Saab 900 Sedan "GrandLuxe"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Sedan "GrandLuxe"
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Denna bilen ramlade sonika över mig när pappa köpte en annan 900.
Ägaren hade även denna, och ville att vi skulle köpa samt ta tag i den och få bil av den igen.
Se nedan spec:Saab 900 4dr Sedan 1984 GL
#117 Platinablå
C24 (?) ljusblå plysch
B201 enförgasare
4-växladKruxet då; trasig bärarm höger, rasad motor, skitig och sliten på sina ställen o.sv.
Varför göra iordning en till synes snikbil? De är en JÄMTLANDSBIL. Som sig bör visar sig även detta på skicket avseende rostangrepp.
Sen är den i en trevlig kulör tycker jag, passar jäkligt bra och känns lyx-bil på en sedanmodell i denna Platinablå.Vad ska jag ha denna till? Ingen aning egentligen. Kanske säljer den eller blir kär i den.
Har egentligen inte plats eller tid men Saab-hjärtat slår ju för dessa trubbar och skrota kändes inte som ett alternativ.Den har stått garagerad hos förra ägaren i några år men fick stå ute ett par veckor efter hemkomst.
Bilder som sig bör i en projekttråd 🙂
Återkopplar!
MVH Nils
juli 10, 2019 kl. 16:26 #461004Kul!
Det måste väl drälla av upplockade i8 motorer.
Dom borde ju vara lätta att konvertera till förgasare.-
Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av
Andreas Hermansson.
Platinablå är SÅÅÅÅ snygg!!
Tack, har en plan med hjulen sen som jag tror blir snygg ihop med färgen 🙂
Kul! Det måste väl drälla av Uruguay ö plockade i8 motorer. Dom borde ju vara lätta att konvertera till förgasare.
Har en motor i åtanke redan Andreas.
Recycle är ju både effektivt och miljövänligt 😉Mvh Nils
När Lollo var redo att rulla ut för egen maskin så fick denna ta plats efter jag var klar med köksrenoveringen hemma.
Av med huven direkt
Föregående ägare hade börjat (smått ”sporadiskt”) att demontera delar redan
Upp på bockar och av med hjulen för inspektion och åtkomst
Vänster fram
Höger fram
Kunde inte hålla mig, provade med lite thinnerbaserad rengöring på en yta 🙂
Attachments:
juli 11, 2019 kl. 09:57 #461028Vilken pärla… Haft en 900cc i den färgen, gjorde sig fantastiskt bra även med plåtfälgar.
Vad är planen? I med modernare motor eller behålla originalet. Förgasarmaskinerna går ju faktiskt riktigt fint när de är korrekt inställda.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Vilken pärla… Haft en 900cc i den färgen, gjorde sig fantastiskt bra även med plåtfälgar.
Vad är planen? I med modernare motor eller behålla originalet. Förgasarmaskinerna går ju faktiskt riktigt fint när de är korrekt inställda.Tack, när andra ser skrot ser vi potential. Vet inte vilka som är mest tokiga faktiskt 🙂
Den pappa köpte (Gli 3dr) av samma person är också i samma kulör samt av samma årsmodell.
Bjuder på bonusbild på den nedan 🙂
Vi gjorde iordning / besiktigade den parallellt med bygget av Lollo.
Tyvärr är den påväg bort / till saluBehålla originalet blir det på denna avseende motor och låda.
Jag har ju både cabben + Lollo med T16 fulltryck så de gör inget om denna får vara en original glidare.
Och om jag inte hittar 2x saknade kåpor till Ronalen har jag en plan med plåtfälgar…Gäller nu bara att detta inte spårar ur för mkt ekonomiskt, vore kul att försöka återanvända en del (säger jag med flikar öppna på Ebay, tradera o.sv….)
Mvh Nils
Attachments:
juli 11, 2019 kl. 14:30 #461037Haha, förstår precis vad du menar.
Den cc kan jag kanske vara intresserad av…Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Haha, förstår precis vad du menar. Den cc kan jag kanske vara intresserad av…
Skicka PM om de finns intresse för den… 🙂
MVH Nils
Hej på er! Ville bara uppdatera och säga att pärlan är i trafik!
Den fick mitt T16 projekt Lollos fina originalmotor/växellådspaket.
Funkar kanonfint, och har blandannat avverkat 128mil med vagn efter denna på en ”skrotrunda” när vi hämtade delar. En enkel dagstur för en norrlänning ???Massa slitdelar bytta, samt ny fjädring runt om. De sitter sänkfjädrar från Kilen på den, samt gasdämpare.
Annars helt standard.Blev en mkt trevlig bil tycker vi (pappa som åker i den, senast hit på grillkväll)!
Mvh Nils
I brist på andra projekt så tänkte jag greja lite med denna. Hade lit NOS prylar liggandes ??
Samt USA blinklyktor (även dessa Hella/original)
Toppades med en NOS 1979 grill samt en beg nedre spoiler donerad från en 900i med pluspkt

Sen målades torkararmarna och försågs med nya blad. Målade även ”bläcket” som håller emot torkararmen. Dessa fick bli i rosenqvarts metallic då jag hade en burk sådan ?

Fick bli en provkörningsrunda! Bilen får också rulla på ASA Imola GT hjul i 17” ??
Lyckan när man kommer hem och inser att de minsann var backljus även fram numera !!!Mvh Nils
Attachments:
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.