Saab 900 Aero -84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Aero -84
- Detta ämne har 60 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-12 20:33 av
saab turbo karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
mars 24, 2011 kl. 10:17 #170924
Ok, Tack för info om bultar, Blir till att åka till saab då.
Får väl se hur motor går efter turbo bytet.
När bilen ska rostlagas och lackas så kommer det finnas gott om tid att fundera hur nya motorn ska se ut.
Undring…….
Ska inte startmotorn sitta under insuget på 84 ?
Första årsmodellen T16 var väl annorlunda.Klart den ska, Någon har moddat motorn med vinkelslip.
Det är ju fler delar som som är annorlunda på en 1984 T16. Mitt tips är nog att skippa den maskinen och stoppa in en T16 från tex en 900S. Du kan ju behålla hela styrsystemet, behålla gamla fuelrail med Bosch-spridarna mm. På köpet får du en Turbo med vattenkylning, du behöver bara byta slangen mellan en pumpen och kylaren till en med anslutning för vattenreturen. Vi har väl planer på att göra detta nån gång på våra LUX 1984, i alla fall om motorn börjar krångla för mkt. Allt handlar ju om vad du vill ha bilen till, super original renovering eller en skön lättservad Aero att glida i.
mars 24, 2011 kl. 11:09 #170928Så nu är nya bultar beställda, Hade inte någon blicka och mutter att beställa på saab.
Tankarna i mitt huvud om bilen är:
Ny lack
Motor renovering
2,3 topp
2,1 insug
Ny modern turbo
T5Blir ingen orginal bil, Varken delar eller pengar finns till det, Utan en rolig bil att njuta av på sommaren
kommer ihåg när jag mekade med min aero 84 att inget såg ut som de nyare motorerna
remskivan i bak kant är annorlunda har en bra beggad liggande om du behöver annars finns det nya på speedparts.
jag bytte hela kamkedje drivningen med motorn i bilen ett jävla jobb men det gick.
alla delar finns på sp förutom det nedre drevet till veven.
lycka tillapril 1, 2011 kl. 10:07 #171290ok, Tack för infon walle.
Planen är att den ska funka att åka med på saabträffen i karlskrona. Ingen skönhet som din men kanske kan bli i framtiden.
april 2, 2011 kl. 08:11 #171340Det diskuterades tidigare i tråden om att oljepumpen på t16 -84 är annorlunda och de finns inte delar att köpa på saab. När jag renoverde min aero -84 så kom jag underfund med att det gick att ersätta vevaxeln med en 9000 vev och därmed få en bättre oljupumpsdrivning och kunna få tag i nya delar till detta. det trevliga i detta är att men kan behålla den udda och speciella originalmotorn men får välbehövliga förbättringar på köpet.
Lycka till med renoveringen!saabteddan wrote:Det diskuterades tidigare i tråden om att oljepumpen på t16 -84 är annorlunda och de finns inte delar att köpa på saab. När jag renoverde min aero -84 så kom jag underfund med att det gick att ersätta vevaxeln med en 9000 vev och därmed få en bättre oljupumpsdrivning och kunna få tag i nya delar till detta. det trevliga i detta är att men kan behålla den udda och speciella originalmotorn men får välbehövliga förbättringar på köpet.
Lycka till med renoveringen!Intressant!
Räckte det med att byta vevaxeln eller fick du även byta transmissionskåpan ?april 4, 2011 kl. 06:56 #171441Så ja, Ni var det liv i motorn igen. Lite vatten läckor som måste fixas, sen går det nog att provköra igen.
april 4, 2011 kl. 20:37 #171480Någon som har bra tips på hur man får elhissarna till att gå lätt??
Bytte hel elhissen på förarsidan, men går inte lättare för det?
Har jag två kassa elhissar?
Mvh
Johannes
april 5, 2011 kl. 04:49 #171484Jag smörjde mina som stog still med vanlig motorolja, sen var det bara att trycka på knappen upp och ner tills dom gick lätt igen.
mvh -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
