Saab 900 CD -81

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 CD -81

Detta ämne innehåller 33 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-09-04 16:43.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #431554

    mabo
    Deltagare

    Nu är det dags för en liten uppdatering. Börjar med några bilder från i höstas:

    IMG_0461

    Rensar ur lite skräp…Hittade ett par tomburkar automalådeolja i motorrummet – undrar hur lådan mår…

    IMG_0463

    Har satt upp en liten plan för projektet för att hålla någorlunda styrning på det. Tanken är först och främst att fä bilen körbar.

    Steg 1
    Demotering av inredning / tvätt av inredning
    Demontering av motor
    Rostlagning av motorrum, framskärmar, golv och trösklar
    Renovering av framvagn

    Steg 2
    Montering av motor (byggs om till manuell låda)
    Bromsar
    Rostlagning av baksärmar och bakvagn
    Rostlagning av dörrar

    Steg 3
    Förberedelser innan lack
    Lack

    Steg 4
    Återmontering och puts

    • Det här svaret redigerades 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år, 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #431560

    mabo
    Deltagare

    Nu kommer lite bilder från i våras.

    I verkstan:

    IMG_2462

    IMG_2464

    Inredningen har klarat sig ganska bra med tanke på 32000 mil och 20års stillestånd

    IMG_2466

    Baksätet av den bredare modellen som annars sitter i 3 dörrarsbilarna. Notera att det är plysch även på sidostyckena. Bra skick för utom några bränmärken. Kanske direktören som tappat cigarren…

    IMG_2465

    Ok det var nog inte en cigarr som tappats i baksätet. Det var nog en gul Blend från tiden så den rullade i Stockholms norra förorter..

    IMG_2470

    Bilagor:
    #431569

    mabo
    Deltagare

    Demontering pågår.

    IMG_2472

    IMG_2475

    IMG_2478

    Snabblagning av trasig värmekran?

    IMG_2479

    Bröderna inspekterar motorlyftet

    IMG_2480

    Motorn och automatlådan åker iväg på långtidslagring. Tanken är att den ska ersättas med ett komplett motorpaket med manuell låda.

    IMG_2484

    Bilagor:
    #431577

    mabo
    Deltagare

    Tomt motorrum

    IMG_2485

    Framskärmen är på väg att lämna moderskeppet.

    IMG_2486

    CDn på grönbete

    IMG_2537

    Undertecknad laddar inför blästring…

    IMG_2544

    Blästring pågår

    IMG_2546

    Blästrat

    IMG_2547

    Grundat

    IMG_2548

    Det var allt för nu 🙂

    Bilagor:
    #431586

    Janne Hagnell
    Moderator

    Sommar = friluftsmek = 👍😁

    #431591

    Va kul med mycket som händer på bilderna!

    #447550

    mabo
    Deltagare

    Dags för en liten uppdatering. Mer än ett år har gått sedan jag skrev något i tråden sist, det har inte hänt så mycket men det går i alla fall långsamt framåt 🙂

    CD´ns front var ruggigt rostig hade dessutom en ganska dåligt lagad krockskada på högersidan. Efter att ha funderat ett tag kom jag fram till att det mest rationella var att skaffa en donatorbil som kunde släppa framskärmar, och delar av främre hjulhusen. Efter det vanliga blocket sökandet hittades en 900i -85 för 2000 kr! Norrlandsbil med 35 000 mil på mätaren i slitet men nästan rostfritt skick.

    Donatorbilen hämtas i Husum 25 mil hemifrån

    IMG_1928

    Lite synd att skrota ner en så sund bil men den kommer bidra med många bra delar till CD´n och andra saabar.

    IMG_2686

    Skrotning av donatorn påbörjad. Punksvetsarna borras ur så att plåtarna kan användas på CD´n.

    IMG_2687

    Bilagor:
    #447555

    mabo
    Deltagare

    Helt utskrotad donator. Vänster bakskärm var bra så den kapades bort och kommer att användas på CD´n

    IMG_3703

    Sista vilan för donatorn på den lokala bilskroten

    IMG_3707

    Bilagor:
    #447560

    mabo
    Deltagare

    Vid rostlagning så är det alltid bäst att börja med det absolut sämsta. Jag valde därför att starta med höger hjulhus som var totalt utrostat och var taffligt reparerat sedan tidigare. Har lagat många dåliga 900or men det här är nog den rostigaste.

    IMG_1245

    Hjulhusets bakre delar urkapade

    IMG_1300

    Delar från donatorn inpassade för kant i kant svetsning

    IMG_1301

    Helsvetsat

    IMG_1362

    Bilagor:
    #447566

    mabo
    Deltagare

    Länkarmsinfästningarna är ju en känd rostfälla på 900an. Här hade CD´n klarat sig förhållandevis bra, troligtvis p.g.a. ymnigt oljeläckage från motor och styrservo. Vid styrväxelns genomföring var det dock en tafflig lagning och en del rost.

    IMG_1369

    Handknackade plåtar för reparation

    IMG_1371

    Svetsat

    IMG_1372

    Även länkarmens genomföring och drivaxeltunnelns övre del visade sig vara ruttna och fick ersättas. Här är ersättningsbitar inpassadeför kant i kant svetsning.

    IMG_0034

    Bilagor:
    #447572

    mabo
    Deltagare

    Svetsröken ligger tät i garaget när hjulhusets främre del kapas bort 🙂

    IMG_2733

    Främre hjulhuset redo för rekonstruktion

    IMG_1361

    Batterihyllan och motorrumsgolv passas in

    IMG_1363

    Inpassning av hjulhus pågår

    IMG_0031

    Nu är hjulhuset klart och inpassning av framskärm kan ta vid. Skärmarna är delade mitt i hjulhuset och svetsas kant i kant. På så sätt lämnas skärmkanten orörd.

    IMG_2868

    Bilagor:
    #447588

    Whow!!! Vilket arbete!!
    Fantastiskt å se hur fragment städas bort för att sedan återbyggas!
    Underbart och inspirerande!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #447592

    flaset
    Deltagare

    Progress!
    Imponerande, snyggt jobbat, ska bli kul att följa, när är lackeringen inbokad? 😉

    //
    Andreas

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

    #447597

    mabo
    Deltagare

    Tackar! Långt kvar till lackering och kördugligt skick men det får ta den tid det tar 🙂

    #447599

    mabo
    Deltagare

    Lite mer bilder från renoveringen av fronten. Kylarbalken och dess golv var genomrostade så ett ny golvplåt beställdes via SSK och balken lappades ihop. I verkstadshandboken stod det att man inte fick reparera kylarbalken runt motorfästet… Nu gjorde jag det ändå men valde att inte slipa ner svetsfogarna för extra styrka.

    Kylarbalken svetsad

    IMG_3277

    Golvdelen passas in för pluggsvetsning

    IMG_0170

    Såklart var även vänstersidans hjulhus i ett ruggigt skick. De nedre delarna var i ok skick men länkarmsgenomföringen var nästan helt borta.

    Ny plåt till länkarmsgenomföringen passas in

    IMG_3271

    Svetsat, slipning återstår 🙂

    IMG_3272

    När hjulhusets inre delar var klara kunde montering av framskärmarna ske. Efter som framskärmarna återanvändes från donatorbilen svetsades först den inre punktsvetsade delen av hjulhuset och därefter svetsades hjulhus och skärm ihop.

    Förberedelse med svetsprimer inför punktsvetsning av hjulhuset. Här syns hus hur hjulhuset har delats för att kunna svetsas ihop igen.

    IMG_0171

    Inpassning av skärmen innan helsvetsning.

    IMG_3635

    Innan skärmarna svetsades lackades motor rum och skärmarnas insidor.

    IMG_3626

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng