SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
- Detta ämne har 235 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-17 15:59 av linusj.
-
FörfattareInlägg
-
Hej igen,
Jo min låda har varit blå helt klart, troligen motorn likaså.
850 cc motorn är inte en uppborrad 750 utan en helt egen gjutning , ser ut ungeför som en tidig 96a motor i storlek men med bara 8 st topplocksbultar.
Ja när kommer chassie 91 på vägen, hm, vet ej för jag har inte ens börjat än…får väl återkomma i ärendet.
//Hälsn Göran
Kan berätta att renoveringen saab 95-60 chassinummer 589 nu har startat i rasande tempo.Ägaren söker ekonomiplåt till bakre stötdämparinfästningar!! någon som har? bilder och info kommer inom kort från ägeren själv (han har för tillfället inga inlogningsuppgifter som funkar)för övrigt en mycket rostfri och trevlig bil.
Den som ev har någon ting att avyttra får gärna slå en singnal direkt till ägaren. på 0705803680 (Dan)
Karl
Jag misstänker att det är lådan i CH 430 du undrar över??
Den bytte jag omgående efter att jag hade köpt den i Umeå. Tror att jag bytte låda 2 gånger innan det blev en bra växellåda.
Det var redan bytt växellåda i CH430 då det satt en med aluminiumhus i när jag köpte den. Därifrån kommer nog också kopplingskåpan. Står det 4 på detta sätt är det en kåpa från 1965 & senare. Det kan du lätt se för det är säkerligen hål för slavcylinder i kåpan.
Den har gått långt & mycket CH 430
/Fredrik
Har just kommit hem efter nåågra dagar söderut med tittande på en massa saabar. Den gentliga anledningen till resan var att hämta en motor till min 95 60. Min motor är borta och ersatt med en normal 850 från 1963. I min bil har det suttit en 850 motor med 8 topplocksbular och det är en sån som hämtats hem.
Nåja, som intresse för denna tråd är att motorn är gjord våren 1959 och bör vara av den typ som satt i 59:orna. Väldigt lite har ju kommit fram hur de motorerna varit beskaffade.
Den motor jag hämtade är röd, som en GT motor allså. Det är ingen vanlig 750 som är uppborrad utan bultmöstret på toppen är lite eget såsom toppen som har ett eget utseende samt ett eget reservdelsnummer, likaså blocket. Dessa motorer växer ju inte på träd men jag har hört talas om en till sån här motor som åxå är röd.
Alltså, det talar för att motorerna till 59.orna kan varit röda.
Vidare så har jag kvar fläktlagerbocken från min bil, bilen bör vara ihopsatt i januari 1960. Fläktlagerbocken är åxå röd men man kan se att den varit grön som till en 93:a under. Först trodde jag detta var gjort av förre ägaren men det är sprutat enligt konstens regler så det kan vara gjort på fabrik.
Min låda är blå så blå låda och röd motor???? Ja varför inte Saab är Saab och heatverksmässig tillverkning kan betyda lite konstigheter.
Ja ja, lite nördfakta och inga bevis direkt men ingen rök utan eld, kanske röd motor i 59:orna alltsåHenric
Satt och tittade bland jobbets miljontals bilder idag, och se, Den Heliga Graal på varumässa sommaren 1959. Montern tillhör Nordin&Co vilka var återförsäljare åt Saab innan Ana. Kan tyvärr inte kopiera in bilden utan hänvisar till länk nedan.
Hmmm, det gick inte ens att länka men se adressen om ni orkar,
Leta er fram till bildarkiv under bildbyrå och skriv Nordin&Co som nyckelord så dyker det upp en tidig 95 på bild
H
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.