Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

• Detta ämne har 173 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-10 06:27 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 174 totalt)
  • Författare
    janneh
    Deltagare

Ja, så har vår nyinköpta 9000 CS 1994 (se Våra bilar) fått ett namn också: Bottilia. Ska inte trötta er med de invecklade turerna kring namnets tillkomst men det handlar bla om min frus smeknamn.
    Bilen är redan i mycket gott skick så det som står på tur nu är att byta till sommardäck. Jodå, jag har märkt att vintern just kommit men då vinterdäcken som sitter på är tvärslut och deras efterträdare just nu gör nytta på vår Opel som får körförbud 14 april chansar jag kallt (hehe… 😎 ) på att våren kommit tills dess. Baksätet, som liksom resten av bilen rekonditionerats av proffs, ska förses med barntåligt överdrag och sedan får det bli en allmän genomgång och byte av stereo. Eventuellt ska jag installera någon typ av imobilizer också, då denna liksom många äldre Saabar tyvärr är lika enkla som poulära stöldobjekt. :sick:
    Men i väntan på att jag hinner med detta får ni njuta av några bilder jag tog idag.

janneh
    Deltagare

Första smolken i glädjebägaren: Idag skulle vindrutan bytas till en utan spricka. Glasmästaren hittade dock så mycket rost att arbetet fick avbrytas. Istället fick bilen köras över till grannen bilplåtslagaren som ska fixa till underarbetet. Hade väl kunnat göra det själv men då ska bilen köras hem utan vindruta och sedan täckas med presenning och…nej, det får kosta några kronor istället.
    Det där med rost i vindruteramen är vad jag förstått inte helt ovanligt på 9000 och på min bil syntes den också men att det var så pass illa trodde jag inte. Jaja…

Melwin
    Deltagare

nästan alla saab 9000 rostar där,brukar upptäckas vid rutbyte om inte förr.

Karl Ask
    Moderator

Jag trodde att min smitta hade lagt sig för dig? 🙁
    Känner igen det där…
    Men sedan kommer du ha en bra och fräch bil.

janneh
    Deltagare

Ja, får väl se det så. Men tur i oturen att jag tog rutbytet nu, medan Opeln ännu får köras. Annars hade vi varit billösa just nu…

janneh
    Deltagare

Sådär, nu är Bottilia hemma igen, med ny ruta och fräsch rutram. Har inte kollat med plåtnissen vad han ska ha än men jag får väl ändå trösta mig med att nu har jag både bättre ruta och rutram än många andra… :console:

janneh
    Deltagare

Dagens vårarbete bestod i byte till sommarhjul, varvid konstaterades att bromsklossbyte är nära förestående men att Bottilia annars ser oförskämt fräsch ut för sin ålder. Resterna av den bagagesrumsmatta jag köpt till golvet på vår scooter kom väl till pass som det den var avsedd för, alltså i bagageutrymmet. 😀

Karl Ask
    Moderator

Ingen bild på sommarsulorna? Så nu är den färdig för att brukas. Nu blir det till snart att få ut din v4a också!

En sådan matta skulle jag behöva till min bil, så mycket delar jag kör hela tiden…

Per-Erik
    Deltagare

trevligt med ny vindruta, eller hur – grattis! Jag fick min bytt på vår Talladega för ett par månader sedan och det kändes som att köra utan något alls mellan mig o verkligheten när jag satte mig bakom ratten. Totalt rent o utan repor eller något – verry najjs!

Glasmästarn hittade lite rost på min också, men ringde min kompis plåtslagarn som åkte dit o fixade det på plats – tog 30 minuter, kostade gratis 🙂 Sen berättade han att någon vecka tidigare skulle de byta ruta på en annan 9000, men det var så rostigt under den gamla rutan att det inte var lönt att fixa – det blev skroten nästa för den bilen… Så, vi får väl vara tacksamma att våra fina 9000:or gick att rädda, eller hur?!?

phermansson
    Deltagare

Finns nog inget värre än en sliten ruta… skulle väl vara en upprostad ram då 🙂
    Känns gott att veta att det står årtalet 2000 på min ruta och att förra ägaren var en sån som lämnade alla jobb till verkstan. Borde inte vara någon fara med rosten då… kanske…

janneh
    Deltagare
    Karl wrote:
    En sådan matta skulle jag behöva till min bil, så mycket delar jag kör hela tiden…

Lite drygt 200 kr på Biltema.

janneh
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    trevligt med ny vindruta, eller hur – grattis! Jag fick min bytt på vår Talladega för ett par månader sedan och det kändes som att köra utan något alls mellan mig o verkligheten när jag satte mig bakom ratten. Totalt rent o utan repor eller något – verry najjs!

Glasmästarn hittade lite rost på min också, men ringde min kompis plåtslagarn som åkte dit o fixade det på plats – tog 30 minuter, kostade gratis 🙂 Sen berättade han att någon vecka tidigare skulle de byta ruta på en annan 9000, men det var så rostigt under den gamla rutan att det inte var lönt att fixa – det blev skroten nästa för den bilen… Så, vi får väl vara tacksamma att våra fina 9000:or gick att rädda, eller hur?!?

Med tanke på att jag köpte bilen för två veckor sedan är jag VÄLDIGT glad att den inte blev dömd till skrotning… 😮

janneh
    Deltagare

Fick räkningen på rutramen: 1700 kr. Inte så farligt ändå. Totalt 3500 för rutarbetena och jag prutade 2000 på priset (bilens, alltså) så det känns väl OK. 🙂

janneh
    Deltagare

Igår skrotades Opeln så nu är jag ≈100% GM-free. 😀
    Bild på sommarsulorna efterlystes, kommer här liksom bild på rattkryckan som förhoppningsvis ska hålla långfingrade personer borta från denna tyvärr annars ganska lättstulna modell (fråga Karl, bara :eek:)

janneh
    Deltagare

Idag köpte jag nytt olje- och kupéfilter och vad stod att läsa på dem: ”GM Made in Germany”. Det är inte så lätt att bli 100% GM-free i dessa dagar! :doh:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 174 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng