SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
- Detta ämne har 235 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-17 15:59 av linusj.
-
FörfattareInlägg
-
Har även kollat inneskärmarna på chnr 59 och även där finns förstärkningsrillorna, sen är det en massa annat som verkar mysko byggt iofs, men nu får du nog tänka till en gång till Fredrik.
ha det
Henric
Dicst wrote:Det är inte 431 iaf. 😀Kom och tänka på en annan 95:a specifik sak angående de tidiga bilarna (påminn mig om jag minns rätt nu Fredrik):
Vid en undersökning av min bil inför renoveringen påpekade Fredrik Ekendahl att den förmodligen var lagad, eftersom en så tidig 95:a borde ha släta plåtar i de inre hjulhusen bak. Min bil hade däremot förstärkningsrillor i plåtarna på bägge sidor och det finns ingen historia som säger att den har varit lagad tidigare, tvärtom är den körd tills den inte gick att besiktiga längre.
Enligt Fredrik hade chnr 430 släta hjulhus, medans min chnr 431 har de med förstärkningsrillor.Nu kommer den nyfikna detektivfrågan: Gick skarven mellan dessa två varianter vid detta chnr? :confused:
Tack för tipset om instruktionsboken Fredrik, jag tror att det var Lollo som bjöd emot mig men då jag lagt ett vansinnigt högt maxbud blev den min. Ligger en till en 61:a ute för den som vill ha.
Henric
Fredrik wrote:Alla 60:or är vad jag har sett reggade under 1960. Troligtvis blev de klara sent i modellåret. Inte efter semestern som brukligt är.John Jonassons CH 1485 är reggad som en 61:a.
Finns föresten en instruktionsbok till 95-60 på tradera 95381684
Utropspris: 200 kr
Instruktionsbok i bruksskick. Tryckt tidigt 1960/Fredrik
Men Svante Holm var inte den enda att godkäna tidiga 95,or.
Har hittat flera papper på tidiga 95;or som godkänts av en kille i Linköpnig, en “E Schmidt”
En annan tidigt 95,a godkändes av en kille i Luleå, en Tor Möller, så dom här tidiga 95,orna verkar det inte vara så nogrant med… inte heller hur många passagerare bilarna får bära det diffar rejält mellan individuella bilar
Du, eller nån annan iofs, råkar inte ha en försäljningsbrochyr till samma bil, om inte annat boe det kul att få den kopierad.
Om inte annat så fortsatt glad sommar och många trevlige 95turer tillönskas.Henric
Karl wrote:Då kanske det var tur att jag har en fin orörd liggandes i min 60:a. Annars hade nog priset blivit högre…Henric wrote:Du, eller nån annan iofs, råkar inte ha en försäljningsbrochyr till samma bil, om inte annat boe det kul att få den kopierad.
Om inte annat så fortsatt glad sommar och många trevlige 95turer tillönskas.Henric
Karl wrote:Då kanske det var tur att jag har en fin orörd liggandes i min 60:a. Annars hade nog priset blivit högre…Nej det har jag inte. Får du tag på en så är jag intresserad. Men hade inte Jonas fått tag på en?
juli 24, 2009 at 19:11 #143202Hej Henric
De 2 indvendige sider i brochyren fra 1960 er som i denne fra 1959, for och bakside er lidt anderledes, jeg vil pröve om jeg kan scanne dem ind i morgen, dette er så fra en dansk brochyre.
http://www.saab-brochuresamling.dk/95-1959/95-1959.htm
Mvh
JanKollat lite på min låda idag, bilen har chnr 59. Lådan och drivknutarna har varit blå. Någon stor 4:a finns inte gjuten på lådan och inget nummer där det brukar sitta. På lådans kant, upp mot sprängkåpan, finns ett instansat nr, C40036, samt på sprängkåpan ingjutet 708039 samt, tror jag 15 under den förra sifferden. Motorn är tyvärr bytt mot en beige från 1961 om jag läser siffrorna rätt.
Om lådan är orginal vet jag ej men jag kommer nog åt att kolla på den bättre då jag lyfter ur drivpaktet.Henric
Göran D wrote:.
Fortfarande sitter den tidiga prototypvarianten av 4-växlad låda från ZF i bilarna, lådan har bla speciella växelförare som ej är i samma gjutna utförande som senare 4-växlade lådor. Tidiga lådor har också ett speciellt utförande på bakre locket mm. Enligt obekräftade uppgifter skulle den fyrväxlade lådan i tidiga bilar vara lägre växlad, antingen via drevsatsen eller via en lägre slutväxel än 7:38, men detta har jag inte fått fram uppgifter som kan styrka riktigt. Någon som vet mer?
//Hälsn GöranHär är bilder från orginallådan till min chassienr 91.
Detta är en ZF låda av den riktigt tidiga typen
Lådan är stansad med nr 25 och kopplingssvepet likaså
Vidare ett C-nummer perecis som du hittat Henrik, dock ett annat C 450 059
Bifogar bilder på denna skapelse, lägg märke till det speciella gavellocket,
Härligt Göran. Ska genast gå ut för ytterligare inspektion av min låda. Ser jag rätt om din låda också är blå? I såna fall kan det tyda på att även motorn varit blå. Jag menar att två blå lådor säger mer än en och att det inte rör sig om en slumpmässigt vald färg. Vad jag vet är det svårt att veta så mycket om de tidaga 95-motorerna gällande bestyckning, uttföande och utseende.
En till fråga av nyfikenhet Göran, kanske lite offtopic, men när kommer man kunna se din bil på vägen? Är renovering förestående? Själv går jag i funderingar på vilken nivå min renovering ska ligga på, allt från helrenovering till att behålla den i bruksskicket och göra den körbar. Något som med tanke på att den är smälld fram innebär en del jobb bara det.Henric
Plockade just ur motor och låda och den liknar din Göran. Där du har nr 25 står det 16 på min låda. Tar bilder då jag rengjort. Lite spekulation då; Om nu lådan är blå borde ju motorn haft samma färg.Om det då suttit den uppborrade 750motorn i bilarna- var den alltså blå? Blå motorer brukar ju betyda Zenithförgasare. Men varesig min instruktionsbok eller verkstadshandbok från 1960 nämner något annat än Solex…..
Hm hm hmHenric
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.