SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
- Detta ämne har 235 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-17 15:59 av
linusj.
-
FörfattareInlägg
-
mars 22, 2010 kl. 19:40 #155252
En bekant berättade att hans farsa fick en 95 med bakåthängda dörrar av sina grannar när han var i tonåren, bilen blev såklart slutkörd på en åker, men efter det så ställdes den djupt inne i en skog bland några andra gamla bilar. Och där skulle den stå än idag.. Detta ska utforskas till våren!
Henric wrote:Satt och tittade bland jobbets miljontals bilder idag, och se, Den Heliga Graal på varumässa sommaren 1959. Montern tillhör Nordin&Co vilka var återförsäljare åt Saab innan Ana…..Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidDirektlänk till bilden finns här, hoppas det inte gör något att jag länkar:
http://bildarkivet.jamtli.com/BildArkiv/Kit/2006/JLM_Hlg15503_1.jpg
Underbara bilder ju! Denna gillar jag! 😀
Dajje wrote:Underbara bilder ju! Denna gillar jag! 😀Lite urspårat från topic kanske men i Jamtlis bildarkiv finns oerhört mycket fräna bilder inte bara på saab. Däremot tycker jag sökfunktionen verkligen suger och vet att fler än jag inte förstår hur man ska göra för att söka specifika bilder.
Bild nedan från arkivet med bra fart…
Balansaxelras wrote:En bekant berättade att hans farsa fick en 95 med bakåthängda dörrar av sina grannar när han var i tonåren, bilen blev såklart slutkörd på en åker, men efter det så ställdes den djupt inne i en skog bland några andra gamla bilar. Och där skulle den stå än idag.. Detta ska utforskas till våren!Spännande! Dokumentera och berätta om expeditionen sen!
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
Hemma från Gistad kommer lite nygammal info om 59.orna.
Jag pratade med Åke Karlsson i lördags. Han var ju chef för karossproduktionen i Linköping. Enligt honom så var det inte tal om att kapa några befintliga karosser då man gjorde 95:an.
Han berättade att man började med golvet, vidare med skärmar och sist tak. De flesta plåtar kom från Trollhättan men i alla fall taket gjordes i Linköping.Jag pratde åxå med Sten Åke Patriksson som även han jobbade med de tidiga bilarna. Han sa nåt intressant om motorerna. Han trodde att de 8-bultade satt i runt 50 bilar. Visst kan han minnas fel som oss andr. Även Carlsson nämde nåt om motorn, nämligen att det kom färdiga enheter från Trollhättan, dvs att motor och låda satt ihop.
Min fundering då blir då om motor och låda målades samtidigt? Min låda är blå från grunden, ska även motorn vara blå då? De kvarvarande 8-bultarna som jag vet om är röda. Visserligen är de motorerna gjorda våren 1959. Min bil är gjord i januari 1960.
Men….fortfarande inget svar på hur många bilar som utrustades med 8-bultarsmotorn. Nån som vet mer???det gjorde han säkert med en sådan kvalitetsvagn :thumbup: Från en som ångrar sig bittert att man inte tog med sin egen 95, 60a vilka många påtalade. Då hadde vi varit 5st 95, 60 samlade säkert ett världsrekord. Sen måste jag bara säga att det var sååå kul att se din bil Henric. Efter att man sett din bil har man full förståelse för att Saab ville radera ut 59orna från jordens yta med tanke på karosskvaliten på chasinummer 59 så kan man bara gissa sig till hur 59orna såg ut
MVH John.
Hej på er allesamman! Satt just och tittade på ett klipp om SAAB som kan intressera läsarna här. Om ni inte tänker se hela – ta er då till 14:29 och kika! 😉
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=91
/Linus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.