Saab 900 Sedan "GrandLuxe"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Sedan "GrandLuxe"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #488183
    berra_bus
    Deltagare

    Snygg bil som verkar vara i ypperligt gott skick. Kul. Även om jag då inte riktigt klickar med fälgvalet men det är ju en smaksak. ?

    Vilken tur att vi alla har olika smak 🙂
    Jag tycker de riktigt snygga på den bilen

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #488190
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Underbar läsning, tack Nisse ?!

    Du har öga för detaljer och bilars potential, hade aldrig kunnat se denna potential i en 900 GL ?.

    Mvh

    Mathias

    #488263
    Saab_ahed
    Deltagare

    Håller med ovanstående. Med undantag för att jag alltid ser potential i alla 900og ?

    #488313
    nisset16
    Deltagare

    Snygg bil som verkar vara i ypperligt gott skick. Kul. Även om jag då inte riktigt klickar med fälgvalet men det är ju en smaksak. ?

    Jag har alternativ så de räcker om jag vill byta runt också ??
    Skicket är bra tycker jag också

    EF5F500F-0805-469F-9132-E08C9E015F51

    Bilagor:
    #488316
    nisset16
    Deltagare

    Hej!
    Underbar läsning, tack Nisse ?!
    Du har öga för detaljer och bilars potential, hade aldrig kunnat se denna potential i en 900 GL ?.
    Mvh
    Mathias

    Kul att ni orkar läsa ?
    Minns hur skeptisk du var även till Lollo men den funkar ju numera även i dina ögon ✌️

    #488317
    nisset16
    Deltagare

    Håller med ovanstående. Med undantag för att jag alltid ser potential i alla 900og ?

    Igenkänningsfaktor 100 % ?

    #488318
    nisset16
    Deltagare

    Kul projekt, minst sagt!
    gör det röret så stor skillnad? satt org på min i8 kat och snabb kan jag inte beskylla den för att vara.

    Tack!
    De blir ingen räser direkt men stor skillnad ??
    Har gjutjärnsskrotet kvar om du vill testa din med lite mer mottryck ?

    #488319
    nisset16
    Deltagare

    Nu började de spåra ur lite.
    Kollade hur folkrace åkare får fart på dessa 8ventilare, hur de trimmades o.sv.

    Insåg när jag kikade runt att de var eftertraktat med 4vxl lådor.
    Många körde med drevsatserna från GM45610 lådorna då de anses starkast.

    En sån hade jag, dock satt den ihop med en motor.
    Sära på motor och låda vart de då dags för.

    C39433C3-7245-40BB-A912-1CD8A982AD4D

    CB9F98B1-BFF8-4529-8B9A-E1ADA1E9ADCF

    C746179E-99C1-49FA-A7B5-203DB81DEB1A

    76F21D4E-8EA1-4477-ADE1-F19162AD78E6

    Bilagor:
    #488326
    nisset16
    Deltagare

    Behövde göra något åt effekten på motor och försökte leta delar.
    Tänkte först bygga på befintlig motor men tankarna gick mer och mer åt att hitta något extra komplett motorpaket.
    Ett namn vår tämligen frekvent i rallycrosskretsar när jag gjorde sökningar.
    Tillslut ringde jag sonika upp personen i fråga.

    Han hade en nybyggd, bänkkörd 8V H-motor till salu.
    Jag tog vagnen och for ner till Uppsala ?
    Motorn hade en drevlåda monterad (framdel från 99) så den byttes på plats till min 45610 låda från 900.
    Originallådan till bilen faktisk, matchning numbers ?

    6CD477C5-50C3-48F0-B018-1D35F747CF32

    Den behövde dock snyggas till utvändigt, la lite krut på de utan att de för den skull fick ta för mkt tid.

    A7FF5432-2609-4B5C-BFA7-1ABA25505716

    D2E3802A-8C11-426B-A007-48E64AF26910

    84D953B3-EFEE-4613-9D0E-575BC92470BA

    D03A9F4E-313A-4609-959E-D8F166BB0D3E

    EE85C16D-98A4-434F-B9C1-8652F6A15855

    F8A68991-86E8-487D-A837-6E2E09997EEF

    260A629D-6618-4515-ADBF-F1750B4DF8B6

    9279D121-F3CF-4178-964F-0D3B1B6E8705

    7E2EF323-87C7-4C49-B1EE-4E27E8E7AEC4

    Bilagor:
    #488338
    nisset16
    Deltagare

    AC8620C8-AFDC-45DD-844E-9A34E3458F39

    9BBC7CC8-E97D-4827-9D8D-73D8967CBF54

    3F392839-A311-45FA-8E75-FAF2EADAC989

    643875A6-145F-4938-B345-DDA73DB3F4D3

    Bilagor:
    #488344
    nisset16
    Deltagare

    In med bilen i garaget för byte av drivpaketet.
    Just det, 3” JT hade sammanfogats efter kollektorn sedan innan.
    Den nya motorn var bromsad med likadant grenrör så röret passade utan modifikation.

    A302D259-D5A0-470C-84E5-D64E98FBDA25

    57EE6A51-9255-4DA8-AE38-74E9CCA8EC02

    277AD013-9C2D-457B-9E3C-8BA5B22549E7

    986F4588-BABB-4D3B-8B8F-3EA8BB02B755

    1FAD7362-74CE-445E-A5C8-3BF9DAC0EA65

    6E49C992-AFB8-481E-8EB0-648F347FA015

    600D7A4A-8451-4D3D-A514-D710B1A7F217

    48E1A553-D2AD-42A3-89A4-05BA33443121

    6D5BFF0A-4BEB-40DF-A042-E465A3BBF735

    9F3A5A9B-90E7-4D95-AB6B-1D07E6F3B28E

    34C5D0F0-B8D1-4FC4-B64F-2E8884D4DF08

    Bilagor:
    #488357
    nisset16
    Deltagare

    Lite delar behövs ju alltid…

    73FE79AC-16C3-4978-900B-5EBEACD582BE

    Bränslesystemet består av en Facet Red Top elektrisk bränslepump.
    Den matar via 8mm (standard) slang till en tryckregulator av märke Malpassi (Filter King).
    Pumpen sitter bak i framkant av tanken.

    511D02D9-E5A0-4417-A03D-C0180A0B3F2F

    CF3AB9A5-939D-4484-AC63-CC1A6C5988D6

    Och här var den i ??

    E3311723-E9F4-4C46-B511-ED5EFC216A24

    Ordnade med en annan ventilkåpa

    1B006A76-7809-4987-A8A5-2E9EC213FCE5

    AEDF12C8-E57F-4EC1-8432-C1ADE663CC8D

    5D2D147C-C001-4A27-8632-86E096134B6E

    Med sina dubbla förgasare fick den även NOS emblem av typen ”GLs”

    328125CB-4405-482F-AFE9-83B6894C3E1F

    Bilagor:
    #488367
    nisset16
    Deltagare

    Växellådan fick Quadralube olja och vart kanonfin att växla med.
    Hade dock en shortshift från Eric Engineering liggandes som jag ville testa, så byggde ihop en sån spak med ny växelknopp samt nya damask i läder.
    Har nån ett emblem för 4vxl till knoppen är jag intresserad utav det !

    Känslan blev enormt bra, känns inte alls som en gammal Saab låda.
    Backspärrsfunktion precis likt original ✌️

    291FBDF4-9321-4A64-B988-1B56E5623916

    A393A9D3-EF18-419E-9495-80932D0C1BAB

    B2FDF627-9496-40A5-B804-C01D93AF9343

    0DF6660D-E9B3-4B72-98C2-68C02051248A

    662873C3-A129-449E-9759-5FC73FE59E50

    Bilagor:
    #488375
    nisset16
    Deltagare

    På utsidan har jag monterade nya skärmkantslister från klubben, ny blanklist på stötfångare bak samt NOS emblem.
    Bilen har även fått en grundlig polering av den gamla originallacken i 3-steg. Efter de la jag även på försegling för att få ett hållbart resultat. Jag är väldigt nöjd med resultatet ???

    F0FE488C-9247-4C0E-A682-C1A09A8D9D21

    C70C9564-74E6-4C75-9875-13C75E2EBA92

    B30D4338-B47A-4597-BB10-357A3586C2FB

    7284F29B-0336-4EA7-BCBD-D5B6A389E11B

    977F0B76-3441-4BE9-8000-F544E78DA2CD

    42F997FD-A2A0-418E-80DC-A3758E409D26

    0510F16D-6ACF-4FA8-AD49-03E93248D8EA

    5248B5B6-4FCE-4DDA-A056-AB8CE4D3FD8E

    Bilagor:
    #488385
    dea
    Deltagare

    Fasen vad cool 🙂

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng