Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

• Detta ämne har 173 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-10 06:27 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 174 totalt)
  • Författare
    janneh
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    Japp, en av de mest underskattade bilarna någonsin… 🙂

Jepp, den kvalar definitivt in tillsammans med 99/900. Kanske ännu mer för 99/900 är såpass udda att det finns en grupp som älskar dem (bla jag), medan 9000 är mer av en kompromiss. Min lilla teori i alla fall.
    Jag begick misstaget att sälja min 900 (Bengta) för några år sedan och det ångrar jag gruvligt. När vi skaffar annan bruksbil får Bottilia hamna i en lada i väntan på kommande träffar! :thumbup:

janneh
    Deltagare

Jaha, Bottilia föll på mållinjen hos SBP. :doh:
    Först kommer snubben och säger ”Det här gick ju bra!” :hype: för att sedan säga ”Nej, förlåt, nu ljög jag visst!” 😥
    Men efter att förra ägaren bytt den ena yttre styrleden förra året misstänkte jag nog att nummer två var på gång och det är ju en ganska snäll tvåa. Har redan skaffat leden, i helgen blir det ledigt från husbyggande och Saabmek istället! Dessutom fick jag beröm för ett fint underrede (på bilen, alltså…):grin:

janneh
    Deltagare

Sådär, då vart styrleden bytt utan större problem – det räckte tack och lov med värmepistolen för att få gängorna att släppa (gassvetsen har jag inte hemma nu). :jobbar:
    Det skumma ljudet i styrningen vid stillastående och krypfart försvann dock inte, men det hade jag väl inte egentligen trott heller.
    På onsdag blir det drop-in efterkontroll och så framvagnsjustering dagen efter.
    Passade på att skrapa lite rostfläckar medan 5-56-en verkade och som vanligt hittar man ju mer än man tror. Fick inse att det inte fanns tid med undersidan dörrarna just nu, det fick bli de största synliga fläckarna utanpå istället. Men det är i alla fall inga hål! 🙂

janneh
    Deltagare

Jaha, idag gjorde jag en riktig klassiker: runddrog skruvgängor för att jag ”bara skulle dra lite till”… :banghead:
    Det var den tidigare omskrivna dörrstoppen på förardörren som börjat gänga ur sig igen trots Loctite. Som jag nämnt tidigare är Saabs lösning på dörrstängare rejäl och ordentlig med egentligen en svag punkt: skruven vid övergången till fästplattan på A-stolpen har bara typ två gängvarv. Och ska man använda gänglåsning är det ju en fördel om det finns gängor… 😉
    Låsbricka eller vikbricka funkar inte heller då skruven behöver bottna. Så jag drog på mer gänglåsning, drog fast och skulle bara dra lite till så SNÄPP! Det var de gängorna det! Så det blev GDS-lösning tills jag jagat fram en annan dörrstopp. Frågan är hur jag ska få den att sitta. Tål att grunna på… :confused:

janneh
    Deltagare

Ja, idag gick Bottilia planenligt igenom efterkontrollen av styrleden så nu har jag ett helt års problemfritt Saabägande framför mig! 😀
    Dock såg jag nu att de ställen jag rostlagade i höstas runt höger hjulhus bak börjat rosta igenom färgen. Jag hade ju slut på min POR15 och fick använda vanlig grundfärg och det höll alltså inte länge. Inget ont om den grundfärgen (Hagmans 2k), men den ska ju appliceras på helt ren plåt, inte porig, dito. Och ja, visst tjatar jag om POR15! 😉 Jag är helt medveten om att några fullständiga ”undermedel” mot rostiga ytor inte finns men när det gäller att hålla vad det lovat är POR15 bäst hittills. Min gamla Volvo jag hade tidigare klarade utan vidare en saltvinter utan antydan till genomslag. 🙂

janneh
    Deltagare

I pur glädje över att SBP klarats gick jag vidare med att montera kupévärmaranslutning. Bottilia har ingen motorvärmare men på en loppis kom jag för en spottstyver över anslutningskabel samt grenledningssats från Calix, cirka 20 år gammalt men HELT OANVÄNT! :thanks: Alla delar utom själva motorvärmaren, mao (någon som har en att sälja?).
    Det jobbigaste med att dra ledningar i moderna bilar är att det sitter så mycket i vägen överallt… Fick demontera friskluftsintaget med kupéfiltret men där bakom sitter en täckplatta för hålet till vindrutetorkarmotorn (om bilen varit högerstyrd). Med denna lucka demonterad körde jag i blindo i kabeln bakom handskfacket och minsann om den inte tittade fram inne i kupén! 😀 Resten av monteringen gick lätt och igår morse kom jag ut till en VARM bil! :hype:
    När jag ändå var i farten passade jag på att montera en ny dörrstopp på förardörren.Trodde att jag bara skulle behöva byta delen på A-stolpen men gängorna i dragstången hade också gått så det blev av med dörrklädseln – och ett gyllene tillfälle till att rostskydda inne i dörren! 🙂
    Enda smolken i glädjebägaren var att manöverpanelen till elbackspeglarna blev av med sin plastlåsning när jag bände bort den men med lite inkilad eltejp funkar det så länge.
    Rev till sist bort glaset på instegsglaset på vänster bakdörr. Det har nästan aldrig funkat så det var väl glapp eller trasig lampa? Ånejdå, ena polens infästning i plasten hade GÅTT AV! Och jag som struntade i en Traderaauktion på två nya sådana glas nyligen för vad skulle jag med dem till? :banghead: Jaja, det får bli en hemmalagning så länge. 😎

janneh
    Deltagare

Glömde nämna att jag även hunnit med att transplantera kraftöverföringsbrickan till ryggstödslutningen på förarstolen från Karls donatorstol (tack för den!! :thanks: ) så nu kan man ställa in ryggstödet igen! :applause:

janneh
    Deltagare

Ny lösning på den trasiga instegsbelysningen: Två jack i underdelen på en skrotad påsklämma, i med kontaktblecken å så limma fast i lyktglaset. Lampan hamnade lite långt fram men annars funkar det utmärkt! 😀

janneh
    Deltagare

Dagens hjulinställning efter styrledsbytet gick smärtfritt men inte heller däckkillen kunde komma på vad det är som knakar i styrningen. Han gissade på fjäderbensinfästningarna eller styrväxeln, vilket väl är ungefär vad jag också tror.
    Den senaste veckan har låset på förardörren börjat akutkärva. Från att vara lite trögt o slitet till att nästan inte gå att låsa upp. 😮 Nu får jag lite extramotion genom att springa runt till passagerardörren och låsa upp. 😉 Finns det någon som har ett handtag med lås och nyckel liggande så jag slipper drabbas av kondition? :sick: 😉

janneh
    Deltagare

Idag anlände ett nytt handtag med lås. Vad hände för tre dagar sedan? Jo plötsligt började det gamla låset fungera klanderfritt. :crazy:
    Jaja, slitet är det ju fortfarande så det är nog bra att ha ett annat liggande i beredskap… :whistle:

janneh
    Deltagare

Sedan några veckor har förarstolen roat sig med att ”tappa” ryggstödet. Det är allt ifrån att det glider lite långsamt bakåt vid tryck till att man med ett brak landar i baksätet. 😮
    Just nu är jag faktiskt stolt ägare till tre förarstolar 😎 där den senaste både är den bästa och tyvärr den äldsta. Det innebär att den saknar såväl höjdjustering som ställbart svankstöd och vickbar framkant på dynan. Dessutom har någon varit på och hemslöjdat på sladdarna till värme och bältesvarnare så dessa går inte att bara rakt av koppla in, fastän åtminstone värmedynorna ska vara hela.
    Nåväl, det fick ändå bli den stolen som en tillfällig lösning så ska jag försöka fixa ihop en bra stol av de två andra. :jobbar:

janneh
    Deltagare

Fick i förra veckan ett svårslaget rekord i ocker. Bottilias ljusrelä hade börjat hänga sig så ljuset ibland vägrade slockna. Inga stora problem tänkte jag och ringde och kollade med den lokale Saabnasaren att de hade reläet på lager. Tänkte inte ens tanken att ringa biltillbehörsfirmorna för att jämföra priser, ”det spelar ingen roll med någon tia hit eller dit på en så billig pryl” tänkte jag.
    Kallduschen kom i kassan: 500 kr! FÖR ETT VANLIGT LJUSRELÄ!! :banghead: :tired: :sick: :crying: 😡 Vi var just på väg iväg på lite sportlovsledighet så det var inte läge att backa utan bara att bita i det sura äpplet. Men jag funderar allvarligt på att maila Sverker … Hur tänker de? Vill de att man ska ge upp och skrota sin gamla pärla och köpa en Opelhybrid istället eller vad?? :doh:
    Nåja, snart kanske det överhuvudtaget inte finns någon Saabhandlare att åka till så då löser sig problemet av sig självt… :duck:

lsoderlund
    Deltagare
    JanneH wrote:
    Dagens hjulinställning efter styrledsbytet gick smärtfritt men inte heller däckkillen kunde komma på vad det är som knakar i styrningen. Han gissade på fjäderbensinfästningarna eller styrväxeln, vilket väl är ungefär vad jag också tror.

Knakar det utanför eller knakar det i själva Ratten? Har själv ett liknande symtom på min 900:a, men vet vart felet sitter, lätt att lösa är det också.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

janneh
    Deltagare

Utanför ratten.

stefan
    Deltagare

nu vet jag inte hur speciellt detta relä är men 500 för ett specialrelä är nog inte särskilt märkvärdigt i sammanhanget. Det finns reläer till andra märken som kostar uppemot 2000kr……

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 174 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng