Saab 900 S -91

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 S -91

Detta ämne innehåller 79 svar, har 20 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-11 12:34.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 80 totalt)
  • Författare

Simon
    Deltagare

Då har man äntligen fått tag i en bil efter lite letande. 🙂 Det blev en 900 S från -91 i bättre bruksskick. Har några mindre skönhetsfläckar, men för att ha gått 27 000 mil så tycker jag att den är väldigt fräsch. Den har varit inne på en polering på rekonditioneringsfirma för ett tag sedan så lacken är riktigt fin. Aerofälgarna är också riktigt fina, ser ut som nya. Den vanliga Saabrosten finns i högerdörren men av någon anledning är vänsterdörren i princip fri från rost. Bromsskivorna fram var skeva, men det ska fixas på måndag (2/4-07) av säljaren, så på måndag kväll ska bilen hämtas hem! 😀

Lite bilder är ju alltid trevligt och säger ju oftast mer än tusen ord. Dessa tog jag vid köpet.

Fin i lacken

Ser fint ut

Rosten i högerdörren 🙁

Vänsterdörren ser betydligt bättre ut

Inte en tendens till att vilja lossna

Fälgarna ser ut att vara nya 🙂

Av någon anledning har en ratt modell äldre hittat in i kupén. Men det ska åtgärdas.

Så nu väntar man på att måndagen ska anlända så att man får plocka hem kärran och ta en tur med den. Sen börjar jakten på lite delar. Det ska fixas fram rätt ratt, spaken till höjningen och sänkningen av förarstolen ska införskaffas, för den är borta. Sen ska en liten roligare stereo in, jag är ju inte så bra på att sjunga. :crazy:
    Rosten i dörren ska också väck, när tid finns.

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

walle
    Deltagare

hur kan man låta en dörr bli så rostig?

Simon
    Deltagare

Vet inte, men det ska fixas när tid finns som sagt, eller det är ett hopplöst projekt?

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Martin
    Deltagare

Ser trevligt ut. 3-dörrars 900:or är läckra!
    Av bilderna att döma skulle jag nog kolla även vänster dörrsida lite extra.
    Det vet du säkert redan, men det finns ekonomiplåt för den delen av dörren, och det är ganska lätt att byta. Hittar du ingen ratt på närmare håll har jag en modernare treekrad originalratt för 150 kr, möjligen prutbart.

Simon
    Deltagare

Jo, jag har tänkt att kika under listen på vänsterdörren för att se hur det ser ut. Plåt ska inte vara några problem, svetsningen får jag dock lämna bort, för det är inte min starka sida. :blush:

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Martin
    Deltagare

Hej igen
    Längst bak ser det nästan ut som att en rostbubbla är på väg ut från insidan.
    Deteljer på en i övrigt fin bil som väcker vill ha-begär 🙂

Simon
    Deltagare

Nu har bilen äntligen hittat hem till Åstorp! Blev glatt överaskad när vi träffade säljaren idag. Han skulle svarva skivorna fram eftersom de var skeva, men han hade satt dit helt nya skivor istället! Det var väldigt schysst tycker jag. 🙂
    Har kört ungefär fem mil idag och jag kan säga att det var några riktigt trevliga fem mil! Blev förvånad hur tyst den är i kupén. Sen är ju avgasljudet ett stort plus för att vara original! 😀
    Ja, det stämmer Martin, där är en rostbubbla i bakkanten som tittar fram. Men annars ser det bra ut under listen, det lilla jag har kollat. Har bara tittat snabbt på det.
    Kul och höra att bilen väcker ha-begär!
    Förresten Martin, är bilden på ratten på gång? :blush:

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

janneh
    Deltagare

Kul att det dyker upp en 900 bland projektbilarna!

Martin
    Deltagare

Jajamän! Resten tar vi via mejl/PM

Herrsiba wrote:
    Förresten Martin, är bilden på ratten på gång? :blush:

/Simon

Jag skall inte stjäla tråden, men svara lite på Simons inlägg om avgasljudet.
    Jag hörde en gång att det tydligen är avgasgrenrörets inte helt optimala konstruktion som gör att klassiska 900T låter så gôtt som den gör.
    Åker själv 900 T16 nu. Ljudet på delgas är *nästan* i klass med en ylande tvåtaktare, en varvande 99 EMS16 eller en brölande Rally V4. Helt olika ljud som var för sig ger en go ljudupplevelse.

Simon
    Deltagare

Ok, då ska man inte prata högt om vad det goa ljudet beror på… 😀 . Kan erkänna att man satt och småfrös idag med rutan nere bara för att få höra det goa ljudet. :blush: 🙂
    Måste in till en saabhandlare också omgående för att köpa ett lackstift så att jag kan lägga igen några mindre stenskott.
    Brukar ”strömbrytaren” i dörren klabba? Har nämligen konstant ljus i kupén även när dörrarna är stängda. Kan kanske vara så enkelt att de är urkopplade. Har inte forskat ingående i det… :crazy:

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Martin
    Deltagare

Det är inte ovanligt. Lite 5-56 brukar råda bot på det ett tag.

Lossa på skruven som håller kontakten och lirka ut kontakten, ta bort gummistruten för effektivare behandling med sprayen, funktionskontrollera med jord och återmontera sedan.

Herrsiba wrote:
    Brukar ”strömbrytaren” i dörren klabba? Har nämligen konstant ljus i kupén även när dörrarna är stängda. Kan kanske vara så enkelt att de är urkopplade. Har inte forskat ingående i det… :crazy:

/Simon

Simon
    Deltagare

Ok, då får jag undersöka det.
    Kollade i instruktionsboken för att få fram färgkoden. Enligt boken så ska det sitta en dekal vid förardörren, men jag kan inte hitta den i bilen. 🙁 Någon som vet hur jag kan få fram koden?

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

wibbe60
    Deltagare

Sitter inte knappen till innerbelysningen onödigt nära tändningslåset på den årsmodellen? Kolla så du inte helt enkelt kommit åt den.

torzan
    Deltagare

kolla under huven för färgkod, har för mig att det står på ”väggen” mellan hjulhus och motor

Simon
    Deltagare

Ok, jag får kolla upp det. Tack för tipset! 🙂

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 80 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng