SAAB 9000 audio system

Forum Modellspecifika forum 9000 SAAB 9000 audio system

Detta ämne innehåller 144 svar, har 22 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-05-17 22:50.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 145 totalt)
  • Författare

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Systemet är kopplat så att det går att köra det även när du inte har nyckel i tändningslåset.

Om du har koden till radion, slå då in den oavsett vad som framträder i displayfönstret, när du vrider igång radion.

Antagligen är din display trasig, med apparaten fungerar säkert iallafall.

Det var bara på USA varianterna, som man var tvungen att ha nyckeln i ”radioläge”, för att stereon skulle starta.

Använd med fördel ”A-ME” knappen för att ställla in radiokanalerna, eftersom din display är trasig. Då hittar den kanalerna själv & lagrar dem på knapparna 1-6.

Lycka till nu.

daniel.

filbrun2
    Deltagare

Okej tackar för svaret. Ska alltså slutsteget stå och lysa även att man inte har nyckeln i tändningslåset? Drar det inte ur batteriet?

emul
    Moderator

Det är alltså om man trycker in knappen! Det går således att lyssna på radio utan att ha nyckeln i.

..fast på min 9k -98 så går inte det, nyckel krävs. När ändrades det?

filbrun2
    Deltagare

Hmm ok. Jag var nog lite otydlig. Slutsteget lyser även när radion inte är påslagen. Så då är det nog något fel.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

ja det stämmer.

Då är det felkopplat, eller defekt

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

det ska inte starta om radion är avstängd.

Steget aktiveras genom dinkabeln, som du ansluter till radion. (passar bara i ett av uttagen). de andra två är för cd & källväljare (takkonsoll för baksätespassagerare)

rodder76
    Deltagare

Hittade en ”intressant” grej precis nyss, när jag bläddrade i mina gamla 9000-broschyrer.

När Saab lanserade 1989 års modell så fick man ett ”papp”-kompendie där den stora broschyren innehåller CC-Turbo, CD-Turbo och CC-insprutare. En extra lös broschyr om CD-insprutare medföljde (iaf från ”min” återförsäljare).
    När man bläddrar i dessa så finner man skillnaden att 9000 Audio System inte omtalas i det tjockare häftet. Där det finns på bild står det bara att bilen är extrautrustad med stereoanläggning, men inget mer om det. Det listas inte i extrautrustningslistorna. Men när man bläddrar i häftet om CDi så finns det på bilder och listas som extrautrustning.

Det verkar helt sonika som om ljudsystemet inte var klart för lansering när de skickade trycksakerna till tryckeriet (i sverige), men att de fick brådis när de bestämt sig för att även CD skulle kunna fås utan turbo. Broschyren om CDi är för övrigt tryckt i Holland.

Det var dagens ”värdelöst vetande”.
    //

pirre
    Deltagare

passade på att byta ut den gamla clarion bandaren (från 80års tllbehörskatalog) till denna som är från 95 och då oxå ska vara från clarion om jag fattar rätt.
    visst märker man skillnad på ljud, trots orginal högtalare fram 🙂 (jo sitter några bak vet inte vad men de har en del år på nacken de oxå)
    modernare stereo javisst men den är ju saab orginal!
    nu när bilen stått ute en vecka har ett litet bakgrundsbrus uppstått som inte fanns när jag satte i den tidigare…

saabaero
    Deltagare

Dags att lyfta tråden innan den faller i glömska 🙂

Är det någon som lyckats med att byta lampan till displayen på huvudenheten ?

rodder76
    Deltagare

SaabAero:
    Finns det inte en tusen år gammal tråd på STCS där någon gör denna operation?
    Nog för att jag ligger hemma, sjuk som aldrig förr… men yrar jag så mycket att det är helt påhittat av mig?

saabaero
    Deltagare

Undrar om du inte syftar på en gammal tråd om att byta lampor till knapparna i stereon? (Den infon ligger f.ö även i denna tråd)

Jag har provat tidigare att byta lampa men lyckades inte ens räkna ut vad som var lampan :blush: Kan väl ställa mig i ledet med elektronikanalfabeter jag också 🙂

hotrodder
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Undrar om du inte syftar på en gammal tråd om att byta lampor till knapparna i stereon? (Den infon ligger f.ö även i denna tråd)

Jag har provat tidigare att byta lampa men lyckades inte ens räkna ut vad som var lampan :blush: Kan väl ställa mig i ledet med elektronikanalfabeter jag också 🙂

Ta hit spelaren så lär vi väl lösa detta!

saabaero
    Deltagare

Jag kommer med 2st spelare 🙂

rodder76
    Deltagare

Aha… så kanske det var.
    Kan Julle knäcka koder oxå?

hotrodder
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Aha… så kanske det var.
    Kan Julle knäcka koder oxå?

Nope tyvärr! men har man två apparater varav en olåst/med känd kod så kan man ibland öppna upp den låsta genom att lyfta över kretsen från den upplåsta när den är igång. Kräver dock lite pill med lödning osv.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 145 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.