SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

  • Detta ämne har 404 svar, 75 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-06 18:57 av .
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 405 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #115319
    rodder76
    Deltagare

    Kära jösses :doh:
    Nu har gossen fått dille totalt. Solsting hade man kunnat tro, men antagligen har ni er beskärda del av det vita pudret och kvicksilvret skvalpar på den nedre delen av behållaren.

    Låter som du borde gå in, bädda ner dig o dricka stora tillbringare med grönt thé. För uppenbarligen har du tappat stinget totalt :skull:

    Skämt o sido.
    Jag har kanske inte full koll på hur du tänkt detta bygge. Men jag hade för mig att du nånstans mumlade om renoverat undre och väderbitet övre. Den planen stämmer bar överens med hur mitt bygge ser ut i huvudet, och då blir man lätt förvirrad när det verkar som om planen ändras mot puts o studs.
    Ett annat problem är att om lacken blir för fin så börjar man snart se ner på allt annat som inte håller samma höga nivå, så personligen är jag lite ”rädd” för att höja nivån på ett oplanerat sätt
    Men som sagt, jag vet ju inte vad som rör sig i ditt huvud, och hur planen ser/sett ut

    #115336
    pelle s
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Ett annat problem är att om lacken blir för fin så börjar man snart se ner på allt annat som inte håller samma höga nivå.

    Eeeeh…?! Samma nivå??? Har du någonsin sett en renovering med denna höga nivå???

    Hur menar du?

    Pelle

    #115339
    rodder76
    Deltagare
    Pelle S wrote:
    Rodder76 wrote:
    Ett annat problem är att om lacken blir för fin så börjar man snart se ner på allt annat som inte håller samma höga nivå.

    Eeeeh…?! Samma nivå??? Har du någonsin sett en renovering med denna höga nivå???

    Hur menar du?

    Pelle

    Absolut. Det är väl inte sällan man ser renoveringar som håller sjukt höga nivåer, men då pratar vi inte bara om päronhalvor eller saab:ar över huvud taget.
    Det jag syftar på är inte plåtarbete. Ett dåligt plåtarbete är lätt att dölja, utan det jag syftar till är de visuella detaljerna. Som exempel utan att prata om något specifikt fordon så menar jag att krom, blanklister, kedjelister, glas, gummi… ja allt som du ser ”rätt upp o ner” behöver högre slutfinish vid nylackering för att upprätthålla resultatet.
    Det finns många som åker omkring och tycker att de har världens finaste bil bara för att de unnat den en ny lack, men när man börjar se torrsprickorna i gummilisterna eller att vindrutan är smårepig så ser det inte så nytt ut längre.
    O det är detta som är den farliga och fruktansvärt dyra delen av en renovering, när man börjar återmontera begagnade saker på en nylackerad kaross. Helt plötsligt finner man sig själv sittandes och beställa smådelar för stora summor bara för att upprätthålla finishen som lacken har.
    Sen när man monterat ihop så utsidan har en fullständigt perfekt finish med nykromade stötfångare, nya lyktor och varje enskild mutter har fått ny ytbehandling så börjar man irritera sig över dammkornet i lacken eller än värre den där minimala lackskadan man ådrog sig när man monterade dörrhandtaget. Jaja, den gick o polera upp o nu känns livet underbart…. ända tills du kliver in i bilen och du inser att, fasen…. gummimattan är sliten o mätartavlorna är inte renoverade. Ut med den gamla inredningen och lämna den till tapetseraren. Detta ska fan bli perfekt.
    Sen när du fått tillbaka din nya inredning och du har hittat en golvmatta från en lågmilad originalbil och du polerat varje enskild bakelitknopp så inser du att gjutgodset i veven till passagerardörrens ruta är lite sliten, och att glaset i innerbelysningen gulnat av åldern… o vore det inte nog så har nåt spån fimpat i askkoppen och självfallet så har det gjort mäken i botten som du inte lyckats polera bort.´Nu har perfektionen gått långt upp över öronen och frugan börjar bli bitter över att det var viktigare att elsystemet hade rätt märkning på varje enskild sladd än att ni skulle åka till karibien en vecka. Men du, har vindrutan rätt märkning och dina nya lyktor har ju asymetrisk ljusbild. Fasen… gör om gör rätt

    Do you see my point?

    #115469
    hotrodder
    Deltagare

    Ålright Rodder76 håller med dej till 110%, resulatet blir oftast skit om man lägger ner ett jävla jobb på tex. lackering och skiter i krome/gummilister osv. Du har helt rätt, fråga mej som sysslat så mycket med bla. jänkare och det du beskriver har drabbat mer än en från början sansad renoverare men lugn i stormen nu…
    Nu ere så med 92´an att jag har nya gummilister, det blir nya kejdelister mm. däremot kommer det bli bus (även om jag målar en del) 😥
    Jag har en inre bild framför mej hur ”twostrokern” kommer bli och jag lovar dej, du lär inte bli besviken 😉 Det kommer och SKA sladdas på grusväg och jag tänker busköra på vintern så nån petrenovering äre definitivt inte frågan om, well…

    Ska vi ta en UPDATE!! dårå??

    Då det varit en hel del annat som tagit tid så har det inte blivit några stordåd på 92´an men en del har hunnits med bland annat just i natt… Häng me!!


    Komandobryggan var som en del kanske minns utrustad med lasset me knappar, reglage å annat skoj. Brädan har jag rensat helt för återställande till orginal (härligt ord va Rodder76 :grin:)


    Sen blev jag ju så inspirerad av någons gnäll över den plåtrena skärmen så vafan… jag körde av instrumentbrädan oxå :hype: Blaaaaankt å fint serru *garvar*


    Riktad och klart för slipgrund…


    Sikken jävla konstruktion av handbromsmekanik. Ser det lika dant ut på V4´orna oxå kommer jag aldrig skaffa mej en sån :crying: men nu funkar handbromsen ljusår bättre än vid första provkörningen SLADDA!!


    Mera skrammeldämpning…

    Så slutligen var det då dags för ”hotrodding” och början på bumpa bumpa montering…

    Börjat så smått med mallning och bygge av främre kickpaneler…

    That´s all folks…

    #115470
    Karl Ask
    Moderator

    Du har jobbat på hela natten ja, du lägger dig när jag går upp. 😉
    Men du gör som vanligt ett grymt snyggt jobb. Längtar verkligen tills man kommer upp och ser de båda 92orna du har hemma.

    #115476
    rodder76
    Deltagare

    Mitt senaste inlägg var ju bara en förklaring till Pelle S som inte riktigt va med på mitt resonemang.
    Av det jag sett av ditt arbete och tidigare fordon så betvivlar jag varken din kunskap, stil eller att du kommer köra den som ett stålsvin.

    Well well…. nog dryftat om min utsvängning.

    Du gör ett imponerande jobb o det blir så förbaskat fint överallt du far fram. Men du måste nog penselrenovera pedalstället efter att ha gjort så fint i övrigt.

    #115588
    hotrodder
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Du gör ett imponerande jobb o det blir så förbaskat fint överallt du far fram. Men du måste nog penselrenovera pedalstället efter att ha gjort så fint i övrigt.

    Psst Rodder76

    Tjaha… ”idiotin” :crazy: fortsätter
    [size:26pt]UPDATE!![/size]

    Well… den här updaten handlar annars uteslutande om hotrodding och ljud :sad2:
    Så orginalfreaks… som vanligt håll i hatten för nu åker vi :racesmile:


    Kickpanelerna fram passas in och ett övre fäste, hål för högtalare är klart. Diskanten till kit-systemet kommer placeras på ett mer strategiskt ställe och det viktigaste i det här skedet är att få plats med bas samt få bra stabilitet på baffeln.
    Plats…
    pratade vi om ja… å nu ere känsligt läge!


    BURKEN BURKEN BURKEN :applause:
    skriker folket från läktarna när Rockfolket kliver upp på scenen och klart som f*n det ska rockas med [size:26pt]JÄTTE[/size] högtalare i en liten Saab :doh:


    Varför gå den enkla vägen varenda gång? Nope!! ere hotrodding så ere…


    Anledningen var solklar och detta visste jag redan när kitsystemet beställdes, det skulle bli trååååångt och orginalfolket ryser :console:


    BURKEN BURKEN BURKEN!!


    Plats är skapad…

    Forts. följer>>>

    #115594
    Per-Erik
    Deltagare

    Du gör det så HIMLA SNYGGT – och får det att se löjligt enkelt ut… en annan har ju svårt att få till en liten rostlagning på vanlig slät plåt så att den ser halv-vettig ut, men du – ja, man förundras, imponeras, bländas helt enkelt av din genialitet 😉 Keep it up man!

    #115626
    hotrodder
    Deltagare

    Åkey… less på att sitta framför teven en lördagkväll och när frun nattade så gick jag ut i verkstan *ler*
    Och några timmar senare, så kommer det därför en liten Update!

    Håller på att färdigställa en liten rysare till, vilken i ordningen har jag tappat men putsar lite här och putsar lite där. Efter lite pet och fundering med diverse verktyg så tänkte jag syna dropplisten lite närmare. Allan har dragit dit nåt svart klet som bara såg så tråkit ut…


    Mmmm det ska gudarna veta, inte har det varit tätt mellan punktsvetsarna här inte och det förklarar nog mängden med rost i golv/sparklådor oxå eftersom vattnet som rinner in här hamnar på golvet.


    Tätt och grett, grundat och kittat.


    Så var det ju dehär med ett antenn-hål. Det ser orginal ut men inte fasen ska jag ha ett spröt här, NEJ!! pinnen ska hamna på ett bättre ställe så detta är bara till att lägga igen.

    That´s all folks!!

    #115647
    kg70
    Deltagare

    Gôtt knep att lämna kvar en liten hållare på lagningsbiten. Betydligt bättre än att fumla med magneter och annat. Du är så pedagogisk Hotrodder! :applause:

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #115660
    hotrodder
    Deltagare

    Åkey… när ändå farten är uppe och jag haft lite thinnerafton i verkstan :sick:
    Så kan jag bjuda in till ytterligare en liten UPDATE!!


    Maskat och klart för slipgrund…


    Slipgrund lagd…
    Petade upp värmen i verkstan, slipgrunden får härda ut tills imorrn.

    Nu ska jag ta en välbehövlig paus i ”dumheterna” Det är minus 10 grader ute, har stoppat in lite ved i braskaminen och öppnat en pilsner 🙂
    Håller just på och spolar upp ett bad och om bara nån minut tänker jag ta med mej ytterligare ett par öl, vrida på bubbeljetsnurran och bada läääääänge 😎

    SKÅL PÅ ER!! å vi hörs!!

    #115690
    rodder76
    Deltagare

    Helt plötsligt fick du en imponerande hastighet igen, precis som i ”början” av projektet.¨
    Grymt imponerande och ibland förstår man inte hur övermänniskor hinner med så mycket på så kort tid. Men det handlar nog mest om erfarenhet, vilket är en bristvara för en annan.

    Så nu sitter jag här och hoppas på att det kommer en liten update ikväll med 😉

    //D

    #115697
    Martin Sigge
    Deltagare

    Jadu, Hotrodder! Jag upptäckte denna tråd kanska sent, typ några veckor sedan, och jag måste meddela att jag har sällat mig till den stora skaran av beundrare. Jag tyckte att jag gjorde ett hyggligt jobb med mitt husvagnsbygge i våras, men detta ligger i en mycket högre division.

    Keep up the good work!!!

    #115794
    hotrodder
    Deltagare
    Martin Sigge wrote:
    Jadu, Hotrodder! Jag upptäckte denna tråd kanska sent, typ några veckor sedan, och jag måste meddela att jag har sällat mig till den stora skaran av beundrare. Jag tyckte att jag gjorde ett hyggligt jobb med mitt husvagnsbygge i våras, men detta ligger i en mycket högre division.

    Keep up the good work!!!

    Tack för de orden, kan säga jag följde ditt husvagnsbygge med stort intresse och hade även tänkt att ta kontakt då jag planerade att bygga en likadan. Men då Jonas L den rackarn i samband med letande efter ett ersättningsobjekt inför bärgningen av Storebror rotade fram en SMW från -58 (en sådan ville jag ju helst ha) så sa jag bara; den där får du inte ställa i dalaskogarna :nono: utan den där ska hem till mej 😀

    Jaha är alla på plats?…
    BRA! då sjösätter vi…
    [size:14pt]UPDATE no 48!![/size] (f*n snart femtio stycken… :crazy:)


    Putsa, slipa, gnugga… gnugga… gnugga… :banghead:


    Undersidan på skuffluckan var ”mer än rolig” när man plockat bort listen.
    [color:#FF0000]FRÅGA; Finns det ny list att handla i klubbshopen?
    92´a ägare; Ska gummilisten vara monterad på luckan eller på själva bilen + är den bara limmad?[/color]


    Slipgrunden på bla. ena framskärmen och övriga delar på karossen är nu nerhasade och spänningen stiger för snart är det dags för hemligheter igen 😉 Inte missa!!

    Bussgods håller även på som bäst just nu att transportera upp flera [size:14pt]STOOORA[/size] paket med en rysare från Skåneland :hype:
    Tänk va lätt saker och ting kan gå bara man har ögonen med sej Inte missa!!

    :angel:

    #115826
    lars2t
    Deltagare

    Örebro Agentur affär, (tror jag dom heter) har iaf en dubbelkanalig bakluckelist som är mycket lik den som sitter på 96an ca -64. Om det är samma på 92, skall jag inte yttra mig om.

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 405 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng