Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 21, 2012 at 15:40 #38210

      Oooo, där väcktes habegäret! Sjukt snygg! Även vår snikis 2.0 sug har helt okej acceleration men med turbo kickar det ju rejält. Så här vintertid med tjocka kläder och grova skor märker jag att 900:an är ganska trång; det är skönare att sitta i 9000. Men på en kurvig sommarväg väljer jag 900!

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        januari 21, 2012 at 16:22 #38213

        Tänkte bara tipsa om att det kanske fortfarande är rejält blött under mattan, för om det är liknande golvisolering med gummilager under kupémattan som og900 så kan det vara dyngsurt där under även fast man fått innermattan torr. Vet som sagt inte hur det är i ng900 men kan ju vara värt att öppna upp och känna i nåt hörn 🙂

          januari 21, 2012 at 22:29 #38232

          Ja, det misstänker jag också. Men det får vänta till en dag med bättre torkväder än dagens snöstorm…

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            februari 5, 2012 at 13:21 #39140

            Idag gav låset vänster bak upp. Går inte ens att låsa manuellt. Orka! 😡 Hoppas på att det bara frusit och ger sig när det blir blidväder. 🙄

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              februari 11, 2012 at 12:14 #36186

              Bakdörren hade bara frusit. 😀 Men idag la clåset på den lagade framdörren av helt. Varken styr eller låter sig styras. Tror att reglaget hoppat loss; det blir till att öppna igen… 🙁 Men jag upptäckte för ett ttag sedan att jag glömt att sätta tillbaka en bit ljudisolering, så inget ont som inte har något gott med sig… 🙄

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                mars 10, 2012 at 14:21 #37529

                Idag fick jag äntligen tummen ur att plocka loss dörrsidan igen. Elanslutningen till centrallåsmotorn hade mycket riktigt hoppat loss, vilket visade sig bero på att hane och hona var två olika sorter! 😯 Själva kontaktstycket passade men med låstungor på kortsidorna på den ena och på ena långsidan på den andra blev det förstås ingen låsning… Några droppar superlim ska forhoppningsvis fixera kontakten men utan att det krävs sprängämnen den dag det behöver plockas isär… 😎

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  april 20, 2012 at 18:09 #42505

                  Idag började Check Engine tändas och släckas om vartannat under färd. Trodde först att jag äntligen skulle bli tvungen att köpa en OBD-II-läsare men sedan märkte jag att temperaturen, efter att först ha gått upp normalt, droppade till strax över kall. Och mycket riktigt tändes lampan. Slog av kupevärmen ( inte mysigt med några plusgrader och snöblandat regn), varvid tempen steg något och lampan slocknade. Så på måndag blir det att beställa ny termostat! :wrench

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    april 22, 2012 at 20:47 #42625

                    Den som spar han har! Hade skaffat universal ISO-adapter för att kunna koppla in en annan stereo i Bumsan än det värdelösa no-name-skräpet som följde med. Hittade en gammal Pioneer som jag mindes funkade bra och skulle förse den med adaptern. MEN vad låg rakt fram i en liten back i det pågående verkstadsflyttkaoset?! Jo, stereons avklippta originaladaptern som jag ordenligt märkt upp och sparat efter att ha monterat stereon i en bil utan ISO!!
                    Så det var bara fram med lite sockerbitar och återförena de tu! :CE
                    När jag plockade ur skitstereon upptäckte jag att antennsladden gått av och orsaken till den obefintliga radiofunktionen var därmed klarlagd ( och nej, det var inte ens anledningen till stereobytet!). Tvinnade ihop den avslitna mittledaren och vips hade jag rent av stereoradio! Får se om det hänger ihop tills jag hunnit skaffa en ny antennplugg att göra lagningen ordentligt med. :ID

                    Tänk att hitta det man inte letar efter, hur ofta händer det?

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      juli 29, 2012 at 23:32 #46097

                      Då var det bevisat: Det GÅR att demontera fjädern på en ng900 utan att demontera fjäderbenet! Men jag rekommenderar det inte… :duck
                      Efter att ha släppt styrstag och krängningshämmare och hängt undan bromsoket kunde jag komprimera fjädern tillräckligt för att lossa övre plattan och lirka ut den och sedan trycka ner stötdämparen och få ut hela härligheten i hjulhuset, där jag demonterat innerskärmen, och jag kunde få av fjädern. Dock var den brustna fjädern betydligt kortare än den nya som ska dit (tror 😈 att gången varit stötig, det saknades 1,5 varv!) och därför måste skärmen loss. :czy
                      Var nu detta enklare än att demontera navet? Nej, troligen inte. Men jag ville testa och dessutom hade jag ändå tänkt rostskydda när jag var igång. :wrench

                      Haha!

                      Viss skillnad…

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        juli 30, 2012 at 12:06 #46103

                        En fundering: Behöll Saab (GM) denna idiotkonstruktion av fjäderben även när ng900 blev og9-3? Det vore ju en välsignelse om det gick att byta till separat stötdämparben-nav.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          juli 30, 2012 at 15:23 #46107

                          Det är liknande på OG 9-3,men med längre fjädringsväg
                          (fjäderbenstornen i motorrummet är lite högre).
                          När du har allt nedplockat bör du kolla om det är
                          rostigt på röret där man skruvar dit dämparen.
                          Det finns reparationssatser att köpa bla. på Blocket och Speedparts.
                          Det kanske är läge att byta dämparna också? Finns på Biltema.
                          Fyll i några droppar olja i fjäderbensröret vid montering,
                          och måla utvändigt med tex. Hammarlack.

                          /Owe

                            juli 30, 2012 at 16:34 #46108

                            Så dämparna är inte en integrerad del av fjäderbenet utan kan plockas ur det? Alltid något vett i vansinnet… 🙄

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              juli 30, 2012 at 20:47 #44283

                              Det ser ut så här.

                              /Owe

                                juli 30, 2012 at 22:59 #44258

                                Aha! Fast dämparna får nog hänga med ett tag till, men det är ju alltid bra att veta, tack! :AP

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  juli 31, 2012 at 13:56 #46119

                                  Dagens 900-arbete var lite trevligare. Kunde konstatera att de som konstruerat framskärmarna faktiskt tänkt till! Få skruvar varav flera med gaffelmontage så de bara behövde lossas lite gjorde att det tog cirka fem minuter att få bort skärmen! :CE

                                  Insåg dock att någon putte varit i farten på fjäderbenet; det ser ut som stötdämparen är svetsad fast! 😯

                                  Nu gäller det bara att komprimera fjädern tillräckligt för att få fram gängor att sätta centrummuttern i, vilket inte var det lättaste… :wrench :bh :h :bh :ID

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 127 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.