SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
- Detta ämne har 235 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-17 15:59 av linusj.
-
FörfattareInlägg
-
Det jag har hört från äldre som var med när det begavsig så kapades det på kompletta bilar.
Kanske bilar som hade fått någon leverans skada.Det jag vet angående Chassienumren är väl att 4St är kända.
Stefan har väl 24
Museet 22
Pappers mannen 7
Fiskhandlare. har? Usch vad mossig jag har blivit på detta.Jag har sett bilder på Arne Ytterhags 59:a på semester i Jugoslavien 1960
Den var röd & hade troligtvis Ch 34
Saab köpte tillbaka denna. Arne ville inte sälja! Men fick ge sig! Han fick en grå 61:a istället.Du har fel vikter & mått i dina papper. Dessa uppgifter var de stenhårda på.
Du minns väl vad som hände när du inte hade stänklappar på bilen för i tiden……Men det är väl bara att börja bygga Julle! Lite pappers krångel är väl inget!
/Fredrik
/Fredrik
[color:#FF6666]”Ponera att fabriken hade ett gäng med osålda 93´or från 1958 på planen utanför… -BRA! dessa tar vi sa killarna som ville bygga kombi Några bilar byggdes, kanske det var i slutet av -58 och innan ett beslut tog på prototypserien på dessa drygt 40 95´or från 1959 som har chassinr. från 1 till ? vet någon egentligen exakt hur många det var och varför är inte ens 10 stycken kända, vart tog resten vägen???”[/color]
Dom kanske blev postbilar och sedan skrotades ut 😀 / Mats
Inte för jag vill vara taskig Julle men din hypotes innehåller många OM, och hypoteser kan ibland bli sanningar, så en viss återhållsamhet kan vara bra. Min akademiska sida säger att forskningsläget är bristfälligt och att vidare forskning är önskvärd. Men visst finns det oklarheter; Vad hände exempelvis med den prototyp som hade rättvända dörrar och bakdörrar alá Duett? osv osv.Vidare så finner man ju mer än ett av “din” typ av papper om man kollar arkiven, ganska många faktiskt. Anmärkningsvärt är att många är av “typ2”, dvs det papper som upprättats då fordonet flyttat från ett län till ett annat, dvs inte orginal från Saab. Om du vill se orginalpappret på ditt papper så ta det nummer som står i rutan för förutvarande regnr och spåra den bakåt till ursprungslänet. Då man kommit till det län där bilen registrerades ursprungligen brukar orginalpappret dyka upp. Har du tur/otur står det Saab 93 de luxe där och anledningen till att det står 95 på ditt papper beror kanske på en felskrivning på länstyrelsen. Sånt har hänt mig och man blir lite besviken.Det är dock enkelt att kolla innan man spekulerar för långt.
En sak till, jag tror åxå man byggde nån bil utanför chassienummerserien, byggd på 93:an, men varför skulle man namn från 93 till 95? Först så låter det inte riktigt lagligt sen var proceduren med nya typbeteckningar dyrt så provbilar byggdes väl ändå på verkliga bilar/papper. Här är ju exemplen många, inte minst från skiftet 93-96.
Spåra ditt papper till ursprungslänet, då vet vi nog mer, men jag är rädd att Fredrik har rätt.
Vad gäller kända tidiga 95:or har ju Sten_arvid berättat en hel del intressant här på forumet och även illustrerat med bilder, vackert vackertHenric
Kan beräta att chassinr 1 gick som Servicebil på Saab i Ronneby.
kännde killen på Saab som gjorde en översyn på bilen, åt
saabs bilmuseum, den var för dålig så den blev skotad.
Den gammle Rallyräven Kaj Jönsson, lånade den av Saab R-by, hade den som sin Servicebil
tidigt 70 tal.Jag är en stor vän av vilda spekulationer, jag är en sån person som tyckte dänkin (eller denkin…. tysken iallfall :/ , han med ufon o sånt) lätt troligt…tills jag kolla hans bevisbörda) :sick:
Men jag tror din teori Julle är lite för vild i spekulation för ha någon form att trovärdighet, roligt tanke expriment(det tänker jag inte ta ifrån dig), men nog ganska osannolikt om du frågar mig
Vill du så gärna hitta en 59;a identiet alltså 😀
Få ordning på 61;an du så blir det bra
Jag håller ändå med Julle om att det är dåligt med kunskapen om vart 95-59:orna tagit vägen. Vi vet om 2-3 st ungefär och kanske papper på nån bil som fortfarande är i register. Teoretiskt så kan man ju hitta papper på alla 59:or i arkiven. Även om större delen av pappen är “döda”, dvs att bilen är borta så kan det vara mödan värt om man hittar ett till ex av “Den Heliga Gral” dvs en bil till. För en sån bil är ju värd att fixa oberoende av skick.
GOD JUL
Henric
Dog tråden nu? Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i min tanke när det gäller den här tråden då den genom flera fokuserade på något helt ovidkommande men…
Jag håller med Henric och han var även inne på kärnfunderingen, citerar; dåligt med kunskapen om vart 95-59:orna tagit vägen. Vi vet om 2-3 st ungefär och kanske papper på nån bil som fortfarande är i register. Teoretiskt så kan man ju hitta papper på alla 59:or i arkiven.
Har det egentligen gjorts några direkta efterforskningar var alla dessa återstående 95´or tagit vägen? Precis som Henric säger så borde det poppa upp flera stycken i arkiven även om alla gick tillbaka till fabriken och blev skrotade. Har surrat en del med Fredrik om detta då han har lite koll men likt förbaskat så tror inte jag att det är hela sanningen. Dessutom detta med mått och vikter… Tjae visst är dessa uppgifter viktiga men likt förbaskat har jag papper från både 20, 30-talet och nyare bilar där det skiljer en hel del i uppgifterna jämfört med originalet så allt är definitivt inte skrivit i sten. Visst är det som Henric säger att regpapper nr2/3 osv. kan skilja sej och jag påstår absolut inte!! att “mitt” papper är riktigt men åter igen vem vet?
Tycker inte fler än Henric och jag att dryga 40-talet bilar bara är borta ur rullorna och någon borde väl åtminstonde kunna ge en rimlig förklaring hur det gick till när dessa 95 -59 prototyper togs fram, hur dessa sedan såldes/ställdes till handlarnas förfoganden osv. Vi kan ju spekulera hur mycket vi vill och är det helt fel?Det man vet med säkerhet är att 95-59:orna har varit hett villbråd i minst 30år!! bland Saabentusiaster. Så hade det funnits fler borde det ha hittats åtminstone någon mer än den Stefan har papper på.
Karl har nog rätt i att av de som såldes ut så har de nog rostat bort.
95-60 som tillverkades i 1660 Ex finns det ju bara 17 kända ex av har jag för mig.
Hur många utav dessa är fina???
Ja det är väl 4St renoverade + Johns som är väl i bra omlackerat skick.
1St utav dessa finns i Österrike. Denna har Ch på 1400 någonting
1St i Umeå CH430
1St I Laxå CH 589
1St i Motala CH 412
John har CH 1385Av dessa bilar finns det väldigt få kända bilar kvar med CH under 400
Under 100 finns väl bara 1St & eventuellt en krockad papperslös bil.Så jag tror säkert att det står någon 59:a & gömmer sig någonstans men den kan vara supersvår att finna! Finns den så lär den dyka upp utav en ren tillfällighet.
/Fredrik
Någon 95a finns nog kvar, jag hoppas i alla fall på det. 😉
Det var väl de första 800st 60iorna som var handbyggda?
Men en sak jag funderat på är om man har börjat om på 0 med CH nr från 60 eller har man fortstatt från prototyperna?
Fredrik du glömde
CH 431
CH 601 (osäker om det är exakt det, men en tidigt 600)Ja unt de 800 första. Alla med stora sidorutorna.
431 är underrenovering & är vad jag vet inte färdig ännu
Jag tror att det är 601 på den du menar men det kan väl Ted fylla i. Den är väl ej heller färdig ännu??Det finns några till under renovering.
Men de flesta är mycket mycket dåliga obj!Det finns en i Luleå som ska vara riktigt bra. Minns inte Ch-numret på den men jag tror att den ej är i registret. Den låg mellan 500-1000 I Ch nummer
CH 994 är också ett bra Obj.
CH 343 Är ett bra Obj
CH 91 Är också ett bra ObjMen alla andra som jag sett är Mkt rostiga!
Av de fina så är det väl bara John´s & den från Österrike som har varit riktigt bra.
En roligt sak är att av CH430-435 så är minst 3St blå Troligt vis alla
/Fredrik
Från vad jag hört så gjordes 59orna i Linköping. och eftersom de i Linköping generellt gjorde flygplan där vid den tiden så skickades bilarna till Thn för lack och sedan tillbaka för ihopmonterin i Lkpg. Och kvalitén på dessa 40(om det nu var 40) vagnar var tydligen inte den bästa, så de flesta har nog rostat bort. Jag tycker ändå det är ganska fräckt att “4” finns kvar ändå, jag menar, det är ju snart 50år sedan bilen byggdes och i väldigt liten skala.
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.