SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 236 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 25, 2008 at 22:38 #132428

      10% Alltså detsamma som för 95-60 ungefär

      En jämförelse är Chrysler 300D Cabriolet 1958 Det tillverkades 191St & kvar idag C:a 20St äkta = 10%

      Känner även till något mer exempel

      Kanske C:a 10% är magiskt tal

      /Fredrik

        december 26, 2008 at 02:34 #132432

        Jag antar oxå att de flesta -59´orna har rostat bort och om inte så är de åtminstonde skrotade. Nog finns chansen att någon bil dyker upp men… Även om alla är skrotade, borta och för evigt försvunna så finns givetvis papperna kvar i arkiven. Menar att även om inte själva bilen rent fysiskt existerar så försvinner ju inte dokumenten för det och det är det som jag och bla. Henric finner så märkligt. För visst katten verkar det konstigt att inte fler än 4-5 är kända av 40 stycken? Om det nu är som Fredrik menar att många Saab entuister letat dessa identiter under alla år så borde väl för katten något fler dokument dykt upp eller… *vilda spekulationer* Sitter det någon doldis som har dessa reg. bevis i sin byrålåda?

        Fredrik, Karl// Jag har även hittat papper på -60 95´or med chassinummer 100 och 59

          december 26, 2008 at 09:07 #132436

          Inte så mycket på identiteter som på riktiga bilar.

          Tips CH 34 fanns i Stockholm 1960-61 Det är bara att spåra vidare därifrån samt Nr 1 Blekinge runt 1970.

          Sedan så tror jag de flesta finns i Västergötalands län. (Trollhättan)

          59:an är väl den som Ev finns kvar krockad.

          /Fredrik

            december 26, 2008 at 09:14 #132437
            Fredrik wrote:
            Kanske C:a 10% är magiskt tal

            /Fredrik

            I Norge ble det på 50-tallet forsøkt å sette i gang bilproduksjon.
            Av 1 stk prototyp og 4 stk produserte, før konkurs. Så finnes det gjenværende 3 stk av denne produksjonen og 1 stk laget av deler fra restlageret. Hjelper nok mye at karosseriet var av glassfiber. Forøvrig var bilen utstyrt med 700cc totaktsmotor.

            http://home.online.no/~bjarnli/troll/Alle_Bilene/alle_bilene.html

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2008 9-3 SC Aero ttid
            2009 9-3 SC tid

              december 26, 2008 at 10:04 #132438

              Som redan skrivits ville Saab lösa in förseriebilarna. Se exemplet med Ytterhag. Jag har svårt att tänka mig att Saab sedan behöll identiteterna/pappren på de bilar man löst in. Alltså försvann många papper den vägen.

              Den 95-59 som finns på museet gick som mula, vilket man kan se bland annat på att den har en nyare instrumentpanel.

              Off-topicvarning; Jag hade förmånen att köra museets 95-59 några mil i samband med ÖSK/SSK Saab 95 jubileumsträff. Vi parkerade en 95:a av varje årsmodell utanför den första tillverkningslokalen och en fotograf från Flygdivisionen förevigade det hela.

                december 26, 2008 at 10:25 #132439

                Martin; Den bilden skulle vara kul att se! Finns den tillgänglig någonstans..?

                  december 26, 2008 at 10:43 #132440

                  Javisst. Ur Saabklubbens online bildarkiv.
                  Den uppmärksamme noterar att det faktiskt saknas ett par årsmodeller i serien.
                  95-59:an är parkerad i porten till produktionshallen.

                  Krister K wrote:
                  Martin; Den bilden skulle vara kul att se! Finns den tillgänglig någonstans..?
                    december 26, 2008 at 18:17 #132449

                    Har under ganska många år försökt hålla lite koll på var överlevarna av de tidiga kombibilarna tagit vägen. Den vanligaste och mest bekräftade uppgiften om ett flertal 59:ors slutgiltiga öde, verkar tyvärr vara den om återköpsförfarandet. Mycket talar för att säkert minst hälften, förmodligen fler av de 40, inom ganska kort tid (=2-4 år) via återköpserbjudande hamnade i Trollhättan.

                    Men vad hände sedan?

                    Här finns inte mycket klarhet, mer än att ryktena går att de flesta skrotades bort. Men kanske blev det provbil av någon, utöver ch nr 22 som redan gick som en sådan i fabrikens regi? Kanske någon byggdes om radikalt, fick rätthängda dörrar med flera nyare detaljer? Saab har tillämpat förfarandet förut, bla byggdes minst 2 st av förserie 92A (ch nr 4 och ch 9) om under 1952-53 och fick baklucka!

                    Återköpen skapar fler frågetecken. Då Saab satte dessa i verket, lär de ju utgått från alldeles för hög problemförekomst hos några av de allra tidigaste bilarna. Men denna lär ha varit synnerligen varierande. En av ägarna har berättat för mig att ”ingen Saab han senare ägt, kändes så solid, rejäl, och väl fungerade i alla avseenden” som 95-59:an. Trots det propsade Saab på återköp runt 1962 och erbjöd en ny vagn, vilket antogs. Den aktuella -59:an lär dock ha sålts om!!

                    Hursomhelst har jag under dessa mer än 20 år av kartläggning aldrig funnit något som konkret visat på att någon mer -59:a skulle vara bevarad till våra dagar, än de fyra chassinummer(=4 bilar?) som finns reggade idag. Likaledes inte hört något som stöder teorier om handgjorda provbilar före 1959. Men jag förnekar inte att möjligheten finns att något ultratidigt kombiämne kom till på så vis genom några kreativa medarbetares egna försorg och initiativ! Vore ju bara för helballt… och var blev den i så fall av ???

                    Ryktena har varit många om fler bevarade-59:or, men vid närmare koll har det alltid visat sig vara något nyare exemplar. Men inget är omöjligt, både ch 8 och ch 24 dök ju upp från ”ingenstans” när de väl blev kända!

                    Runt ch 8 gick många UFO-historier i klubben på tidigt 80-tal. Flera medlemmar var säkra på att de i ” norra Västergötland, sett en röd mycket matt 95:a med felhängda dörrar, sommar som vinter, ofta ordentligt lastad.” Då bilen inte låg under någon specifik SA-kod i Bilregistret hade vetskapen om dess existens undgått intresserade som redan då gick denna sökväg. Den låg under den stora bland(”slaskhinks-”)koden SA0000, där allt ombyggt eller på annat sätt enstaka representerat hamnar. Rätt vad det var träffade Saabklubbens dåvarande ordförande på ägaren, och fick göra reportage till Bakrutan, detta var 1987. Bilen hade då passerat 40 000 mil och gick som ägaren uttrycke det ”som slängbil i min fiskodling” och lär så göra än idag!

                    Ch nr 24 hade också fått rulla vidare på vägarna efter återköpsvågen och bara råkade hittas av medlemmen Stefan Gustafsson i ett småländskt skogsbryne 1991! Eller rättare sagt fragmenten av den, det var dock en stor upplevelse att se den live. Samma höst var vi tre medlemmar tillika 95-freak som rattade ner till Stefan i en -78, en av de allra sist gjorda 95:orna. Han hade lyckats ta hem i ett helt stycke, och vi gjorde ett litet bildreportage till ÖSK:s tidning. Dessa två exempel visar ju att osannolika uppdykanden ändå kan hända, förmodligen har ingen Saabentusiast innan Stefan någonsin vetat om 24:ans parkeringsplats i den småländska urskogen.

                    Tidigare här i tråden frågas efter klarläggande betr antalet. Det tillverkades 55 bilar kalenderåret 1959, varav 40 st är av 59 års modell och har bakkantshängda dörrar, de resterande är av årsmodell 60 och har framkantshängda. Gränsen för ändringen av dörrhängningen går spikrakt vid chassinummer 41, det har alla uppgifter hittills pekat på.

                    Citerar Karls fråga:” Men en sak jag funderat på är om man har börjat om på 0 med CH nr från 60 eller har man fortstatt från prototyperna?”
                    Nej, 95:ans chassinummer serie börjar från första kända tillverkade exemplaret, den som Källkan nämner, dvs ch nr 1. Inga nollor lär ha stått före siffran som var fallet rörande 92:ans provserie. Sedan går serien upp till nr 40, vid 41 tar årsmodell 1960 vid som går till chassinr 1700, 1961 ch nr 1701- 3684 osv. Så fortsätter det ända upp den sist tillverkade 95:an 1964, sedan tillämpas ett annat system av chassinummerföljd där mellanrum ges mellan varje årsmodell.

                    Lite OT; måste rätta dig lite Fredrik ang de kvarvarande 60:orna. Det finns 21 kända men det är ju väldigt lite ändå, den krockade tidiga medräknat. Har fått uppgift på att den ska ha ch nr 60-70 någonstans. Men var finns den? Någon här på forumet? Den renoverade Laxåbilen är ch 491, den ch 589 du nämner är ett fint orenoverat objekt.

                    Fråga till Anders ”Källkan”: Chassinummer 1 bör ju varit tvåfärgad, blå/vit eller röd/vit?

                      december 26, 2008 at 20:36 #132457

                      Svar på din fråga Matthias, den var blå, Har själv haft en 61a,
                      tror CH NR var 413, är inte så säker på det nu,
                      det är 25 år sedan jag hade den 95an, och den var ochså blå.

                        december 26, 2008 at 21:07 #132458

                        Matthias R// Hyllningar, busvisslingar och hurrarop från läktarna :applause:
                        Det var precis just sådana inlägg som det ovan jag ville se i den här tråden :hug:

                          december 26, 2008 at 22:20 #132460

                          Vill göra ett förtydligande JUlle. Jag tror inte bilarna är borta ur rullorna utan att dom är svåra att hitta och att ingen riktigt orkat leta. Bilar som fått “nya” regnummer, ex ABC123, är ju ganska lätta att hitta, värre är det med dom som inte begåvats med ett sånt. Det här vet dom flesta men jag tänker lite högt. Då en bil registrerades 1959 skedde det hos Länstyrelsen i respektive län och bilen fick ett regnummer därefter, ex A123456, för Stockholms Stad. Innan registrering gick dom på intirimsskytar hos bilhandlaren etc. Registreringshandlingen sparades i ett ex hos länstyrelsen. Om jag sen köpte stockholmsbilen registrerades den hos Länstyrelsen i Jämtland och fick ett Z-nummer. Då upprättas ett nytt papper som sparas. Om bilen säljs vidare upprepas proceduren igen och igen och igen…
                          Om man ska söka bland dessa papper får man ofta göra det för hand på respektive länstyrelse eller landsarkiv om handlingarna överförts dit. Bor man i mellannorrland är det enklare, här finns det en liten databas, som vi naturligtvis redan kollat.
                          Om de flesta bilar blev sålda runt tillverkningsorten så är det ju bara att tåga in på närmaste länstyrelse/Landsarkiv och bläddra igenom registren så hittar man de bilar som blivit registrerade där. Gör man så samma sökning i alla län så har man troligtvis koll på alla bilar. Då man så har pappret framför sig så ser man ju sista händelsen, tex ett ägarebyte, skrotning mm. Efter det är det ju bara att spåra människan på pappret och hoppas de lever och vill prata och minns.Jag har tänkt ge mig på den uppgiften även om det nog redan är gjort, men nåt kan ju ha missats. Det kanske låter krångligt men om man som jag jobbar på Museet/Landsarkivet varje dag så går det ju lite enklare.

                          Henric

                            december 26, 2008 at 22:56 #132462

                            Just så Henric 😀 Detta är inget nytt under solen för en hotrodder som mej. Så har skett ett antal gånger när det bla. gäller Ford 32´or som är bra mycket mer eftertraktade än saab 95´or. Det är även därför jag påstår att även om varenda 95 -59´a är bortskrotad så finns papperna och identiteterna kvar i registerna.
                            Visst Saab köpte kanske tillbaka de flesta 95 -59´orna men precis som testbilarna jag kör på jobbet så har ju dessa prototyper ändå haft en identitet. För jag tror inte att 40 stycken prototyper/testbilar 1959 rullade utan regskyltar/okända papper och reg. papperet tas ju inte ur rullorna bara för själva bilen skrotas. Visst interimsskyltar förekom säkert men dessa gällde ju bara månadsvis och flera har ju helt klart körts länge innan återköp gjordes från Saab.
                            (interimsskyltar = Tillfälligt “nybilsskylt” Röda med vita siffror som man löste tills bilen registrerats första gången och fick ett vanligt reg. nummer/skylt som gällde länsvis)

                            Nu börjar vi närma oss kärnan av trådens frågeställning, är det verkligen ingen som kollat upp arkiven som finns i varje län? Mycket märkligt isåfall eftersom det är ju just det man gör när man sysslar med gamla bilar som saknar identitet. Jag har personligen suttit timmar på vårat eget landsarkiv enbart bara för att läsa chassiekort/regbevis på Ford 32´or, Packard, Cordar och andra fruktansvärt balla bilar som är borta sedan decenier. På min egen rod var jag bla. tvungen att genom chassienummret söka igen bilens rätta identitet då regskyltar och dess nummer sedan länge var borta. Snudd på ett mastodontjobb med hundratals reg.papper att bläddra igenom då registerna inte är upplagda på chassienummer.

                            Precis som Henric säger byttes även regnummerna när bilen bytte ägare och län. Min egen 92´a har bland annat haft 3 eller är det 4?? olika regnummer fram till de nya vi har idag med 3 bokstäver och 3 siffror. Det är ju även därför vi kan vara ganska överens om att “mitt” postade -58´a papper i tråden är en felskrivning som går att hitta bakåt på tidigare regnummer län för län.

                              december 27, 2008 at 10:24 #132472
                              Matthias R wrote:
                              Citerar Karls fråga:” Men en sak jag funderat på är om man har börjat om på 0 med CH nr från 60 eller har man fortstatt från prototyperna?”
                              Nej, 95:ans chassinummer serie börjar från första kända tillverkade exemplaret, den som Källkan nämner, dvs ch nr 1. Inga nollor lär ha stått före siffran som var fallet rörande 92:ans provserie. Sedan går serien upp till nr 40, vid 41 tar årsmodell 1960 vid som går till chassinr 1700, 1961 ch nr 1701- 3684 osv. Så fortsätter det ända upp den sist tillverkade 95:an 1964, sedan tillämpas ett annat system av chassinummerföljd där mellanrum ges mellan varje årsmodell.

                              Tack för svaret. Det du inte kan är onödigt att veta om 95an.

                              Jag vet att på de första 9 bilarna så har man 3 nollor framför ch nr, ex 0008. Men på Kortnos ch nr 24 har man inga nollor framför. Finns inte direkt någon logik i detta, 😉

                                december 27, 2008 at 21:28 #132494

                                Hahaha! Det kan ju utveckla sig till en ny GT750-tråd det här. :applause: Heja!

                                Svar på din fråga Matthias, den var blå, Har själv haft en 61a,
                                tror CH NR var 413, är inte så säker på det nu,
                                det är 25 år sedan jag hade den 95an, och den var ochså blå.

                                Du menar 60:a nu va, Källkvisten?

                                Mvh
                                /Chnr 431 – Blå

                                  december 27, 2008 at 23:11 #132499

                                  Det kanske det va, det var ju tjugofem årsedan jag ägde
                                  den (harven ) 95an, har ju haft många saabar sen dess,
                                  och har idag.Finns den kvar idag?????

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 236 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.