Saab 900 Sedan "GrandLuxe"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Sedan "GrandLuxe"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Sedan "GrandLuxe"

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
  • Författare

”Motorreceptet” ser ut enligt nedan:

Halvarsson CNC bearbetad topp
      Ståltryckare
      Hårdare ventilfjädrar
      44/37 ventiler
      Råämneskam
      94 mm AA kolvar
      Allt viktat samt balanserat
      Elofsson insug
      2XDCOE45 förgasare

Bromsad till 222 hk / 272,4 nm. Motorbyggaren säger att den lämnade 229 hk / 289 nm efter mer justering men de har jag inga papper på.
      Hur som helst så går den som f*n och de räcker låångt för mig 🙂

IMG_6299

IMG_6333-redigerad

september 9, 2021 at 09:21 #488390

Trattar är fränt, men insugsljudet blev högt och jag behövde några typer av filter för att skydda.

IMG_6125

Valde trattsockar från PiperCross. Tycker de vart bra 🙂

IMG_6499

IMG_6501

september 9, 2021 at 09:51 #488395

Fasen vad cool ?

Tack, det värmer!
          MVH Nils

september 9, 2021 at 12:15 #488401

222 häst är ju lite mer än original om man säger så. Kurvan ser ju riktigt fin ut. Du får ta och lägga upp en video eller något för att delge ljudbilden.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
            Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

september 9, 2021 at 15:57 #488403

Vilket läckert bygge!

september 9, 2021 at 16:01 #488404

asså fan så cool!

det är så jag önskar att jag köpt en förgasare istället. nästan. (fast ännu mer att jag inte har en 16v)

september 9, 2021 at 19:25 #488411

???
                  Det känns ju nästan helt otroligt att ha så mycket pulver till förfogande!!
                  Det syns ju nästan inte heller…
                  Magiskt snyggt med svart lister måste jag säga! ?

september 10, 2021 at 08:25 #488420

222 häst är ju lite mer än original om man säger så. Kurvan ser ju riktigt fin ut. Du får ta och lägga upp en video eller något för att delge ljudbilden.

Ja de är lite mer än de original 99 hästarna (enligt regbeviset)..
                    Den är lite svårkörd på botten, kammen kräver lite varv men de finns som sagt effekt i hela registret från 2000 rpm.
                    Video ska jag lösa, skjutsar mest sonen så då får man hålla igen lite på körningen. Målet är att köra backtävling i regularity klasser när de kommer igång ordentligt.
                    Får se om de hinns med i år eller om de får bli till 2022, bilen ska behållas så de hinns nog med 🙂

MVH Nils

september 10, 2021 at 08:26 #488421

Vilket läckert bygge!

Tack, jag älskar den !
                      MVH Nils

september 10, 2021 at 08:28 #488422

asså fan så cool!
                        det är så jag önskar att jag köpt en förgasare istället. nästan. (fast ännu mer att jag inte har en 16v)

Tack Mattias!
                        De är ju ingen brukis direkt, den är bökig i krypkörning och drar ”lite mer” bensin än den gjorde standard.
                        i8 eller 16v är nog lämpligt som åk-fordon.
                        MVH Nils

september 10, 2021 at 08:33 #488423

Det känns ju nästan helt otroligt att ha så mycket pulver till förfogande!! Det syns ju nästan inte heller… Magiskt snyggt med svart lister måste jag säga! ?

Ja de är kul med mkt pulver, planen var hela tiden ett sleeper stuk. Vi har onsdagsträffar med lokala veteranbilsklubben där folk knappt tittar på bilen.
                          När man startar kommer frågorna och man blir ombedd öppna huven 🙂

De svarta listerna och spoilern fram gör stuket rätt. Har även den äldre gummivingen för sedan, men tvekar om den tillför något. Kör utan så länge.

MVH Nils

september 10, 2021 at 09:37 #488428

Vår råttiga V4 Sköldpaddan tittar alla på. Däremot bryr sig ingen när jag väcker de (troligen färre än) 65 hästarna.?

96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

september 10, 2021 at 11:03 #488431

Vår råttiga V4 Sköldpaddan tittar alla på. Däremot bryr sig ingen när jag väcker de (troligen färre än) 65 hästarna.?

Hahaha, ja de är olika där alltså. Var väl lite hård mot bilen, de är klart att folk ser att de är en fin gammal Saab. Men ingen tror att de sitter en sådan motor i, och de är ju skoj 🙂

september 10, 2021 at 13:14 #488437

Instämmer ang gummivingen, tycker den ser bra ut som den gör utan.

september 11, 2021 at 07:50 #488477

Hej Nisse!

Underbart arbete och bil ??!

Vi som var med på Siljan runt fick njuta av bilen och ljudbilden, rally cross skulle jag beskriva ljudet, rått, dovt och hårt ?.

Tack för att du delar med dig!

Mvh

Mathias

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.