Saab 900S ’91 – Lite fix :)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S ’91 – Lite fix :)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Författare

@Morten Strandmoe wrote:

Knappen til innerbelysningen er bare å vippe opp med f.eks en liten flat skruvmejsel.

Tack Morten, jag testar det 🙂

@Turbocab wrote:

Rekommenderar starkt en verktygslåda från Biltema eller dylikt, med Torx-bits.

Jag hittade faktiskt en sats med torx-skruvar hemma, trodde inte jag hade det, men det visar sig 🙂

december 8, 2013 kl. 22:01 #61605

Söndagen började bra! Innerbelysningen i hela Saaben funkar nu fel-fritt!
        Precis som jag misstänkte, felet va knappen till innerbelysningen. När jag skulle ta bort knappen så slog jag till den, på något sätt, av misstag, och då blinkade belysningen till (dörren var öppen).
        Jag gjorde som Morten sa (I ett tidigare inlägg), och böjde bort knappen med en skruvmejsel, och såg direkt att det var oxid på en av dom tre stiften. Efter att jag demonterade knappen så såg det ut såhär:

Med lite mer kontrast på bilden så ser man tydligt var felet ligger 🙄

Det såg inte mycket bättre ut på insidan…. 🙄

Efter att jag tog bort all smuts och rengjorde kontakt ytorna med sandpapper, och med kniv på dom ställen där man inte kom åt ordentligt, så monterade jag ihop knappen igen, och då behövde man inte trycka med våld för att byta läge! Redan förbättring alltså!
        Sen monterade jag knappen i Saaben igen, och nu fungerar belysningen utmärkt. 🙂

____

Vad gäller bandspelaren; jag har tagit ut den… men jag har inte testat hitta justerskruven, än.

Vad gäller innertaket, fortfarande lika dåligt, vi fixar det en annan lördag/söndag 🙂

december 9, 2013 kl. 13:07 #61620

Den ser ju riktigt trevlig ut och gillar färgen skarpt 🙂

december 9, 2013 kl. 14:14 #61622

@falcon wrote:

Den ser ju riktigt trevlig ut och gillar färgen skarpt 🙂

Tack 🙂

Jo den är mycket fin. I den här projekttråden så får jag mest bara fixa små-detaljer… det största problemet ser ut att bli innertaket 🙄

december 13, 2013 kl. 23:23 #61720

Bandspelaren verkar svår att justera… jag får helt enkelt se till att spela in band på lägre hastighet i framtiden… det finns cirka 10-15 st olika justerskruvar (jodå, väldigt många skruvar) men ingen verkar justera hastigheten.

Innertaks-fronten går framåt, jag har monterat bort solskydden, och handtagen, och ska ta bort backspegeln senare ”idag”.

Bilder kommer senare :wrench

december 14, 2013 kl. 17:55 #60167

Sådär, nu har jag plockat ner sol-skydden, samt handtagen…

Backspegeln tar jag sen. Den sitter lite svår-åtkomligt.

Här är dock ett dilema. Måste jag ta ner dom här… look-a-like handtag?

… Och behöver jag ta bort stolparna?

Och t.ex. den här stolpen också?

december 14, 2013 kl. 19:48 #61747

Här finns en bra beskrivning på hur takbytet bör göras: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-99/byta-innertakstyg-pa-saab-99/
                  lycka till…

december 14, 2013 kl. 19:56 #61748

Här finns en bra beskrivning på hur takbytet bör göras: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-99 … a-saab-99/
                    lycka till…

Tack Ingemar!

december 26, 2013 kl. 19:05 #62134

Nu är det mesta demonterat! Men taket är inte nere än! Än måste jag ta av klädseln runt C-stolpen, men jag undrar, om nån vet…

*På förarsidan så sitter det två stycken pluggar i taket, istället för handtag. Hur tar man av dom/Behövs dom tas av ❓

______

Lösningen till bandspelaren; Jag väljer en enklare utväg. Jag spelar in banden 4.1% långsammare. Det blir bäst så! 🙂

december 27, 2013 kl. 06:48 #62149

@solouplay wrote:

…Än måste jag ta av klädseln runt C-stolpen, men jag undrar, om nån vet… Jeg tok ikke disse av når jeg tok ut taket i min 900

*På förarsidan så sitter det två stycken pluggar i taket, istället för handtag. Hur tar man av dom/Behövs dom tas av ❓ De er bare å vippe av med en liten skruvmejsel. Mener de må av ja.
                        …..

Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2008 9-3 SC Aero ttid
                        2009 9-3 SC tid

december 27, 2013 kl. 15:54 #62174

@Morten Strandmoe wrote:

Jeg tok ikke disse av når jeg tok ut taket i min 900

Nej, jag märkte också ganska fort att det inte behövdes… nu ligger innertaket i bilen, den sitter inte fast, men jag har inte tagit ut den än 🙂

@Morten Strandmoe wrote:

De er bare å vippe av med en liten skruvmejsel. Mener de må av ja.
                          …..

Jag hade jättemycket problem, men jag tog en tång och fick äntligen av dom 🙂

Nu är det bara ta ut innertaket ur bilen antar jag… vi får se hur det går 😉

december 28, 2013 kl. 01:58 #62190

Nu är innertaket ute ur bilen! Det är alltså inga som helst problem och få ut taket ur en 900 Sedan… som vissa personer och hemsidor verkar tro 😉
                            Här är lite bilder från dagen: …

Först tog jag ned innertaket

Sen tog jag ut det, via bakluckan… inga som helst problem.

Nu kommer vi till fas 2. Nytt innertak!

Tur och otur att den här projekttråden troligen blir kort 😆

december 30, 2013 kl. 17:48 #62305

Det tog inte lång tid och skrapa av allt skum från stommen. Jag använde en gammal borste, och det visade sig vara mycket effektivt!
                              Efter kanske en 10-15 minuter så såg taket ut såhär!

Dessvärre så har jag lite sår här och var på stommen.

(Samma skada, fast sett från baksidan)

Och en till, samma sida fast lite längre ner

Förhoppningsvis inga större skador, vi får se.

F.ö. Så har jag snart beställt nytt tyg, med pålimmat skumgummi! 🙂

_______

Nu blir det slut med meckandet några veckor, antar jag. Jag måste ju få hem bl.a. lim och tak innan jag kan göra nått!

Så, gott nytt år 🙂

januari 5, 2014 kl. 11:17 #62430

Kul att se. Ska snart byta på min 900 dock 3dörrars så det ska bli spännande.

//Björn

Björn
                                Västerås
                                Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                                Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                                Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

januari 5, 2014 kl. 12:27 #62431

@mr_sunbear wrote:

Kul att se. Ska snart byta på min 900 dock 3dörrars så det ska bli spännande.

//Björn

Lycka till, hoppas att det är lika lätt att ta ut innertaket för dig med 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.