Saab 900 Turbo Cab -87

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Turbo Cab -87

Detta ämne innehåller 84 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-11 10:46.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 85 totalt)
  • Författare

Beeos
    Deltagare

Det får bli en egen tråd för caben. Annars kommer det bli jobbigt att läsa genom den ifall de blir många sidor 🙂

Som ni nog ser är det en Saab og900 Cab. Från -87. Den är en väldigt tidig -87a. Den är reggad av Saab 861217, såld som ny bil på Saab AnA 870112 i Stockholm. Väldigt väl vårdad måste jag säga. Känns riktigt skön och tajt att glida runt med. En fungerande farthållare gör inte saken sämre.

Framtidplanen är för tillfälligt. Allmänt snygga till och fräscha upp. Jag la på ett lager skinn vård igår, vilket var väldigt nödvändigt! Allt var borta idag när jag tittade på resultatet. Så det fick bli ett lager till!
    Hon är i behov av en motortvätt, och en service. Nya fälgar 🙄

Beeos
    Deltagare

Dagens update 🙂

Blev en ”snabb” service idag. Det tog dock en jävla tid.

Jag körde till en GDS hall i hopp om att de var mer lätt meckat där. Vilket det var, men olje pluggen satt som en sten. Till råga på allt var det en M13 mutter, som var riktigt mjuk. Efter 25-30 minuters slit så fick jag äntligen loss skiten. Oljan som kom ut var knall svart, troligen inte bytt på ett tag. Nästa problem var att jag inte hade med mig rätt verktyg, till oljefiltret. Alla vet ju att Saab lyckats bra med denna placering. Jag hade inhandlat ett ”bra” verktyg som Mekonomen rekommenderade. Filtret sitter som en sten. Lyckades inte flytta den en millimeter, så jag var grymt förbannad och små stressad över att jag hällt ut oljan och står med ett filter som är värre än svärmor. Så jag fick hälla i den nya oljan i motorn och skämmas över att jag glömt mitt rätta verktyg till filtret. Det ska bytas nu på Fredag 😉

Nu när ändå var i en GDS hall med tvätt så tänkte jag tvätta av henne. Så jag tog högtrycken och blåste rent under motorn. Dock sitter det en hel del klet av någon sort. Så jag får se till och låna en ångtvätt nån gång.
    Men som ni ser nedan så lossnade det iaf lite skit 🙄

Får ge mig på en rejäl tvätt någon dag 🙂

När jag äntligen kom iväg igen så körde jag en sväng för att se så oljan blev varm och att de inte läcker något under. Vilket de som tur är inte gjorde.
    Väl hemma så var det dags för rotor och rotorlock.
    Dom gamla var inget vidare 😕

Detta gick dock utan problem 😉 Iofs så satt rotorn som in i hel*ete.
    Som jag nämnt innan så känns bilen väldigt fräsch och tajt, hon har nog fått stå rätt mycket på senaste. Finns en del skit som lossnar efter man dragit på lite lösgörande medel.

Här kommer lite bilder på motor och inredningen. Inga super bilder, men ni har inget annat att välja på.

Allt för denna gången!
    Sen har vi förar dörren

Och den lite tråkigare passagerar dörren.

Beeos
    Deltagare

Då har det hänt lite på Cab fronten.

Hon fick nu i helgen en översyn av fjädrar och dämpare, som inte var i bästa skick. Kan till å med suttit sen bilen var ny. Så det var bara till att inhandla nya grejjer och demontera. Det blir samma omgång som Grålle fick, Kilen fjädrar och Monroe reflex dämpar.

Som ni ser på bilderna ovan så är det rätt så skitigt, och där sitter massor med rost skydds klet på. Men efter lite letande så visar det sig att vi inte hittar någon rost under bilen heller. Till och med oljekylen ser riktigt fräch ut! Vilket är skönt.
    Men ett problem som vi stötte på är ju det att ingen har skruvat på bilen, inte på ett bra tag iaf. Så alla möjliga skruvar satt ju som berget. Som tur är har vi tillgång till ett välutrustat garage med tryckluft, press och en skär brännare.

Som ni ser på bilden så är det rostigt, men inget som bitet igenom. Mest bara skruvarna som erjat fast i allt annat 🙂
    Men det löste sig med lite våld och värme.

Sen var det bara till att gå lös med stålborste och tectyl.

Sen på med det nya 8)

Då var det klart fram.
    Bak var det nästan lika illa, som ni ser på bilderna så var det ingen nåd för olydiga skruvar.

Sen var det samma vissa, bort med de gamla kletet och på med tectyl!

Detta var ett dags verk, tog sin lilla tid men det gör underverk för kör känslan med nya dämpare och fjädrar. Sen att man rostskyddar är ju bara ett plus! 8)

Sen får man lite grejjer över med 🙂

Allt för denna gången, kommer kanske en ny update snart igen 😛

Beeos
    Deltagare

Här händer inte mycket nu, det skall på i vinter är ett nytt avgas system och nya bromsar. Annars går den riktigt gött 🙂
    Står just nu i en lagerlokal med massa andra fina bilar, Ferraris och annat ikke Saabigt 😛

jonathan p
    Deltagare

@beeos wrote:

Här händer inte mycket nu, det skall på i vinter är ett nytt avgas system och nya bromsar. Annars går den riktigt gött 🙂
    Står just nu i en lagerlokal med massa andra fina bilar, Ferraris och annat ikke Saabigt 😛

Cabbar ska man bara pyssla lite sådär smått med, de ska inte värstingmekas och oftast slipper man ju rostlagning som på andra og:s också. Vad blir det för avgas och bromsar, något värre än vanligt? Själv funderar jag smått på jt till min röde men även smått sugen på simons dubbelpipiga, ack detta i-landsproblem 😛

Beeos
    Deltagare

@Pershav wrote:

@beeos wrote:

Cabbar ska man bara pyssla lite sådär smått med, de ska inte värstingmekas och oftast slipper man ju rostlagning som på andra og:s också. Vad blir det för avgas och bromsar, något värre än vanligt? Själv funderar jag smått på jt till min röde men även smått sugen på simons dubbelpipiga, ack detta i-landsproblem 😛

Ligger ett simons i garaget som ska på. Dubbelpipiga då 🙂 Samma som Grålle har.
    Bromsarna blir nog original, är ju en glidarbil så det funkar.

jonathan p
    Deltagare

Ok, får kika på de där simons systemen, jag vill ha dubbelpipa om de ska vara, och det verkar väl funka på de nyare og:bilarna även om simons inte själva uppger det, min är ju en 91:a.

Beeos
    Deltagare

Idag hämtades Caben ut från vinter vilan. Fick åka på lastbil hem till Plankan nu för vår modifiering 😀

henrikg
    Deltagare

@beeos wrote:

Idag hämtades Caben ut från vinter vilan. Fick åka på lastbil hem till Plankan nu för vår modifiering 😀

Sjysst transport! 🙂

Vad är det för modifiering vi pratar om, avgasssystemsbyte? 🙄

Mvh
    Henrik

Beeos
    Deltagare

@henrikg wrote:

@beeos wrote:

Sjysst transport! 🙂

Vad är det för modifiering vi pratar om, avgasssystemsbyte? 🙄

Mvh
    Henrik

Avgas systemet skall bytas och lite översyn på bromsarna.
    Skall få lite vård överlag. Men den kändes tajt och riktigt skön att ratta idag.

Plankan hade en ännu bättre bild 😉

henrikg
    Deltagare

@beeos wrote:

Skall få lite vård överlag. Men den kändes tajt och riktigt skön att ratta idag.

Ok, trevligt! Du och jag lär väl få byta bromsar på bilarna varje år, med det gamla systemet 🙂

Kör man bara på somrarna så borde dom ju funka rätt bra tycker man.

//Henrik

Beeos
    Deltagare

@henrikg wrote:

@beeos wrote:

Ok, trevligt! Du och jag lär väl få byta bromsar på bilarna varje år, med det gamla systemet 🙂

Kör man bara på somrarna så borde dom ju funka rätt bra tycker man.

//Henrik

Man får iaf plocks ner och se över dem. Men gör man en bra översyn nu. Så håller ju det ett tag.

plankan
    Deltagare

@beeos wrote:

Plankan hade en ännu bättre bild 😉

Ja det är inte klokt vart det ”kryllar” av OG 900 hos mig för tiden 😆

Beeos
    Deltagare

Då är numera caben belönad med ett 2.5″ Simons avgasystem. Gick som en dans att montera. Har ju fått en del träning från Grålle 🙂
    Det var dock plankan som gjorde allt 😀

Senare vad gällande bromsarna, det lutar just nu åt att bygga om till -88 broms systemet. Finns ju lite fälgar och andra fördelar med det. Det återkommer vi till.

plankan
    Deltagare

@beeos wrote:

Då är numera caben belönad med ett 2.5″ Simons avgasystem.

(Rörbiten över bakaxel inte med på bild)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 85 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng