SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 236 totalt)
  • Författare

På 95-59 så står det bara 1-9 inga nollor framför
      På de första 96:orna börjar nurena med 100001

/Fredrik

december 28, 2008 at 08:55 #132505

Gral ? Vad betyder ordet ?

december 28, 2008 at 09:32 #132509

Enligt myten skall den heliga gralen vara en bägare som användes vid Jesu sista måltid som sades innehålla mirakulösa krafter. Sen har frågan varit, -finns den eller finns den inte, är det bara en myt? Kanske som i fallet med dessa -59:or?

december 28, 2008 at 09:34 #132511

Enligt Wikipedia:

Graal, eller den heliga graal, vars äldre namn är “Sangreal”, är enligt medeltida kristen mytologi den bägare ur vilken Jesus och lärjungarna drack vinet vid den sista måltiden (alternativt det fat, från vilket brödet serverades).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gral

I och med att den heliga gralen är försvunnen sedan 1300-talet(?) och många har letat utan att hitta den igen så har ordet fått stå för något mycket värdefullt som är svårt att hitta.

december 28, 2008 at 10:02 #132512

Tack, hoppas att det är mer sanning än myt i denna tråd 🙂
              Visst är det fascinerande att leta efter gamla bilar som i vissa fall dyker upp efter nästan 50år !

december 28, 2008 at 11:01 #132518

var är tråden på den 95an nån bärga hem nu bara för ett tag sen…den som var lite rostjobb på ?
                mvh Åke

december 28, 2008 at 19:17 #132541

Hej
                  Jeg kan ikke hjälpe med en bil, men her er den förste brochyre:
                  http://www.saab-brochuresamling.dk/95-1959/95-1959.htm
                  Bedst i pdf.
                  Mvh
                  Jan

december 28, 2008 at 22:39 #132559

Och jag vill ändra litte om CH nr 1.
                    Den var röd och inte blå som jag skrev innan.
                    Har bratat med han som gjore besiktningen åt Saab.
                    mellan 75 o 80 så gjorde han den, bilen var i körbart
                    skick, men Saab tyckte den var för dålig.
                    Så den gick till skrot . slut
                    Och det var inte den som Kaj Jönsson hade som servicebil den var brun.

december 29, 2008 at 09:36 #132568

Vilken härlig tråd!
                      Tänk vá mycket kunskaper det finns i klubben. Onödigt vetande? :confused: Sällan! 🙂 :applause:

Hur var det med den närmast fragmenterade 59:an i Stadshagen som gick in i sista vilan för några år sedan, översvämning eller vad det var, eller har jag drömt? Vilket nr?

Förresten:

Hur är det med matten Fredrik? 10% av 1600 blir inte riktigt 20, eller? :lecture:

Fredrik wrote:
                      10% Alltså detsamma som för 95-60 ungefär

Kanske C:a 10% är magiskt tal

/Fredrik

Fortsätt gräva!

///Harald

december 29, 2008 at 10:36 #132572

Harald!

Räcker det inte med att jag har både skrivit C:a & ungefär????

Stadshagen var Alvik & bilen är omnämnd i denna tråd.
                        NR. 24

/Fredrik

december 29, 2008 at 15:02 #132583

Fredrik, jag håller med om att ungefär och c:a är samma sak! 😉

Det var alltså värre än en mardröm, det var sant, tråkigt! I min mardröm var det Stadshagen, tänk om det står en 59:a där också! 🙂

Finns det inte några “nya” uppslag att söka de gamla 95:orna i arkiven? Årsmodellsvis eller något, utskrotade bilar 1960-1965, borde ju minska träffarna åtskilligt. Men det är klart, vi vill ju helst att dom skall finnas kvar någonstans!

Håller med om att ämnet kittlar!

///Harald

december 29, 2008 at 17:50 #132592

För att citera den salig Mark Twains ord

“ryktet om min död är betydligt överdrivet”

Vill dock ända “min” till “gamle NR 24”

december 29, 2008 at 20:30 #132599

:worshippy:

december 29, 2008 at 20:31 #132601

Även jag måste ju få säga något i denna mycket roliga tråd. Då jag hittade min 60a med nummer 1385 i mitten av 80talet. Jag stod vid en busshålpats vid nortull i Stockholm kan ha varit 86 eller 87 då det fräste förbi en kortnos 95a kul tänkte jag men jag han att se i ögonvrån att den hadde 93a bräda. Då blev det helt plötsligt mycket mer spännande han även få regnummret. Detta va på den tiden man fick gå till polisen för att få ägaruppgiter där stod det att det va en 61a trist tyckte jag på den tiden glömde det hela i säkert ett helt år. Fick sen helt plötsligt för mej att jag åker dit och kollar den fanns i Hagsätra i Stockholm. Det första jag ser är att den står på parkeringen ute. Jag går och ringer på hos ägaren han öppnar dörren och jag hinner knappt att säga mitt ärende förens han säger ja du är här för att titta på bilen????? Ja jag såg säkert ut som en fågelholk det vissade sig att han väntade på en som skulle komma coh titta på bilen samma dag. Jag blev tvungen att fråga vem det va. Det vissade sig att det va en mycket god vän sedan många år till mig Yngve Ekberg som va på väg. Jag sa till ägaren vänta ett tag jag skall åka och prata med Yngve om detta. Jag skyndade mig i rask tackt till Fotbollsvägen min första fråga va när jag så honnom va skall du eller jag ta saaben då vi oftast kommit överens om det mesta så sa han ta den du. Så det blev en rask affär. Detta va en ren tur att jag såg bilen för den brukade aldrig stå ute enkommnt denna dag för att visas upp. Det blev en rask bruksrenovering då det inte fanns någon rost på bilen men på lite gubbvis penselbättrad här och där så det blev en snabb lack på bilen. Sedan tror jag rätta mig om jag har fel Rosvall att jag hadde väldigt länge den enda rullande 60an i sverige mycket glädje har jag haft med den. Har även dragit saabo två sommrar. Förlåt Julle om jag bröt denna tråd med en anekdåt kunnde bara inte låta bli =).
                                PS: Yngve och jag är fortfarande mycket goda vänner DS:

Hällsningar John.

december 30, 2008 at 21:19 #132668

Jag håller just nu CH nr plåt 1865 i min hand, är det någon
                                  som kan säga villken årsmodell det är??
                                  Mvh Anders

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 236 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.