Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9000 CS -94 (Bottilia)
- Detta ämne har 173 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-10 06:27 av .
- FörfattareInlägg
- 16 september, 2008 kl. 20:36 #127369
janneh
DeltagareVar på skroten idag och de erbjöd mig två ok som såg för hemska ut för 500 kr styck! 😮 Orginaloket på min bil ser då bra mycket bättre ut än de där bägge rostklumparna som då visserligen var testade på kolvrörelse och att luftnippeln lossade (fast de hade svetsat på en mutter för att få loss den! :sick:) men de såg ut som de skulle gå sönder imorgon.
I det läget blev det ett lätt beslut att köpa ett utbytesok för 1000 kr. OK, 400 kr dyrare än Biltema men det står i alla fall Saab på det! 😀 Frågan är om jag ska lämna in det gamla oket (som ju alltså också är ett inte så gammalt bytesok) och få 150 kr i pant eller spara det som reservdels/renoveringsobjekt?
I kväll var frun iväg med bilen så det blev inget bromsmek. Fick istället tillfälle att putsa upp de orginalhjulsidorna som Karl bidragit med! :applause:16 september, 2008 kl. 21:14 #127373svarvaren
DeltagareOm du behöver nya täckskruvar och brickor till handbromsjusteringen finns det på mekonomen, men inte original på SAAB…
20 september, 2008 kl. 19:29 #127555janneh
DeltagareJaha, idag var det frambromsarnas tur, även där i rättan tid för det var inte mycket kvar på beläggen. Har ju en misstanke om att problemen med bakbromsarna kommer av att frambromsarna kärvat och lagt över för mycket belastning på bakbromsarna. Har tidigare försökt byta beläggen utan att lyckas för att jag inte lyckats trycka tillbaka kolvarna. Nu hade jag försett mig med en rejäl tving och med den betvingades (!) kolvarna. Att påstå att de började gå lätt vore dock att ta i… Efter att ha tryckt dem fram och tillbaka ett antal gånger var de lite bättre men inte precis bra. När det sedan var dags för provkörning tog bromsarna SÄMRE än innan! 😮 Pedalen gick ner en bra bit och kändes allmänt svampig så jag nästan började undra om jag fått en läcka eller fått in luft i systemet (hur nu det skulle gått till) eller att packningarna i huvudcylinder gett upp. Efter en stund körning blev det bättre så jag har en svag förhoppning om att de kommer sig, annars får det väl bli utbytesok fram också… 🙁
Nåja, fick i alla fall tillfälle att montera de upputsade hjulsidorna! 🙂21 september, 2008 kl. 19:27 #127617janneh
DeltagareBromsarna har faktiskt börjat ta lite bättre och styrkt av det gav jag mig på okbytet bak. Det gamla utbytesoket fick byta plats med ett som det står både Saab och Ate på och vips! plötsligt var det ju hur lätt som helst att ställa in handbromsen. Bara att följa manualens anvisningar så blev det perfekt! 😀
På andra sidan fick jag skruva in och ut kolven ett antal gånger men sedan var den nästan lika lättjusterad och nu har jag i alla fall utmärkta bakbromsar! Letar fortfarande efter en orginal låsbricka till handbromsens justermuttrar i kupén. I väntan på det fick det bli en klump kitt (fönster, inte karosseri) mellan muttrarna så nu luktar bilen linolja! 😀22 september, 2008 kl. 10:21 #127652janneh
DeltagareLutar nog åt att det kommit in luft i systemet, hur som helst är ju luftning av frambromsarna den lättaste åtgärden att börja med.
22 september, 2008 kl. 11:53 #127657phermansson
DeltagareJag är glad att bromsarna på min 9k inte krävde lika mycket kärlek… men de behövde allt en del uppmärksamhet innan Bilprovarna var nöjda. Har du en sån där bromsluftare att koppla till däcket? Förenklar mycket.
24 september, 2008 kl. 10:33 #127767janneh
DeltagareHaha, det har hänt igen! För andra gången i mitt liv har jag drabbats av de självreparerande bromsarna! 😀
När jag körde iväg igår morse tog de plötsligt hur bra och fast som helst! Det har som sagt hänt mig en gång tidigare och då liksom nu misstänker jag att luft smugit sig in i systemet vid beläggbytet (men hur?) och att denna efter ett tags användande helt enkelt stigit upp genom systemet och till sist ut. Någon som har erfarenhet/teori om det?
Men funkar bra gör det i alla fall! :hype:
Nu kan jag ägna mig åt rostslipning och lite servicearbete istället vid nästa mektillfälle!27 september, 2008 kl. 18:41 #127931janneh
DeltagareNär jag var ute och körde häromdagen började det plötsligt låta utifrån som om någon slängt småsten på ett plåttak. Tänkte inte mer på det men när jag kom hem förstod jag varför: En av hjulsidorna hade åkt av! Som tur var låg den kvar där det skumma ljudet varit, men med bara två fästclips kvar.
Väl hemma gjorde jag det jag hade tänkt från början, då jag ju vet att de rostfria sidorna är kända för att lossna: Säkring med rostrfi tråd! Klart bruksigt och det syns faktiskt nästan inte. Blir lite extra jobb när vinterdäcken ska på men hellre det än tappade hjulsidor! 😀1 november, 2008 kl. 21:36 #129701janneh
DeltagareMed nattfrost och hotande snö i väderleksrapporten fick jag trots huvudvärk ge mig på att byta till vintersulor på Bottilia. Inga problem där, förutom att återställa min speciallösning med rostfri-tråd-säkring av hjulsidorna som tog lite tid. Men innanför vänster bakhjul såg plåten lite skum ut så jag körde dit kniven – flera gånger… Till sluta hade jag en decimeterlång öppning där plåten från inre hjulhuset ansluter till inre längsbalken, i höjd med övre fjäderfästet :sick:
Så det blir svetsarbete, frågan är om detta är något som bilprovningen slår ner på så jag måste skynda mig (besiktigar 4 december)? Det är ju inte bra att ha dålig plåt vid fjädern, å andra sidan är ju själva balken som fjäderna vilar mot OK. Någon som vet?13 november, 2008 kl. 20:23 #130223janneh
DeltagareEfter fortsatta problem med min Scoterette-moped beslutade jag mig för lite positivt (förhoppningsvis…) mekande. I början av december är det SBP-dags och hög tid att ge Bottilia de nya tändstift och luftfilter jag haft liggande sedan i somras.
När jag skruvade loss tändstiften väntade en chock: Elektroden var så sliten att bara en smal spets återstod! :sick:
Jag har aldrig varit med om så slitna stift någonsin och jag är faktiskt förvånad att bilen kunnat gå, elektrodavståndet måste vara två millimeter! Sedan blir man ju lite skeptisk till den årliga servicen som förra ägaren pratade om. Visst kan amatören bli lite nervös inför en DI-kasett istället för kablar men ändå!
Nåväl, med nya stift på plats och luftfiltret bytt mot ett av icke sotsvart modell startade Bottilia snällt och går mycket riktigt bättre än förut, särskilt på låga varv (hon tjuvstannade ofta) och vid belastning.
Nu är det väl egentligen bara bränslefiltret som borde bytas också, och så ska jag för säkerhets skull svetsa plåten i hjulhuset, sedan är vi redo för SBP??!! 😮15 november, 2008 kl. 20:16 #130335janneh
DeltagareSåg idag en og900 med rostfria kapslarna där ägaren säkrat med två svarta buntband per kapsel. Såg inte halvt tokigt ut, inte lika diskret som min lösning men säkert betydligt smidigare att få på plats.
Skruven till förardörrens dörrstopp hade gängat loss sig igen så det fick bli Loctite. I övrigt gick Bottilia snällt på dagsutflykten om cirka 30 mil, säkert glad över sina nya stift och luftfilter! 😀17 november, 2008 kl. 19:34 #130425janneh
DeltagareHade igång svetsen igår och då passade jag på att åtgärda hålet över Bottilias vänstra bakfjäder – så nu kan inte SBP klaga på det i alla fall! 😀
Beklagar bildkvalitén, hade bara fått med mig kameramobilen… :blush:
När den rostfria kapseln skulle tillbaka upptäckte jag att den rostfria tråden var slut så det fick bli buntband och det ser helt OK ut fastän de jag hade har någon svårbestämdbar smutsvit nyans.17 november, 2008 kl. 22:02 #130444phermansson
DeltagareBra jobbat! Kul att det inte bara skrivs om nuvarande klassiker utan även om kommande. Om några år ganska man sitter och svär över att man inte sparade en 9000…
17 november, 2008 kl. 22:59 #130449Per-Erik
DeltagareJapp, en av de mest underskattade bilarna någonsin… 🙂
17 november, 2008 kl. 23:38 #130450emul
Moderator*sparar sin 9000* 😉
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.