Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 174 totalt)
  • Författare

Special och special… Hur special kan ett vanligt, dubbelt ljusrelä vara? Det är ju inte precis spetsteknik med optiska fibrer vi pratar om utan gamla, hederliga H4. Men jag ska kolla upp vad det kostar på andra ställen.

februari 18, 2009 kl. 14:07 #135774

nä inte speciellt så utan det är säkerligen modellanpassat och då är det alltid dyra, det var så jag menade. Alternativet är ju att klippa och klistra och sätta dit universal.

mars 22, 2009 kl. 18:15 #137634

Bottilia har tjänat troget i ur och skur hela vintern och när vårsolen nu börjat titta fram tyckte jag det var dags att ge henne lite erkänsla för det. Ett par ledsna rostgardiner från listen bakom vänster bakhjul fick mig att misstänka det klassiska roststället i listens infästningar – och mycket riktigt. Det var tom hål på några ställen. Men efter rengöring och POR15-behandling ser det riktigt hyfsat ut. 🙂
          Skulle tagit runt antennen okså men den var lögn i 😡 att få loss så det får vänta.

april 11, 2009 kl. 14:45 #138551

Idag åkte sommarsulorna på och när jag ändå hade bort hjulen passade jag på att ta bort hjulhuskanterna bak och plasten längst ner bakom bakhjulen. På höger sida hade jag ju redan gjort det en gång men då jag hade slut på min favoritrostskyddsfärg så blev det en nödlösning som inte hållit 🙁
            På vänstersidan såg det dock klart bättre ut så det ska inte behöva ta så lång tid att fixa till det 🙂

april 17, 2009 kl. 10:29 #138795

Jaha, råkade ut för en gammal klassiker när jag slipade rosten i bakre hjulhusen. Bakom högerhjulet var det ganska rostigt så jag tog den rejäla stålborsten på vinkelslipen för att få ordentligt rent. Svosch sa det så var den hjulhuskanten borta! :sick:
              Så stod jag då där med en bit om cirka 20 cm som saknades och frågan om vad jag ska göra. Men eftersom Bottilia är bruksbil får det bli rejält med rostskyddsguck så länge och så tillbaka med listen (plåten är inte dålig utanför den, tack och lov). Plåten längst ner bakom hjulen är också kexig så det kanske blir ett röj med svetsen vad det lider men det får duga så länge. Tyvärr har hålet för kantlistens fästskruv i stort sett också gått hädan, så jag funderar på en liten plåtbit el dyl som fäster ihop den med den undre plastbitens fästskruv.
              Men jag kan ju glädja mig åt att vänstersidans hjulhuskant knappt hade en rostfläck! :hype:

april 25, 2009 kl. 18:54 #139113

Idag blev jag äntligen färdig med listen bakom vänster bakhjul och kunde montera den i hålen som varit målade länge nu. Sedan lite Black chrome på plasten så ser det riktigt aptitligt ut! Nu väntar hjulhuskanterna på att få komma tillbaka! 😀
                Lägger dessutom upp en bild på min ”nya” kompressor som jag köpte på Nossebromarknaden – det går ju inte att lägga till bilder på den Off topic tråd jag skrev i ämnet. Någon som känner till Bull-Dog?

april 26, 2009 kl. 21:55 #139201

Så var projektet med bakre hjulhuskanterna klart! 🙂
                  Visserligen blev det en nödlösning där kanten gett upp bakom höger bakhjul: En mässingstråd förbinder numera hjulhuskantens fästskruv med nästa skruv strax nedanför (se bild). Men det ser bra ut med plasten på och fungerar tills jag får ork att sätta svetsen i bilen.
                  Duktigt med Black Chrome gjorde att plasten ser riktigt trevlig ut – ett tag i alla fall… :duck:

april 29, 2009 kl. 10:33 #139304

:jobbar:En sväng förbi Karls skrotade 9000 igår gav utdelning: Hela glas till instegsbelysningen (det existerar! 🙂 , en hel plastlist till insteget i bagagen, en manöverpanel till elbackspeglarna och – en farthållare!
                    I min instruktionsbok påstås att alla 9000 standardutrustats med farthållare – pyttsan! :nono: Men enligt Karls källa ska det räcka att plocka bort några viktiga komponenter och transplantera dem till min bil – kablarna ska redan finnas.
                    Så vi slet glatt bort pedalkontakterna och skulle sedan ta bort vaccumpumpen i akvariet. Men där den skulle sitta fanns inget! Vi letade en bra stund tills vi istället rev instrumentpanelen och följde vaccumslangen – som mynnade tom i akvariet! Det var då som Karl insåg att han redan plockat bort den (och nästan slängt den… :eek:) i tron att det var en spolarpump! :console:
                    Ja, då var vi tillbaka under instrumentpanelen för att följa den andra vaccumslangen som gick från pedalstället – men den var BORTA! :banghead:
                    Vi letade säkert 20 minuter och konsulterade en bild som jag tack och lov tagit innan (annars hade vi nog börjat betvivla vårt förstånd…) innan jag bakom en kabelhärva hittade den pyttelilla (ca 3 cm) slangstumpen som var satt direkt på dysan som påverkar gaspedalen via en kedja. Med dysan lossad skulle bara kedjan loss från gaspedalen – försök göra det utan att veta hur det ser ut med noll sikt och utrymme för bara ena handen! 😡 Just då ringer min fru och dottern hade fått tid på akuten en HALVTIMME senare och jag är 20 minuters bilfärd bort! Slut på finliret, vi kapar helt enkelt gasvajern och si, då lossar alltihop. In med allt i bilen och plattan i botten! Och ja, vi hann!
                    Tack Karl för hjälpen! :worshippy:

maj 5, 2009 kl. 22:18 #139666

Kvällen ägnades delvis åt att få grejerna från Karls 9000 på plats i min. Manöverpenalen till elspeglarna, instegsljusen i framdörrarna och instegsplåten(plasten…) i bagagen tog väl sammanlagt en halvtimma att få dit men det är de små detaljerna som gör det! :jobbar:
                      Nu väntar farthållarmontering! :hype:

maj 6, 2009 kl. 19:42 #139688

Trevligt projekt. Lite lagom småpyssel. Alltid trevligt att rätta till lite småfel som finns, och det bruka finnas lite varstans på äldre bilar.

maj 8, 2009 kl. 19:06 #139792

Ridå! Fick just veta att farthållaren som jag och Karl slet med att få loss inte passar i min bil! :banghead:
                          Karls är en 93:a och min en 94:a och tydligen gick de över till till helelektronisk (den gamla funkade även mha vaccum) i och med övergången till kortmotorn samt diverse andra förändringar. Så det är bara att lämna tillbaka (tack, Karl!) och leta efter något nyare demonteringsobjekt… 🙁
                          DOCK, det projekt som tillkommit sedan senast är LÄDERKLÄDSEL! :hype:
                          Också från Karls bil och den SKA väl för 😡 passa! Jag har i alla fall just nu en förarstol modell ä monterad och den var bara plug-n-play, bortsett från stolsvärmen. Så nu ska jag fixa lite lädervårdsprodukter i väntan på att jag hämtar inredningen. :jobbar:

maj 10, 2009 kl. 11:42 #139847

trevligt! 🙂

maj 11, 2009 kl. 10:31 #139886

Började riva den gamla, trasiga förarstolen i helgen. Dels för att jag måste ha en hel förarstol till min inredning om jag ska sälja den (intresserad, någon?) och därför ska flytta klädseln till den hela(re) stommen jag har, dels för att lära mig stolens uppbyggnad. Efter en del slit och svordomar kom jag på hur det hela fungerar och sedan gick det galant! :jobbar:
                              Med klädseln av mätt jag upp att det var i sätesdynan som värmetrådarna var av och hittade sedan raskt stället de bränt av på. Tvinnade snabbt ihop ändarna och kopplade på ström – Det FUNKADE! :hype:
                              Nu ska jag mäta upp på samma sätt på den andra stolen och plocka av dess klädsel, laga trådarna och montera den andra klädseln. När jag sedan får hem Karls läderinredning kan jag snabbt mäta upp den trasiga värmen i den förarstolen och förhoppningsvis fixa den lika fort! :hammer:
                              Passade också på att fixa rosten runt antennen och diverse ställen i bagageöppningen. För att fixa antennrosten måste ju antennen bort och det var ett :mad:! Efter mycket 5-56 och värme släppte den men fästet inne i bilen är inte längre vad det varit (var tvungen att hålla i det med tång…) så antennkabeln vill lossna. Drog fast den med vulktejp men anslutningen är väl sisådär; hoppas det funkar. Byta antenn? Nej, detta är ju en orginal Saab! 😉
                              Fixade också ett litet stenskott på taket. Skrapade med kniven – som sjönk! :sick: Plötsligt hade jag ett hål cirka 1/2 cm i diameter – men plåten runt om var helt fräsch! :crazy: Hur 17 gick det här till?? Jaja, fyllde ut hålet med tätningsmassa; sätter inte svetsen i taket för så lite…

maj 11, 2009 kl. 19:03 #139900

Några bilder… 😀

maj 13, 2009 kl. 20:15 #139988

Hämtade lädret hos Karl idag och fick även lite annat bra-å-ha, bla en motorvärmare. :thanks:
                                  När jag kom hem kunde jag förstås inte hålla mig utan mätte upp den förmodat trasiga värmedynan i förarstolen. Sedan jag gick jag omkring glad hela dagen då den visat sig vara hel! :hype: Ända fram tills nu på kvällen då jag insåg att jag mätt på fel stol… :duck:

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 174 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.