Saab 900 turbo sedan-81 (Version 2.0)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 turbo sedan-81 (Version 2.0)
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymoktober 3, 2017 kl. 22:35 #435532
? Klart du skall ha hagelbössan på pärlan ?
Den sitter som ett ”smäck” på just trubbarna ?
…… inte som på de faceliftade 1987 -> där lite ”hamnar” utanför …. ?
Nu är min hagelbössa lite special (2.5″ rör konade utåt i slutet, istället fr simons som är 2″ rör utan kona)
men man ser så Mycket rör på trubben.. såå läckert med bössa. gärna blankputsad!
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av
M.Broberg.
-
M.Broberg.
-
M.Broberg.
Attachments:
Anonymoktober 4, 2017 kl. 00:48 #435557Och som det ser ut med ”Simone’s” system:
Min gamla Kvartz 85’a T16 –
som numera flyger lågt i Danmark ?…och det kommer ju fler vintrar, också!
Det är sant 🙂
Ni verkar enade om hagelbössa 😉 Hagelbössan har jag redan och är snedskuren, tanken är om den ska monteras är att behålla nuvarande bakre ljuddämpare (stora tvärställda). Krävs dock lite mek med bakaxelböjen då. Så här ser den ut:

Men som sagt, återstår att se va ja gör 🙂
Saab 900 turbo-1981
Attachments:
oktober 5, 2017 kl. 12:05 #435577Bössor är porr oavset trubbnos el ej. Har en i rostfritt på min gröne, är störtnöjd. :)3
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektennovember 4, 2017 kl. 11:28 #436589Helt klart ren porr med bössor på 900or 🙂 Gärna snedkapade,målade röda inv och svarta bak vid y fördelningen 🙂 Man får fram med wd40 och trasan med jämna mellanrum och hålla det rödmålade rent. det är det värt :).
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Längesedan jag uppdaterade här senast, men har ju inte hänt jättemycket heller. Har gett på mig fönsterhissen till förardörren samt gjort nya kablage till dörrarna.
Fönsterhissen funkade ej, men istället för att köpa nytt så tog jag isär allt, gjorde rent, smörjde upp och så funkar den felfritt igen 🙂

även mekanismen (Gjorde samma på båda sidorna):

Sen till kablaget, nedan ser ni varför jag gjorde nya:

…inte jätte fint, men med lite kabel, nya stift (hämtade från Saabfabriken till och med) och tålamod så blev det så här:

Gjorde kablage till båda sidorna, flyttade över de gamla kontaktdonen efter jag dragit igenom kablarna i dörrarna.
De va allt
//Saab 900 turbo-1981
Attachments:
januari 6, 2018 kl. 22:46 #439424Visst är det roligare att laga än att byta till nytt??
96 V4 1975 ”Bollen”
Anonymjanuari 13, 2018 kl. 13:25 #439567Längesedan jag uppdaterade här senast, men har ju inte hänt jättemycket heller.
Har gett på mig fönsterhissen till förardörren.
Fönsterhissen funkade ej, men istället för att köpa nytt så tog jag isär allt, gjorde rent, smörjde upp och så funkar den felfritt igen
även mekanismen (Gjorde samma på båda sidorna)Ja det där gjorde jag också på min gamla Kvartz ?
Hade du skyddsplasten på din motor:
Jag fick göra rent det mekaniska av andra orsaker ?
Men men, efteråt var det rena turbo fart på fönsterhissarna ?
Hade du skyddsplasten på din motor
Oj, den så lite värre ut! Skyddsplasten hade jag…dock ej på motorn låg vi sidan av inne i dörren.
Saab 900 turbo-1981
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade, inte hänt jättemycket sen dess men ”törbon” har fått ett par nya packningar vid växellådan, justerat ett par grejer och en service med oljor och filter samt lite annat smått å gått 🙂 …och förra helgen var det dax för premiärturen!
Närmsta träff är den 23 maj på jobbet (PVV-garaget vid Volvo Cars) där kommer ha stå om vädret tillåter!
//
Saab 900 turbo-1981
Attachments:
Hallo!
Törbon rullar på oförskämt bra, tvättar, bytt en glödlampa och finjusterat avgassystemet är det enda som behövts göras! Vid senaste träffen var det många som kom fram trots andra roliga vagnar (och att man va på Volvo territorium) Kul!

Nästa träff är på nationaldagen med andra svenska bilar!
//
Saab 900 turbo-1981
Attachments:
juni 4, 2018 kl. 08:44 #445091Det är väl så att folk tycker det är kul med exotiska bilar men ännu roligare med dem man själv minns!
96 V4 1975 ”Bollen”
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.