Saab 9000 CS -94 (Bottilia)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 CS -94 (Bottilia)
- Detta ämne har 173 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-10 06:27 av
janneh.
-
FörfattareInlägg
-
Har föröskt laga fästet till antennen som gick sönder när jag plockade bort den men igår fick jag inse att det är bortom räddning. Även om jag lyckades få det att hänga ihop någorlunda så var det noll mottagning. Så nu får jag väl klämma dit någon piratantenn… 🙁 Om ingen råkar ha en orginalantenn liggande..? 🙂
Fick i alla fall ordning på elstolen i den reservstol som ska komplettera den gamla inredningen. Någon putte hade lagat de avbrända trådarna med vanlig sladd vilket fått till följd att de bränt av ännu värre med rejäla märken i både stoppning och tyg. Nu använde jag orginaltråd från den skrotade stolen, lödning och krymptråd så hoppas jag det håller. Näst på tur står skinnstolen! :hype:Åkte på extraarbete igår kväll. Plötsligt gick bagageluckan inte att öppna, vare sig med nyckel eller knappen! :doh:
Fick fälla ryggstödet och åla mig in och skruva loss klädseln från insidan – konstigt nog inget nödreglage på låset så man kan öppna inifrån. :nono: Jaja, även solen (Saab) har fläckar…
Visade sig efter lite meck att en av länkarmarna i låskistan fått sig en kyss när jag dängt igen luckan med låset i stängtläge tidigare och efter att ha böjt till den funkade allt bra, inklusive brytaren för pictogrammet, något som behövt fixas länge (den varnar ofta felaktigt för öppen lucka) och som jag nu fick på köpet. 😀 Men extraarbetet gjorde att jag missade en moppecylinder jag tänkt ropa in på Tradera… :crying:Så var läderframstolarna klara att monteras i bilen! :jobbar:
Elsätet i förarstolen mätte jag upp att det gått sönder i ryggstödet och mycket riktigt visade ett litet sotspår var olyckan skett. Lödskarvning med orginaltråd och krympslang och det hela fungerade igen och håller förhoppningsvis några vintrar…
Främre delen av skenorna mot dörrarna till brukar bli fula av saltvattendropp som ger rost så det fick bli slipning och målning så det inte ser för skämigt ut när lädret nu tvättats och impregnerats. 😀Ja, man ska aldrig jubla för tidigt… :nono:
Igår när frun kom hem från affären stannade bilen (på uppfarten, turligt nog) och gick sedan inte att starta – batteriet var tomt. 😮 Bara att jag hållt på att köra mycket eltester utan motorn igång eller något i de nya stolarna som ligger och tjuvdrar? Jag laddade batteriet över natten och i morse funkade allt OK igen. Ska låta den stå över dagen och testa ikväll. Är batteriet tomt igen blir det extraarbete… :doh:Nähä. 😡
Frun åkte ner på stan och allt funkade. Sedan skulle jag ner och den startade men laddningslampan lyste envist och gasa hjälpte inte. Har rivit loss bägge kabelstammarna till stolarna och ska skaffa nytt batteri imorgon så får vi se om det hjälper. :banghead:Karl hade godheten att komma förbi med ett fräscht batteri :thanks:
Funkade först men andra gången jag startade tändes laddningslampan. Då hjälpte det att gasa så slocknade den. Men när jag sedan körde iväg lyste den envist, men svagt. :banghead: Dock åkte jag runt på stan, stannade och startade fler gånger, inga problem. Och färddatorn lät meddela att batterispänningen, så fort bilen var igång, låg stadigt på 11,7 volt. Hade funderat på laddningsreläet eller generatorn men borde inte jag köra slut batteriet fortare då?
JanneH wrote:Karl hade godheten att komma förbi med ett fräscht batteri :thanks:
Funkade först men andra gången jag startade tändes laddningslampan. Då hjälpte det att gasa så slocknade den. Men när jag sedan körde iväg lyste den envist, men svagt. :banghead: Dock åkte jag runt på stan, stannade och startade fler gånger, inga problem. Och färddatorn lät meddela att batterispänningen, så fort bilen var igång, låg stadigt på 11,7 volt. Hade funderat på laddningsreläet eller generatorn men borde inte jag köra slut batteriet fortare då?Verkar vara taskiga kol, när du kör bilen ska den ligga på 13,9 typ…
Jorå kol går byta, lite knöligt, men det går 😉
en lyft är att föredra för ett sådant jobb.
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)Pratade med Saab och de rekommenderade att jag skaffar en beg generator då laddningsregulator med kol kostar drygt 2000Kr… :nono:
Men Carolus Rex regerar så jag får åka dit och plocka generatorn från hans skrotobjekt på torsdag! :thanks: Så länge har jag ett fulladdat extrabatteri i bagagen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.