlagning på skärmkanterna på min röda 9000!

                              augusti 6, 2012 kl. 20:10 #46300

                              Usch ja, var tvungen att laga på båda sidor på min och bya skärmkant. Otroligt dumt med skarven som fukten trängen in i 🙁

                              Fram med svetsen 😉 :weld2

                                augusti 7, 2012 kl. 06:22 #44539

                                @SaabOscar wrote:

                                Usch ja, var tvungen att laga på båda sidor på min och bya skärmkant. Otroligt dumt med skarven som fukten trängen in i 🙁

                                Fram med svetsen 😉 :weld2

                                Och det blir ju inte mindre dumt av att göra två hål för en prydnadslist också… :czy Det hade väl räckt med lim/tejp? Det blir det garanterat efter svetsningen, i alla fall.

                                96 V4 1975 ”Bollen”

                                  augusti 7, 2012 kl. 07:00 #41996

                                  Kolburken är för att ta hand om avdunstande bränsleångor när man stannar bilen. När man sedan startar öppnar en magnetventil en stund för att suga tillbaka ångorna in i insuget.. (på de flesta bilar)..

                                  /M

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 127 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.