Saab 900 Sedan "GrandLuxe"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Sedan "GrandLuxe"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Sedan "GrandLuxe"
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Snygg bil som verkar vara i ypperligt gott skick. Kul. Även om jag då inte riktigt klickar med fälgvalet men det är ju en smaksak. ?
Vilken tur att vi alla har olika smak 🙂
Jag tycker de riktigt snygga på den bilenSnygg bil som verkar vara i ypperligt gott skick. Kul. Även om jag då inte riktigt klickar med fälgvalet men det är ju en smaksak. ?
Jag har alternativ så de räcker om jag vill byta runt också ??
Skicket är bra tycker jag ocksåAttachments:
Hej!
Underbar läsning, tack Nisse ?!
Du har öga för detaljer och bilars potential, hade aldrig kunnat se denna potential i en 900 GL ?.
Mvh
MathiasKul att ni orkar läsa ?
Minns hur skeptisk du var även till Lollo men den funkar ju numera även i dina ögon ✌️Håller med ovanstående. Med undantag för att jag alltid ser potential i alla 900og ?
Igenkänningsfaktor 100 % ?
Kul projekt, minst sagt!
gör det röret så stor skillnad? satt org på min i8 kat och snabb kan jag inte beskylla den för att vara.Tack!
De blir ingen räser direkt men stor skillnad ??
Har gjutjärnsskrotet kvar om du vill testa din med lite mer mottryck ?Nu började de spåra ur lite.
Kollade hur folkrace åkare får fart på dessa 8ventilare, hur de trimmades o.sv.Insåg när jag kikade runt att de var eftertraktat med 4vxl lådor.
Många körde med drevsatserna från GM45610 lådorna då de anses starkast.En sån hade jag, dock satt den ihop med en motor.
Sära på motor och låda vart de då dags för.Attachments:
Behövde göra något åt effekten på motor och försökte leta delar.
Tänkte först bygga på befintlig motor men tankarna gick mer och mer åt att hitta något extra komplett motorpaket.
Ett namn vår tämligen frekvent i rallycrosskretsar när jag gjorde sökningar.
Tillslut ringde jag sonika upp personen i fråga.Han hade en nybyggd, bänkkörd 8V H-motor till salu.
Jag tog vagnen och for ner till Uppsala ?
Motorn hade en drevlåda monterad (framdel från 99) så den byttes på plats till min 45610 låda från 900.
Originallådan till bilen faktisk, matchning numbers ?Den behövde dock snyggas till utvändigt, la lite krut på de utan att de för den skull fick ta för mkt tid.
Attachments:
In med bilen i garaget för byte av drivpaketet.
Just det, 3” JT hade sammanfogats efter kollektorn sedan innan.
Den nya motorn var bromsad med likadant grenrör så röret passade utan modifikation.Attachments:
Lite delar behövs ju alltid…
Bränslesystemet består av en Facet Red Top elektrisk bränslepump.
Den matar via 8mm (standard) slang till en tryckregulator av märke Malpassi (Filter King).
Pumpen sitter bak i framkant av tanken.Och här var den i ??
Ordnade med en annan ventilkåpa
Med sina dubbla förgasare fick den även NOS emblem av typen ”GLs”
Attachments:
Växellådan fick Quadralube olja och vart kanonfin att växla med.
Hade dock en shortshift från Eric Engineering liggandes som jag ville testa, så byggde ihop en sån spak med ny växelknopp samt nya damask i läder.
Har nån ett emblem för 4vxl till knoppen är jag intresserad utav det !Känslan blev enormt bra, känns inte alls som en gammal Saab låda.
Backspärrsfunktion precis likt original ✌️Attachments:
På utsidan har jag monterade nya skärmkantslister från klubben, ny blanklist på stötfångare bak samt NOS emblem.
Bilen har även fått en grundlig polering av den gamla originallacken i 3-steg. Efter de la jag även på försegling för att få ett hållbart resultat. Jag är väldigt nöjd med resultatet ???Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.