Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 CD -81
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 15 juni, 2017 kl. 13:36 #431554
mabo
DeltagareNu är det dags för en liten uppdatering. Börjar med några bilder från i höstas:
Rensar ur lite skräp…Hittade ett par tomburkar automalådeolja i motorrummet – undrar hur lådan mår…
Har satt upp en liten plan för projektet för att hålla någorlunda styrning på det. Tanken är först och främst att fä bilen körbar.
Steg 1
Demotering av inredning / tvätt av inredning
Demontering av motor
Rostlagning av motorrum, framskärmar, golv och trösklar
Renovering av framvagnSteg 2
Montering av motor (byggs om till manuell låda)
Bromsar
Rostlagning av baksärmar och bakvagn
Rostlagning av dörrarSteg 3
Förberedelser innan lack
LackSteg 4
Återmontering och puts- Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av .
15 juni, 2017 kl. 14:02 #431560mabo
DeltagareNu kommer lite bilder från i våras.
I verkstan:
Inredningen har klarat sig ganska bra med tanke på 32000 mil och 20års stillestånd
Baksätet av den bredare modellen som annars sitter i 3 dörrarsbilarna. Notera att det är plysch även på sidostyckena. Bra skick för utom några bränmärken. Kanske direktören som tappat cigarren…
Ok det var nog inte en cigarr som tappats i baksätet. Det var nog en gul Blend från tiden så den rullade i Stockholms norra förorter..
15 juni, 2017 kl. 14:13 #431569mabo
Deltagare15 juni, 2017 kl. 14:29 #431577mabo
Deltagare15 juni, 2017 kl. 16:00 #431586Janne Hagnell
ModeratorSommar = friluftsmek = ??
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”15 juni, 2017 kl. 18:56 #431591Andreas Hermansson
DeltagareVa kul med mycket som händer på bilderna!
9 augusti, 2018 kl. 14:48 #447550mabo
DeltagareDags för en liten uppdatering. Mer än ett år har gått sedan jag skrev något i tråden sist, det har inte hänt så mycket men det går i alla fall långsamt framåt 🙂
CD´ns front var ruggigt rostig hade dessutom en ganska dåligt lagad krockskada på högersidan. Efter att ha funderat ett tag kom jag fram till att det mest rationella var att skaffa en donatorbil som kunde släppa framskärmar, och delar av främre hjulhusen. Efter det vanliga blocket sökandet hittades en 900i -85 för 2000 kr! Norrlandsbil med 35 000 mil på mätaren i slitet men nästan rostfritt skick.
Donatorbilen hämtas i Husum 25 mil hemifrån
Lite synd att skrota ner en så sund bil men den kommer bidra med många bra delar till CD´n och andra saabar.
Skrotning av donatorn påbörjad. Punksvetsarna borras ur så att plåtarna kan användas på CD´n.
9 augusti, 2018 kl. 14:55 #447555mabo
Deltagare9 augusti, 2018 kl. 15:35 #447560mabo
DeltagareVid rostlagning så är det alltid bäst att börja med det absolut sämsta. Jag valde därför att starta med höger hjulhus som var totalt utrostat och var taffligt reparerat sedan tidigare. Har lagat många dåliga 900or men det här är nog den rostigaste.
Hjulhusets bakre delar urkapade
Delar från donatorn inpassade för kant i kant svetsning
Helsvetsat
9 augusti, 2018 kl. 15:55 #447566mabo
DeltagareLänkarmsinfästningarna är ju en känd rostfälla på 900an. Här hade CD´n klarat sig förhållandevis bra, troligtvis p.g.a. ymnigt oljeläckage från motor och styrservo. Vid styrväxelns genomföring var det dock en tafflig lagning och en del rost.
Handknackade plåtar för reparation
Svetsat
Även länkarmens genomföring och drivaxeltunnelns övre del visade sig vara ruttna och fick ersättas. Här är ersättningsbitar inpassadeför kant i kant svetsning.
9 augusti, 2018 kl. 16:16 #447572mabo
DeltagareSvetsröken ligger tät i garaget när hjulhusets främre del kapas bort 🙂
Främre hjulhuset redo för rekonstruktion
Batterihyllan och motorrumsgolv passas in
Inpassning av hjulhus pågår
Nu är hjulhuset klart och inpassning av framskärm kan ta vid. Skärmarna är delade mitt i hjulhuset och svetsas kant i kant. På så sätt lämnas skärmkanten orörd.
10 augusti, 2018 kl. 05:33 #447588Andreas Hermansson
DeltagareWhow!!! Vilket arbete!!
Fantastiskt å se hur fragment städas bort för att sedan återbyggas!
Underbart och inspirerande!1 användare tackade författaren för det här inlägget.
10 augusti, 2018 kl. 09:40 #447592flaset
DeltagareProgress!
Imponerande, snyggt jobbat, ska bli kul att följa, när är lackeringen inbokad? 😉//
Andreas9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
10 augusti, 2018 kl. 11:47 #447597mabo
DeltagareTackar! Långt kvar till lackering och kördugligt skick men det får ta den tid det tar 🙂
10 augusti, 2018 kl. 12:18 #447599mabo
DeltagareLite mer bilder från renoveringen av fronten. Kylarbalken och dess golv var genomrostade så ett ny golvplåt beställdes via SSK och balken lappades ihop. I verkstadshandboken stod det att man inte fick reparera kylarbalken runt motorfästet… Nu gjorde jag det ändå men valde att inte slipa ner svetsfogarna för extra styrka.
Kylarbalken svetsad
Golvdelen passas in för pluggsvetsning
Såklart var även vänstersidans hjulhus i ett ruggigt skick. De nedre delarna var i ok skick men länkarmsgenomföringen var nästan helt borta.
Ny plåt till länkarmsgenomföringen passas in
Svetsat, slipning återstår 🙂
När hjulhusets inre delar var klara kunde montering av framskärmarna ske. Efter som framskärmarna återanvändes från donatorbilen svetsades först den inre punktsvetsade delen av hjulhuset och därefter svetsades hjulhus och skärm ihop.
Förberedelse med svetsprimer inför punktsvetsning av hjulhuset. Här syns hus hur hjulhuset har delats för att kunna svetsas ihop igen.
Inpassning av skärmen innan helsvetsning.
Innan skärmarna svetsades lackades motor rum och skärmarnas insidor.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.