Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

  • Detta ämne har 173 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-10 06:27 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 174 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #151837
    svarvaren
    Deltagare

    Vad kostade låset inklusive nycklar?

    /Owe

    #151887
    janneh
    Deltagare
    svarvaren wrote:
    Vad kostade låset inklusive nycklar?

    /Owe

    ≈1600kr. Jämfört med skrotar som begärde 7-800kr för lås som gått 23-30000 mil kändes inte valet så svårt… Nu är det en dröm att starta bilen, låset går hur smidigt som helst och jag märker hur mycket det gamla kärvade utan att jag tänkt på det… :hype:

    #151888
    janneh
    Deltagare

    Lite snabbmek och nu har jag full belysning på värme- och ventialtionsreglagen igen! :hype:

    #152211
    janneh
    Deltagare

    Nu på kvällen var jag ute och körde och skulle slå på helljuset – ingenting hände! :banghead: Hade jag glömt belysningsvredet i ”dagläge”? Nejdå, och dessutom borde jag fått ljustuta då, i alla fall.
    Beckmörkt och -10 grader inbjuder ju inte till mekning men jag kollade igenom säkringarna och de var hela. Vad kan ha hänt? Halvljuset och parkeringsljuset funkar som vanligt. Finns det fler säkringar än de två som sitter i reläburken på hjulhuset? Bytte ljusreläet för bara något år sedan. Det finns ett relä till som det står ”Headlight extra” på, vad gör det? Kan det vara spaken som lagt av? Tycker inte det borde vara huvudmatningen utan styrströmmen (den som får reläet att sluta)då ju annars reläet borde ticka fast inget hända.
    Hjälp, tack! :confused:

    #152212
    janneh
    Deltagare

    Vänta lite nu, jag bytte ju tändningslås förra helgen och höll på och brottas med rattstångskåporna. Kan jag helt enkelt ha råkat slita av en kabel? :doh: Minns inte om jag använt helljuset efter det, har ju inte så stort behov av det inne i stan… En ände värd att börja i, i alla fall.

    #152238
    janneh
    Deltagare

    Fast min fru sa just att hon är ganska säker på att hon använt helljuset i veckan…

    #152250
    janneh
    Deltagare

    HAHA, tur som en tokig!! :hype:
    Det VAR kontakten till blinkerspaken som åkt ur, bara att sätta fast! :jobbar:
    Ett tips till andra 9000-ägare som plockar loss övre rattstångskåpan utan att demontera ratten (det står bla i Haynes att man kan göra så): Kolla efter arbetet att hel/halvljus och blinkers funkar. Om inte, skruva isär kåporna men avlägsna bara den undre. Lossa blinkerspaken med de två skruvarna undertill och dra hela härligheten snett nedåt. Då friläggs de tre fästdonen; det översta (svart, i alla fall på min 94:a) är till hel/halvljus och det man riskerar att ha flyttat på med övre kåpan. Se till att alla sitter på plats och montera i omvänd ordning, som det brukar stå. Klart! :racesmile:

    #152261
    Melwin
    Deltagare

    Man lär sig något nytt varje dag,du kommer bli en duktig Saab-mekaniker när du blir stor :jobbar:

    #155448
    janneh
    Deltagare

    Jaha, nu börjar Bottilia protestera mot att ha fått gå som bruksbil hela vintern. 🙂
    Igår drog jag handbromsen och TJONG! där gick den andra vajern (den första bytte jag i höstas) 🙁 Beställde en ny som jag ska hämta imorgon. Men idag har varningslampan för abs:en tänts ofta (den har ju tänts då och då hela tiden jag ägt bilen). Jag väntar nog tills den är tänd jämnt innan jag gör något, det blir ju lättare att felsöka då. Hur var det, man kunde väl mäta upp sensorerna? Skulle misstänka att felet ligger där eller i kablaget till dem. Att sitta i hjulhusen är ju inte precis undergörande för elprylar…
    Men de har lovat vårväder delar av helgen i alla fall, så då kan det bli lite trevligt :jobbar:

    #155500
    janneh
    Deltagare

    Hämtade vajern idag och passade på att inhandla olja, filter och stift för lite vårservice. När jag var ute med bilen idag blinkade abs-lampan några gånger men slocknade igen. Vad värre var att det slog tillbaka i pedalen några gånger, ungefär som när abs-en går in men jag bromsade inte så hjulen var på väg att låsa. Detta hände mig med en annan 9000 som jag var spekulant på och den köpte jag därför INTE. 😮 Kan detta bero på dålig kontakt också, eller fel i en sensor eller värre?

    #155570
    janneh
    Deltagare

    Idag kom den nya handbromsvajern på plats. Efter höstens bökande med den på vänster sida gick högersidan desto lättare, dels för att den har den goda smaken att gå på undersidan av tanken, dels för att jag redan har gjort det lättare att komma åt under mattan inne i kupén. Jag märkte att vintern gjort sitt på oket så jag plockade isär det (utan att öppna in till brosmvätskan, dock) och putsade och smorde upp varefter det som vanligt var lätta att justera handbromsen.
    Byte av olja, filter och stift gick också galant och bilen hissades ner och arbetskläderna åkte in i tvättmaskinen. 🙂
    Kallduschen kom när jag skulle åka med barnen till simträningen: Bromspedalen sjönk nästan ner till golvet! 😥
    Efter hand blev det lite bättre och jag justerade om kolven för att utesluta att något blivit fel där men problemet finns kvar: När jag trycker sjunker pedalen till cirka hälften. Pumpar jag så tar den högre upp och känns bra men låter jag bli den är det samma visa igen. :banghead:
    Det enda jag kan komma på är att packningarna i oket eller huvudcylindern gett upp eller att jag fått in luft i systemet (men hur?). Råkade för några år sedan ut för samma sak på en gammal Mazda efter att jag grejat med bromsarna utan att öppna systemet och där lagade sig mirakulöst felet självt: Dagen efter tog bromsarna bra igen! :crazy:
    Att hoppas på ett likadant mirakel nu är väl kanske långsökt men jag hinner ändå inte göra mer idag. Om felet är kvar får jag prova att lufta oket och om inte det hjälper så….vad? :confused: :crying:

    #155650
    janneh
    Deltagare

    HAHA! Tur som en tokig! :duck: 😀
    Det VAR luft i oket; en luftning senare var problemet löst! :racesmile:

    #156764
    janneh
    Deltagare

    Vårkänslor! Efter att ha suttit fast i Skottland pga askmolnet hade jag tagit ledigt idag för att bla få på sommardäcken. Under tiden passade jag på att ge mig på några av de värre rostfläckarna som tvätt och vårsol gjort synliga. Tillräckligt med arbete för både mig och de två döttrarna, mao! :racesmile:
    Det har hörts ett klonkande ljud från framvagnen över tjälhålen senaste tiden och när höger framdäck var borta fick jag förklaringen: Övre gummit till krängningshämmarens infästning i länkarmen hade gått hädan. Saabnasaren ville ha drygt 700kr för ett nytt fäste och då det bara var gummit som var kasst snålade jag ur. Istället rotade jag ett lämpligt, begagnat gummi ur gömmorna och gjorde rent och värmde lite på muttern som håller hämmaren under länkarmen. Och visst släppte muttern :jobbar:, ett varv, två varv…. KRACK!! :doh: Fästet var så pass rostigt att det gick av! Så snålheten bedrog visheten; nu var det bara att skruva av fästet helt och imorgon får jag beställa ett nytt och köra hämningslöst så länge… 🙂

    #156798
    janneh
    Deltagare

    Hehe, snåltarmen fick mig att ringa en reservdelsfirma som tog 261kr för fästet. LIIIITE bättre än 700… 🙂

    #156803
    Per-Erik
    Deltagare

    Håll bilen levande – snart är även en CS i fint skick en raritet! Du har inga trevliga översiktsbilder, så man kan få se hela bilen, med sommardäcken på naturligtvis ;)?!?

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 174 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng