SAAB 9000 audio system

Forum Modellspecifika forum 9000 SAAB 9000 audio system

Detta ämne innehåller 144 svar, har 22 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-05-17 22:50.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 145 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20263

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Tanken med denna tråd är att huvudsakligen prata om
    SAAB 9000 audio system.

    Ställa frågor, diskutera, visa upp, jämföra, diskutera problem som ev uppstått med anläggningen, mm mm.

    Jag kan inte allt, men ganska mycket om detta fabrikstillval, så var inte rädda för att fråga mig något.

    När detta system kom till 9000 CC / CD, var det långt före konkurrenterna i ljudkvalitet & funktion.

    Det har funnits i olika skepnader, men det som erbjöds mellan 89-92 får nog anses legendariskt & mycket avancerat för sin tid i bilbranchen (om man jämför med andra bilars orginal system från den tiden)

    Daniel

    #141290

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Idag hade jag tur.

    Var på SDCC i Trollhättan & hittade ledningsnät mellan radio & effektsteg under pass säte från en 9000 CD 94, passande alpineradion mellan 90-94.

    (Ska ha detta i min 900 GL med en 4*40w effektsteg, som jag har sedan tidigare.)

    Kostnad 60:-

    Sedan åkte jag vidare till Trollhättans bilåtervinning.

    Där fann jag mot alla odds en krockad 9000 CD -92,som var utrustad med 9000 audio system.

    Kvar i bilen fanns effektsteg (60w) till basarna, samt den långa dinkabeln mellan främre & bakre effektsteg.

    Kvar fanns även kompletta högtalarkonsoller i hatthyllan med komplett högtalaruppsättning, samt kablage mellan basar & steg.

    Kostnad 500:-

    Basarna & mellanregister högtalarna i hatthyllekonsollerna är med stor säkerhet slut, men jag har nya oanvända i kartong.

    Främre 4*20w steg samt CD spelare har jag redan.

    Det återstår att kontrollera mono-stegets funktion.

    Därmed saknar jag endast Radion till ett komplett system för 9000 CD.

    Nu går jakten vidare till att söka efter baslåda med integrerat monoeffektsteg till CC modellen, samt konsoll för diskant & mellanregister för höger sida bak i CC karossen.

    Detta för att användas vid ett framtida bilbyte till 9000

    #141299

    saabaero
    Deltagare

    Kan tillägga lite info till denna tråden, men Daniel får gärna rätta om något inte stämmer 🙂

    Några bilder på audiosystemet i min CC Aero -91

    Huvudenhet, CD och slutsteg

    Fixat lamporna 🙂

    Baslådan i skuffen

    Lamporna börjar bli till åren så det kan vara dags att fixa så jag klipper in lite info från STCS
    **************************

    Apropå bakgrundsbelysningen på detta Audiosystem och med den gamla huvudenheten tom 1992 – dvs (16) 78 95 576 ……så kan man försiktigt ta bort frontpanelen – den i svart plast. Bakom detta stycke sitter ett gäng mikrolampor med gröna gummihättor som fungerar som färgfilter.

    Dessa mikrolampor är verkligen mikro – dvs knappt hanterbara och är lödda på kretskortet med en mikroskopisk vit distanssockel i plast.

    Lamporna är på 6 v då de är seriekopplade.

    Efter ett antal trial and error med olika lampor – läs ELFA – så fick jag några som lös vettigt. Man skall i detta sammanhang komma ihåg att belysningen kring ljust volymkontrollen är något starkare än i övrigt på panelen då det är en grupp med tre lampor som via ljusledare betjänare Volymkontroll + vred för bas/diskant/fader/balans samt knapp för loudness.

    Har plockat lös en lampa, minns inte riktigt var den satt,men troligtvis kring någon av knapparna.
    DEn är värkligen pytteliten 😮
    Diametern på lampgloben är ca 2,3mm
    Längden på lampan är ca 5,7mm + lödben
    Avståndet mellan lödbenen är ca 2mm
    Ser ut som denna lampa ”Bi Pin 1,27” men tyvärr stämmer inte måtten 🙁 som är Glödlampa typ T1, Bi Pin-sockel med stiftavstånd 1,27 mm.
    Dim: Æ3,2×8,9 mm (exkl ben)

    Mer passande är nog denna lampa: Mikroglödlampa T3/4. En liten lampa med lödändar.
    Dim: Æ2,4×4,8 mm
    men då är den bara på 3volt 🙁

    Tyvärr funkar det inte med 3v lampan, den brinner upp 🙁

    ****************
    1) Microglödlampa 3 V med lödändar – Art Nr: 33-538-10 – á 8,85 kr

    2) BiPin lampa T1 12 V 60 mA – Art Nr: 33-653-19 – á 10,40 kr

    3) BiPin T1 5V 60 mA – Art Nr: 33-653-35 – á 11,40 kr

    Av dessa började jag med 12 V-lampan – (2) men denna lyste för svagt varför jag gick över på 3 V-microlampan (1) – som mest påminner om lampan som sitter där original. Denna microlampa brann dock efter en kort stund.

    Slutligen – efter flera svordomar och ”nära ge upp” upplevelser lyckades jag mångla fast lampa (3) – och se där – funkar fin fint sedan ett halvår tillbaka – lyser med samma sken som i min original Talladegaröde Aero.

    Detta gäller alltså lamporna till knapparna och reglagen – LCD displayen kan också slockna – den har jag dessbättre sluppit dissekera mig ner igenom.

    Utrusta dig med en god portion tålamod, en slank lödpenna och en extra uppsättning ”händer” och framförallt bra ljus och bra arbetsbänk samt lugn och ro – så skall det gå vägen.
    ***************************

    Tips om lampor till displayen mottages tacksamt då jag har en huvudenhet med slocknad display.

    #141300

    saabaero
    Deltagare

    Kan tillägga att det finns en verkstadshandbok för audiosystemet i min bokhylla men i den står det inget om lampbyte 🙁

    #141302

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    I brist på 9000 att sätta systemet i, funderar jag sålänge på att bygga en radiokonsoll att sätta de tre enheterna i (radio/band, CD & Förstärkare) & sedan bygga högtalarlådor & montera trevägssystemet från hatthyllesystemet från CD’n i dessa, samt driva det hela med en spänningsomvandlare.

    60w monosteget för basarna får hamna bakom konsollen eller annan dold placering.

    Det kanske passar fint i min enorma stereobänk.

    Lite kul när kompisarna kommer, VA! vad är det där för stereo?????

    Det hela verkar som en bra ide tycker jag.

    #141303

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Historian

    På modell 89 Återfinns för första gången ett Audiosystem på den europeiska marknaden.man väljer att döpa det till ”SAAB 9000 AUDIO SYSTEM” & finns att välja till CD & CC modellerna.

    Detta första år så väljer man efter lång utprovning huvudkomponenter från PHILIPS.
    På eftermarknad heter den kassettradio utan inbyggt slutsteg som används Philips DC 864.
    Alla modellbeteckningar tas bort & istället står det ”9000 AUDIO SYSTEM” ovanför displayen.

    Som tillval i audiosystemet finns en Compact Disc spelare
    Den heter Philips DC 085 på eftermarknad.

    Detta är det systemet är byggt i
    samarbete mellan Saab, Audiopro & luxor.

    Luxor byggde delningsfilter, förstärkare & högtalare.
    Konstruktionen på baslådan i Cc modellen är Audiopro’s lösning.

    På design var man inte nöjda med den oanpassade designen på huvudenheterna, men Philips ville inte ändra designen, vilket ledde saab till ALPINE.
    Saab hade tidigare haft ett samarbete med ALPINE, men utan frukt.

    ALPINE hade flera gånger instellerat anläggningar i provbilar för att saab skulle se deras kompetens på området.

    Till modell 90 hade alpine i samarete med saabs designavdelning
    tagit fram en designmässigt fungerande modell för både kass/radio & separat CD.

    ((Dessa enheter gick även att beställa tillsammans med ett 4*20w effektsteg (utan frekvensdelning). Detta tillvalet gick inte under samma namn, utan benäms istället radio.))
    Dessa högtalare från philips ingick bak i sidopanelerna:

    #141304

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    ”forts på föregående inlägg”

    Dessa huvudenheter är de som återfinns mellan åren 1990 – 1994.

    1990 är det första gången som Saab väljer att erbjuda ”Saab 9000 system” inkluderad i bilens pris på toppmodellerna (FÖR SVERIGE) CDE & TALLADEGA, samt 9000 turbo sport för vissa europeiska länder såsom tyskland.

    Det betydde att Detta system fick ett uppsving, eftersom få köpare tidigare hade valt detta med bilen för att det var så dyrt.

    På modell 91 återfinns systemet i Aeromodellerna av Cc & CD, men även på detta årets CDE modell.

    På modell 92 återfinns det endast på CDE modellen samt griffin för export till kontinenten. (griffin salufördes först 93 i Sverige & hade inte 9000 audio system)

    Systemet har dock hela tiden tills nu funnits som tillval på övriga modeller av 9000.

    ”Saab9000audiosystem” ska tills nu ses som det stora frekvensdelade systemet, förutom på CS modellen.

    Det är så att från & med modell 92 & framåt så återfinns ett nytt mellanstort system med 2 vägs systemet i hatthyllan & en 4* 40 w effektsteg under pass stolen, detta i och med CS modellens intåg, som inte erbjöds med det stora frekvensdelade systemet. Detta system gick såklart även att beställa men CD modellen, men först på modell 93. systemet i CS modellen gick även det under namnet ”saab9000audiosystem” men var inte lika sofistikerat.

    på årsmodell 93 beslutar man att ändra namnet på den enda anläggning som erbjuds till ”saab audio system” eftersom det stora frekvensdelade systemet utgår.

    Det största systemet som från & med detta år finns att tillgå är 4* 40w systemet, men 6*9 tum i CS modellen & 6½ tum systemet i CD modellen.
    _________________________

    #141306

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    här är en bild på CD spelaren man erbjöd som tillval till 9000 audio system 1989.

    Jag tycker att den ger ett lyxigt intryck med sin mjukt gröna belysning.
    Den hade ett mycket fint spelarverk som den delade med hemmaprodukterna.

    #141315

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Här är en bild på en systermodell (designmässigt identisk) med den som användes som huvudenhet 1989 till 9000 audio system.

    Bilden är från James Bond 007 Iskallt uppdrag & radion satt i hans Austin Martin v8 med is dubb & laser skärare i hjulcentrum. Philips logotypen figurerar frekvent i filmen, även på nyckelringen som ger ifrån sin det starka bländande ljusskenet.

    Man ville demonstrera den genomtänkta sökfunktionen radion hade, i scenen där Bond & hans cellospelande KGBavhoppade kvinnliga torped precis lurat KGB & sticker till Österrike.

    På Saab ville man ju ha det bästa & radion hade en förlaga till dagens ”TA” (traffic announsment) funktion, men det fungerade bara i forna Västtyskland & i ett par intill liggande länder där radiostationrena använde detta system för att berätta om bla STAU på AUTOBAHN osv.

    Minns själv när jag var på semester 1987-88 i tyskland med mina föräldrar & far testade systemets effektivitet i en lånad provbil med en förserie anläggning till det som senare skulle bli 9000 audio system.

    Man prövade även ut olika frekvenskurvor på 4*20w steget i panelen & ändrade eq kurvan genom att reglera olika vippbrytare som var monterade på frontpanelen.

    #141316

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Den största anledningen till att jag under en lång tid intresserat mig för dessa anläggningar är mestadels för att min far varit med & utvecklat anläggningen & senare blev projektledare för utveklingen av anläggningarna & står tillika omnämnd med namn i 1995 års brochyr för 9000 & nya 900:an på sidan där man presenterar systemet där han med egna ord beskriver det hela.

    Till en början, när systemet var nytt på marknaden, var jag orättvis nog att jämföra ljudet med vad jag kunde åstakomma i min egen bil, men efter ett antal år har jag fått perspektiv på saken & inser att systemet var oslagbart vid en jämförelse mellan bilfabrikanterna & vad de kunde erbjuda vid den tiden.

    På katalogens försteuppslag finns en bild på de huvudsakliga projektledarna.

    Sedan är det ju alltid trevligt med en anläggning som designmässsigt passar i insrumentbrädan.

    #141317

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Angående philips radion & CD’n från 1989 års modell av systemet, så finns ett klipp från youtube här:

    http://www.youtube.com/watch?v=cRXxTCIp2_c
    Tita speciellt vid 2,30min in i videon.

    Radiokombinationen återfinns även i ”Form & funktion” katalog tryckt 1988, för
    modellår 89. Där finns även en utförlig beskrivning av ”saab 9000 audio system

    #141319

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Kan tillägga lite info till denna tråden, men Daniel får gärna rätta om något inte stämmer 🙂

    Några bilder på audiosystemet i min CC Aero -91

    Huvudenhet, CD och slutsteg

    Fixat lamporna 🙂

    Baslådan i skuffen

    Lamporna börjar bli till åren så det kan vara dags att fixa så jag klipper in lite info från STCS
    **************************

    Apropå bakgrundsbelysningen på detta Audiosystem och med den gamla huvudenheten tom 1992 – dvs (16) 78 95 576 ……så kan man försiktigt ta bort frontpanelen – den i svart plast. Bakom detta stycke sitter ett gäng mikrolampor med gröna gummihättor som fungerar som färgfilter.

    Dessa mikrolampor är verkligen mikro – dvs knappt hanterbara och är lödda på kretskortet med en mikroskopisk vit distanssockel i plast.

    Lamporna är på 6 v då de är seriekopplade.

    Efter ett antal trial and error med olika lampor – läs ELFA – så fick jag några som lös vettigt. Man skall i detta sammanhang komma ihåg att belysningen kring ljust volymkontrollen är något starkare än i övrigt på panelen då det är en grupp med tre lampor som via ljusledare betjänare Volymkontroll + vred för bas/diskant/fader/balans samt knapp för loudness.

    Tack för det utförliga inlägget

    Är du medveten om att du saknar belysning för loudness knappen & fader reglaget?

    Din apparat producerades till & med 1994 årsmodell.
    Sedan använde man sig av clarion även för Europa marknaden.

    Daniel

    #141320

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    det var ju trots allt philips som introducerade Compact Disc.

    #141324

    saabaero
    Deltagare
    Daniel Eliasson wrote:
    Tack för det utförliga inlägget

    Är du medveten om att du saknar belysning för loudness knappen & fader reglaget?

    Din apparat producerades till & med 1994 årsmodell.
    Sedan använde man sig av clarion även för Europa marknaden.

    Daniel

    Jag är väl medveten om att det fortfarande saknas några lampor. Anledningen är att dessa lampor sitter så till att det krävs en mer omfattande isärplockning av huvudenheten för att kunna byta dom. En operation som jag inte tordes ge mig på då trots gott tålamod. Jag är helt enkelt rädd att bryta sönder något och det vore ju lite tråkigt

    Även belysningen för kassettluckan saknas 😉

    Ska tilläggas att CD´n klarar brända skivor utan problem 🙂

    Mycket av infon kring lamporna kommer från en viss ”Tomas 220ps” på STCS forum

    #141339

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Just nu ser jag fram emot en splitter ny alpine bandare/radio NOS.

    Det betyder att jag snart är komplett.

    Fyrtummarna i det bakre systemet jag köpte går inte att återställa för rimliga pengar, så jag kontaktade saab angående nya, men de var självklart utgångna.

    Eftersom Nokia, som tog över efter Luxor, fortsatte tillverkningen av högtalare & effektsteg i mitten av 90 talet, så ringde jag dem.
    Jag fick av dem i uppgift att ringa Autoliv Electronics, som har hand om bilindustrin.

    Autoliv Electrronics ligger dessutom i : just det, MOTALA, där luxor en gång låg.

    De länkade mig vidare till en före detta anställd som numera jobbar för HARMAN. Han var tydligen med på den tiden då det begav sig & minndes Saab 9000 audio system.

    Han tog numret på högtalaren & kunde med dess hjälp dessutom konstatera att högtalarelementet var producerat 1991.

    Han skulle se över möjligheterna att få tag på liknande, eler allra helst samma element.

    Hans entusiasm gladde mig verkligen.

    Nu får vi se var detta slutar.

    Högtalarelement är trots allt färskvara.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 145 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.