Saab 900 CD -81

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 CD -81

Detta ämne innehåller 40 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-09 21:36.

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare

Janne Hagnell
    Moderator

Tjusigt! Hade jag skurit bort så mycket hade jag aldrig fått ihop det igen.😬

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Lilln
    Deltagare

Vilket jobb! 👍👍

lsoderlund
    Deltagare

Onekligen, håller med föregående talare. Fantastiskt arbete du lägger ned, och kul att du räddar en CD

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

mabo
    Deltagare

Tack för era fina kommentarer 🙂

Tog ett litet avbrott i svetsandet i somras och gav inredningen en välbehövlig tvätt, innan den stuvades undan i väntan på att karossen ska bli klar. Ser fram emot att ta fram rengjorda delar den dagen det blir dags för återmontering:)

Golvmattan var riktigt grisig:

IMG_0880

Tvätt med kallavfettning och rotborste, därefter högryckstvätt och tvättmedel. Tog ingen bild på det slutliga resultatet men det blev helt ok med tanke på förutsättningarna…

IMG_0881

Stolar, dynor och dörrklädslar tvättades med kemdammsugare. Bra torkväder i sommarvärmen!

IMG_2636

• Det här svaret redigerades 1 år sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år sedan av .
    Bilagor:

lsoderlund
    Deltagare

Hur har det gått med CD:n, en annan fråga. När du blästrade motorrummet, hur mycket sand gick åt? För antar att du inte återanvände den?

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

M.Broberg
    Deltagare

Hur har det gått med CD:n, en annan fråga. När du blästrade motorrummet, hur mycket sand gick åt? För antar att du inte återanvände den?

lägg en presenning under bilen så går det återanvända en del.

går åt fasligt mycket sand när man blästrar. går det återanvända 1/3 så är det ju kanon.

jag blästrade en kylarbalk till og900, hade en 10 liters hink med sand som behållare till blästern. Tömde nog den 3-4 ggr. Kunde sopa upp typ 2/3 pga stenplattor så det var inte så mycket spill som det kunde varit.

900lyx-82
    Deltagare

Man blir smått häpen och mer driven att komma ut i garaget för att skruva på min egen 900.
    Ni är fantastik med svetsen och all bockande av plåt.

Men jag undrar vad det är för gul färg ni sätter på karossen där ni svetsat.

Mh Fredrik.

mabo
    Deltagare

Har varit lite dålig på att uppdatera men det går långsamt framåt i alla fall:) Tack för era kommentarer!

Angående blästringen så går det fint att återanvända sanden ett par gånger. Jag samlade ihop sanden på en presenning och silade den sedan genom ett durkslag – kanske gick åt 10 liter sand totalt

Färgen som jag sedan använde är Hagnmans CA -Epoxiprimer. Har använt den vid flertalet renoveringar med gott resultat.

• Det här svaret redigerades 1 vecka, 1 dag sedan av .

mabo
    Deltagare

Och en liten uppdatering:

Bakre skärmkanter och innerskärmar är förstås dåliga. Till vänster sida kapade jag bort hela bakskärmen från donatorbilen.

Donatorskärmen och div andra objekt(som stjäl uppmärksamhet från CDn…)

IMG_4951

Bortkapad bakskärm på CDn och rostlagat hjulhus. Mycket enklare att komma åt när både skärm och bakaxel är borta:)

IMG_4952

Den inre delen av bakskärmen som möter bagagerumsgolvet fick också plockas från donatorn.

IMG_4953

Inpassning av skärmen + ny baklucka från donatorn.

IMG_5104

Bilagor:

Saab_ahed
    Deltagare

Härligt! 🙂

Snyggt jobbat!!!

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.