Saab 900 Sedan "GrandLuxe"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Sedan "GrandLuxe"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Sedan "GrandLuxe"
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
juli 22, 2020 at 09:51 #472596
Stiligt värre, og sedan är rätt fint faktiskt.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
augusti 8, 2020 at 21:37 #473102En såndär bil man nästan går förbi utan att märka men ändå inte. Gillar grillen, fälgarna funkar också!
Hej på er !
Vet inte vart jag ska börja (eller ta vid kanske man säger)…
Min far har ju haft denna, och hotade med en försäljning.
Då min lilla son fått en 4dr sedan i Platinablå som modellbil i 1-års present av mig, favoritleksak, samt att den var lika som Faffas kunde ju inte de få ske att den skulle lämna familjen…Jag och vi behövde verkligen ingen till 900:a, men sålde in de till sambon att de skulle vara Arvids bil om vi tog över den från pappa.
Snacka om att jag fick en nöjd son som fick hämta hem Faffas bil till vårt garage.
Nu är vi typ i slutet av februari 2021.Började med att göra klart utsidan. Den hade sen förra sommaren fått spoiler fram.
Detta kompletterades nu med ”turbolook / pluspaket” avtäckning runt rutorna i svart.
Även dörrhandtagen byttes x4 till svarta.Attachments:
Fortsätter i nytt inlägg!
Däcken behövde bytas, fick bli 205/45-17” då de är väldigt likt 195/60-15 i rullomkrets (turbons dimension).
Fungerar bra och sitter fint tycker jag.
Dock var den för hög fram, trots sänkningssats från Lesjöfors runt om. Stötdämpare samt dessa fjädrar monterades nytt av min far sen innan ??Av med hjulen fram och ta till kapen helt enkelt.
Sådär ska de se ut, nu är jag nöjd. Här är den endast nedsänkt från lyften, blir mer ”kilformat” när den satt sig. Något lägre fram än bak, väldigt o-saabigt.
Då bilen är en enkel GL, så fanns inte ens varvräknare i instrumenthuset.
De var dock utrustat med en rejäl klocka…Tidigt turbo-hus fanns på lager som fick efterlämna sin varvräknare. Gillar stuket utan ECON samt med gradering till 8000rpm.
Bästa hjälpen, samt kul med finmek som kan utföras på matrumsbordet
Monterat och klart i bilen
Attachments:
Dags för lite fix på insidan då.
Stereo hade inte denna bilen alls, dock fanns tillbehörshögtalare i hatthyllan (Clarion).
Modellnamn står på gallret, men minns inte i huvudet.
Fram satt standard, men hade ett sista kit av tillbehörsvarianten kvar.Diskanten hade lossnat på den ena, löste detta med nya plåtclips och lim så den sitter som den ska ??
Stereo då? De är ju kul med blåtand osv, men de har jag ju i de andra. Letade och hittade denna i egna gömmor. Vid eftersökning så ska denna enhet var till just 1984. Den får de bli!
Tyvärr var kablage klippt och skarvat, så gjorde en insats för att koppla den med ISO-kablage.Funkar kanon gör den, och bra låter det. Mkt bättre än vad man kunnat tro.
Kul!Inredningen var tråkig, raksydd snik-plysch.
Hade en inredning från en 900 Turbo LUX på vinden som tvättades och våtdammsögs. Mkt bra skick med ganska låga mil. Bra spänst i DUX-fjädrarna !
Contour sydd lyx-plysch är snudd på lika läckert som läderklädsel tycker jag ?På nedan bild syns också ett ny-köp, en MOMO Prototipo ratt i läder. Tycker den sitter som ett smäck. Tutringen och tutknappen var inte kompatibla med rattnavet dock. Numera så är allt på plats som de ska, men de var en lång resa innan jag kom i mål. Många samtal och Mail innan jag fick ihop det.
Bakåtvänd stol är standard på passagerarplats. Främre bälten till stolarna är ”fastmonterad” i alla entusiastbilar så man smidigt flyttar stolen emellan.Attachments:
En till ”tidig” bild på instrumentpanelen.
Bilen gick bra, men kunde ibland bara stanna. Beskyllde min sambo för att ha kört med choke i och således surat ner den. Hände ett par gånger, varpå vi fick bogsera hem den. Aldrig när jag körde ?
Väl hemma startade den och gick som en klocka. Rev bränslepumpen. Friskt membran, allt såg ut som nytt. Hmm. Axel på kammen som driver pumpen hade en sliten gummi/plast kontakt. Alltså lossnade drivningen till pumpen ibland. Bilar går dåligt utan bränsle ?
Bra och hel ersättning fanns på en motor hemma ??Här är vi igång ??
Attachments:
Bilen var kul, men trött.
Hade en frisk T16 med låda i lager, men hade ju redan 2st 900:or med den drivlinan. Efter tips så monterades ett plåtextraktor från en nyare 8V. Gjorde en stor skillnad jämfört med gjutjärn och borttagen förvärmning. Stor botten och klart roligare karaktär.
Passade på att måla upp röret innan monteringen.Innan
Efter
Attachments:
Riktigt tjusig bil i kombinationen kulören, svarta detaljer och fälgarna.
Tack! Håller med, den gör sig bra ??
september 5, 2021 at 09:25 #488181Snygg bil som verkar vara i ypperligt gott skick. Kul. Även om jag då inte riktigt klickar med fälgvalet men det är ju en smaksak. 🙂
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.