Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 CD -81
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 10 augusti, 2018 kl. 13:35 #447608
Janne Hagnell
ModeratorTjusigt! Hade jag skurit bort så mycket hade jag aldrig fått ihop det igen.?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”11 augusti, 2018 kl. 10:26 #447616Lilln
DeltagareVilket jobb! ??
4 september, 2018 kl. 13:02 #448432Lsoderlund
DeltagareOnekligen, håller med föregående talare. Fantastiskt arbete du lägger ned, och kul att du räddar en CD
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
4 september, 2018 kl. 16:43 #448446mabo
DeltagareTack för era fina kommentarer 🙂
Tog ett litet avbrott i svetsandet i somras och gav inredningen en välbehövlig tvätt, innan den stuvades undan i väntan på att karossen ska bli klar. Ser fram emot att ta fram rengjorda delar den dagen det blir dags för återmontering:)
Golvmattan var riktigt grisig:
Tvätt med kallavfettning och rotborste, därefter högryckstvätt och tvättmedel. Tog ingen bild på det slutliga resultatet men det blev helt ok med tanke på förutsättningarna…
Stolar, dynor och dörrklädslar tvättades med kemdammsugare. Bra torkväder i sommarvärmen!
- Det här svaret redigerades för 4 år, 9 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av .
26 juni, 2019 kl. 15:21 #460371Lsoderlund
DeltagareHur har det gått med CD:n, en annan fråga. När du blästrade motorrummet, hur mycket sand gick åt? För antar att du inte återanvände den?
27 juni, 2019 kl. 10:03 #460401M.Broberg
DeltagareHur har det gått med CD:n, en annan fråga. När du blästrade motorrummet, hur mycket sand gick åt? För antar att du inte återanvände den?
lägg en presenning under bilen så går det återanvända en del.
går åt fasligt mycket sand när man blästrar. går det återanvända 1/3 så är det ju kanon.
jag blästrade en kylarbalk till og900, hade en 10 liters hink med sand som behållare till blästern. Tömde nog den 3-4 ggr. Kunde sopa upp typ 2/3 pga stenplattor så det var inte så mycket spill som det kunde varit.
16 augusti, 2019 kl. 09:20 #462338900lyx-82
DeltagareMan blir smått häpen och mer driven att komma ut i garaget för att skruva på min egen 900.
Ni är fantastik med svetsen och all bockande av plåt.Men jag undrar vad det är för gul färg ni sätter på karossen där ni svetsat.
Mh Fredrik.
9 september, 2019 kl. 16:19 #462828mabo
DeltagareHar varit lite dålig på att uppdatera men det går långsamt framåt i alla fall:) Tack för era kommentarer!
Angående blästringen så går det fint att återanvända sanden ett par gånger. Jag samlade ihop sanden på en presenning och silade den sedan genom ett durkslag – kanske gick åt 10 liter sand totalt
Färgen som jag sedan använde är Hagnmans CA -Epoxiprimer. Har använt den vid flertalet renoveringar med gott resultat.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 8 månader sedan av .
9 september, 2019 kl. 16:39 #462832mabo
DeltagareOch en liten uppdatering:
Bakre skärmkanter och innerskärmar är förstås dåliga. Till vänster sida kapade jag bort hela bakskärmen från donatorbilen.
Donatorskärmen och div andra objekt(som stjäl uppmärksamhet från CDn…)
Bortkapad bakskärm på CDn och rostlagat hjulhus. Mycket enklare att komma åt när både skärm och bakaxel är borta:)
Den inre delen av bakskärmen som möter bagagerumsgolvet fick också plockas från donatorn.
Inpassning av skärmen + ny baklucka från donatorn.
9 september, 2019 kl. 18:36 #462841Saab_ahed
DeltagareHärligt! 🙂
9 september, 2019 kl. 21:36 #462850Pontus viktorsson
DeltagareSnyggt jobbat!!!
1 maj, 2020 kl. 12:19 #469801mabo
Deltagare1 maj, 2020 kl. 12:26 #469806mabo
DeltagareBagagerumsgolvet var som vanligt i dåligt skick. Jag har sparat plåtarna runt avrinningshålen från reservdelsbilen så dessa kunde passas in och svetsas på plats.
Resten av bagaget blev lite ”lapptäcke” men nu är det helt iallafall
Anslutningen mot tanken är ett vanligt rostställe. Lätt att laga när tanken är ur:
Svetsat och klart
1 maj, 2020 kl. 12:46 #469813mabo
DeltagareDörrarna på CDn var i riktigt dåligt skick. Som tur var fick jag tag i 4 bättre dörrar även dessa behövde mycket jobb. Först trodde jag att CD-modellen hade egna dörrskinn som monterades på förlängda dörramar, så var det inte: Framdörrarnas dörrskinn är från 2-dörrarsmodellen och har kortats och fått handtaget flyttat. På bakdörrarna har två dörrskinn skarvats. Tillverkningen måste varit i det närmaste hantverksmässing och har nog bidragit till ytterligare grogrund för rost.
Provmontering av dörrar innan rostlagning tar vid
Nedslipning av gammal lack och spackel. Räknade till fyra! lager lack. Fick hålla på och damma utomhus
Runt handtaget och låset var det illa sargat av rost och x antal inbrott. Får ersättas med en donatorbit
Inpassning av donatorbiten
- Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
- Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
4 maj, 2020 kl. 12:55 #470051Lsoderlund
DeltagareSnyggt jobb, alltid fascinerande med folk som faktiskt kan svetsa.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.