SAAB 900 GLI -84

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 GLI -84

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #468346
    gv8
    Deltagare

    Flyttar över 900’an till en egen tråd. Första delen av renoveringen finns i min turbo-tråd.
    Det är en silvergrå 900 i hyfsat skick som ägs av min bror men var i min ägo från 87 till 92.

    Ser ut så här.
    1a_20200317_064031

    1b_20200317_064107

    Fick till slut loss remskivan.
    1c_20200310_105942

    Motornummer
    2a_20200322_083922

    Isärplockning
    2b_20200310_134944

    3b_20200310_193522

    5_0200310_192932

    Extremt mycket avlagringar överallt.
    7a_20200310_185047

    15a_20200310_134728

    15b_20200312_171613

    15c_20200310_144640

    Helt igensatt oljekanal. Motorn var väldgt nära ett totalhaveri.
    19_20200312_170822

    Helt igensatt oljekanal.
    18_20200311_221230

    Någorlunda rengjord.
    25a_20200319_165336

    Oljekanalen åter öppen.
    25b_20200312_185537

    Bilagor:
    #468392
    M.Broberg
    Deltagare

    herrejävlar vad skitig!

    #468394
    gv8
    Deltagare

    Ja så går det när man bara kör o kör och glömmer bort det där med oljebyten.
    Brorsans förra 900 står här hos mig sedan länge med totalhavererad motor så egentligen är jag inte så förvånad.

    #468878
    gv8
    Deltagare

    Rengöringen fortsätter.
    Det räcker inte med lösningsmedel, det krävs att man skrapar bort den jordliknande beläggningen.
    1a_20200406_182110

    Rengöringen av topplocket kändes mest som en arkeologisk utgrävning.
    2a_20200319_164802

    Den mest slitna av kamaxel-överfallen. Har en extra motor som kanske går att plocka från.
    2c_20200405_113339

    Den sämsta av kamnockarna, men ny GLI-kamaxel kan ju vara svårt att hitta.
    2d_20200402_194133

    Den sämsta av kamsläporna. Ser att det finns nya att köpa men kommer att kolla reservmotorn först.
    2e_20200402_193634

    Insug-ventilerna ser väldigt bra ut.
    2f_20200401_185555

    Avgas-ventilerna ser ut så här.
    2g_20200401_184539

    Efter lite rengöring är de användbara.
    2h_20200401_190345

    Oljepumpen har rengjorts och fått en ny vevaxeltätning och sedan återmonteras den med hjälp av två 6mm borrar som tillfälliga styrpinnar.
    3c_20200408_193916

    Även byte av vevaxeltätning på svänghjulssidan.
    3d_20200410_151040

    Byter kedja och nedre drevet. Behåller i övrigt gamla delar.
    4a_20200411_100242

    Byter kullagret i svänghjulet.
    5a_20200408_175739

    Rengöring av kopplingsslaven.
    6b_20200410_173006

    Vevaxel med överfall rengjorda.
    8a_20200410_140539

    Hopsättning är nu påbörjad.
    9a_20200411_100743

    Bilagor:
    #471228
    gv8
    Deltagare

    Ihopmonteringen började idag när jag fick hem nya kolvringar från Kyrk Motorsport.
    Klubben hade inga vad jag kunde se.
    Block, vevaxel och ramlager är från orginalmotorn.
    Bild_1_20200522_091747_

    En låda med Kolvar o vevstakar som kommer från reservmotorn som är något mindre sliten än org.motorn..
    Vevlagren är överflyttade från org.motorn. Kolvringarna är som sagt nya.
    Bild_2_20200526_164857

    Cylinderloppen har fått en lättare honing. eftersom de var väldigt
    blanka och hade en del beläggning.längst upp och längst ned.
    Smörjningen av cylinderloppen blir bättre om de honas.
    Bild_3_20200526_164927

    Monteringen av kolvarna gick förvånansvärt lätt.
    Bild_4_20200526_165635

    Ram- och vevlageröverfallen är nu momentdragna enl. VHB.
    Bild_5_20200526_180758

    Det ser bra ut från ovan också.
    Bild_6_20200526_180822

    Bilagor:
    #471237
    dea
    Deltagare

    Ser bra ut! Tur att det blev en genomgång av den motorn.

    #471248
    gv8
    Deltagare

    Ser bra ut! Tur att det blev en genomgång av den motorn.

    Ja det var väl lite tur att jag öppnade motorn och kollade. Hade inte tänkt göra det från början.
    Trodde inte i min vildaste fantasi att en motor kunde slagga igen på detta sätt.
    I stort sett så var det stopp i alla oljekanaler förutom i de som går till vevaxeln.

    #471260
    johannes
    Deltagare

    Ojoj, det var rejält kladdigt alltså! Men så tillfredsställande att göra rent sånt där.

    #471340
    gv8
    Deltagare

    Ojoj, det var rejält kladdigt alltså! Men så tillfredsställande att göra rent sånt där.

    Håller med och samtidigt så ger ju detta lite övning i motorrenovering som kan komma till pass i andra projekt.
    Har funderat länge på om jag ska renovera eller låta turbomotorn vara som den är men nu tror jag att jag tittar igenom den också.

    #471572
    gv8
    Deltagare

    Brorsan hade redan införskaffat glidskenor och sträckare och jag hade införskaffat nedre drevet
    så till slut blev det bara övre drevet som får får fortsatt tjänstgöring.
    1_20200527_181849

    Montering av både fram och bak på motorn.
    2_20200606_145149
    3_20200606_150024

    Ventilerna har handslipats med slippasta och snurrmetoden.
    Det kommer att bli mer noggran rengöring innan montering.
    4_20200604_211725
    5_20200604_211731

    Har lagt upp delar från reservdelsmotorn längre bort på bordet för att se vilka delar som är bäst att använda.
    Kan konstatera att reservmotorn, rent allmäntänt, är betydligt mer osliten än org. motorn.
    6_20200606_154320

    Det var en hård beläggning på avgasventilerna som nu är borttagen och de blev enligt min mening helt OK.
    7_20200606_154514
    8_20200607_112851

    Har jämfört kamaxlarna. Den vänstra är GLI-84 och den högra är GL-81. Båda lyfter 10,6 mm.
    Har inte mätt duration ännu men de ser väldigt lika ut. Vad tror ni, är kamaxlarna identiska ?
    9_20200607_110628

    Bilagor:
    #471625
    saabaero
    Deltagare

    Det borde finnas ett art nr instansat på kamaxeln som du kan jämföra men jag tror det ska vara samma.

    #471634
    gv8
    Deltagare

    GLI-kamaxeln har SAAB-nr: 935471
    GLI_20200608_141113

    GL-kamaxeln har SAAB-nr: 931062
    GL_20200608_141119

    En skillnad som motiverar olika nummer är att GL-kamaxeln har ett uttag för mekanisk drivning av bränslepumpen.
    Men visuellt så ser nockarna väldigt lika ut.
    Med kamaxlarna monterade så kan jag mäta öppningsvinklarna vilket borde ge svaret på frågan.
    Båda_20200608_141155

    Bilagor:
    #471779
    gv8
    Deltagare

    Ventiler på plats.
    1_20200611_154831

    Kamaxelbryggan från reservmotorn.
    2_20200611_155343

    Kamsläporna från reservmotorn.
    3_20200611_160343

    GL-Kamaxel från reservmotorn.
    4_20200611_161416

    Kamaxeldrev från org.motorn.
    5_20200611_163135

    Ny packning.
    6_20200611_164003

    Gamla packningen har fler kylkanaler öppna nya packningen.
    Hur gör ni i detta fall? Tar ni upp hål i nya packningen
    så att den blir lika som org packningen?
    7_20200612_075513

    Med allt på plats kommer jag att mäta ventilspel och kamtider.
    8_20200611_165951

    Bilagor:
    #471790
    M.Broberg
    Deltagare

    Ser toppen ut!

    (kunde inte låta bli 😉 )

    #471793
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul o se allt med så mkt bilder. Uppfattade jag det rätt att du återmonterade de gamla vev o ram-lager? Varför inte nya i så fall när grejorna ändå är isär? Hur gjorde du med hålen i topplockspackningen det var ju en jäkla skillnad på antal hål för kylkanalerna?

    Undra om inte alla gamla motorer som gått med mineralolja blir sådana med tiden oavsett hur noga man varit med oljebyten. Dvs när man inte skött allt överdrivet noga och nästan servat enligt boken med intervall mm.

    //B

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng