Saab 900 Aero -84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Aero -84

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 31, 2009 kl. 20:07 #144789

      Satt och läste lite runt på forumet
      Jag har råkat ut för det 3 gånger!!!
      Men det beror på att jag har sänkt fronten 4 cm och efter att ha svetsat om staget vid huvöppningen så händer det bara om jag backar för fort ut från garaget och motorn slår i den alldeles för höga cementkanten. Fast ALLT !!!! är ju för högt för min cabb.
      Däremot har mitt brorsbarn råkat ut för detta vid landsvägskörning men det var dock ett ganska kraftigt gupp som orsakade detta

      Johannes Karlsson wrote:
      Hej på er.

      Sakta går det framåt,

      Trodde jag fått ihop den för besikning igår kväll. Blev tyvärr att ringa sambon för att få bergning hem…..

      Det visade sig att av någon anledning har rotorn har gått imot locket så att styrspåret har gått av

      Någon som råkat ut för detta??

      Blir väl till att pilla dit ett ny och försöka igen.

      Mvh

      Johannes

        september 2, 2009 kl. 13:34 #144860

        Tjena.

        Blev en prov tur igår, Ny sallad av rotorn, Så nu bytt hela fördelare och hoppas på bättre lycka nu.

        Någon som har koll på vad tändning ska stå på??

        Johannes

          september 2, 2009 kl. 13:38 #144861

          16 grader +/-1 på T16!

          Dumpventilen skall vara en helt vanlig Bosch. Mekonomen har dom, Saab etc. Förstår inte att Speedparts inte har dom? Skumt.

            september 2, 2009 kl. 14:20 #144863

            http://speedparts.se/index.html?/shop/prod/sp_mot_avlast_sport.shtml

            Finns ju ventiler här som passar till din bil.
            Verkar ju vara tillfälligt slut bara.

              september 2, 2009 kl. 16:08 #144870

              Har inte fått tummen ur att köpa en ventil ännu, blir ingen bes innan vintern, Frugan vill ha tapeter till huset i stället, Hårt…

              Det jag saknar mer är gasvire, Någon som har en liggandes eller kan plocka från någon skrotad bil skulle uppskattas mycket. Ska vara till farthållare.

              Johannes

                mars 18, 2011 kl. 13:02 #170692

                Nu har jag bokat tid för bes, 3 maj. Målet är att har den körbar till saabträffen i karlskrona.

                Får hoppas på våren kommer snart.

                  mars 22, 2011 kl. 06:36 #170821

                  Så nu är jobbet igång med att få bort gamla turbon, Olja i tryckrören så var nog ganska slut.

                  Frågan är skicket på motorn? Försöka hitta en bättre? Ja vi får väl se.

                  Mvh

                  Johannes

                  .JPG]bild

                  Jag tror det var såhär bilden skulle se ut?

                  Rätta mig om det blev fel! Nästa gång löser du det genom att inte ha tecken som [ eller ] i ditt filnamn, det blir liksom fel med länkandet och sånt då.. 🙂 // emul

                    mars 22, 2011 kl. 13:13 #170827

                    Den olja i turbon som syns på bilden ser ganska normalt ut och inget jag skulle oroa mig för.
                    Oljan i kompressorinloppet kommer från vevhusventilationen och även där är det helt normalt med lite oljeklet. Detta oljeklet sprider sig vidare till tryckrör och IC.

                    Har du inga andra tecken på att motorn är dålig så tror inte jag det är någon fara alls.

                      mars 22, 2011 kl. 13:51 #170830

                      Nej det kan jag hålla med om, Men trycker ut olja i delningen mellan kompressorhuset.

                      Har ingen koll på skicket på motorn då jag endast provkört den, Det jag vet var att det var höga avgasvärde på senaste bes.

                      Är ju lite konstig lösning med flyttad startmotor med, så den motorn har nog varit med om en del.

                      Vi få väl se.

                        mars 22, 2011 kl. 15:58 #170833

                        Har nu varande turbo mycket glapp?

                        Mvh Nisse

                          mars 24, 2011 kl. 05:54 #170907

                          Så nu är Turbon av,

                          Var ganska slut, Bultar saknas därför var det kraftig oljeläcka.

                          Någon som kan svara på vad det ska vara för bultar? Special? eller vanlig 8,8 bultar?


                            mars 24, 2011 kl. 06:27 #170909

                            Kompressorhjulet är rejält skadat så den snurran kan du kassera.
                            Vilka bultar är det menar som måste bytas ?
                            Är det bultarna på avgassidan så är det inte vanliga 8.8 bultar utan någon mer speciell legering som ligger närmare rostfritt.

                            Sitter startmotorn under insuget eller under grenröret?

                              mars 24, 2011 kl. 07:22 #170910

                              Ja, den turbon ska i skroten.
                              Bultarna mellan grenrör och turbo.
                              Startmotorn har en special lösning, Då man bytt kåpa och flyttat den till under insuget, För att fixa det har man kapat ur i blocket för att få det den. Finns någon gammal tråd om detta.
                              Köpte ju en del delar av dig från din skrotade -84 motor. Vet ännu inte hur jag ska göra den dagen då det är dags för ny motor:
                              Har nytt -84 block stående, dock utan kolvar, vet ej klassningen på vilka som ska i. måste kanske mätas? Ny oljepump finns tydningen inte att köpa, då det är någon lösnings som endast finns på -84:an
                              Så kanske skaffar en nyare motor och renoverar upp.

                              Mvh Johannes

                                mars 24, 2011 kl. 09:40 #170917

                                Till förbandet mellan turbo och grenrör bör du skaffa andra bultar än 8.8

                                Nu kommer jag ihåg hur det var med din mystiska motor 🙂
                                Skaffa en annan motor är ju den enkla lösningen men det beror ju lite på hur risig den gamla motorn verkligen är.

                                  mars 24, 2011 kl. 09:47 #170918
                                  Johannes Karlsson wrote:
                                  Startmotorn har en special lösning, Då man bytt kåpa och flyttat den till under insuget.

                                  Mvh Johannes

                                  Undring…….
                                  Ska inte startmotorn sitta under insuget på 84 ?
                                  Första årsmodellen T16 var väl annorlunda.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 61 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.