Saab 900 CD -81

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 CD -81

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 CD -81

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 10, 2018 at 13:35 #447608

      Tjusigt! Hade jag skurit bort så mycket hade jag aldrig fått ihop det igen.?

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        augusti 11, 2018 at 10:26 #447616

        Vilket jobb! ??

          september 4, 2018 at 13:02 #448432

          Onekligen, håller med föregående talare. Fantastiskt arbete du lägger ned, och kul att du räddar en CD

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            september 4, 2018 at 16:43 #448446

            Tack för era fina kommentarer 🙂

            Tog ett litet avbrott i svetsandet i somras och gav inredningen en välbehövlig tvätt, innan den stuvades undan i väntan på att karossen ska bli klar. Ser fram emot att ta fram rengjorda delar den dagen det blir dags för återmontering:)

            Golvmattan var riktigt grisig:

            IMG_0880

            Tvätt med kallavfettning och rotborste, därefter högryckstvätt och tvättmedel. Tog ingen bild på det slutliga resultatet men det blev helt ok med tanke på förutsättningarna…

            IMG_0881

            Stolar, dynor och dörrklädslar tvättades med kemdammsugare. Bra torkväder i sommarvärmen!

            IMG_2636

            • Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av mabo.
            • Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av mabo.
              juni 26, 2019 at 15:21 #460371

              Hur har det gått med CD:n, en annan fråga. När du blästrade motorrummet, hur mycket sand gick åt? För antar att du inte återanvände den?

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                juni 27, 2019 at 10:03 #460401

                Hur har det gått med CD:n, en annan fråga. När du blästrade motorrummet, hur mycket sand gick åt? För antar att du inte återanvände den?

                lägg en presenning under bilen så går det återanvända en del.

                går åt fasligt mycket sand när man blästrar. går det återanvända 1/3 så är det ju kanon.

                jag blästrade en kylarbalk till og900, hade en 10 liters hink med sand som behållare till blästern. Tömde nog den 3-4 ggr. Kunde sopa upp typ 2/3 pga stenplattor så det var inte så mycket spill som det kunde varit.

                  augusti 16, 2019 at 09:20 #462338

                  Man blir smått häpen och mer driven att komma ut i garaget för att skruva på min egen 900.
                  Ni är fantastik med svetsen och all bockande av plåt.

                  Men jag undrar vad det är för gul färg ni sätter på karossen där ni svetsat.

                  Mh Fredrik.

                    september 9, 2019 at 16:19 #462828

                    Har varit lite dålig på att uppdatera men det går långsamt framåt i alla fall:) Tack för era kommentarer!

                    Angående blästringen så går det fint att återanvända sanden ett par gånger. Jag samlade ihop sanden på en presenning och silade den sedan genom ett durkslag – kanske gick åt 10 liter sand totalt

                    Färgen som jag sedan använde är Hagnmans CA -Epoxiprimer. Har använt den vid flertalet renoveringar med gott resultat.

                    • Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av mabo.
                      september 9, 2019 at 16:39 #462832

                      Och en liten uppdatering:

                      Bakre skärmkanter och innerskärmar är förstås dåliga. Till vänster sida kapade jag bort hela bakskärmen från donatorbilen.

                      Donatorskärmen och div andra objekt(som stjäl uppmärksamhet från CDn…)

                      IMG_4951

                      Bortkapad bakskärm på CDn och rostlagat hjulhus. Mycket enklare att komma åt när både skärm och bakaxel är borta:)

                      IMG_4952

                      Den inre delen av bakskärmen som möter bagagerumsgolvet fick också plockas från donatorn.

                      IMG_4953

                      Inpassning av skärmen + ny baklucka från donatorn.

                      IMG_5104

                        september 9, 2019 at 18:36 #462841

                        Härligt! 🙂

                          september 9, 2019 at 21:36 #462850

                          Snyggt jobbat!!!

                            maj 1, 2020 at 12:19 #469801

                            Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade men det gå framåt med CDn. Här kommer lite bilder

                            Knackat fram en reparationsplåt till golvet höger fram.

                            IMG_3560

                            Plåten på plats

                            IMG_3561

                            Främre golvet grundat och kittat. Som tur är har det bakre golvet klarat sig fint.

                            IMG_0848

                              maj 1, 2020 at 12:26 #469806

                              Bagagerumsgolvet var som vanligt i dåligt skick. Jag har sparat plåtarna runt avrinningshålen från reservdelsbilen så dessa kunde passas in och svetsas på plats.

                              IMG_0857

                              Resten av bagaget blev lite “lapptäcke” men nu är det helt iallafall

                              IMG_0860

                              Anslutningen mot tanken är ett vanligt rostställe. Lätt att laga när tanken är ur:

                              IMG_0953

                              Svetsat och klart

                              IMG_0954

                                maj 1, 2020 at 12:46 #469813

                                Dörrarna på CDn var i riktigt dåligt skick. Som tur var fick jag tag i 4 bättre dörrar även dessa behövde mycket jobb. Först trodde jag att CD-modellen hade egna dörrskinn som monterades på förlängda dörramar, så var det inte: Framdörrarnas dörrskinn är från 2-dörrarsmodellen och har kortats och fått handtaget flyttat. På bakdörrarna har två dörrskinn skarvats. Tillverkningen måste varit i det närmaste hantverksmässing och har nog bidragit till ytterligare grogrund för rost.

                                Provmontering av dörrar innan rostlagning tar vid

                                IMG_0965

                                Nedslipning av gammal lack och spackel. Räknade till fyra! lager lack. Fick hålla på och damma utomhus

                                IMG_1086

                                Runt handtaget och låset var det illa sargat av rost och x antal inbrott. Får ersättas med en donatorbit

                                IMG_1087

                                Inpassning av donatorbiten

                                IMG_1093

                                • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av mabo.
                                • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av mabo.
                                  maj 4, 2020 at 12:55 #470051

                                  Snyggt jobb, alltid fascinerande med folk som faktiskt kan svetsa.

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 55 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.