Saab 900 Turbo -85 (Akut behöver hjälp att värdera)

Forum Övrigt Allmänt Saab 900 Turbo -85 (Akut behöver hjälp att värdera)

• Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    enroute
    Deltagare

Efter att vår pappa gick bort så hittade vi en Saab 900 – 85 i hans garage.
    Nu behöver vi få den värderad och såld eller bortbärgad så fort som möjligt.
    Jag och min bror kan väldigt lite om bilar så därför behöver vi nu lite råd och expertis.

Vad vi vet är att han köpte den 1985 (Tack för rättningen!) och har varit den enda ägaren.
    Troligtvis har den stått i hans garage inomhus de senaste 30 åren.

Tacksam för alla input vi kan få!!

Ifall era utlåtanden är godtagbara som värdering av boupptäckaren så vill vi gärna bli av med den så fort som möjligt. (Kontraktet för garage går snart ut)
    Så finns det något intresse av bilen så skriv gärna detta så vi kan komma i kontakt med de som eventuellt är intresserade.
    (Bilen finns i Borås området)

Se bilder nedan

Saab1-1

Saab2-1

Saab4-1

Saab5-1

Saab-3-2

Saab6-1

• Detta ämne redigerades för 2 dagar, 22 timmar sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 dagar, 22 timmar sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 dagar, 21 timmar sedan av .
    Bilagor:
    Lsoderlund
    Deltagare

Bilen är en 85:a, och inte en 83:a.
    Men sett till skicket man ser på bilderna så är det svårt att göra en korrekt värdering. Skärmar, infästningar och liknande syns inte på bilderna, ej heller dörrarnas nederkant som är en klassiker.

Jag skulle nog sätta ett värde kring 10.000kr och då mest för att det är en T16 med vad som bilderna visar en fin interiör. Den röda instrumentbrädan ser fin ut och är lite ovanlig. Men det är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Lättast är att putta ut den i dagsljus och ta lite fler foton.

Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

enroute
    Deltagare

Tack Lsoderlund!
    Har ändrat till -85. Det fanns en broschyr med där han har kryssat i färgval m.m. och när vi backtrackade så var vi överens om att det måste ha varit -83, men om du säger att det är en modell 85 så stämmer säkert det bättre än vårt detektivarbete och minnesbilder. 🙂
    Jag förstår att det är svårt, omöjligt att göra en värdering. Men det vi söker är en ungefärlig mellan tumme och pekfinger visning.
    Ifall det kan röra sig om närmare 1000 kr eller då 10.000 kr. Orsaken att den vi tog kontakt med Saabklubben var att det kanske var någon som såg detta och att det kanske kan bli ett kap för någon då vi vill bli av med den. Och för att kunna bli av med den så måste vi fått den värderad. win / win.

Tack för tipset med dörrarna. Ifall jag åker upp och tar bilder, finns det några andra detaljer som kan vara extra intressanta att ta foton på?

saabaero
    Deltagare

Mängden rost är väldigt avgörande för värdet.
    Tycker bilderna skvallrar om att det kan finnas lite här å var på den men som redan skrivits, kolla dörrarnas insida, kring hjulupphängningarna fram, skärmkanter och utrymmet för reservhjulet. Ev kan gamla besiktningsprotokoll ge en hint om rostskador som bilprovningen haft synpunker på:

Det ser ut att kunna vara en äkta Aero så det måste definitivt kollas.
    Har den sidokjolar(svart plast) ?
    Finns texten ”aero” med i modellbeteckningen i bilregistret ?
    En äkta aero, kanske med 1 ägare (köptes den ny?) i vettigt skick, dvs inte alltför mycket rost skulle jag säga är värd från 30000kr och uppåt.

Fota dörrarnas insida, ev rostiga skärmkanter mm , ja egentligen alla skador du hittar är intressanta för värdering.

enroute
    Deltagare

Hej, Tack igen för alla tips och info!

kollade Bilregistret.se och fick fram följande information: Saab 900 T16 AT35L-AERO
    En ljusgrå herrgårdsvagn av årsmodell 1985 som är avställd. Växellådan är manuell och motorn är på 175hk och drivs med bensin.

Sista besiktning 2004: Godkänd sedan avställdes bilen. 1 ägare köptes 1985-02-08

saabaero
    Deltagare

Oj, det är alltså en Aero med 1 tidigare ägare !
    Gissar att din inkorg fylls snabbt med intresserade spekulanter, allt från hardcore entusiaster till mindre nogräknade bilskojare är intresserade av en sån bil.

Mitt råd är att ta hjälp av någon som kan göra en seriös beskrivning av skicket och sedan lägga ut den till försäljning på lämplig auktionssajt..

10000kr är definitivt för lågt. Det skulle jag gladeligen köpa den för utifrån den infon som finns här 😉

enroute
    Deltagare

Eftersom vi inte vet vem som ”får” göra en värdering enligt boupptecknaren (ifall det finns någon registrerad eller om det kan vara en mekaniker eller vem som helst som har kunskapen) så inväntar vi hur vi ska gå tillväga på den punkten. Vår inställning är väl att det hade varit roligt om det här nu är ett ”kap” att den får komma till någon som verkligen skulle uppskatta det. Vi har inte intentionen att få så mycket som möjligt, utan vi prioriterar att den hamnar hos rätt person och ifall den har något värde att det blir ett rättvist pris. Vi har dock väldigt kort om tid på oss då garaget sagts upp, ingen av oss bor i närheten eller har plats för den efter det. Så vi inväntar svar nu hur vi får göra med den för att bli av med den. Plan A är väl att göra en auktion här i forumet med ett utropspris baserat på vad vi fått för råd. här.

M.Broberg
    Deltagare

MHRF har besiktningsmän för entusiastförsörsäkring.

Karl Ask håller till i Floda enligt hemsidan. Han är även ordförande här i saabklubben så hans utlåtande borde väga tungt som värderingsman sett.
    https://mhrf.se/1622

saabaero
    Deltagare

Eftersom vi inte vet vem som ”får” göra en värdering enligt boupptecknaren (ifall det finns någon registrerad eller om det kan vara en mekaniker eller vem som helst som har kunskapen) så inväntar vi hur vi ska gå tillväga på den punkten. Vår inställning är väl att det hade varit roligt om det här nu är ett ”kap” att den får komma till någon som verkligen skulle uppskatta det. Vi har inte intentionen att få så mycket som möjligt, utan vi prioriterar att den hamnar hos rätt person och ifall den har något värde att det blir ett rättvist pris. Vi har dock väldigt kort om tid på oss då garaget sagts upp, ingen av oss bor i närheten eller har plats för den efter det. Så vi inväntar svar nu hur vi får göra med den för att bli av med den. Plan A är väl att göra en auktion här i forumet med ett utropspris baserat på vad vi fått för råd. här.

Om ni tänker auktion tror jag det är bättre, snabbare och framförallt enklare för er som säljare, men även tryggare för köpare, att lägga ut den på t.ex. Tradera eller varför inte KVD.
    Vid en Traderaauktion är det inte så viktigt med utropspriset då slutpriset ändå hamnar på den nivå som spekulanter är villiga att betala. Köparna sköter värderingen i det fallet Skulle tro det kvittar om utropspriset är 1kr eller 10000kr, det påverkar inte slutpriset.

Är det viktigare att den hamnar hos en entusiast känns värdering mer angeläget. Så varför inte få den värderad, bestämma priset och skulle det dyka upp flera spekulanter så låt lotten få avgöra vem köparen blir.

enroute
    Deltagare

Det var inget luft i däcken. Antagligen från att den har stått sedan 2004.
    Tog lite bilder på dörrar och där jag såg någon rost. Fick inte ut bilen, så det var lite trångt.
    Här är lite mer bilder….

Saab33

Saab44

Saab11

Saab22

Saab66

Saab55

Bilagor:
    Mr_SunBear
    Deltagare

Vilket roligt ”garage-fynd” verkligen. 🙂 Hoppas den kommer till rätta och får börja rulla på vägarna igen. Se till att hitta en ägare till bilen som vill förbarma sig över aeron.

sven
    Deltagare

Hej enroute
    Vilket roligt fynd! En trubbnosaero.
    För att ni ska få rätt pris så är det nog som någon tidigare sa, kontakta en auktionssite, tradera eller KVD. Kvd tror jar är det bättre, har ni bråttom att bli av med den?
    Vinröd lyxplysch var ju standard på de svensksåla 84-85 aerosarna, klädseln ser riktigt fin ut. Den randiga tejpen är nog tidstypisk den också.

Ha det gött, Sven

Geert
    Deltagare

Taklucka?

enroute
    Deltagare

Hej alla!
    Pg a att vi hade riktigt bråttom att bli av med den så tog vi bara de två första som visat intresse för den och singlade slant vem som skulle få den. Priset vi satte var ett grisen-i-säcken-pris då vi inte hunnit göra en ordentlig bedömning samt det var en rättvis lösning som båda köparna godkände.

Så jag kan glädja er med att den kommer att hamna hos en riktig eldsjäl och medlem i den här klubbben. Jag är säker på att den kommer att bli omhändertagen på bästa sätt vilket jag tycker var det viktigaste. Roligt att kunna göra någon glad 🙂

Tack alla som har bidragit med tips och råd i den här tråden!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.