Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 CS -94 (Bottilia)

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 174 totalt)
  • Författare

Snitsigt! :thumbup:

augusti 16, 2009 kl. 17:28 #144067

Sådärja, bakdörren klar! :hype:
        Innan listen monterades med nya pluggarna fylldes förstås hålrummet med rostskydd och själva baksidan av listen med tjockt rostskyddsguck för att förhoppningsvis slippa att återigen få fuktig jord därbakom.

augusti 22, 2009 kl. 13:37 #144337

Ända sedan inköpet har Bottilia velat gå lite varm och under de senaste veckorna har hon kommit lite väl nära det röda området även under fart. Fläkten funkar så antingen är det termostaten eller någon del i kylsystemet som satt igen. Eftersom jag har en fräsch kylare liggande från Karls skrotning tänkte jag byta till den och samtidigt spola ur systemet och byta termostat.
          Har även ett motorvärmarelement liggande som ju skulle vara bra att klämma dit men jag börjar bli osäker på om det passar. Tittade i rekommendationstabell på Biltema och där är det en modell tom -93 (den bil elementet är taget från) och ett from -94 (min bil). Men några äldre, typ turbo, verkar dock ha den modell jag ska ha. 93:an var en CSE. Vad tror ni, passar det? Vill ju inte gärna knacka ur pluggen och sedan stå där med min tvättade hals… 😮

augusti 23, 2009 kl. 18:44 #144386

Idag tog jag mig samman och bytte kylet och termostaten. Och det visade sig verkligen vara i rättan tid! Cellerna i kylaren mer eller mindre föll ur som vissna löv och blev till pulver så fort jag nuddade dem! Som den satt i bilen var nog i alla fall nedre halva av kylen helt oduglig! 😮 Synd att jag glömt kameran hemma, annars hade ni fått en skön bild!
            Termostaten sitter ju lite halvbökigt till på 9000 men jämfört med generatorn var det rena barnleken. När jag skulle klämma dit den nya termostaten upptäckte jag att den saknade gummitätringen som fick plockas från den gamla. Inte särskilt lyckat då den var nästan lika spröd som kylen… :doh: Men med lite försiktighet fick jag loss den. La för säkerhets skull lite packnigsklister på termonstathusets kontaktyta och efter att ha läckt lite inledningsvis verkar det nu vara tätt så jag hoppas slippa öppna igen innan det är dags för nästa termostatbyte.
            Med dess åtgärder, plus genomspolning av både motor och kylare, ligger nu tempnålen stabilt på eller strax under mitten vid färd och går högst motvilligt högre ens vid stillastående. Hoppas det fortsätter så! :racesmile:

augusti 24, 2009 kl. 22:19 #144484

Alla 2,3 från -89(långblock) har lika motorvärmare, och både 2,0 och 2,3 från -94(kortblock) har samma motorvärmare som dom tidigare 2,3orna.Man får ta bort en frostplugg när man monterar värmaren.Dom tidigare 2,0 -85 till-93 har en annorlunda värmare som skruvas fast i motorblocket(liknande OG 900 och 99)

/Owe

augusti 26, 2009 kl. 06:43 #144545

Hm, ja jag vågade mig inte på motorvärmaren och jag misstänkte just att brytningen låg mellan -93 och -94, som med mycket annat. 🙂
                Igår kom också smolken i glädjekylaren: Jag tyckte att tempen börjat gå upp väl mycket när jag stod still eller krypkörde i stan. Mycket riktigt så startade inte fläkten. :nono:
                När jag kortslöt polerna på termokontakten snurrade den snällt igång, mao orkade inte kontakten med flytten från den gamla kylen utan måste bytas. Saab ville ha >500kr men den lokala motorfirman nöjde sig med >200kr så det var ju taget även om jag får vänta tills imorgon på leveransen. Bytet är ju inte så svårt men lite surt att behöva öppna kylsystemet igen… :doh:

augusti 26, 2009 kl. 17:51 #144563

Är du snabb så behöver inte mycket vatten rinna ut. Har bytt på den bilen som kylaren satt på för ett litet tag sedan.

augusti 28, 2009 kl. 17:57 #144653

Jepp, jag var lika snabb som en ostmacka så det gick vägen. Kom sedan till den ”enkla” biten, att koppla in elen. Enkelt, ha! :doh: Den gamla kopplingen satt ihop som berget och när jag väl fått isär allt så glappade det så fläketn ändå inte gick! Fick helt sonika plocka ur stiften ur ”sockerbitarna” och montera så.
                    Därefter funkade fläkten men den slår på först alldeles före det röda och går max 10 sek innan den slår av igen. Visst, motorn kokar inte men jag hinner bli duktigt nervös… 😮 Så den manuella knappen får vara kvar så länge. Lurar sedan på att montera en extra termokontakt på den övre slangen för att få dubbel säkerhet och dessutom borde den slå på tidigare då vattnet ju är varmare högre upp. :jobbar:

september 28, 2009 kl. 19:25 #145940

Snabbmek igår när den tillfällig lösningen på kylfläktsproblemet ersattes. En helljusomkopplare till en moppe, fastsatt i högtalargallret med ett buntband, fick ge vika för en något snitsigare dragströmbrytare monterad i pluggen där brytaren till främre dimljusen ska sitta. :jobbar:

oktober 19, 2009 kl. 10:42 #146792

Efter fredagens snöfall vågade jag inte vänta längre utan slängde på vintersulorna. Så därmed är sommaren definitivt slut… 🙁
                        Tyvärr gav insatsen också merarbete… När jag plockade loss vänster bakdäck märkte jag att handbromsen inte tog. Försökte justera först men sedan såg jag att bromsarmen inte rörde sig. Så jag drog i vajerlåset – och fick det i handen… :doh:
                        Vajern hade helt enkelt rostat av inuti gummitätningen. Nu har jag till besiktningen den 10/12 att fixa det, ganska lugnt mao. Och på sitt sätt bra att få veta detta före besiktningen…

oktober 19, 2009 kl. 14:07 #146798

😉 Grattis, alltid roligt med sådana överraskningar… Men, som sagt, kanske bra att få reda på det nu och hinna fixa innan bes!

november 8, 2009 kl. 13:40 #147727

Helgen har gått åt till att byta handbromsvajern. :jobbar:
                            Det var ju vänster vajer och jag fick då ytterligare ett bevis på att det var enklare förr… Vajern är ju monterad innan bensintanken och mycket riktigt, i verkstadshandboken står att tanken måste sänkas något för att man ska kunna dra den nya vajern ovanpå tanken… :doh:
                            Men så :nono: heller, jag hittade på att man kan peta upp vajern mellan tanken och värmeskölden varvid den längst ut mot hjulet faktiskt ploppar upp ovanpå av sig själv och resten av biten ligger i några snygga böjar som inte gör att vajern går trögt (se bild)! :hype:
                            Likadant inne i bilen, man ska tydligen plocka ut förarstolen för att kunna lyfta mattan ordentligt men med några väl valda snitt i mattan på dolda ställen gick det bra ändå! :hype:
                            Oket kärvade förstås och fick plockas bort och smörjas upp men sedan gick det i vanlig ordning lätt att justera handbromsen.
                            Sedan skulle ”bara” allt tillbaka och den lossplockade manöverpanelen för fönsterhissarna testas… 😮 Höger bak gick snällt ner men inte upp… :banghead: Varken förarknappen eller den på dörren hjälpte så det var att plocka fram verktygen igen och slita dörrsidan. Det verkar vara motorn som gått för den svarade inte ens på direktmatad ström. Så jag skruvade loss rutan, sköt upp den och körde Amazon-lösningen: en mejsel i nederkanten. 🙂
                            Så nu har jag fått merarbete; det är ju tur att arbetet förmerar sig själv som man slipper ha långtråkigt… :hammer: 😉

november 9, 2009 kl. 15:43 #147767

Är det förresten någon som på rak arm vet hur fönsterhissmotorn är kopplad? Är det bara plus och minus på kablarna och sedan polvändning eller är den jordad genom godset också?

november 9, 2009 kl. 15:53 #147768
                                JanneH wrote:
                                Är det förresten någon som på rak arm vet hur fönsterhissmotorn är kopplad? Är det bara plus och minus på kablarna och sedan polvändning eller är den jordad genom godset också?

är det bara två kablar in så är det som du säger att den skiftar genom att polvända så jorda höljet behövs inte.

november 9, 2009 kl. 19:47 #147770

OK, då är nog motorn kass… :doh:

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 174 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.