Saab 900 Turbo ägare undrar

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 Turbo ägare undrar

Detta ämne innehåller 20 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-10 07:15.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

jensa
    Deltagare

Hej,
    Jag tänkte försöka få svar på en del frågor, och då är det bra med er expertis.

Jag behöver justera in solluckan som inte sluter tätt, finns det en ritning att tillgå på nätet t ex?
    Min bil är en 88 med Katasylator, har hört att man får ta bort den på en -88 men inte en -89 stämmer det?
    Passar däckfrån en -86 på en -88 eller är det annan bultdimension på den?
    Min bil har färgkod 201H, vad heter färgen och finns det något register där man kan kolla specifikationerna på bilen?

Tack på förhand, om ni kan hjälpa mig.

/Jensa

turbocab
    Deltagare

Oj, foto vill vi ha på denna!!! Geting.se funkar fint för att ladda upp JPG filer.

201 är ”Bronze”, enda infon jag hittar på den koden. Foto som sagt….

Takluckan: Motorn sitter i skuffen, längst bak innan för nummerplåten så att säga. Därifrån går det sen plasthöljen upp genom C stolparna mot luckan. Jag hade nog först lossat på motorn där bak, och kikat hur infästningen är av vajrarna. Dom sitter inklämda mot ett kugghjul så att säga. Om skruvar är lösa där kan det bli problem. Om den inte stänger på ena sidan bara kan ena höljet vara av och måste isåfall bytas eller skarvas. Gjorde så helt nyligen på min och Karls Sedan, höljet höger sida var av, lyckligtvis på ett ”lätt” ställe precis i höger hörn bak och det var lätt fixat. På en annan bil jag hade så stängde det inte heller helt men då var det bara dra åt lite skruvar i själva vajrarnas infästning mot luckan. Kanske har den kuggat över för dig och det behöver justeras i lägena bara?

1988 fick alla og900 nya hjul med samma bultmönster som 9000, 108/4. Så allt som är från 1987 och bakåt passar INTE din bil. Däremot passar alla balla 16″ fälgar från 9000 på din bil!

Din 1988 testas som en katlös bil, så ja, du kan ta bort den. Dom kommer inte kräva att den sitter där. Det finns massa snack om att den måste sitta där om den fanns från början, men BP testar enligt avgasvärdena och på en 1988 väntar dom sig ingen kat och kommer inte bråka mao. Att den levererades med kat är inte något dom bryr sig om. Dock kan det vara intressant att kolla värdena och jämföra med de nyare kraven, det ger en indikation om hur motorn mår. Om den trots monterad kat och lambda inte klarar nyare kraven så kan man ju oroa sig för läckage, ökad bränsleförbrukning etc. Eller så skiter man i det om bilen går bra ändå…. 😉

bovy
    Deltagare

@turbocab wrote:

Din 1988 testas som en katlös bil, så ja, du kan ta bort den. Dom kommer inte kräva att den sitter där. Det finns massa snack om att den måste sitta där om den fanns från början, men BP testar enligt avgasvärdena och på en 1988 väntar dom sig ingen kat och kommer inte bråka mao. Att den levererades med kat är inte något dom bryr sig om. Dock kan det vara intressant att kolla värdena och jämföra med de nyare kraven, det ger en indikation om hur motorn mår. Om den trots monterad kat och lambda inte klarar nyare kraven så kan man ju oroa sig för läckage, ökad bränsleförbrukning etc. Eller så skiter man i det om bilen går bra ändå…. 😉

Är det någon som prövat detta och besiktigat eller är det bara antagande?

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

hotrodder
    Deltagare

@bovy wrote:

@turbocab wrote:

På både min Cheva-Van och Cheva Silverado är katen ersatt med ett rakt rör. Bägge är -88´or och besiktningen har aldrig nån gång nämt nåt om att katen är borta. Silveradon fick tom. beröm för att den mullrade gott. På den har jag dessutom slitit väck luftpumpen och inga frågor om det heller.

Karl Ask
    Moderator

@bovy wrote:

@turbocab wrote:

Hej!

Vad jag har förstått så måste katen sitta där men den måste inte fungera. Att den inte behöver fungera har jag kollat upp. Vet om att personer har tagit bort den och satt ett rakt rör som de sedan har satt dit en ”kat” och bes. Det måste se ut som att det sitter en där i alla fall.

bovy
    Deltagare

@hotrodder wrote:

På både min Cheva-Van och Cheva Silverado är katen ersatt med ett rakt rör. Bägge är -88´or och besiktningen har aldrig nån gång nämt nåt om att katen är borta. Silveradon fick tom. beröm för att den mullrade gott. På den har jag dessutom slitit väck luftpumpen och inga frågor om det heller.

Se där, det går alltså att få igenom.

Då är frågan, vad säger lagen? Jag har lärt mig att bara för att besiktningen släpper igenom bilar så betyder det inte att bilen är rätt ”enligt lag”. Även bilprovningen gör misstag.

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

hotrodder
    Deltagare

@bovy wrote:

@hotrodder wrote:

Se där, det går alltså att få igenom.

Då är frågan, vad säger lagen? Jag har lärt mig att bara för att besiktningen släpper igenom bilar så betyder det inte att bilen är rätt ”enligt lag”. Även bilprovningen gör misstag.

Lyssna på Turbocab;
    Din 1988 testas som en katlös bil, så ja, du kan ta bort den. Dom kommer inte kräva att den sitter där. Det finns massa snack om att den måste sitta där om den fanns från början, men BP testar enligt avgasvärdena och på en 1988 väntar dom sig ingen kat och kommer inte bråka mao. Att den levererades med kat är inte något dom bryr sig om.

Har letat lagtext men hittar bara att krav på katalysator är från och ned 1989 års modell.

jensa
    Deltagare

Tackar för svaren, perfekt.

Bilen har gått 4500 mil lite drygt, den är dock inte klockren i skicket.
    Först ska bilen lämnas på en genomgång av motorn, sen vågar jag prova den på en tur.
    Har bara kört den vid köptillfället och av och på lastbilen.
    Utrustningen är dock bristfällig, sollucka och manuella vevhissar.
    Jag har nästan inga bilder på den ännu.

/Jensa

http://www.geting.se/viewimage/image/311097-20110702520.jpg

Morten S.
    Moderator

Den ser fin ut. Ikke så mange som er solgt den fargen?

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

saabaero
    Deltagare

Min 900 Aero -87 har fått kat eftermonterad och är även omreggad för det.
    Ägaren före mig monterade 3″ system utan kat och provade besiktning men det blev underkänt pga katen saknades.
    Nu är detta 6-7år sedan så det kanske har blivit enklare sedan dess ?
    Kanske är mer kinkigt på en bil som blivit omtypad till kat bil och en gång i tiden haft skatterabatt för det ?

turbocab
    Deltagare

Det var den bilen ja, misstänkte nästan det. Såg Blocket-annonsen såklart, mkt läckert det hela!

Ang katen så har jag hört sagan om ”att den måste sitta där men behöver ej fungera på en 1988” 100.000 ggr, den kommer alltid upp i såna här trådar på alla forum. Men finns det någon som verkligen stått på BP och fått en 2a på en grej som inte sitter där men inte behöver funka? Jag hävdar att den historien är en gammal skröna. Det är avgas-kraven för årsmodellen som gäller.

saabaero
    Deltagare

@turbocab wrote:

Men finns det någon som verkligen stått på BP och fått en 2a på en grej som inte sitter där men inte behöver funka? Jag hävdar att den historien är en gammal skröna. Det är avgas-kraven för årsmodellen som gäller.

Jag vill hävda att förra ägaren på min 900:a råkade ut för detta.
    Tror jag har protokollet kvar.

Sen finns det ju en vits med att ha kat också och det är ju inte så dyra idag.

jensa
    Deltagare

Så här är det enligt bilprovningen.
    Dom struntar i om den tom, bara den klarar värdena.
    Dock måste den sitta där, annars kan man bli debiterad skatterabbatten som första ägaren fick när bilen var ny.

wallero
    Deltagare

@jensa wrote:

Först ska bilen lämnas på en genomgång av motorn, sen vågar jag prova den på en tur.

/Jensa

servar du den inte själv en t8 är ju väldigt simpel att serva själv mvh niklas

jensa
    Deltagare

@wallero wrote:

@jensa wrote:

/Jensa

servar du den inte själv en t8 är ju väldigt simpel att serva själv mvh niklas

Jag gillar att köra och fixa lite småsaker.
    Hade bilen gått 25000 mil hade jag servat den själv.
    Själva 5000-milaservicen gör jag bara för att få stämplat i boken.

Det ska även bytas en hel del slangar och packningar som torkat ihop.
    Troligtvis även topplockspackningen.
    Jag är väldigt noga med att motorn funkar perfekt, och min kunskap är begränsad.

MVH Jensa

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng