Saab 92 husbil. Igen.
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 92 husbil. Igen.
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 92 husbil. Igen.
- Detta ämne har 409 svar, 74 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-15 18:35 av kmb.
-
FörfattareInlägg
-
loop wrote:Hur hamnade den i Säter? Det är ju en bit ifrån Ramsele.
Fantastisk tråd. Ni är fan det mest sympatiska och galna bilforum som finns. Hjärtat klappar dock för Ford, men jag börjar fundera på en SAAB(V4 då, vet nån om man kan konvertera till golvväxel på ett smidigt vis? Man måste få bygga lite på bilar och sist jag körde SAAB med rattväxel så var det föga roande, har dessutom en Ford med rattväxel redan, så kvoten är fylld)
Hela historien kommer nog bli skriven vad det lider men lite kort…
Torsten byggde alltså husbilen i Ramsele, dock blev det torsk vid försök till registrering pga. för högt framaxeltryck. Då trailades husbilen ner till Borlänge till Torstens bror som jobbade på bilprovningen där. Trots “folk på insidan” blev det även torsk på bilprovningen i Borlänge och bussen såldes därför av. Den kom på olika spännande sätt *ler* (den historien ska vi berätta en annan gång) till skogen utanför Säter och där den enligt säkra källor användes som kärleksnäste.Golväxelkonvertering på en 95/96´a? Tjae… kolla tex. länkaget på en tidig Golf -74 och framåt. Golfens växellåda har en liknande växelförare som Saaben, alltså “bara” en pinne som går rätt in i lådan.
Mellow Yellow wrote:För att forstätta lite OT i denna Trådarnas tråd 🙂Rent teoretiskt så borde det väl inte vara omöjligt att ta golvväxelspaken från en Sonett 3a och sätta in i en 95 eller 96a. Praktiskt så finns det säkert lite eller mycket plåt i vägen men går gör det säkert på något sätt. Gamla rost Sonetter finns det gott om i USA och ganska regelbundet säljs någon av dem ut i parti och lösdelar, priserna brukar då vara låga, dollarn 6.20 idag 😮
Verkstadshandboken till en Sonett borde avslöja länkagets uppbyggnad och liknande finns som sagt på ett antal bilar som är lättare att hitta på svenska skrotar.
Rodder76 wrote:Lite Off Topic
Hotrodder:Du får försöka glädjas åt att just Saab-museet i Trollhättan faktiskt använder bilarna en del. Ska man jämföra mot många andra bilmuseer så kan man nästan klassa Saabmuseets bilar som daily drivers.
Tyvärr slutar det illa ibland så den pearlvita 99Turbon är ju inte riktigt sig lik sedan en handfull år tillbaka då en italiensk journalist parkerade bilen “lite” avsides.
Saabmuseet fick leta upp en annan 99Turbo och bygga upp. Om de gjorde chassinummerbyte eller en replika vet jag dock inteJopp jag vet att Trollhättefolket tar ut bilarna ibland och det känns ju bra. gillar som sagt inte när de bara står och aldrig körs. Tänker bara på när Flyg & Lotta museumet här i Östersund drog ut sin startklara Mustang flygmotor och lät 16 cylindrar på totalt 27 Liter med raka rör tala högt över publiken f*n va fränt! Sen gå fram och lägga handen på blocket, varmt lite rök och droppande vatten… HÄFTIGT!!
Tjena
Jag läser i en klassikertidning från sept 2006.Det näms att det gjordes 3 st husbilar.
Jag citerar från tidningen: Bil nummer ett är numera borta,nummer två lär ha slutat sina dagar som nesligt uppskuren torgvagn,men bil nummer tre lever vidare i det tysta.Nummer två är ju den som denna tråd handlar om.Nummer tre är den som rullar.Men det vore roligt att veta vad som hände med den första.Eller ska man starta en ny tråd om den 😉Träffade i helgen en man som läst och följt husbilstråden här på forumet sen starten, han letade i trakterna av Borlänge för han ville ha motorn….
Tur för oss letade han norr om Gustavs dvs på andra sidan av landsvägen där storebror stog…puh
Han tyckte att storebror var för stygg för att användas (så jag Claes, lungn nu) men jag har fått en bild av min vänn i Florida på värdens första husbuss och den är stygg, men frågan är om inte jag skulle angarera mig i en hämtning av den åxå… :jobbar:Här nere är bilden
Nej lite längre ner…
Den är stygg….
“Hur går detmed vanliga kontonumret så man kan bli medlem?????”
/Fredrik
En trasig skrivare och allmän seghet hos berörda myndigheter har bromsat oss när vi ska registrera föreningen och öppna konto. Detta är helt klart något som man inte fixar över en kafferast har jag nu blivit varse.
Men inom en snar framtid så ska allt vara klart. (Hoppas jag) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.