Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 174 totalt)
  • Författare

Kände att jag behövde pigga upp mig så jag drog dit läderbaksätet… 🙂

juni 2, 2009 kl. 18:43 #140880

sätter du i en begagnad generator så ser du naturligtvis till att se över kolen i den innan du sätter i den……….Och jag är 100% säker på att det går att hitta såna delar för en tiondel av Saabs förslag……….beroende på generatormodell förstås men det är då får regulatorer som kostar de där pengarna………

juni 2, 2009 kl. 19:55 #140888

Jadå, ska kolla kolen. Men sätter jag i en komplett generator som fungerat sist bilen användes och mitt fel kvarstår så är jag ju säker på att felet sitter någon annanstans. Byter jag bara laddregulatorn så kan fortfarande generatorn vara kass. Om den satt lätt till och inte kostade så mycket så visst, men… 😮
          Enligt reservdelssnubben på Saab så kunde jag haft två olika modeller på generator på min årsmodell. Till den gamla kostar laddregulatorn ≈700kr, och går enligt honom sönder ibland, i motsats till den nyare som jag har. Och eftersom jag nu ändå kan få tag i en beg generator så…
          Bytte laddregulator på min gamla 740 för några år sedan, den kostade 2-300kr och bytet tog 5 minuter… :banghead:

juni 4, 2009 kl. 15:17 #140984

Jag och Karl ägnade förmiddagen åt att drabbas av vansinnesskratt… :crazy: Jag brukar berömma Saab för att ha smarta lösningar men monteringen av generatorn måste vara något av mest idiotiska jag sett! Inte nog med att du måste plocka ut den genom höger hjulhus, du måste plocka loss servopumpen som sitter i vägen och dess fästsrkuvar kan man nästan inte nå pga – generatorn! :banghead: När vi ÄNTLIGEN fått generatorn förbi servoeländet så såg det ut som den inte kunde passera mellan hjulhuset och fjäderbenet! 😥 Men med fullt rattutslag åt väntser gick det och nu kör jag omkring med ett extrabatteri och en lös generator i skuffen. Med tanke på hur lång tid demonteringen tog på Karls nästan helt rensade bil lär jag behöva en hel arbetsdag för att få den på plats på min… :sick: :sleep: 😮

juni 4, 2009 kl. 15:35 #140986

Sade ju att det var idiotiskt på riktigt! 😉

Jag plockade dock fjäderbenet sist för att slippa krångla, men jag var ju tvungen att pilla tillbaka rem och en annan generator så det kanske var mer värt det då..

juni 4, 2009 kl. 19:54 #141000

Medan vi ändå kör omkring med taskig laddning gjorde vi en riktigt välgenomtänkt sak igår: Vi åkte fram o tillbaka till Vänersborg, en resa på sisådär 15 mil… :doh:
                Bekanta vi inte träffat på år och dar var på väg med båt hem till Finland och passerade genom Göta älv och stoppade över natt i Lilla Paris. En chans vi inte ville missa så med två tankade batterier och en laddare åkte vi. Funkade bra tills vi var utanför Vänersborg, då hade den bara trillat 1 V på vägen. Men plötsligt…: 10,8V, 9,8V, 8,8V… 😮
                Just då ringde Karl och, när han upplysts om läget, klentroget frågade ”Ni är i VÄNERSBORG? Med en bil utan laddning..??”
                Vi lyckades dessutom köra fel och när vi äntligen körde in på rätt parkering slockande ALLT utom motorn! Antar att systemet är byggt så det shuntar så mycket som möjligt av strömmen till motorn och allt annat lämnade in.
                Vi satte batteriet på laddning men det hann ju inte så värst långt på den timma vi var där. Monterade batteri nummer två och startade hemåt med 1000 fjärilar i magen. Men genom att slå av all onödig el och köra på parkeringsljus lyckades vi hålla nergången till 0,5V på hela sträckan!
                Men det dröjer nog innan vi är så wild’n’crazy igen… :crazy:

juni 4, 2009 kl. 21:06 #141008

en modern bil med insprutning tömmer ett batteri utan laddning ganska så kvickt men det har ni ju redan märkt………..

juni 4, 2009 kl. 22:14 #141017

PLockade loss laddregulatorn på den ”nya” generatorn och kolen såg OK ut, tyckte jag. Finns det någon tumregel vad gäller slitage på dem?

juni 5, 2009 kl. 06:29 #141023

så länge kolen är lika långa och släpringen inte har djupa diken så är det nog ingen fara. De brukar väl sticka ut typ 10-12mm när de är nya.

juni 6, 2009 kl. 08:49 #141070

Gårdagens mekande var bland det värsta på länge. Efter flera timmars slit och händer som såg ut som jag badat i tjära var dock äntligen den gamla generatorn ute. Remmen var ganska sprucken så det fick jag skaffa en ny och blev rekommenderad att byta plastrullarna samtidigt, så jag slog till på dem också. Visst plockar det iväg lite i kronor men med lite tur slipper jag ju göra om den här operationen, i alla fall… 🙂
                        Idag är spänningen stor – ska jag få ihop alltihop och kommer det att fungera? :jobbar: 😮

juni 6, 2009 kl. 20:14 #141101

Jepp, där satt den! :hype:
                          Att smäcka dit den ”nya” generatorn gick lite snabbare än demonteringen, det som egentligen krånglade var remspännaren. I Haynesmaunalen står att man ska tillverka ett verktyg bestående av en metallplatta med två skruvar som ska hålla spännaren låst i hoppressat läge medan man monterar remmen. För att få spännaren till detta läge ska man vid remdemonteringen ”dra i remmen”. Visst, om man är Arnold Schwarzenegger, kanske… :doh: Läste i instruktionen för en av utbytesspännrullarna och insåg att ett orginalverktyg inte bara håller spännaren spänd, den är skruvbar så man får bägge momenten i ett! Klart mer görbart, alltså.
                          I brist på detta verktyg gjorde jag det verktyg som Haynes föreslog och fäste en spännrem (lastrem, alltså) mellan spännarens rullfäste och undre länkarmen. När det hela var komprimerat satte jag dit verktyget och släppte på remmen – TJONG! :duck:
                          Verktyget gled glatt av och spännaren var tillbaka till ruta 1! Insåg att Haynes inte påpekat att man borde ha låsande muttrar på skruvarna i specialverktyget :nono: och med sådana på plats upprepades proceduren och minsann om det inte funkade! Att sedan montera remmen var ju en barnlek i sammanhanget och med specialverktyget bortplockat var det dags för PROVSTART! 🙂
                          Motorn spann igång, ingen lysande laddlampa, 11,6 volt…HUPP! Där skuttade den upp till 13,9! :hype: Mission complete!
                          När jag nu ändå hade loss skärmlist och innerskärm passade jag på att ta ett tag med rosten där också. Lite tunn plåt som försvann på något ställe men på det hela taget helt OK. :racesmile:

juni 7, 2009 kl. 14:46 #141138

Kanon! 🙂

augusti 11, 2009 kl. 20:19 #143865

Efter att ha hon slitit troget i sommarvärmen var det idag dags att ge Bottilia lite TLC. :jobbar: Har bestämt mig för att gå över dörrarna och längst ner på vänster bakdörr slipade jag i våras en fläck som jag sedan glömde måla. Den bruna fläcken har lyst mig i ögonen sedan dess så valet av första dörr blev enkelt.
                              Listen plockades lätt av, dock gav nästan alla plastplopparna upp. Någon som vet var man kan få tag i nya? Tror inte det skulle bli snyggt att popnita modell og900…
                              Först såg det ut som jag skulle klara mig med den kända fläcken plus bakre och främre hörnen. När jag tvättat bort åratals samlade skit var dock lacken lite bubblig och jag skrapade och… 🙂 Nåja, det var inte så farligt med tanke på att ingen lär ha haft loss den listen på 15 år. Inga hål någonstans och nu återstår bara ett lager grundfärg och topplack innan den dörren är klar. :hype: Ja, det var ju det där med plastplopparna, då… 🙂

augusti 12, 2009 kl. 14:33 #143893

Löste sig, Saab hade fortfarande clipsen på lager. 🙂

augusti 12, 2009 kl. 19:52 #143908
                                  JanneH wrote:
                                  I Haynesmaunalen står att man ska tillverka ett verktyg bestående av en metallplatta med två skruvar som ska hålla spännaren låst i hoppressat läge medan man monterar remmen.

Jag tillverkade ett eget verktyg av en gammal saxdomkraft och en kasserad hylsa.
                                  Den är lik originalet som SAAB själva använder

/Owe

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 174 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.