Saab 900 Aero -84

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Aero -84

• Detta ämne har 60 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-12 20:33 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 61 totalt)
  • Författare

Ok, Tack för info om bultar, Blir till att åka till saab då.

Får väl se hur motor går efter turbo bytet.

När bilen ska rostlagas och lackas så kommer det finnas gott om tid att fundera hur nya motorn ska se ut.

Undring…….
    Ska inte startmotorn sitta under insuget på 84 ?
    Första årsmodellen T16 var väl annorlunda.

Klart den ska, Någon har moddat motorn med vinkelslip.

turbocab
    Deltagare

Det är ju fler delar som som är annorlunda på en 1984 T16. Mitt tips är nog att skippa den maskinen och stoppa in en T16 från tex en 900S. Du kan ju behålla hela styrsystemet, behålla gamla fuelrail med Bosch-spridarna mm. På köpet får du en Turbo med vattenkylning, du behöver bara byta slangen mellan en pumpen och kylaren till en med anslutning för vattenreturen. Vi har väl planer på att göra detta nån gång på våra LUX 1984, i alla fall om motorn börjar krångla för mkt. Allt handlar ju om vad du vill ha bilen till, super original renovering eller en skön lättservad Aero att glida i.

cabmange
    Deltagare

Eller om du vill ha original så kommer du och köper mitt block inkl kolvar som är nytt.

Magnus

Så nu är nya bultar beställda, Hade inte någon blicka och mutter att beställa på saab.

Tankarna i mitt huvud om bilen är:
    Ny lack
    Motor renovering
    2,3 topp
    2,1 insug
    Ny modern turbo
    T5

Blir ingen orginal bil, Varken delar eller pengar finns till det, Utan en rolig bil att njuta av på sommaren

saabaero
    Deltagare

Då är valet enkelt => lägg inte för mycket pengar på gamla motorn.

Ha i åtanke att T16 84-85 har andra kolvar och topp jämfört med senare T16.
    Det innebär att en 2,3topp på en 84-85 ger annat komp jämfört med 2,3topp på 87-93

Så nu börjar det skruvas ihop igen.

Karl Ask
    Moderator

Gött! Bra jobbat.

walle
    Deltagare

kommer ihåg när jag mekade med min aero 84 att inget såg ut som de nyare motorerna
    remskivan i bak kant är annorlunda har en bra beggad liggande om du behöver annars finns det nya på speedparts.
    jag bytte hela kamkedje drivningen med motorn i bilen ett jävla jobb men det gick.
    alla delar finns på sp förutom det nedre drevet till veven.
    lycka till

ok, Tack för infon walle.

Planen är att den ska funka att åka med på saabträffen i karlskrona. Ingen skönhet som din men kanske kan bli i framtiden.

saabteddan
    Deltagare

Det diskuterades tidigare i tråden om att oljepumpen på t16 -84 är annorlunda och de finns inte delar att köpa på saab. När jag renoverde min aero -84 så kom jag underfund med att det gick att ersätta vevaxeln med en 9000 vev och därmed få en bättre oljupumpsdrivning och kunna få tag i nya delar till detta. det trevliga i detta är att men kan behålla den udda och speciella originalmotorn men får välbehövliga förbättringar på köpet.
    Lycka till med renoveringen!

saabaero
    Deltagare
    saabteddan wrote:
    Det diskuterades tidigare i tråden om att oljepumpen på t16 -84 är annorlunda och de finns inte delar att köpa på saab. När jag renoverde min aero -84 så kom jag underfund med att det gick att ersätta vevaxeln med en 9000 vev och därmed få en bättre oljupumpsdrivning och kunna få tag i nya delar till detta. det trevliga i detta är att men kan behålla den udda och speciella originalmotorn men får välbehövliga förbättringar på köpet.
    Lycka till med renoveringen!

Intressant!
    Räckte det med att byta vevaxeln eller fick du även byta transmissionskåpan ?

Så ja, Ni var det liv i motorn igen. Lite vatten läckor som måste fixas, sen går det nog att provköra igen.

Någon som har bra tips på hur man får elhissarna till att gå lätt??

Bytte hel elhissen på förarsidan, men går inte lättare för det?

Har jag två kassa elhissar?

Mvh

Johannes

Beeos
    Deltagare

Dörren kanske är skev?

Jag smörjde mina som stog still med vanlig motorolja, sen var det bara att trycka på knappen upp och ner tills dom gick lätt igen.
    mvh

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng