Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 174 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 12, 2008 at 15:25 #120324

      Idag bytte jag olja och filter i Bottilia och det verkar inte ha varit en dag för sent. Titta på bilden av det gamla oljefiltret – hur länge tror ni att det hängt med??? 😮
      Eftersom jag inte vet servicehistoriken kostade jag på mig helsyntetolja och så får jag byta igen efter 1000 mil för säkerhets skull.
      Bytte även kupéluftfiltret då både jag och frun är allergiker och vi är på väg in i pollensäsongen. Som synes var inte det heller bytt igår… :crazy:

        april 12, 2008 at 15:47 #120327

        Filtret sitter ganska utsatt för vägsprut och det tar inte så lång tid innan filtret ser ut som f-n. Fördelen är att får man bara hissat upp bilen är det mycket smidigt att byta. 🙂

        Beskrivning: Antingen är det här filtret inte bytt på x antal år eller också har ägaren virat en trasa doppad i saltvatten runt det efter varje körning…

          april 12, 2008 at 20:02 #120330
          Martin wrote:
          Filtret sitter ganska utsatt för vägsprut och det tar inte så lång tid innan filtret ser ut som f-n. Fördelen är att får man bara hissat upp bilen är det mycket smidigt att byta. 🙂

          Beskrivning: Antingen är det här filtret inte bytt på x antal år eller också har ägaren virat en trasa doppad i saltvatten runt det efter varje körning…

          Det vra ju skönt att höra, då kanske inte förra ägarens uppgift om årliga oljebyten var bullshit i alla fall. 😀

            juni 25, 2008 at 10:57 #123268

            Efter att ett tag bara ha fått gå och gå, med några tvättar som enda underhåll, fick Bottillia igår ett välförtjänt nytt solskydd på förarsidan. Det gamla satt uppe med kardborrband och trillade titt som tätt ner och skymde effektivt sikten… Vanlig 9000-sjuka, verkar det som.
            Det “nya” skyddet har dessutom make up-spegel med belysning, en uppgradering. Men hur funkar det (vilket det inte gör just nu), är det batterier bakom lamporna, eller?

              juni 25, 2008 at 11:06 #123271

              Fallande solskydd, ja det har man vart med om. Ett bra sätt att skapa irritation hos föraren om man säger så 🙂
              Hade såna solskydd med belysning i en tidigare 9000, har för mig det gick en kabel genom hållaren på nått vis.

                juni 27, 2008 at 10:44 #123349

                OK det stack inte ut någon kabel så jag utgick ifrån att det skulle vara batterier. Men värre problem kan man ju ha…

                  augusti 24, 2008 at 21:02 #126065

                  Efter ytterligare en lång sejour som bruksbil kunde jag igår äntligen ägna mig åt ett sedan länge behövligt byte av de bakre bromsklossarna på Bottilia. Byte av klossar innebär ju också justering av handbromsen men efter att ha svurit ve och förbannelse över konstruktionen på vår gamla Opels handbroms var detta ju rena drömmen! Bara att ställa in klossarna rätt mot skivan å så justera vajrarna uppe vid handtaget! 9000 må vara halvitalienare men nog lyser Saabförnutftet igenom! :applause: :worshippy: Låsplastbrickan vid vajerjusteringen saknades så det fick bli en hemmalösning med en VP-slang i kläm så länge (någon som har en bricka får gärna hojta).
                  Stärkt av detta gick jag idag vidare med att åtgärda “lite rost”. Det brukar ju heta så och sedan växa till oanade proportioner… Men efter att jag bestämt mig för att koncentrera insatserna till höger bakhjuls region visade det sig efter lossplockning av kjolbit och hjulshuskant inte vara så illa. OK, nedre delen av plåtarna just bakom hjulet var delvis borta, men då rinner ju vattnet ut snabbare också… 😉
                  Chocken bestod istället i att upptäcka att mitt husundermedel som rostskyddsfärg, Por 15, hade torkat! Det blev istället perfekt läge att testa (den på hemsidan ofta rekommenderade) Hagmans Grundprimer CA. Just grundfärg och inte avsedd för rostporiga ytor så vi får väl se hur den klarar vintern. Måste beställa Por 15, dock…
                  Så nu ska bara list och kjol rengöras och putsas och tillbaka på plats så kan jag börja beta av nästa bit av bilen! 😀

                    augusti 28, 2008 at 21:02 #126244

                    Sådärja! Hjulhuslisten och kjolbiten just bakom hjulhuset fick sig flera omgångar med Black Chrome och såg därefter riktigt vettiga ut. Efter att ha sprayat rostskydd där plasten skulle på var det så dags för återmontering. Jag är lite tvehågsen till moderna tiders plastsjok på bilarna – å ena sidan kan mycket elände gömmas under dem och plasten går inte att svetsa när den går sönder, å andra sidan går det att göra lagningar bakom med fokus på kvalité och inte estetik och man slipper lågt sittande plåtar med miljoner små rostande stenskott i.
                    Men en sak är säker, ska man ha plast ska det vara monterat som på 9000: Till och med hjulhuslisten är ju säkrad med skruvar förutom clips. Och muttrarna som suttit i grussprutet i 14 år gick att få loss med minsta hylsnyckelhandtaget! :applause:

                      augusti 29, 2008 at 06:05 #126250

                      Tjusigt, blir ju som nytt!

                        augusti 29, 2008 at 08:41 #126252
                        Patrik Hermansson wrote:
                        Tjusigt, blir ju som nytt!

                        Ja, nu ser man hur grånad all annan plast är… 😉
                        Men allvarligt så är det roligt och inspirerande när arbetet ger synligt resultat. Får kanske bli lite mer 9000-mek i helgen… 🙂

                          september 14, 2008 at 19:59 #127267

                          Jaha, jag skulle förstås inte öst beröm över Bottilias bakbromsar. Idag på väg ner till Göteborg stannade vi till och när jag gick ur luktade det misstänkt av brända bromsar. Mycket riktigt, ena fälgen var het, den andra varm. Men det är ju en månad sedan jag bytte beläggen, varför börjar det krångla nu??? 😮
                          Väl hemma igen blev det kvällsmek. Utbytesoket som jag glatt mig åt misstänker jag kommer från en stor bildelskedja som folk ibland öser rätt mycket galla över (förra ägaren verkar ha köpt det mesta där) och när jag väl övertygat kolven om att röra sig inåt gav justerskruven upp. Byte! På andra sidan är det troligen ett orginalok som funkar OK (det var där det bara var vamrt) men ta mig 17 om jag ändå lyckas hitta en bra trade-off mellan att ha frigående belägg och en okej handbroms. Nu fick det bli lite halvtaskig handbroms så länge, besiktningen är inte förrän nästa år. Någon som har ett bra knep hur man justerar handbromsen?
                          Men jag skaffar nog ändå två beg ok och fixar till så jag har att byta med. Någon som har sådana ok liggande?
                          En misstanke jag har är att frambromsarna börjat kärva och att bakbromsarna därför fått jobba mer. Jag skulle ha bytt beläggen där också men lyckades inte trycka in kolven med de verktyg jag hade då. Beläggen var dock ganska okej så jag har skjutit på det men nu är det väl bara att krypa till korset och greja det… 🙁

                            september 14, 2008 at 20:07 #127268

                            Kolla med Hasse om bromsarna. Han har skrotat en 9000 nyligen.

                              september 15, 2008 at 10:31 #127282

                              Hasse vem?

                                september 15, 2008 at 16:21 #127297

                                Jätteenkelt att justera handbromsen på de dära!
                                Såg att du justerat åt vajrarna, ajaj! Slacka på vajrarna igen så armarna på oken går tillbaks helt, justera sedan på de små insexskruvarna som sitter bakom de små locken på okens insida. Skruva in insexskruvarna tills du inte längre kan snurra på skivan, sedan släpper du tillbaks skruven “lite lagom” så du kan snurra bromsskivan för handkraft. Gör lika på bägge sidor. SEN kan du justera vajrarna, lite spel ska de ha, så att armarna på oken kan gå tillbaks helt.

                                Klart!

                                  september 16, 2008 at 10:33 #127332

                                  Ja, det var så jag hade gjort från början och det funkade alldeles utmärkt, bra hand- och fotbroms till i söndags. 🙁
                                  På högeroket kunde jag ju inte justera längre så där var det bara att gilla läget, vänsteroket justerade jag nu för att få bra spel på klossarna och sedan drog jag bara så mycket på handbromsmuttrarna att jag har någorlunda handbroms i översta läget. Detta för att bilen ska gå att köra utan varmgång. Nästa steg blir att först fixa frambromsarna så inte de kärvar och ställer till det och sedan byta ut högeroket. När det är gjort lovar jag att justera som man ska. 😉
                                  Men allvarligt, även på vänsteroket hade jag svårt att hitta en bra trade-off: När handbromsen tar bra går skivan trögt (visst, den går att dra med handkraft men inte så den snurrar fritt), släpper jag så skivan går lätt så går det inte att justera in en bra handbroms. Rephandboken rekommenderar att man drar åt insexjusterskruven tills den inte går längre in, sedan lossar 1/2-3/4 varv. Men då tycker jag det går väl trögt, så från början släppte jag ungefär 1,5 varv och då funkade både färd- och parkeringsbroms. Ja, som sagt fram tills i söndags… :banghead:

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 174 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.