Saab 900 4d '86

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 4d '86

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 237 totalt)
  • Författare

Ang stötfångaren så är den jätteful….snygg urstannsning i nrplåten oxå efter en dragkrok, samma som bulat stötfångaren….
      Har bättre stötfångare men den är slätare i strukturen så den är ju inte rätt modell.

december 18, 2017 kl. 10:23 #438994

Janne, tänker du på dom grådassiga grillarna? det fanns ju en ”Snik” grill som var helt hemskt ful.

Det är möjligt. Vi hade en sådan på vår 87:a som stora delar av den grå färgen försvunnit från. Resten av bilen var i bra skick så det skämde rejält. Och vilken skillnad när jag satte dit en kromgrill!?

96 V4 1975 ”Bollen”

december 19, 2017 kl. 08:53 #439000

Ang luftfiltret så är läget såhär nu….
          Efter mycket mejlade befinner jag mig här nu, jag tycker iaf att jag är både artig och tydlig. Kolla gärna bilderna längre upp i tråden. Men det är kanse så att jag som kund är obetydlig….?

“Ok.
          Jag har beställt ett luftfilter till 99/900 JR 85.02. Detta filter är 149 mm högt och tätar mot botten i luftburken och dess lock. Det ska sitta i en vanlig 900 med förgasare från 1986. Jag har 2 bilar till med detta filter bla 99 från 1977 och en 900 turbo från 1989, alla dessa bilar har samma filter. Det är då det filtret som jag har i en av dom bilarna jag har att referera till
          Filtret jag istället fick är ett 9-5 (bensin) filter JR 24.91 detta filter är ca 138.5 mm högt. Det når alltså inte upp till att täta mot locket.
          Jag kan ju tänka att Ni bara plockat fel från er hylla och att filtret jag beställt är restnoterat och inte finns hos Er för tillfället.
          Titta på bilderna så ser du även höjdskillnaden när dom sitter på plats.
          God helg!

Är detta inte er till belåtenhet skickar ni in för ångrat köp enligt distansköpslagen & vi krediterar er.
          Med Vänliga Hälsningar / Best regards
          J“

”Ok då vet jag Eran ställning och jag har givit Er möjligheten att säga att det är ett misstag. Om Ni inte förstår allvaret trots bilderna så bör Ni vända Er till en kollega innan gör slag i sak och menar att Ni har rätt.
          Jag kommer att gå videra med detta då det medför framtida motor problen om detta monteras enligt era anvisningar. Har man tex en turbobil och monterar detta så kan det innebära att turbin omedelbart tar skada då skräp kommer in och skadar turbinen.
          Jag kommer även att tipsa alla mina Saabvänner att ni försöker lura kunder på detta sätt. Hela mejlkonversationen kommer att publiceras. Vi håller på med veteranbilar der följderna för Era kunder och dess bilar blir förödande.
          Jag ger Er till i em att ångra Ert sista mejls tilltag annara gör jag som jag sagt och dessutom handlar aldrig mer hos Er. (Det är ändå en ansenlig summa jag och mina närmsta bekanta lägger varje år i Er butik.)
          Vidare tycker jag att Er ton bör hållas lägre jag är ändå Er kund….

M.v.h
          Andreas Hermansson”

december 19, 2017 kl. 09:00 #439001

”om du inte vill ha filtret så är det bara att returnera. Det finns tätningsklackar som gör att filtret tättar i alla fall!”

Säkert…

december 19, 2017 kl. 09:11 #439002

yeah about that…

så den stora frågan. Vilken affär pratar vi om?

december 19, 2017 kl. 12:12 #439003

”om du inte vill ha filtret så är det bara att returnera. Det finns tätningsklackar som gör att filtret tättar i alla fall!”

Vet inte om det är så att jag vill returnera, jag vill ha vad jag beställt av Speedparts….
                Dom har fått en öppning till av mig att bara säga att dom skickat fel och att det jag beställt inte går att frambringa. Men nu börjar jag tröttna så nu är leverantören namngiven. Dessutom bestälde jag servostyrningsrem till 900 8v 86. Det fanns bara ett alternativ som säger 84-93 8v. Gissa om den passar..

december 19, 2017 kl. 12:33 #439004

Som det brukar skrivas här på forumet så får man ofta inte ens svar från dem. Det fick du, iaf…?

96 V4 1975 ”Bollen”

december 19, 2017 kl. 12:46 #439005

Jag bara funderar på hu många som köpt 9-5 filter i tron att det är till 99/900 å inte märker att det är för litet å inte gör nytta….

december 19, 2017 kl. 13:04 #439006

Men de erbjöd dig inte de där tätningsklackarna de pratar om? Om de finns borde de väl ha dem?

96 V4 1975 ”Bollen”

december 19, 2017 kl. 13:38 #439009

Det finns inget sådant, man refererar till styrningarna i lock å bott….

december 19, 2017 kl. 16:15 #439016

Åhå.

96 V4 1975 ”Bollen”

december 19, 2017 kl. 17:10 #439017

Nej detta är inget annat än ett bedrägeri. Filtret är helt löst och man kan flytta runt det med fingrarna hur man vill upp å ner å hit å dit.
                            Jag har även erbjudit att jag tar det som ett misstag men man menar fortfarande att det passar, punkt slut. Undrar vad som händer när jag ska reklamera remmen till servostyrningen…?
                            Vi som klubb borde kanske göra ett upprop, det är ju ändå så att det finns ett vist sammarbete med rabattsytem tex. Det ligger ju i klubbens intresse att bilar bevaras och inte blir skadade.

december 20, 2017 kl. 21:27 #439035

Nu har Micke hört av sig och säger såhär.

Hej Andreas,

Som vi sagt tidigare så säljer vi detta filtret till denna modell och har så gjort under flera år vi får naturligtvis kontrollera om det är några specifika problem på just SAAB 99 med förgasare och vi får isf stryka den modellen från aplikationslistan. Nu varken hänvisar vi till något JR nr eller liknande och vi har skickat det filtret du har beställt och som sagt får du det inte att passa finns ingen annan möjlighet än att du skickar tillbak det.

Angående remen så har du dessvärre beställt fel, du har beställr rem 09.5-1254 vilket är 900 8V 81-83 men du skulle istället ha haft rem 09.5-1175 men vi skickar dig en ny rem utan kostnad så får du i vart fall servon att funka. Vi skickar denna i ett brev och du behöver inte skicka tillbaka remmen då det är så liten kostnad.
                              MVH SPEEDPARTS

Det är ju lovande. Men man vil nog inte riktigt erkänna att jag beställt det jag beställt….
                              Jag låtsas att de tar mig på allvar iaf.
                              Sen har jag klantat mig när jag letade rem men jag hade svårt att orientera mig till som jag tyckte rätt rem. Kan ju gjort fel av misstag för jag har för mig att jag bestämde mig för remen 84-93….

Någon här som vet var man kan hitta JR filter som passar min luftburk?

december 23, 2017 kl. 00:15 #439074

Blev lite bormsmek idag. Bromsarna ser ganska bra ut men beläggen bytte jag. Finischjobb får der bli efter ordentligt med provkörning.

DSC_0495

DSC_0498

DSC_0499

Dessutom kom det en ny rem till mig från Speedparts helt utan kostnad som goodwill trots att det var jag som klantade mig…
                                Det tackar jag för!

december 23, 2017 kl. 14:57 #439095

Trevligt att de bjöd på det!?

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 237 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.