Saab 900 S -91

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 S -91

• Detta ämne har 79 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2007-06-11 12:34 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 80 totalt)
  • Författare
    Simon
    Deltagare

Hej igen! Tråden har stått stilla ett tag så nu väcker jag liv i den igen. 🙂
    Har ett litet skönhetsfel på högra sidan.

Nu undrar jag hur man gör för att få av denna list runt hjulhuset utan att ta sönder den. Provade på en 900:a på skroten, men den fick en spricka när jag försökte dra av den så den var obrukbar efter det… :/
    Eller det går rent av att få tag i en helt ny oanvänd??? :confused:

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

ake svantesson
    Deltagare

måste säga att det är en 3vlig vagn , åker själv en likadan nu.,,,sen en vecka tillbaks..
    den har gått 22k mil men är riktigt pigg,,jämfört med min föregående 900i 88b.som passerat 38 840 mil..man måste ändå säga att saab har gjort hållbara motorer ..
    det enda som blev åtgärdat var en blåst toppackning för det blev en por som titta fram i locket,,,å ett kamkedjebyte,,
    lycka till med projektet Simon
    mvh åke

Simon
    Deltagare

Håller med till 100%! Det är en riktigt trevlig bil, motorn är hur trevlig som helst. 🙂 Åkkomforten gillar jag också, det är en bra kompromiss mellan sportig väghållning och skön långfärdskomfort. Klår min polares gungiga 740 med hästlängder… 😀

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Lustgasen
    Moderator

Det var ju det jag sade, bra köpt siba =)

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

Simon
    Deltagare

Ingen tvekan om det! Ångrar inte köpet det minsta! 🙂

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare
    Herrsiba wrote:
    Hej igen! Tråden har stått stilla ett tag så nu väcker jag liv i den igen. 🙂
    Har ett litet skönhetsfel på högra sidan.

Nu undrar jag hur man gör för att få av denna list runt hjulhuset utan att ta sönder den. Provade på en 900:a på skroten, men den fick en spricka när jag försökte dra av den så den var obrukbar efter det… :/
    Eller det går rent av att få tag i en helt ny oanvänd??? :confused:

Ingen som vet hur man får av listen utan att ha sönder den? Tännkte ta en list från skroten och sätta på så att den ser bra ut igen. 🙂

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

walle
    Deltagare

finns på saab 890kr för 4 nya köpte det till min gröna 99 nu för nån månad sen

stenling
    Deltagare

Det händer lätt att de går sönder faktiskt, men se till att försöka dra ut bit för bit längs hela listen. Ta alltså inte bara tag och dra utan dra ut en bit och flytta handen/händerna och fortsätt dra. Hmm, många ”dra” nu men hoppas du förstod 😉

Martin
    Deltagare

Lite lock och pock fungerar som sagt bra. Förutom att dra bit för bit kan du pröva att ”dra statiskt” dvs dra så mycket du vågar, utan att listerna ger med sig direkt. Efter några sekunder börjar de ge med sig. Värme brukar bidra till att göra dem lite mer medgörliga.

Simon
    Deltagare

Jaha, nu står bilen stilla på grund av bromshaveri… 🙁 Ena bromsröret som går bak har gett upp för rosten till slut.

Tråkig syn

Dags att fixa rost

När jag lyfte på mattan såg jag en tidning som var alldeles dränkt i olja/fukt och under ljudisoleringsmattan låg också en tidning indränkt i olja/fukt. Tidningarna har legat i bilen sen mars 2004 skulle jag tippa på för de var daterade 1 mars 2004… 😮
    Jag får se det positiva i det hela och vara glad för att de la av på en grusväg när jag var och hälsade på i diket (det är en annan historia) :crazy:, och inte bland en massa andra trafikanter, då kunde det gått illa.
    Hur svårt är det att byta rören själv? Är det nåt speciellt man ska tänka på? Har hittat färdiga bromsrör på Biltema i rätt längd och med färdigmonterade anslutningsnipplar. Vågar man byta det själv, det är ju trots allt en viktig funktion på bilen. :/

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Lustgasen
    Moderator

Hörde att du åkt ned i diket ( oj det kanske jag inte borde säga) :blush: , inget mer än bromsledning som gick sönt?

Själv har man ju varit nere X antal gånger i diket i vintras med asconan :).
    Hoppas lättryckarn klara sig bra.

Angående bromsarna, tycker jag du ska testa själv, ska inte vara så svårt tycker man. Molte och per-erik kan säkert hjälpa dig med det.

mvh Anton

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

lsoderlund
    Deltagare

Ang listen så har jag en fräsh övers! Kommer du ner till festivalen kan du få den av mig!

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Simon
    Deltagare

Dikesåkningen får jag bjuda på! 😀 Gladde i alla fall folket som körde förbi på riksvägen… 🙂 Det var bara bromsledningen som gick sönder, kofångaren, speciellt läppen längst ner blev lite justerad, men inget annat. Men det ser inte ut som att man har kasat ner och satt nosen i marken, nån liten buckla, men det märks knappt. Kylare och sånt har klarat sig bra, vilket är skönt. Tur i oturen.
    Men jag funderar på att byta kofångaren ändå, sidostyckena passar inte riktigt som de ska, det ena har suttit på trekvart redan innan jag köpte den och den andra sidan fick sig en törn i diket, så en ny kofångare skulle nog inte vara fel. Får se om jag kommer ihåg att ta några kort på fronten ikväll. Vi får se vad jag gör med bromsrören, det verkar ju inte vara så svårt när man tittar på det, det ända skulle vara att det är lite bökigt där rören går igenom torpeden. Men jag ska titta närmare på det och se.

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Angånde listen Lars, är det listen som passar på höger fram du har?? Vore trevligt om du ville ta med den ner till festivalen i så fall! 🙂

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Jaha, då har jag stött på patrull vid bromsrörsbytet… 😡
    Skulle lufta höger fram då luftningsnipplen gick åt skogen. 🙁 Så nu undrar jag vilka bromsok man ska skaffa. Skiljer det på oken mellan en vanlig 900 insprutare och en 900 turbo? Går det att ta ett ok från en 9000 eftersom skivorna delas med den? :confused:

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 80 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng