SAAB 9000 audio system

Forum Modellspecifika forum 9000 SAAB 9000 audio system

Detta ämne innehåller 144 svar, har 22 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-05-17 22:50.

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 145 totalt)
  • Författare

henrik xiv
    Deltagare

Hej,

kom över en SAAB-Audiosystem kassetthuvudenhet billigt på Tradera.
    Ser ut att vara en tidig Alpine artnummer 9125550.
    Förstår jag er rätt har den inget inbyggt slutsteg?
    I bilen (9000 CS -93) har jag ISO-kablage och SAAB-orginalhögtalare (dock inte från Audiosystem). Är i första hand ute efter ett reko orginalutseende i panelen snarare än HIFI-ljud. Har sett att det finns gott om steg för montering under förarstol på ‘Bildelsbasen’ men desto färre av steget som sitter i panelen; för att undvika lång kabeldragning vore ju det senare att föredra. Hur ser ledningsnätet ut till stegen under stol? Går tex högtalarledningarna via huvudenheten? Är det ett separat ledningsnät mellan steget och huvudenhet, eller är det inflätat i bilens ordinarie?

//Henrik

saabaero
    Deltagare

Alpine huvudenhet måste ha ett slutsteg för att fungera.
    Bilens ISO-kablage med strömmatning, högtalarkablar och elantenn ansluts till slutsteget.
    Kablaget mellan steg och huvudenhet är separata kablage.
    Om du köper ett ”understolensteg” ska du se till att få med kablaget också.
    ISO-kablaget är inga problem att skarva men det är lite jobbigare med det 7-poliga DIN-kablaget 😉
    Använder du ett ”konsolsteg” måste du även ha det tillhörande bassteget för att det ska funka.

Martin
    Deltagare

Var det bara för årsm 92-93 som denna Clarion tillverkades?
    Lirar denna ihop med det extra hörlursuttaget?

Martin
    Deltagare

Skulle till att återmontera original audiosystem i Aeron från 1996.
    Komponenterna är huvudenhet, CD och förstärkare under högerstolen.

Förre ägaren har gjort några egna inkopplingar för att kunna använda en modernare stereo med ett separat slutsteg. Slutsteget är numera bortkopplat.

Matningsspänning cirka 12,5v.

Jag matade in koden som inte accepterades förrän jag tog ur och satte i stöldskyddet/ knappsatsen på framsidan. Då gick apparaten igång.

Jag tror att CD´n var rätt inkopplad, men apparaten indikerade att det saknades ett magasin, vilket jag tolkade att den förväntade sig en CD-växlare? Det låg en CD i spelaren.
    Inget ljud från CD, men radio och kassett fungerade med ett undantag;

Då apparaten var inkopplad hördes en återkommande entonig ton ungefär varannan sekund. Vad kommer det sig?

Bifogar ett knippe bilder på aktuella anslutningar.

Som synes två antennkablar..

Kablage från bilen.

Baksidan på CD-spelaren

Kablage nummer 2 från bilen.

Baksidan på stereo

Både ”11” från CD´n och ”2” från slutsteget, passar in i ”16”. Saknas det kablage?
    Fick en känsla av att det var ett litet glapp i anslutningen ”16”

”12” från CD utgår jag skall in i ”14” på huvudenhet

Då alla kablar är monterade är ”7” ledig. Skall det vara så?

Matas slutsteget med separat drivspänning?

putsarn
    Deltagare

Nu ska vi försöka reda ut detta.
    Föredömligt att märka med siffror!Så arbetar ett proffs.

5’an skall sitta i 9’an ?(ser ut så på sockerbiten, kommer ej ihåg färgerna i min bil)
    8’an i 13.
    6’an i 15.
    12’an till 14.
    11’an till 16.
    Det du kallar nr. 2 är troligtvis den fördragna signalkabeln som går till
    extrautrustningen cd-växlare.
    Huvudenhet och slutsteg (under stolen) sitter ihop med ”vanliga” kablar. Ang. dina 2 antennkablar så kan de ha varit telefon eller dyligt monterat?
    Detta skulle kunna ha ett samband med 10’an, 4’an och 7’an.
    De har jag inte sett på min egen bil när jag monterade cd, och originalstereo.

När du väljer Source på huvudenhetn och den säger ”no pack” har du kopplat
    11 i 16 då? För om du har kopplat in 2 i 16 ska den säga ”no pack”.

Martin
    Deltagare

Tack Staffan.
    Ja, det var så jag kopplade dem. Kontaktdonen är ju lite ”självinstruerande” som väl är.

Jag hade inte koll på att ”2” kan vara den fördragna kabeln till en CD-växlare. Bra tack!
    Jag minns inte om ”2” eller ”11” satt i ”16” när jag fick meddelandet.
    10 passar ihop med ”4” och ”7” blir ensam kvar.

Har du någon teori om den den återkommande tonstöten?

PS. Man kan högerklicka på bilderna och välja visa bild om man vill ha större bilder

Lollo
    Deltagare

Om det inte löser sig Martin så kan ja kolla i min, men det blir längre fram i vår då bilen är insnöad 🙁

Martin
    Deltagare

Tack Lollo
    Kablarna verkar sitta rätt, men jag undrar vad den återkommande tonstöten indikerar?

sjuntorpsdaniel
    Deltagare
    Martin wrote:
    Var det bara för årsm 92-93 som denna Clarion tillverkades?
    Lirar denna ihop med det extra hörlursuttaget?

Detta system i lite olika lyxgrader, fanns tillgängligt endast dessa år & eftermonterades i USA. troligt vis hos återförsäljaren.

Den är inte kompatibel med hörlursuttaget. Dock har den ingång för telemute.

Jag har kabelkonfiguration på samtliga enheter & slutsteg.
    (Kopierade orginaldokument/ritningar från SAAB)

Systemet kan med alla enheterna inkopplade användas i samtliga fordon. Passar givetvis in i SAAB’s ”gamla” ledningsnät.

Total förstärkar effekt: c.a 120w

Det separata fullrange slutsteget 2*40w c:a, som sitter under pass stolen driver endast högt bak. (slutsteget har en extern switch med tre förprogrammerade aukustik lägen. 9000cc/cs, 9000CD, 900cv (cab).inte helt säker, men det fragår av dokumenten.

Det inbyggda steget i radion är på runt 2*20w.
    Det driver framsystemet.

Har ett komplett system liggandes med största lyxgraden. Extern eq med integrerad CD.

Martin
    Deltagare

Hej & tack Daniel

Har du möjlighet att skicka över dokumenten digitalt vore det finemang! Det låter som att det vore värt ansträngningen att montera det i cabben. Skall inventera vad som ligger hemma. Jag vet att jag ivf har en EQ

[color:#3333FF]Frågan från mitt tidigare inlägg om 9000-systemet är fortfarande intressant.
    Vad betyder den återkommande tonstöten? Musiken spelas från tex kassetten, men tonstöten är kvar[/color].

putsarn
    Deltagare
    Martin wrote:
    Tack Staffan.
    Ja, det var så jag kopplade dem. Kontaktdonen är ju lite ”självinstruerande” som väl är.

Jag hade inte koll på att ”2” kan vara den fördragna kabeln till en CD-växlare. Bra tack!
    Jag minns inte om ”2” eller ”11” satt i ”16” när jag fick meddelandet.
    10 passar ihop med ”4” och ”7” blir ensam kvar.

Har du någon teori om den den återkommande tonstöten?

PS. Man kan högerklicka på bilderna och välja visa bild om man vill ha större bilder

10’an och 4’an kan jag inte påminna mig att jag har sett i min egen, men de går i original kabelstam?

7’an skulle kunna vara belysningen till cigg-utaget?
    OM inte den redan lyser.

Kan du posta bilder på huvudenheten och cd? Är det den som du visa tidigare i tråden?
    Jag har en senare isåfall, 97’a.

Det lustiga med den fördragna signalkabeln är att den ska sitta i alla saabar ca 96-97 (jag ringde svenskabil och frågade)
    Men inte fanns någon i min bil. Så det är säkert kabel nr. 2.

Ang. ljudet kan jag inte ens gissa, någon typ av varning, indikation att något inte är rätt kopplat?

Melwin
    Deltagare

Hej Martin! Jag tror du kopplat rätt det säger sig nästan självt var kablarna ska sitta. Däremot signalkabel nr2 är inte dragen i alla bilar,vill minnas att den var till cd-växlare i kofferten.
    Däremot din ton verkar riktigt skum tycker jag.Du har inte bänkkört systemet,alltså kopplat upp det löst och provat hur det funkar då? Ett annat sätt är att låna grejer att provbyta med så man vet vilken enhet som inte funkar,troligtvis ligger väl felet i förstärkarenheten du har ingen möjlighet att prova den i annan bil. Mvh Melwin.

Martin
    Deltagare

Tack för ert engagemang!
    Ang. kabel nr 2. Enligt förre ägare specades bilen för tyska marknaden, men stannade på Saab tom 1998. Därefter köptes den av förre ägaren. Det KAN förklara skillnaden mellan vissa bilar.

Cigarettändaruttaget får sin matning av en annan kabel.

10:an och 4:an passar ihop och är någon form av strömmatning av dimensioneringen att döma. Missade tyvärr att mäta upp dem.

Återstår nog att köra systemet i bänk, alternativt att byta ut förstärkaren under stolen mot en jag har liggande för att se om det blir skillnad.

Här är bilder på CD och huvudenhet. Bilens VIN och apparaternas matchar varandras å det skall vara originalstereon.

saabaero
    Deltagare

Enl vhb för 9000 audiosystemet beror tonstötarna på dåligt anslutna DIN kontakter eller dålig jordning av slutsteget.

Alltid något att börja med 🙂

Martin
    Deltagare

Ahh! Nu börjar saker klarna, Tack för det tipset!!
    Skrev så här en bit upp i tråden

Fick en känsla av att det var ett litet glapp i anslutningen ”16”

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 145 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng