SAAB 900 GLI -84

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 GLI -84

  • Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #471844
    gv8
    Deltagare

    Kul o se allt med så mkt bilder. Uppfattade jag det rätt att du återmonterade de gamla vev o ram-lager? Varför inte nya i så fall när grejorna ändå är isär? Hur gjorde du med hålen i topplockspackningen det var ju en jäkla skillnad på antal hål för kylkanalerna?
    Undra om inte alla gamla motorer som gått med mineralolja blir sådana med tiden oavsett hur noga man varit med oljebyten. Dvs när man inte skött allt överdrivet noga och nästan servat enligt boken med intervall mm.
    //B

    Har inte bytt ram- o vevlager (inte ännu i varje fall). Tvekar att byta eftersom jag inte
    känner till något sätt att mäta lagerspelet. Man vet ju inte om lagerspelet blir korrekt efter byte om nya okända lager monteras. Om någon kan tipsa om hur det går till att mäta lagerspelet så är jag tacksam.

    Angående hålen i topplockspackningen så kommer jag att hålslå i samma mönster som org.packningen.
    Kan det vara så att denna packning egentligen är till någon annan modell av 2-litersmotorn?

    Det är nog som du säger angående avlagringar i gamla motorer. Antagligen måste man byta olja ofta och välja olja av superkvalitet för att undvika detta.

    #471846
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Ok, jag förstår precis vad du menar. Var bara nyfiken. Vet att när man renoverade min B235 maskin användes plastigauge det ger en bra indikation gällande lagerspel.

    Home

    #471983
    gv8
    Deltagare

    Tack för tipset med ”Plastgauge-mätning”.
    Mätprotokollet nedan visar att fyra av fem ramlager samt ett av fyra vevlager har för stort spel.
    Nya ram- och vevlager samt axiallager beställda.
    Bild_1_20200620_185403

    Öppningstiderna för båda kammarna har uppmätts och verkar vara exakt lika.
    Eftersom GL-kammen är i bättre skick så väljer jag att montera den.
    Bild_2_20200614_141348

    Mätning av ventilspel.
    Två justerbrickor behövde bytas från 2,51 till 2,57 mm.
    Bild_3_20200625_071054

    Före håltagning av kylkanaler på nya toppackningen.
    Bild_4_20200615_085236

    Oj här var det stålplåt inne i packningen.
    Men genom att skaffa ett hårdare underlag samt slå hårdare så kom jag igenom hela packningen.
    Bild_5_20200615_085839

    Och så här blev nya packningen.
    Bild_6_20200615_132626

    Litet provmontage i väntan på nya ram- o vevlager.
    Bild_7_20200624_172125

    SAAB-samlingen utökades nyligen med en 70-års V4’a när tillfälle dök upp.
    Just en sådan åkte jag och brorsan runt i på 70-talet vilken också sedermera byggdes om till rallybil.
    Bild_8_20200624_172217

    Turbo-dörrarna åkte fram medan jag väntar på nya delar till GLI’n.
    Svetsskarvarna har spacklats. Slipning och nytt lager grundfärg väntar.
    Bild_9_20200624_172329

    Bilagor:
    #471994
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul med tillskott i bilparken. 🙂 Hur kom du fram till att lagerspelen var för stora? Plastigauge ska iaf ge bra indikation har jag förstått.
    Tror det blir bra med nya lager i maskin, om inte annat go känsla i själen.

    #471996
    gv8
    Deltagare

    Ja det är mycket nostalgi i den bilen. Brorsan, som är några år äldre än mig,
    köpte en likadan blå 70’a i början på 70-talet som vi åkte runt med på många
    äventyr. Sedermera blev den ombyggd till rallybil och vi båda körde den fram
    till 91 då den gick ur tiden.

    Jag testade samtliga lager med plastigauge och de flesta mätvärdena ligger på
    övre gränsen eller lite utanför. Egentligen är metoden inte tillräckligt noggrann
    för att avgöra vad man ska göra efter mätningen. För att inte chansa för mycket
    så byter jag till nya standardlager vilket borde göra att spelen åtminstone hamnar
    inom toleransen. Med bättre mätmetoder så kan man pricka mer rätt vid val av
    nya lager.
    /Stig

    #472001
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Intressant läsning och bilder, tack för att du delar ned dig 🙂

    #472311
    gv8
    Deltagare

    Vevaxeln är återigen urtagen och nya standard-lager är monterade.
    Bild_2_20200708_181956

    Nya mätningar är gjorda med Plastigauge-metoden som säger att alla lagerspel nu ligger inom tolerans rätt så väl centrerade inom tillåtet intervall. Axiallagret går inte att mäta med Plastigauge-metoden så det är väl bara och hoppas att det är OK också.
    Nu återstår bara att skruva ihop motorn och montera den i bilen.
    Bild_3_20200708_232346

    Bilagor:
Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.