Saab 900 CD -81

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 CD -81

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 CD -81

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 2, 2015 at 21:26 #382689

      Hej!

      Här kommer en liten projekttråd om min 900 CD -81.

      CDn var till salu här på forumet och egentligen hade jag gett mig själv köpstopp på bilar men en CD kan man ju inte motstå… Problemet var bara att CD stod i Skåne och jag håller till i Uppland men den trevliga säljaren Magnus (aka Makis här på forumet) erbjöd sig att transportera bilen en bit så då var det ju bara att slå till 🙂

      Just nu står den på logen i avvaktan på att verkstan ska bli tom på andra projekt. Tanken är först och främst att få bilen körbar och sedan renovera den till original/bruksskick.

      Här kommer ett par bilder på hur den stå nu:

      .JPG”]

      .JPG”]

      Hälsningar

      Martin

      IMG_00371

      IMG_00381

        december 2, 2015 at 22:43 #382693

        Grattis till en speciell bil!

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          december 3, 2015 at 00:05 #382694

          Grattis, roligt att du “tillät” dig själv att köpa denna! 🙂 Vad är bilen i för skick nu då? Att du är i Uppland är ju lovande för oss i Stockholmsområdet (att få se den en dag).

            december 3, 2015 at 15:29 #382704

            Tackar 🙂 känns helt rätt att ha köpt den.

            Skicket är sådär… rejält med “saabrost” i dörrar och skärmkanter. Som de flesta gamla turbos så har den nog levt ett ganska hårt liv. Den gick i trafik i 15 år och 31000 mil – avställd 1996. I dagsläget har den haft 16 ägare. Jag ska försöka forska lite i bilens historia, antar att den startade som direktionsvagn på något bruk eller verk och sedan snabbt föll nedåt i bilhierarkin till avställningen 1996.

            CDns stora plus är att den är komplett och i originalskick med CD-options som läslampor och fotpallar på plats.

            Absolut kommer den rulla en del i huvudstaden när den är i körbart skick:)

            / Martin

              december 4, 2015 at 10:03 #382733

              Trevligt projekt du inskaffat. Kommer följas 🙂

              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                december 4, 2015 at 16:16 #382740

                Fick tag på 4 dörrar hos en trevlig CD-ägare i Arboga. Inte i perfekt skick men mycket bättre än de som sitter på bilen.

                Attachments:
                  december 4, 2015 at 21:28 #382745

                  Trevligt med ett CD-projekt! Skönt att du hittade friskare dörrar. Jag antar att det finns annat att lägga tid på.

                  K-G

                  Saab 99 1969, 1970
                  Saab 90 1985
                  Saab 9000 Aero 1996
                  Opel Manta A 1972

                    december 4, 2015 at 22:07 #382746

                    Det är bakdörrarna det skiljer på mot vanliga 900, väl? Inget som är helt lättfunnet, antar jag.

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      december 5, 2015 at 06:06 #382751

                      Är jag inte helt ute och cyklar är både fram- och bakdörrar unika för CD. Svårt med reparationsplåt med andra ord.

                      K-G

                      Saab 99 1969, 1970
                      Saab 90 1985
                      Saab 9000 Aero 1996
                      Opel Manta A 1972

                        december 8, 2015 at 13:35 #382813

                        Kul projekt, känns som om denna bil har en del överraskningar att bjuda på då den inte är likadan som “de vanliga”

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          december 9, 2015 at 10:44 #382834

                          Kul att ni gillar projektet 🙂

                          Jo dörrarna är unika för CDn både fram och bakdörrar är förlängda. Dörrskinnet är unikt men ramen tycks vara skarvad av 2 vanliga dörrar. Bifogar en bild på skarven.

                          Attachments:
                            december 9, 2015 at 11:20 #382840

                            En härlig blandning av serieproduktion och hemslöjd i klassisk Saabanda! Det ser ut som att plåtbitarna ligger omlott. Gör de det längst ner mot botten också?

                            K-G

                            Saab 99 1969, 1970
                            Saab 90 1985
                            Saab 9000 Aero 1996
                            Opel Manta A 1972

                              december 9, 2015 at 13:00 #382859

                              Haha det är ju det som är bäst med SAAB! – hemslöjd,ingenjörskonst och serieproduktion… Japp plåtarna ligger omlott på den övre delen av ramen, den synliga biten längs verkar vara svetsad kant i kant eller i alla fall spacklad.

                              / Martin

                                december 9, 2015 at 13:19 #382860

                                Både fram- och bakdörrar, minsann! Minns att någon av veteranfordonstidningarna skrev om CD:n för en tid sedan och att det gick att se skarvarna i dörrarna tom med klädseln på.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  december 15, 2015 at 08:42 #383076

                                  Stort lycka till med din CD Martin, hoppas det kommer rulla på bra och att den blir klar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.