Saab 900 S -91

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 S -91

Detta ämne innehåller 79 svar, har 20 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-11 12:34.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 80 totalt)
  • Författare

staffanv
    Deltagare

Ok, från 9000 går. Se http://popeye.rty.nu/2002/9000ok.htm

lsoderlund
    Deltagare
    Herrsiba wrote:
    Angånde listen Lars, är det listen som passar på höger fram du har?? Vore trevligt om du ville ta med den ner till festivalen i så fall! 🙂

Jag gör det, inga problem.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Simon
    Deltagare

Jaha, då har man letat runt efter bromsok och sitter nu med ett parfrån Biltema. Är dock lite fundersam, för i deras listor står det ”Saab 900, Girling, Ej turbo”… Vad menas? Var inne på Micro och frågade om det var nån skillnad, men enligt deras listor var det samma på turbo som icke-turbo. Då undrar man varför det är skillnad på Biltemas grejer, personalen kunde inte svara på det heller. ”Det är VÄL kraftigare ok på en turbo skulle jag tro…” Mycket hjälp det var då… :/
    Men jag köpte Biltemas ok ändå för att ta hem och jämföra med de gamla. Tog kort på dem, men det är inga superbra kort. :crazy:
    Jag ser ingen större skillnad på oken, så jag tycker de ska passa på min.

Ingen skillnad…

Ska tilläggas att nya ok på Biltema kostade 499 kr styck, Micro vill ha 1178 kr (-300 kr vid inlämnig av gamla ok) för renoverade ok. Kan skillnaden vara att man får bromssadel med Micros renoverade? Fick inga med Biltemas, det var bara oken.
    Men jag ska se om de nya oken passar sen får vi se vad som händer.

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Har ringt Biltema och frågat vad de menar med ”Ej turbo” på sina bromsok till 900:or mellan -88 och -93. Först kunde han inte svara på rak arm, han gissade att det skulle vara kraftigare ok på en turbo eftersom de hade fler hästar. Han skulle ta reda på skillnaden och lovade att ringa tillbaka. Det visade sig att det är ”tryckfel” på internet, så det var bara att tuta och köra med oken jag hade köpt. 🙂
    Jag tyckte det var lite konstigt att oken inte fick sitta på en 900 Turbo, men det skulle gå alldeles utmärkt på en 9000 mellan -86 och -89, trots att de väger mer. Skönt att det är utrett iallafall. Så nu ska jag riva ner bakoken också och sen slänga på lite röd färg på alla oken så att det ser lite bättre ut! 😀

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

pelle s
    Deltagare
    Herrsiba wrote:
    lite röd färg på alla oken så att det ser lite bättre ut! 😀

Glöm inte att kroma bakaxeln och motivlacka underredet…. .. .

Simon
    Deltagare
    Pelle S wrote:
    Herrsiba wrote:
    lite röd färg på alla oken så att det ser lite bättre ut! 😀

Glöm inte att kroma bakaxeln och motivlacka underredet…. .. .

Just det, det var nåt jag hade glömt, kom inte på vad… Tack för påminnelsen… 😀 😉

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Liten uppdatering. Har härjat runt med penseln i garaget idag. 🙂 Här är resultatet…

Ska bli intressant att se slutresultatet imorgon. 😀

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Lustgasen
    Moderator

Vilken färg tog du? Hoppas du tog motorfärg eller något sånt, det ska tåla mkt värme och vara ganska kletigt så det sitter på.
    Snyggt vare iallfall:)
    mvh Anton

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

borjea
    Deltagare

Har själv en röd 900s sedan av årsmodell 1991. En toppenbil tycker jag.

Simon
    Deltagare

Det är bromsoksfärg jag har smetat på. Köpte först en sprayburk på Micro, men när jag inte fick av bakoken så insåg jag att det skulle nog vara smidigare att pensla på färgen. Köpte istället ett paket på Micro med bromsoksrengöring och tvåkomponentsfärg så det borde sitta som berget förhoppningsvis. 🙂
    Toppenbil stämmer, fast den har stått still lite länge tycker jag, nu vill jag bara få på bromsoken så att jag kan ut på vägarna och njuta igen! 😀

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Någon som har ett bra tips på hur man får ut all luft ur bromsrören? Har hållt på i evigheter nu känns det som. Fick tipset av en mekaniker att låta oljan droppa av sig själv och på så sätt dra med luften ut, men jag har ändå luft kvar. Pedalen tar fortfarande i botten.

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

fredrikc
    Deltagare

Hej!
    Enligt Haynes handbok är det viktigt att lufta i rätt ordning: 1. Vänster bak. 2. Höger fram. 3. Höger bak. 4. Vänster fram. Exakt varför detta är viktigt vet jag inte säkert, men det kanske finns risk att dra in luft igen på nåt vis om man inte luftar i rätt ordning?

Senast när jag luftade bromsar (iofs på en 9000) använde jag mig av en ”luftman” (finns att köpa på t.ex. Mekonomen) dvs en slang som kopplas i ena änden till ett däck och i andra änden skruvas på bromsvätskebehållaren och därigenom trycksätter bromssystemet. Smidigt sätt att lufta då man utan problem fixar det på egen hand. Man behöver alltså inte pumpa upp tryck med pedalen och hålla kvar utan trycksätter istället hela systemet via ”luftman”-grejen. Det viktiga är att hela tiden se till att det finns gott om vätska i behållaren så att man inte kör torrt så att säga.

Martin
    Deltagare

Tryckluftning är en effektiv metod.
    På Mekonomen mfl affärer finns det en anordning som består av ett plastlock som passar till bromsvätskebehållaren. Plastlocket har ett genomgående hål vid vilket en gummislang är fastskruvad. Andra änden av gummislangen har en nippel som passar däckventilerna. Med locket och nippeln fastskruvade kan du alltså sätta bromssystemet under övertryck.

Nu blir det enkelt att lufta systemet på egen hand. Använd gärna reservhjulet för säkerhets skull och se till att du fyller på vätska efterhand så att inte nivån sjunker så mycket att du får luft i rören igen. Lossa nipplarna en i taget och använd gärna en genomskinlig slang som leder ner i en burk med bromsvätska. Med en genomskinlig slang är det lättare att se luftbubblorna. Lufta tills att du är säker på att det inte kommer mer luftbubblor.

Ed:
    Tja, nu fick du två versioner av samma sak.

Simon
    Deltagare

Ok, tack för tipsen, får se om jag skaffar en sån luftningssak 🙂 . Ska nog ut och pela lite nu snart och se vad som händer… Börjar få rejäl abstinens i högerfoten nu :/

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

petter
    Deltagare

Hmm…hur fyller man på olja när man har den där luftningsmojängen påskruvad?

Mvh Petter

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 80 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng