Saab 900 Aero -84

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Aero -84

• Detta ämne har 60 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-12 20:33 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 61 totalt)
  • Författare
    rickard735
    Deltagare

Satt och läste lite runt på forumet
    Jag har råkat ut för det 3 gånger!!!
    Men det beror på att jag har sänkt fronten 4 cm och efter att ha svetsat om staget vid huvöppningen så händer det bara om jag backar för fort ut från garaget och motorn slår i den alldeles för höga cementkanten. Fast ALLT !!!! är ju för högt för min cabb.
    Däremot har mitt brorsbarn råkat ut för detta vid landsvägskörning men det var dock ett ganska kraftigt gupp som orsakade detta

Johannes Karlsson wrote:
    Hej på er.

Sakta går det framåt,

Trodde jag fått ihop den för besikning igår kväll. Blev tyvärr att ringa sambon för att få bergning hem…..

Det visade sig att av någon anledning har rotorn har gått imot locket så att styrspåret har gått av

Någon som råkat ut för detta??

Blir väl till att pilla dit ett ny och försöka igen.

Mvh

Johannes

Tjena.

Blev en prov tur igår, Ny sallad av rotorn, Så nu bytt hela fördelare och hoppas på bättre lycka nu.

Någon som har koll på vad tändning ska stå på??

Johannes

turbocab
    Deltagare

16 grader +/-1 på T16!

Dumpventilen skall vara en helt vanlig Bosch. Mekonomen har dom, Saab etc. Förstår inte att Speedparts inte har dom? Skumt.

le20 thomas
    Deltagare

http://speedparts.se/index.html?/shop/prod/sp_mot_avlast_sport.shtml

Finns ju ventiler här som passar till din bil.
    Verkar ju vara tillfälligt slut bara.

Har inte fått tummen ur att köpa en ventil ännu, blir ingen bes innan vintern, Frugan vill ha tapeter till huset i stället, Hårt…

Det jag saknar mer är gasvire, Någon som har en liggandes eller kan plocka från någon skrotad bil skulle uppskattas mycket. Ska vara till farthållare.

Johannes

Nu har jag bokat tid för bes, 3 maj. Målet är att har den körbar till saabträffen i karlskrona.

Får hoppas på våren kommer snart.

Så nu är jobbet igång med att få bort gamla turbon, Olja i tryckrören så var nog ganska slut.

Frågan är skicket på motorn? Försöka hitta en bättre? Ja vi får väl se.

Mvh

Johannes

.JPG]bild

Jag tror det var såhär bilden skulle se ut?

Rätta mig om det blev fel! Nästa gång löser du det genom att inte ha tecken som [ eller ] i ditt filnamn, det blir liksom fel med länkandet och sånt då.. 🙂 // emul

saabaero
    Deltagare

Den olja i turbon som syns på bilden ser ganska normalt ut och inget jag skulle oroa mig för.
    Oljan i kompressorinloppet kommer från vevhusventilationen och även där är det helt normalt med lite oljeklet. Detta oljeklet sprider sig vidare till tryckrör och IC.

Har du inga andra tecken på att motorn är dålig så tror inte jag det är någon fara alls.

Nej det kan jag hålla med om, Men trycker ut olja i delningen mellan kompressorhuset.

Har ingen koll på skicket på motorn då jag endast provkört den, Det jag vet var att det var höga avgasvärde på senaste bes.

Är ju lite konstig lösning med flyttad startmotor med, så den motorn har nog varit med om en del.

Vi få väl se.

longjohn61
    Deltagare

Har nu varande turbo mycket glapp?

Mvh Nisse

Så nu är Turbon av,

Var ganska slut, Bultar saknas därför var det kraftig oljeläcka.

Någon som kan svara på vad det ska vara för bultar? Special? eller vanlig 8,8 bultar?

saabaero
    Deltagare

Kompressorhjulet är rejält skadat så den snurran kan du kassera.
    Vilka bultar är det menar som måste bytas ?
    Är det bultarna på avgassidan så är det inte vanliga 8.8 bultar utan någon mer speciell legering som ligger närmare rostfritt.

Sitter startmotorn under insuget eller under grenröret?

Ja, den turbon ska i skroten.
    Bultarna mellan grenrör och turbo.
    Startmotorn har en special lösning, Då man bytt kåpa och flyttat den till under insuget, För att fixa det har man kapat ur i blocket för att få det den. Finns någon gammal tråd om detta.
    Köpte ju en del delar av dig från din skrotade -84 motor. Vet ännu inte hur jag ska göra den dagen då det är dags för ny motor:
    Har nytt -84 block stående, dock utan kolvar, vet ej klassningen på vilka som ska i. måste kanske mätas? Ny oljepump finns tydningen inte att köpa, då det är någon lösnings som endast finns på -84:an
    Så kanske skaffar en nyare motor och renoverar upp.

Mvh Johannes

saabaero
    Deltagare

Till förbandet mellan turbo och grenrör bör du skaffa andra bultar än 8.8

Nu kommer jag ihåg hur det var med din mystiska motor 🙂
    Skaffa en annan motor är ju den enkla lösningen men det beror ju lite på hur risig den gamla motorn verkligen är.

le20 thomas
    Deltagare
    Johannes Karlsson wrote:
    Startmotorn har en special lösning, Då man bytt kåpa och flyttat den till under insuget.

Mvh Johannes

Undring…….
    Ska inte startmotorn sitta under insuget på 84 ?
    Första årsmodellen T16 var väl annorlunda.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng