Saab 900S ’91 – Lite fix :)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S ’91 – Lite fix :)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S ’91 – Lite fix :)

Visar 15 inlÀgg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
    • december 7, 2013 at 17:59 #56430

      @Morten Strandmoe wrote:

      Knappen til innerbelysningen er bare Ă„ vippe opp med f.eks en liten flat skruvmejsel.

      Tack Morten, jag testar det 🙂

      @Turbocab wrote:

      Rekommenderar starkt en verktygslÄda frÄn Biltema eller dylikt, med Torx-bits.

      Jag hittade faktiskt en sats med torx-skruvar hemma, trodde inte jag hade det, men det visar sig 🙂

        december 8, 2013 at 22:01 #61605

        Söndagen började bra! Innerbelysningen i hela Saaben funkar nu fel-fritt!
        Precis som jag misstÀnkte, felet va knappen till innerbelysningen. NÀr jag skulle ta bort knappen sÄ slog jag till den, pÄ nÄgot sÀtt, av misstag, och dÄ blinkade belysningen till (dörren var öppen).
        Jag gjorde som Morten sa (I ett tidigare inlÀgg), och böjde bort knappen med en skruvmejsel, och sÄg direkt att det var oxid pÄ en av dom tre stiften. Efter att jag demonterade knappen sÄ sÄg det ut sÄhÀr:

        Med lite mer kontrast pĂ„ bilden sĂ„ ser man tydligt var felet ligger 🙄

        Det sĂ„g inte mycket bĂ€ttre ut pĂ„ insidan…. 🙄

        Efter att jag tog bort all smuts och rengjorde kontakt ytorna med sandpapper, och med kniv pÄ dom stÀllen dÀr man inte kom Ät ordentligt, sÄ monterade jag ihop knappen igen, och dÄ behövde man inte trycka med vÄld för att byta lÀge! Redan förbÀttring alltsÄ!
        Sen monterade jag knappen i Saaben igen, och nu fungerar belysningen utmĂ€rkt. 🙂

        ____

        Vad gĂ€ller bandspelaren; jag har tagit ut den… men jag har inte testat hitta justerskruven, Ă€n.

        Vad gĂ€ller innertaket, fortfarande lika dĂ„ligt, vi fixar det en annan lördag/söndag 🙂

          december 9, 2013 at 13:07 #61620

          Den ser ju riktigt trevlig ut och gillar fĂ€rgen skarpt 🙂

            december 9, 2013 at 14:14 #61622

            @falcon wrote:

            Den ser ju riktigt trevlig ut och gillar fĂ€rgen skarpt 🙂

            Tack 🙂

            Jo den Ă€r mycket fin. I den hĂ€r projekttrĂ„den sĂ„ fĂ„r jag mest bara fixa smĂ„-detaljer… det största problemet ser ut att bli innertaket 🙄

              december 13, 2013 at 23:23 #61720

              Bandspelaren verkar svĂ„r att justera… jag fĂ„r helt enkelt se till att spela in band pĂ„ lĂ€gre hastighet i framtiden… det finns cirka 10-15 st olika justerskruvar (jodĂ„, vĂ€ldigt mĂ„nga skruvar) men ingen verkar justera hastigheten.

              Innertaks-fronten gĂ„r framĂ„t, jag har monterat bort solskydden, och handtagen, och ska ta bort backspegeln senare “idag”.

              Bilder kommer senare :wrench

                december 14, 2013 at 17:55 #60167

                SĂ„dĂ€r, nu har jag plockat ner sol-skydden, samt handtagen…

                Backspegeln tar jag sen. Den sitter lite svÄr-Ätkomligt.

                HĂ€r Ă€r dock ett dilema. MĂ„ste jag ta ner dom hĂ€r… look-a-like handtag?

                … Och behöver jag ta bort stolparna?

                Och t.ex. den hÀr stolpen ocksÄ?

                  december 14, 2013 at 19:48 #61747

                  HÀr finns en bra beskrivning pÄ hur takbytet bör göras: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-99/byta-innertakstyg-pa-saab-99/
                  lycka till…

                    december 14, 2013 at 19:56 #61748

                    HĂ€r finns en bra beskrivning pĂ„ hur takbytet bör göras: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-99 … a-saab-99/
                    lycka till…

                    Tack Ingemar!

                      december 26, 2013 at 19:05 #62134

                      Nu Ă€r det mesta demonterat! Men taket Ă€r inte nere Ă€n! Än mĂ„ste jag ta av klĂ€dseln runt C-stolpen, men jag undrar, om nĂ„n vet…

                      *PĂ„ förarsidan sĂ„ sitter det tvĂ„ stycken pluggar i taket, istĂ€llet för handtag. Hur tar man av dom/Behövs dom tas av ❓

                      ______

                      Lösningen till bandspelaren; Jag vĂ€ljer en enklare utvĂ€g. Jag spelar in banden 4.1% lĂ„ngsammare. Det blir bĂ€st sĂ„! 🙂

                        december 27, 2013 at 06:48 #62149

                        @solouplay wrote:

                        …Än mĂ„ste jag ta av klĂ€dseln runt C-stolpen, men jag undrar, om nĂ„n vet… Jeg tok ikke disse av nĂ„r jeg tok ut taket i min 900

                        *PĂ„ förarsidan sĂ„ sitter det tvĂ„ stycken pluggar i taket, istĂ€llet för handtag. Hur tar man av dom/Behövs dom tas av ❓ De er bare Ă„ vippe av med en liten skruvmejsel. Mener de mĂ„ av ja.
                        …..

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dĂžrs
                        1992 900S 5 dĂžrs
                        2009 9-3 SC tid

                          december 27, 2013 at 15:54 #62174

                          @Morten Strandmoe wrote:

                          Jeg tok ikke disse av nÄr jeg tok ut taket i min 900

                          Nej, jag mĂ€rkte ocksĂ„ ganska fort att det inte behövdes… nu ligger innertaket i bilen, den sitter inte fast, men jag har inte tagit ut den Ă€n 🙂

                          @Morten Strandmoe wrote:

                          De er bare Ä vippe av med en liten skruvmejsel. Mener de mÄ av ja.
                          …..

                          Jag hade jĂ€ttemycket problem, men jag tog en tĂ„ng och fick Ă€ntligen av dom 🙂

                          Nu Ă€r det bara ta ut innertaket ur bilen antar jag… vi fĂ„r se hur det gĂ„r 😉

                            december 28, 2013 at 01:58 #62190

                            Nu Ă€r innertaket ute ur bilen! Det Ă€r alltsĂ„ inga som helst problem och fĂ„ ut taket ur en 900 Sedan… som vissa personer och hemsidor verkar tro 😉
                            HĂ€r Ă€r lite bilder frĂ„n dagen: …

                            Först tog jag ned innertaket

                            Sen tog jag ut det, via bakluckan… inga som helst problem.

                            Nu kommer vi till fas 2. Nytt innertak!

                            Tur och otur att den hĂ€r projekttrĂ„den troligen blir kort 😆

                              december 30, 2013 at 17:48 #62305

                              Det tog inte lÄng tid och skrapa av allt skum frÄn stommen. Jag anvÀnde en gammal borste, och det visade sig vara mycket effektivt!
                              Efter kanske en 10-15 minuter sÄ sÄg taket ut sÄhÀr!


                              DessvÀrre sÄ har jag lite sÄr hÀr och var pÄ stommen.

                              (Samma skada, fast sett frÄn baksidan)

                              Och en till, samma sida fast lite lÀngre ner

                              Förhoppningsvis inga större skador, vi fÄr se.

                              F.ö. SĂ„ har jag snart bestĂ€llt nytt tyg, med pĂ„limmat skumgummi! 🙂

                              _______

                              Nu blir det slut med meckandet nÄgra veckor, antar jag. Jag mÄste ju fÄ hem bl.a. lim och tak innan jag kan göra nÄtt!

                              SĂ„, gott nytt Ă„r 🙂

                                januari 5, 2014 at 11:17 #62430

                                Kul att se. Ska snart byta pÄ min 900 dock 3dörrars sÄ det ska bli spÀnnande.

                                //Björn

                                  januari 5, 2014 at 12:27 #62431

                                  @mr_sunbear wrote:

                                  Kul att se. Ska snart byta pÄ min 900 dock 3dörrars sÄ det ska bli spÀnnande.

                                  //Björn

                                  Lycka till, hoppas att det Ă€r lika lĂ€tt att ta ut innertaket för dig med 😉

                                Visar 15 inlÀgg - 16 till 30 (av 43 totalt)
                                • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.