Saab 900 CD -81

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 CD -81

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
  • Författare
    mabo
    Deltagare

Hej!

Här kommer en liten projekttråd om min 900 CD -81.

CDn var till salu här på forumet och egentligen hade jag gett mig själv köpstopp på bilar men en CD kan man ju inte motstå… Problemet var bara att CD stod i Skåne och jag håller till i Uppland men den trevliga säljaren Magnus (aka Makis här på forumet) erbjöd sig att transportera bilen en bit så då var det ju bara att slå till 🙂

Just nu står den på logen i avvaktan på att verkstan ska bli tom på andra projekt. Tanken är först och främst att få bilen körbar och sedan renovera den till original/bruksskick.

Här kommer ett par bilder på hur den stå nu:

.JPG”]

.JPG”]

Hälsningar

Martin

IMG_00371

IMG_00381

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Grattis till en speciell bil!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Jonathan
    Deltagare

Grattis, roligt att du ”tillät” dig själv att köpa denna! 🙂 Vad är bilen i för skick nu då? Att du är i Uppland är ju lovande för oss i Stockholmsområdet (att få se den en dag).

mabo
    Deltagare

Tackar 🙂 känns helt rätt att ha köpt den.

Skicket är sådär… rejält med ”saabrost” i dörrar och skärmkanter. Som de flesta gamla turbos så har den nog levt ett ganska hårt liv. Den gick i trafik i 15 år och 31000 mil – avställd 1996. I dagsläget har den haft 16 ägare. Jag ska försöka forska lite i bilens historia, antar att den startade som direktionsvagn på något bruk eller verk och sedan snabbt föll nedåt i bilhierarkin till avställningen 1996.

CDns stora plus är att den är komplett och i originalskick med CD-options som läslampor och fotpallar på plats.

Absolut kommer den rulla en del i huvudstaden när den är i körbart skick:)

/ Martin

saab putte
    Deltagare

Trevligt projekt du inskaffat. Kommer följas 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

mabo
    Deltagare

Fick tag på 4 dörrar hos en trevlig CD-ägare i Arboga. Inte i perfekt skick men mycket bättre än de som sitter på bilen.

Bilagor:
    kg70
    Deltagare

Trevligt med ett CD-projekt! Skönt att du hittade friskare dörrar. Jag antar att det finns annat att lägga tid på.

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

Janne Hagnell
    Moderator

Det är bakdörrarna det skiljer på mot vanliga 900, väl? Inget som är helt lättfunnet, antar jag.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

kg70
    Deltagare

Är jag inte helt ute och cyklar är både fram- och bakdörrar unika för CD. Svårt med reparationsplåt med andra ord.

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

Lsoderlund
    Deltagare

Kul projekt, känns som om denna bil har en del överraskningar att bjuda på då den inte är likadan som ”de vanliga”

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
    Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

mabo
    Deltagare

Kul att ni gillar projektet 🙂

Jo dörrarna är unika för CDn både fram och bakdörrar är förlängda. Dörrskinnet är unikt men ramen tycks vara skarvad av 2 vanliga dörrar. Bifogar en bild på skarven.

Bilagor:
    kg70
    Deltagare

En härlig blandning av serieproduktion och hemslöjd i klassisk Saabanda! Det ser ut som att plåtbitarna ligger omlott. Gör de det längst ner mot botten också?

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

mabo
    Deltagare

Haha det är ju det som är bäst med SAAB! – hemslöjd,ingenjörskonst och serieproduktion… Japp plåtarna ligger omlott på den övre delen av ramen, den synliga biten längs verkar vara svetsad kant i kant eller i alla fall spacklad.

/ Martin

Janne Hagnell
    Moderator

Både fram- och bakdörrar, minsann! Minns att någon av veteranfordonstidningarna skrev om CD:n för en tid sedan och att det gick att se skarvarna i dörrarna tom med klädseln på.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Thomas Nygren
    Deltagare

Stort lycka till med din CD Martin, hoppas det kommer rulla på bra och att den blir klar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng