Saab 9000 Talladega -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Talladega -90

Visar 13 inlägg - 211 till 223 (av 223 totalt)
  • Författare

Vi tog bilen till Ängelholm på en liten utflykt igår, och passade på att fota lite…

Sen dök en kopis upp i firmabilen… tyvärr glömde jag att backa fram Tallan, men men 🙂

oktober 1, 2010 kl. 20:23 #163181

Började plöja igenom projekttråden på STCS men fick fortsätta här 🙂 Mkt fin Talladega du har nu

oktober 1, 2010 kl. 20:37 #163185

Tack ska du ha – vi är rätt nöjda med henne 🙂

januari 7, 2011 kl. 22:14 #166663

Såja, vinterdäcken monterade och redo för lite isracing i örkelljunga…

🙂
            🙂
            🙂

…nädå, bara upphämtad från lackförseglingen :wiiiiiieeeehhhhaaww:

januari 7, 2011 kl. 22:26 #166665

kör du med denna fina bil på vintern??
              skäms på sig per-erik!
              mvh

januari 8, 2011 kl. 03:59 #166668

Nej, det är klart jag inte gör. Jag har inte haft henne ute sedan oktober typ. Jag fick ett bra pris på lackkonservering om jag gjorde det i jan/feb. Ville inte köra 5 km med sommardäcken så, plåtisar med vinterdäck på… Israce var ett skämt B-)

januari 8, 2011 kl. 10:28 #166684

ser kanonfin ut! Är det en rekonditionerare du vill rekommendera? Sist vi hade iväg blev det bara skit av det hela…

'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                  - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                  - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                  - 90 T16 -87 när jag ska överraska

januari 8, 2011 kl. 10:46 #166686

Vilken snygging! 🙂

januari 8, 2011 kl. 11:18 #166689

Jodå, de gjorde ett riktigt bra jobb, och sedan när jag hämtade bilen så sa han att jag skulle komma tillbaka i vår när jag börjar använda bilen igen, så ska han ge mig en demotvätt, så att jag lär mig tvätta bilen på rätt sätt… svart bil är ju lite lurigt, och fastän jag var jätteförsiktig när jag tvättade bilen i somras hade det ändå blivit lite små tvätt repor (som nu är väck!) – 6 års garanti på förseglingen, vad det nu innebär…

Lite smygreklam kom med på bilden 🙂 Så firmanamnet har du, och jag gjorde det i Ängelholm… Fråga efter Kim Larsson (0431-410203)

…och tack så mycket för de glada tillropen!

april 3, 2011 kl. 17:55 #171414

Så… för ett par veckor sedan gick jag ut för att köra en liten runda med min Talla… *schploff* sa det om koppningen när jag tryckte ned pedalen… hela vägen ner i golvet… och den kom inte tillbaka upp… *suck* – fuktigt på golvet vid pedalen, samt på växellådans översida 🙁

Jag gick iallafall in igen, loggade in på speedparts hemsida, beställde diverse relevanta artiklar, betalade och gick till dörren för att vänta på leverans… det tog två (2!!!) veckor, och en påminnelse (!!!) innan pryttlarna kom… 🙁

Idag sken solen (inte), men det var iallafall någorlunda varmt (+8, man är inte kräsen ju…) så jag tvingade med mig en av sönerna ut till garaget, och så bytte vi huvudcylinder och rör/slang, samt fyllde på och luftade systemet – det tog 2 timmar, så inte så farligt, och då var nog en halvtimme av det luftningstid… Det var dags att byta kan man säga:

Så, nu så kan vi ut och köra igen… 🙂

april 3, 2011 kl. 18:19 #171417

Skönt att det var i den änden det gick sönder (denna gång) 🙂

Känner igen detta med att behöva tjata för att få handla.. ganska irriterande faktiskt..

april 3, 2011 kl. 20:11 #171422
                            SaabAero wrote:
                            Skönt att det var i den änden det gick sönder (denna gång) 🙂

Känner igen detta med att behöva tjata för att få handla.. ganska irriterande faktiskt..

🙂 den andra änden fixade jag i samband med växellådsbytet, så där hoppas jag det ska hålla tills jag måste byta lamell…eller låda igen 😉

När det kommer till handlandet – inget ont om varor eller priser på Speedparts, där är det bra – Men, när det kommer till snabbhet med leveranser av köp, nja, sådär, tyvärr… Men, men, jag har allt hemma nu, så jag är rätt nöjd ändå.

april 15, 2011 kl. 19:36 #171895

Så, idag var jag till Diamondbrite i Ängelholm för den utlovade ”demo-tvätten”. Jag var ju inne och fick bilen polerad och lackförseglad tidigare iår, och i samband med det så sades det att jag skulle komma in för en liten utbildning i hur man tvättar ”rep-fritt”, eller iallafall så nära det går. Svarta bilar är ju extra känsliga… Iallafall så insåg jag snabbt att jag tvättat fel hela livet 🙂 – Så här skulle man göra, enligt dem:

1. Fälgrengöring på först, så att den får verka länge. Höger framhjul först, och sedan ett medsols varv runt bilen.

2. Avfettning på hela bilen, börja med nedre delen av bilen, upp till fönsterhöjd, börja i höger fram hörn, arbeta bakåt runt hela bilen, sedan rutor, huv, baklucka och till sist taket.

3. Fram med högtryckssprutan och börja med att spola av fälgarna, nerifrån och upp, så att man inte sköljer bort avfettningen med det nedåtrinnande vattnet…

4. Spola av bilen med högtryck, nerifrån och upp, i samma mönster som avfettningen lades på bilen.

5. Shamponera in bilen med en bra svamp, med långa svepande drag, inga cirkelrörelser.

6. Skölj av bilen med rinnande vatten, helst varmt, uppifrån och ner.

7. Torka av…

Detta kanske är självklart för alla andra, men det var det inte för mig, så, om inte annat har jag dokumenterat det för egen del – rent och fint blev det iallafall 🙂

Visar 13 inlägg - 211 till 223 (av 223 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.