Saab 900 S -91

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 S -91

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 S -91

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 80 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 8, 2007 at 19:36 #105035

      Har kollat strömbrytaren, och det lyser konstant i läge 1 där lampan ska slockna när dörren stängs. Läge 2 fungerar som det ska, lampan lyser konstant alltid. Men jag ska kolla närmare på det.

      Saab 96 -62
      Saab 96 V4 -75
      Saab 9000 Kombi -91
      Saab 900 T16 -92

        april 8, 2007 at 20:13 #105037

        Sitter och funderar på vad det ska vara för färg på grillen. Just nu går den i en sliten mattgrå nyans.
        Kanske lite svårt att se färgen på bilden, men har ingen bättre bild för tillfället, är lite mörkt ute nu för att ta kort. 😮
        Bild på grillen
        Har sett att en del har en svart grill på 900:or från 90-talet, men jag tvivlar på att min har varit svart en gång i tiden.

        Tog ett kort på grillen idag. Regnet gör kanske att det ser mindre slitet ut, men den börjar övergå till svart i överkanten.

        Saab 96 -62
        Saab 96 V4 -75
        Saab 9000 Kombi -91
        Saab 900 T16 -92

          april 9, 2007 at 18:38 #105076

          Var med om en märklig sak idag. En polare hade testat min bil och när han skulle stanna motorn så kom han på att man måste ju lägga i backen för att få ut nycklen. Han kör själv en 9000 och där är ju ingen spärr på den, så han brukar lägga den i friläge och dra handbromsen. Nu till det lustiga, han trodde inte på mig när jag sa att backen måste vara i för att kunna få ur nycklen, så han testade att lägga bilen i friläge och snacka om att man blev paff när han hade nycklen i handen trots att bilen låg i friläge! 😮 När vi sen testade med att lägga i ettan så fungerade spärren, nycklen gick inte att dra ur.
          Så nu undrar jag om spärren håller på att lägga av eller ska det rent av vara såhär? :confused: Jag har dock svårt att tro det. Någon som har varit med om samma sak?

          Saab 96 -62
          Saab 96 V4 -75
          Saab 9000 Kombi -91
          Saab 900 T16 -92

            april 9, 2007 at 18:46 #105077

            grillen ska vara grå orginal snyggast så.

              april 9, 2007 at 18:49 #105078

              Ja, det misstänkte jag. Då får jag snygga till den lite då, för den är lite sliten.

              Saab 96 -62
              Saab 96 V4 -75
              Saab 9000 Kombi -91
              Saab 900 T16 -92

                april 9, 2007 at 19:14 #105079

                Att nyckeln går att ta ut i friläge beror nog på att själva låscylindern (inte spärren)börjar bli sliten. Om du gör om testet med friläget så kolla om du verkligen kan vrida nyckeln ändå till “nolläget” eller om det fattas en liten liten bit (ganska vanligt).

                  april 9, 2007 at 19:18 #105080

                  Ok, jag får kolla på det. Då hade min pappa rätt, han trodde också att cylindern börjar bli sliten.

                  Saab 96 -62
                  Saab 96 V4 -75
                  Saab 9000 Kombi -91
                  Saab 900 T16 -92

                    april 9, 2007 at 19:33 #105082

                    Finns 900 med kromad grill original oxå, tror det var end. på turbomodellerna, leta en sån, blir snyggt på din bil…

                      april 13, 2007 at 09:50 #105221
                      walle wrote:
                      hur kan man låta en dörr bli så rostig?

                      apropå rost, vad tror ni då om denna?
                      http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=55968&page=0#Post55968

                        april 13, 2007 at 13:28 #105227

                        Kanske dags att fundera på att skaffa ny baklucka på Peggan… Lite mycket norsk krom för min smak. 🙂
                        Åter till Saab. Jag tänkte ha av min instrumentpanel när jag ska koppla in den kommande stereon. Någon har varit så klok och tagit bort kontaktblocket till högtalarna så jag måste skarva på ett nytt block.
                        Så nu undrar jag hur man ska få av dimljusknappen och knappen till sätesvärmaren. Man måste ju ta av själva “knappen” för att kunna få av panelen. Jag lyckades få loss knapparna i den högra delen, men jag stötte på patrull när det bara satt en knapp för sig själv lite insjunken i panelen. Är det någon som har något tips på hur man går tillväga för att få loss dimljusknappen och sätesvärmarströmställaren???
                        Långt ord förresten… :crazy:

                        Saab 96 -62
                        Saab 96 V4 -75
                        Saab 9000 Kombi -91
                        Saab 900 T16 -92

                          april 15, 2007 at 18:44 #105302
                          Anders W wrote:
                          Att nyckeln går att ta ut i friläge beror nog på att själva låscylindern (inte spärren)börjar bli sliten. Om du gör om testet med friläget så kolla om du verkligen kan vrida nyckeln ändå till “nolläget” eller om det fattas en liten liten bit (ganska vanligt).

                          Mmm, på min gamla 900 brukade jag chockade passagerarna med att under färd ta ur nyckeln och be dem ta hand om den tills det var dags att stanna… 😀

                            april 22, 2007 at 13:43 #105526

                            Då var det dags för en uppdatering. Skulle gjort det för ett tag sen men har inte kommit till skott.
                            Nu har den nya ratten kommit på plats, så nu ser den lite mer tidstypisk ut. 🙂
                            Jag har även flyttat ner kablarna till radion, tänkte sätta den där nere och i framtiden ska det sättas mätare i facket uppe på instumentpanelen tänkte jag.

                            Det är alltid kul att titta igenom bilar lite noggrannare och när jag tittade in genom hålet under baksätet på passagerarsidan blev jag lite konfunderad när jag hittade följande:

                            Det visade sig att det ligger lite glassplitter under baksätet…
                            Man blev lite lång i huvudet när man såg det, man undrar hur det har hamnat där… :confused:
                            Finns väl någon bra förklaring till det antar jag. 🙂

                            Sen har man ju gått i tankarna att trimma den lite, det är ju ganska enkelt att skrämma upp den lite till. 🙂
                            Så jag undrar hur mycket man kan skruva på laddet utan att man riskerar att något havererar. Det vore ju tråkigt om något rasar. 🙁

                            Saab 96 -62
                            Saab 96 V4 -75
                            Saab 9000 Kombi -91
                            Saab 900 T16 -92

                              april 23, 2007 at 08:35 #105578
                              Herrsiba wrote:
                              Det är alltid kul att titta igenom bilar lite noggrannare och när jag tittade in genom hålet under baksätet på passagerarsidan blev jag lite konfunderad när jag hittade följande:

                              Det visade sig att det ligger lite glassplitter under baksätet…
                              Man blev lite lång i huvudet när man såg det, man undrar hur det har hamnat där… :confused:
                              Finns väl någon bra förklaring till det antar jag. 🙂

                              Inbrott antagligen…

                              Snygg bil, vi har själva en 900s som bruksbil hemma här, en 1990 års 5drs 900s Le Mans tror jag den heter, med bl.a skärmbreddare och kryssekerfälgar som std utrustning.

                              /Krister K

                                april 23, 2007 at 09:47 #105579

                                Kopierat från chatten:
                                [Lustgasen] Någon som vet hur man gör för att skruva upp laddtrycket på en saab 900 S OG 1991 ?
                                [Rasmus Blomqvist] går inte att justera laddtryck på 900S, bara grundladd dvs tryckklockan till wastegaten
                                [Lustgasen] Ok, då får man testa det då.
                                [rallyelwood] Plocka på ett APC-system så går det.

                                  april 23, 2007 at 17:06 #105591

                                  Jag tänkte mer om man lämnade in den till speedparts och satte dit steg 1.
                                  http://speedparts.se/shop/prod/newupgrade/pub/900_ltt_91-93.shtml
                                  Vågar man skruva mer på laddtrycksregleringen utan att det rasar?

                                  Saab 96 -62
                                  Saab 96 V4 -75
                                  Saab 9000 Kombi -91
                                  Saab 900 T16 -92

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 80 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.