Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 Aero -84
- Detta ämne har 60 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-12 20:33 av .
- FörfattareInlägg
- 23 mars, 2009 kl. 11:04 #19795
saab turbo karlsson
DeltagareHej
Har köpt på mig en 900, Tanken är att få den ut på vägen igen,
Finns en hel del att göra, men klarat sig från rost ganska bra.
http://www.geting.se/viewimage.php?image=160370-DSC00129.JPG
http://www.geting.se/viewimage.php?image=160371-DSC00130.JPG
http://www.geting.se/viewimage.php?image=160372-DSC00131.JPG
http://www.geting.se/viewimage.php?image=160373-DSC00132.JPG23 mars, 2009 kl. 11:42 #137658walle
Deltagarekanon fin bil den kan ju bli en riktig killer när den blir klar ps jag har en vän som har 4 fabriks nya aero 15 tums fälgar i kartong för 1500kr pm,a mig ska du få hans tel nummer mvh niklas
8 april, 2009 kl. 19:07 #138420saab turbo karlsson
DeltagareHej på er.
Bilen är provkörd för första gången.
Mvh
Johannes
8 april, 2009 kl. 19:36 #138428emul
Moderator..och hur gick det då?? =)
8 april, 2009 kl. 20:28 #138434saab turbo karlsson
Deltagare6 maj, 2009 kl. 07:06 #139673saab turbo karlsson
DeltagareHej på er.
Sakta går det framåt,
Trodde jag fått ihop den för besikning igår kväll. Blev tyvärr att ringa sambon för att få bergning hem…..
Det visade sig att av någon anledning har rotorn har gått imot locket så att styrspåret har gått av
Någon som råkat ut för detta??
Blir väl till att pilla dit ett ny och försöka igen.
Mvh
Johannes
6 maj, 2009 kl. 07:34 #139674stefan
DeltagareTitta hur främre motorfästet ser ut, vanligt fel att detta blir mjukt så motorn reser sig och locket tar i huven och bryter det snett och sen är sagan all för dessa komponenter…..
6 maj, 2009 kl. 09:46 #139680saab turbo karlsson
DeltagareOK, Får väl prova att lyfta motorn och se vad som händer, eller köra med öppen huv. hi hi
Johannes
8 maj, 2009 kl. 06:32 #139759saab turbo karlsson
DeltagareFunderade lite på detta i går?? Det ligger ju en kylarslang över fördelaren. Kan det påverka ändå om motorn rör sig??? Jag tror detta problem med att locket tar i huven finns mer på 8 ventilarna. Eller??
Nya försök i helgen med nya delar.
8 maj, 2009 kl. 06:41 #139760stefan
Deltagareja du har rätt, felet som jag tänkte på är endast 8ventilarna. Det slog mig aldrig att du kunde ha en 16v.
Vissa piratrotorer till en del bilar är väldigt känsliga då de sitter för löst. En del modeller är limmade original och trycker man bara dit en ny så kan det bli såhär.8 maj, 2009 kl. 09:54 #139766saab turbo karlsson
DeltagareOk, Limma dit den med loctite då??
27 juli, 2009 kl. 18:40 #143271saab turbo karlsson
DeltagareHej på er allihopa.
Jobbet med bilen går inte så fort, Allt annat kommer i mellan.
Följande är konstaterat:
Turbon ska bytas
Avlastningventilen är kass, (beställt på speedparts med tydligen utgått) Var köpa???
Ny gasvire behövs med, trodde jag hade en men dom är olika i ändarna. Någon som har liggandes?? Jag kan lägga upp bilder på den gamla.Får väl se om det blir åka av innnan vinter, annars finns det gott hopp om att åka nästa år i alla fall.
27 juli, 2009 kl. 21:04 #143277saabaero
DeltagareHar SP slutat sälja avlastningsventiler???
Du kan använda samma ventil som sitter på 9-5 och alla andra turboSaabar efter 85-
Finns även en Bosch universalventil som funkar lika bra.Ny ventil kan du köpa på Saab då det blir obetydligt dyrare än SP 😉
Även Mekonomen har ventilerna28 juli, 2009 kl. 05:36 #143284saab turbo karlsson
DeltagareBestälde orginal ventil av dom, men tydligen utgått, fick inte veta det för paketet kom i förra veckan.
Bir väl åka till saab och beställa det som behövs.
28 juli, 2009 kl. 07:55 #143285walle
Deltagarejag har ventil inte ny men bra beggad även en ny luftmasse mätare mm
samt ny gas vajer till 900 aero 84a till farthållare mvh - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.