Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9000 CS -94 (Bottilia)
- Detta ämne har 173 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-10 06:27 av .
- FörfattareInlägg
- 24 januari, 2010 kl. 14:50 #151837
svarvaren
DeltagareVad kostade låset inklusive nycklar?
/Owe
25 januari, 2010 kl. 11:34 #151887janneh
Deltagaresvarvaren wrote:Vad kostade låset inklusive nycklar?/Owe
≈1600kr. Jämfört med skrotar som begärde 7-800kr för lås som gått 23-30000 mil kändes inte valet så svårt… Nu är det en dröm att starta bilen, låset går hur smidigt som helst och jag märker hur mycket det gamla kärvade utan att jag tänkt på det… :hype:
25 januari, 2010 kl. 11:34 #151888janneh
DeltagareLite snabbmek och nu har jag full belysning på värme- och ventialtionsreglagen igen! :hype:
29 januari, 2010 kl. 18:48 #152211janneh
DeltagareNu på kvällen var jag ute och körde och skulle slå på helljuset – ingenting hände! :banghead: Hade jag glömt belysningsvredet i ”dagläge”? Nejdå, och dessutom borde jag fått ljustuta då, i alla fall.
Beckmörkt och -10 grader inbjuder ju inte till mekning men jag kollade igenom säkringarna och de var hela. Vad kan ha hänt? Halvljuset och parkeringsljuset funkar som vanligt. Finns det fler säkringar än de två som sitter i reläburken på hjulhuset? Bytte ljusreläet för bara något år sedan. Det finns ett relä till som det står ”Headlight extra” på, vad gör det? Kan det vara spaken som lagt av? Tycker inte det borde vara huvudmatningen utan styrströmmen (den som får reläet att sluta)då ju annars reläet borde ticka fast inget hända.
Hjälp, tack! :confused:29 januari, 2010 kl. 18:52 #152212janneh
DeltagareVänta lite nu, jag bytte ju tändningslås förra helgen och höll på och brottas med rattstångskåporna. Kan jag helt enkelt ha råkat slita av en kabel? :doh: Minns inte om jag använt helljuset efter det, har ju inte så stort behov av det inne i stan… En ände värd att börja i, i alla fall.
30 januari, 2010 kl. 00:20 #152238janneh
DeltagareFast min fru sa just att hon är ganska säker på att hon använt helljuset i veckan…
30 januari, 2010 kl. 13:58 #152250janneh
DeltagareHAHA, tur som en tokig!! :hype:
Det VAR kontakten till blinkerspaken som åkt ur, bara att sätta fast! :jobbar:
Ett tips till andra 9000-ägare som plockar loss övre rattstångskåpan utan att demontera ratten (det står bla i Haynes att man kan göra så): Kolla efter arbetet att hel/halvljus och blinkers funkar. Om inte, skruva isär kåporna men avlägsna bara den undre. Lossa blinkerspaken med de två skruvarna undertill och dra hela härligheten snett nedåt. Då friläggs de tre fästdonen; det översta (svart, i alla fall på min 94:a) är till hel/halvljus och det man riskerar att ha flyttat på med övre kåpan. Se till att alla sitter på plats och montera i omvänd ordning, som det brukar stå. Klart! :racesmile:30 januari, 2010 kl. 16:51 #152261Melwin
DeltagareMan lär sig något nytt varje dag,du kommer bli en duktig Saab-mekaniker när du blir stor :jobbar:
26 mars, 2010 kl. 17:41 #155448janneh
DeltagareJaha, nu börjar Bottilia protestera mot att ha fått gå som bruksbil hela vintern. 🙂
Igår drog jag handbromsen och TJONG! där gick den andra vajern (den första bytte jag i höstas) 🙁 Beställde en ny som jag ska hämta imorgon. Men idag har varningslampan för abs:en tänts ofta (den har ju tänts då och då hela tiden jag ägt bilen). Jag väntar nog tills den är tänd jämnt innan jag gör något, det blir ju lättare att felsöka då. Hur var det, man kunde väl mäta upp sensorerna? Skulle misstänka att felet ligger där eller i kablaget till dem. Att sitta i hjulhusen är ju inte precis undergörande för elprylar…
Men de har lovat vårväder delar av helgen i alla fall, så då kan det bli lite trevligt :jobbar:27 mars, 2010 kl. 16:47 #155500janneh
DeltagareHämtade vajern idag och passade på att inhandla olja, filter och stift för lite vårservice. När jag var ute med bilen idag blinkade abs-lampan några gånger men slocknade igen. Vad värre var att det slog tillbaka i pedalen några gånger, ungefär som när abs-en går in men jag bromsade inte så hjulen var på väg att låsa. Detta hände mig med en annan 9000 som jag var spekulant på och den köpte jag därför INTE. 😮 Kan detta bero på dålig kontakt också, eller fel i en sensor eller värre?
28 mars, 2010 kl. 19:00 #155570janneh
DeltagareIdag kom den nya handbromsvajern på plats. Efter höstens bökande med den på vänster sida gick högersidan desto lättare, dels för att den har den goda smaken att gå på undersidan av tanken, dels för att jag redan har gjort det lättare att komma åt under mattan inne i kupén. Jag märkte att vintern gjort sitt på oket så jag plockade isär det (utan att öppna in till brosmvätskan, dock) och putsade och smorde upp varefter det som vanligt var lätta att justera handbromsen.
Byte av olja, filter och stift gick också galant och bilen hissades ner och arbetskläderna åkte in i tvättmaskinen. 🙂
Kallduschen kom när jag skulle åka med barnen till simträningen: Bromspedalen sjönk nästan ner till golvet! 😥
Efter hand blev det lite bättre och jag justerade om kolven för att utesluta att något blivit fel där men problemet finns kvar: När jag trycker sjunker pedalen till cirka hälften. Pumpar jag så tar den högre upp och känns bra men låter jag bli den är det samma visa igen. :banghead:
Det enda jag kan komma på är att packningarna i oket eller huvudcylindern gett upp eller att jag fått in luft i systemet (men hur?). Råkade för några år sedan ut för samma sak på en gammal Mazda efter att jag grejat med bromsarna utan att öppna systemet och där lagade sig mirakulöst felet självt: Dagen efter tog bromsarna bra igen! :crazy:
Att hoppas på ett likadant mirakel nu är väl kanske långsökt men jag hinner ändå inte göra mer idag. Om felet är kvar får jag prova att lufta oket och om inte det hjälper så….vad? :confused: :crying:29 mars, 2010 kl. 18:45 #155650janneh
DeltagareHAHA! Tur som en tokig! :duck: 😀
Det VAR luft i oket; en luftning senare var problemet löst! :racesmile:20 april, 2010 kl. 18:58 #156764janneh
DeltagareVårkänslor! Efter att ha suttit fast i Skottland pga askmolnet hade jag tagit ledigt idag för att bla få på sommardäcken. Under tiden passade jag på att ge mig på några av de värre rostfläckarna som tvätt och vårsol gjort synliga. Tillräckligt med arbete för både mig och de två döttrarna, mao! :racesmile:
Det har hörts ett klonkande ljud från framvagnen över tjälhålen senaste tiden och när höger framdäck var borta fick jag förklaringen: Övre gummit till krängningshämmarens infästning i länkarmen hade gått hädan. Saabnasaren ville ha drygt 700kr för ett nytt fäste och då det bara var gummit som var kasst snålade jag ur. Istället rotade jag ett lämpligt, begagnat gummi ur gömmorna och gjorde rent och värmde lite på muttern som håller hämmaren under länkarmen. Och visst släppte muttern :jobbar:, ett varv, två varv…. KRACK!! :doh: Fästet var så pass rostigt att det gick av! Så snålheten bedrog visheten; nu var det bara att skruva av fästet helt och imorgon får jag beställa ett nytt och köra hämningslöst så länge… 🙂21 april, 2010 kl. 10:58 #156798janneh
DeltagareHehe, snåltarmen fick mig att ringa en reservdelsfirma som tog 261kr för fästet. LIIIITE bättre än 700… 🙂
21 april, 2010 kl. 14:13 #156803Per-Erik
DeltagareHåll bilen levande – snart är även en CS i fint skick en raritet! Du har inga trevliga översiktsbilder, så man kan få se hela bilen, med sommardäcken på naturligtvis ;)?!?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.