SAAB 9000 audio system

Forum Modellspecifika forum 9000 SAAB 9000 audio system

Detta ämne innehåller 144 svar, har 22 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-05-17 22:50.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 145 totalt)
  • Författare

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Lite kul detalj är att om man tittar på äldre philips apparater från 1987-89c:a, så har de radio apparaterna exakt samma anslutnings plint för de elektriska funktionerna som saab/alpine radion. Alpine har dock helt andra lösningar på eftermarknad.

Det var säkert så, att eftersom man till modell 89 redan tagit fram ledningsnät anpassat till det årets Philipsradio som ingick i det årets 9000 audio system, inte ville göra om lednings nätet en gång till.

Så den långsmala flerstiftkontakten som sitter på bakstycket på era saab/alpine radios, är egentligen en anpassning, för att passa mot ”multikontakten” som tidigare satt i Philipsradion.

Var på bilåtervinningen i trollhättan idag & hittade en fin lite lyxigare Philipsradio från 1987 där & den passade rakt in i lednings nätet för min orginalradionär jag skulle funktionstesta den.

Detta var innan ISO kontakternas tid.

Tänkte att detta kunde vara lite kul kuriosa.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

4*20w steget är ganska litet om man jämför med 4*40w steget & det tillhörande lenningsnätet inte så långt, så jag antar att den göms i panelen , men jag återkommer i detta ämne senare.

rodder76
    Deltagare

Trevligt med en tråd om detta gamla ljudsystem. Det är inte helt omöjligt att detta kommer bli ett hett eftertraktat tillbehör i framtiden, speciellt då det system som kom 1990. Det var inte vanligt då, än mindre idag.

Är lite nyfiken på vem du Daniel var i kontakt med när du jagade nya element till din stereo. Det finns en (eller jag tror de är två) herre/ar i Linköping som är fullkomligt makalösa när det gäller högtalarelement. De har byggt egna ljudbilar båda baserade på Saab 9000 (vill jag minnas) och haft flera sammarbeten med Audio Pro… Tyvärr har jag inte själv någon kontakt med dessa herrar längre, men vet om dess existens, och blev självklart nyfiken på om det kan vara dessa ”grabbar”.
    En liten anekdot när jag skulle köpa högtalare till hemmet. Självklart var jag ner till Stefan och skulle rådfråga honom, om han hade koll på de högtalarna som jag hade kikat på. Jovars, det hade han väl… han hade ju utvecklat dem…. Då blev jag lite lätt förvånad!

Mitt egna intresse ligger i det systemet som kom 1990. Håller själv utkik efter komponenter för att få ett komplett system.
    Har dock ett litet problem. Vad är det för artikelnumer på de olika högtalarelementen i systemet? Som jag förstått det hela så ska diskant och mellanregister vara samma både fram och bak. På de element jag har finns dock inga artikelnummer, och när jag beställde nya så stämmde de inte vissuelt med de som sitter i min baslåda.

Förövrigt så är jag intresserad av att köpa komponeneter till detta ljudsystem, speciellt CD-spelare då jag inte har någon.

saabaero
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Förövrigt så är jag intresserad av att köpa komponeneter till detta ljudsystem, speciellt CD-spelare då jag inte har någon.

Det tog mig några år att hitta en CD till vettigt pris.
    Skulle inte tro att denna tråden gör det enklare :sad2:

rodder76
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Rodder76 wrote:

Det tog mig några år att hitta en CD till vettigt pris.
    Skulle inte tro att denna tråden gör det enklare :sad2:

I know, i know.
    Men det var bättre att skriva med den raden än att låta bli. ”Plötsligt händer det”

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

cd’n kostade 5000:- på saab när den var ny, likaså radion.

ett komplett 9000audiosystem kostade c.a 18000:- som tillval. (CD tillkommer)

inte undra på att det inte var så vanligt , om det inte ingick i bilen.

leffe62
    Deltagare

Hej!
    Är ny på detta forum.
    Har nyligen köpt en Saab 9000CD 2,0T -92.
    I denna bil sitter ett ljudsystem som kallas
    9000 Audio system.
    Min fråga är finns det någon som kan, med en bild förklara
    vad dom olika stiften i din kontakten på baksidan av huvudenheten är till, typ vilket stift är till ”front Right +”
    eller ”remote”. Hoppas ni förstår vad jag menar.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

vad är det du tänker göra.

Är det så att du ska ersätta de befintliga effektstegen med eftermarknads steg?

Antar att du pratar om den 8 poliga dinkontakten med ” C ” formation.

Det är den som förser effekstegen med lågnivåsignal & remote.

leffe62
    Deltagare

Hej!
    Jag är mest nyfiken på om det skulle vara möjligt att göra en
    adapter kabel, mellan en nyare stereo och befintligt slutsteg.
    Det var därför jag skulle villja veta vad dom olika stiften i kontakten är till. Men det kanske blir sämmre ljudkvalite då?
    Hittar beskrivning av stiften i din-kontakten, på den nyare stereon som sitter i Saab 9-3 bl.a. Är det någon som vet om det är samma på denna med? Ljudet i det ljudsystem som sitter i nu är helt underbart, synd bara att det är kassett i stället för cd.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Din fina anläggning går att komplettera med enkelcd, om du hittar en begangad.

Alternativt tar du en mp3spelare med tillhörande FMsändare & skickar signalen från MP3spelaren till radion.

Personligen skulle jag tycka att det vore synd att skapa en design kollosion med en annan radio.

Testa med ovanstående & du bör bli nöjd med resultatet.
    Dessutom ryms det mycket musik & annat i en MP3spelare.

Hoppas du blir nöjd

Daniel

saabaero
    Deltagare
    leffe62 wrote:
    Hej!
    Jag är mest nyfiken på om det skulle vara möjligt att göra en
    adapter kabel, mellan en nyare stereo och befintligt slutsteg.
    Det var därför jag skulle villja veta vad dom olika stiften i kontakten är till. Men det kanske blir sämmre ljudkvalite då?
    Hittar beskrivning av stiften i din-kontakten, på den nyare stereon som sitter i Saab 9-3 bl.a. Är det någon som vet om det är samma på denna med? Ljudet i det ljudsystem som sitter i nu är helt underbart, synd bara att det är kassett i stället för cd.

En sån adapterkabel är fullt möjlig att tillverka – har en liggande själv för ev framtida behov 🙂 Jag har inte gjort den själv så jag vet inte hur den är kopplad men det ska väl inte vara så svårt att mäta fram. Kan kolla detta och lägga in i denna tråden. Påminn mig gärna via ett PM om det inte händer något inom ett par veckor 😉

Daniel
    Hur var din tanke att ansluta MP3 spelaren ?
    Är det via kassettadapter eller på något annat sätt?
    Minns jag fel om jag hävdar att det finns en ledig DIN ingång på huvudenheten även med CD inkopplad?

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Den lediga din ingången är till för att ansluta takkonsollen (ersätter taklampan) med funktionsväljare för baksätespassagerare samt uttag för två st hörlusruttag.

CITAT:

”Daniel
    Hur var din tanke att ansluta MP3 spelaren ?
    Är det via kassettadapter eller på något annat sätt?”

– Jo , alltså, om man har en MP3spelare, så är det fullt möjligt att sända ljudet från MP3spelaren genom att använda en FMsändare.
    På såvis kan man lyssna på sina favoritlåtar, genom en på FMsändaren angiven frekvens, på radions FMband.

Detta är den smidigaste lösningen, om man inte vill byta ut sin fina orginalradio.

leffe62
    Deltagare

Ja, jag tycker som du. Skall skaffa en MP3 spelare istället.
    Det är synd att förstöra ett så bra ljud.

Jag tackar för rådet.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

väntar med spänning på vad du anser om resultatet.

filbrun2
    Deltagare

En liten fråga angående min stereo som jag monterat i min cc aero -91. Stereon kommer från en limited edition -90 men det kvittar väl? Har kopplat in den i bilen och displayen lyser enligt bilden:

Bara några streck alltså. Det ska väl stå CODE? Den går att dra igång även när tändningen är av & slutsteget lyser även vid tändning av.

Så ska det väl inte vara? Är stereon sönder? Är lite lustiga kopplingar bakom från tidigare stereo byggen som jag hoppas är felet iaf..

MVH Filip

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 145 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.