Saab 9000 Talladega -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Talladega -90

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 223 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 5, 2009 kl. 16:54 #147588

      Lite mer gjort på lilla Talladegan…

      En omgång glasfiber i skarven, och sen påsmackat spackel…

      Slipat en gång…

      Sen tog spacklet slut (en hel burk som jag trodde jag hade var stenhård, så dags köpa mer, så då gjorde jag lite annat, som att demontera bakljusen…

      …och börja spruta lite färg på en av lagningarna…

      Sen så fick det vara för idag 🙂

        november 5, 2009 kl. 18:12 #147594

        ojoj här händer det verkligen saker må jag säga,,
        du har verkligen hittat inspirations knappen, för det händer väldigt mycket på tallan.
        ser fint ut,
        du får smitta av dig lita av din inspitation 🙂
        dennis

          november 5, 2009 kl. 19:35 #147603
          soulmannen wrote:
          ojoj här händer det verkligen saker må jag säga,,
          du har verkligen hittat inspirations knappen, för det händer väldigt mycket på tallan.
          ser fint ut,
          du får smitta av dig lita av din inspitation 🙂
          dennis

          Jag kan ju försöka, men ni är ju aldrig där 😉

            november 19, 2009 kl. 19:53 #148197

            Lite mer har spacklats, är väl 90% klar med det, men det är ju rätt ointressant att visa bilder på, för det syns liksom lite dåligt. I kväll plockade jag däremot isär kofångar/kjolpaket – paketen, för att lämna iväg på lite uppfräshning. Den bakre kjolen har urtag för dragkrok, vilket jag inte tänker ha på bilen efter renoveringen, och den främre har en spricka under höger framlyckta efter en fadäs i malmö för ett år sedan, då taxin framför mig stannade, men det gjorde inte jag :banghead:


            kjolpaket till Talladega, inklämt mellan en Jaguar, en 96 V4:a och en Karmann-Ghia (men de syns inte så väl, mest bara kul så jag nämner det…ha ha)

              november 20, 2009 kl. 22:07 #148277

              spackla, slipa…

              sen så fick jag present av Dennis 🙂 – fint lock till akvariet, till skillnad från det gamla som gått av!

                november 30, 2009 kl. 22:01 #148891

                sååå… efter ett antal månader på styltor står nu åter vår Talladega på egna hjul :

                ok, inte färdig ännu, men rostfri och så fort de nya dörrarna och framskärmarna dyker upp, 90% klar för lackering… 🙂 happy happy! Jag hade till och med tid att sopa rent under bilen, första rejäla rensningen sedan april typ…

                  december 1, 2009 kl. 09:17 #148901

                  Nice.

                  Jag ursäktar att jag inte haft så bra koll på din projekttråd som jag borde haft, så därför måste jag ställa lite ledande frågor.
                  Har du kollat upp ordentligt hur bilen ser ut undertill?
                  Domkraftsfästena fram brukar ha en förmåga att vika upp golvet när falsrosten mot tröskeln är tillräckligt murken. Behöver tyvärr inte se så illa ut för ögat, och helt plötsligt har man en väldigt högt golv i bilen.
                  Framför domkraftsfästena finns det en skarv, skulle tro att det är nederdel torpedplåt som möter första biten av golvet. Den delen brukar inte vara vacker om man drar bort kitet.
                  Eftersom du redan lagat skärmkanterna bak så antar jag att du kollat plåten bakåt, men det kanske klarar sig bättre på en Talladega än på bilar med de felbyggda stänkskydden som samlar upp skiten…..

                  När jag nu senast höll på med ”min” 9000 så upptäckte jag även att fjädertornet inte var så vackert. Inget som syns och för min del ingen fara med det än, men det kommer en dag….
                  Det fanns även kittade skarvar i främre hjulhuset som man uppenbarligen bör se över innan man har massor rostjobb… Jag tog mina i rättan tid.

                  Lycka till// David

                    december 1, 2009 kl. 16:31 #148917

                    Hej hej,

                    jo, jag har haft tur, eller vad man ska säga, ingen rost att tala om framför B-stolpen… Jag har haft bilen på lyft och kollat allt jag kunnat tänka på, skrapat där det sett löst ut och bättrat på underredsskyddet, inklusive domkraftfästena… Bilen har ju inte haft så många ”riktiga” ägare och hade samme ägare från 1991 till 2003, och han har skött den bra vad gäller servicar och underresdsskydd. Talladegan är tyvärr inte besparad rosten baktill, utan snarare ännu värre utsatt eftersom de märkliga skit-fällorna sitter kvar under kjolpaketet, hopplösa att komma åt och rengöra med mindre än att man plockar väck den bakre kjolen. Dessuton sitter det ju en korkad plåthylla, med en påklämd list, där bak som det samlar sig skit uppå, och sen rostar. Den hela konstruktionen har jag tatt väck nu när jag ändå skulle dit å rota, så nu så ska det väl klara sig där iallafall… Nästa steg är att göra en rejäl motortvätt och underreds-dito, innan jag ger mig på att börja skruva ihop framtill, med diverse uppgraderingar 🙂

                      december 4, 2009 kl. 20:36 #149068

                      låter ju riktigt bra.
                      När mitt ena domkraftsfäste vek sig så kollade jag konstruktionen och insåg att den var lite dum.
                      Tröskeln är ju bara punktad, och det räcker med att rosten tagit den punkten precis vid fästet för att golvet ska vika in sig.
                      Så på den sidan där olyckan inte var frammer lade jag en ordentlig svetssträng i golvet INNAN olyckan kom dit…..

                      Det dummaste i det hela är att det inte är sällan som skyddet på plåtfalsen vid fästet är skadat av diverse domkrafter, vilket självklart ger rost precis där det är som känsligast just för detta syndrom….

                        december 9, 2009 kl. 21:10 #149311

                        Idag var det dags för motortvätt, så direkt efter jobbet bar det iväg till Örkelljunga för upphämtning av biltransport släp:

                        På med lite avfettning…

                        Sen bar det iväg i mörkret…

                        Efter tvätt med högtryck/hetvatten såg motorn betydligt mer inbjudande ut:


                        …nu kan man ju iallafall skruva utan att bli helt nersmetad iallafall, så snart dags för motor-meka – Jippiiieee!
                        Sen så var det tillbakafrakt och avlastning…

                        …Lite grundmälning hanns med tidigare också, snyggt, eller hur?!?

                        …rätt nöjd med kvällens arbete får jag säga, och jag var hemma innan kl.20 :). Jättetack till Dennis, Jimmy och Markus för all hjälp!

                          december 9, 2009 kl. 21:43 #149314

                          du skulle inte behöva en fabriks ny motor då?? jag har iof en 9000 i16 1992 motor men det är ju bara kolvar som skiljer tror jag sugen hör av dig mvh

                            december 9, 2009 kl. 23:10 #149322

                            Träffade igår en man som var arbetsledare/verkmästare för bl.a. Talladega-ombyggnationen.
                            Han kom faktiskt ihåg att fabriken tog över ”produktionen” på slutet, vilket bör vara 90 års modell. Han trodde dock att Thn (Trollhättan) fortsatte och har inget minne av Wallhamn som dock utgjorde fabrikens ”förlängda arm” under någon period.

                            Hälsn. Tommy

                              december 10, 2009 kl. 06:45 #149324
                              Tommy BanANA wrote:
                              Träffade igår en man som var arbetsledare/verkmästare för bl.a. Talladega-ombyggnationen.
                              Han kom faktiskt ihåg att fabriken tog över ”produktionen” på slutet, vilket bör vara 90 års modell. Han trodde dock att Thn (Trollhättan) fortsatte och har inget minne av Wallhamn som dock utgjorde fabrikens ”förlängda arm” under någon period.

                              Hälsn. Tommy

                              Kan vi hålla denna diskussion på den andra tråden? – moderator kan flytta…?!

                              -men för att ändå säga något, så vad någon minns eller inte, tja vad ska man säga, annat än att jag har dokumentation…

                                december 10, 2009 kl. 06:46 #149325
                                walle wrote:
                                du skulle inte behöva en fabriks ny motor då?? jag har iof en 9000 i16 1992 motor men det är ju bara kolvar som skiljer tror jag sugen hör av dig mvh

                                nej tack, men om du vill ge bort den kan jag fixa plats 🙂

                                  december 10, 2009 kl. 08:20 #149326

                                  Sorry…blandade ihop trådarna.

                                  T.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 223 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.