SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT SAAB 95 1959 en helig gral?

• Detta ämne har 235 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-17 15:59 av .
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 236 totalt)
  • Författare
    Dicst
    Deltagare

Grattis Henric! :applause: Mycket spännande, kan du berätta lite om bilen? Förresten, är det kameran som luras eller sitter framskärmen lustigt?

Dessutom, de backljus som sitter på din bil (och även Teds), är det ett original Saabtillbehör?

saabteddan
    Deltagare

Kul att det dyker upp bilar man inte visste fanns kvar. Grattis Henric till din mycket tidiga 95 -60. Tidigaste som finns kvar i livet??
    Blir mycket nyfiken på din bil, det Skulle vara trevligt med fler bilder, för att få se vad som skiljer de olika bilarna. Hur ser inredningen ut? Finns de kromade askkopparna som satt på senare bilar?

Dick de backljus som vi har på våra bilar har jag kommit fram till satt på bilar som exporterades till bla Usa. De satt på båda sidor om registreringsskylten på plåten intill kromhornen. Dessa lampor fanns nog att köpa som tillbehör.

henric
    Deltagare

Jo du ser rätt om framskärmen. Bilen blev påkörd 1977, därav plåtskada på huv och skärm 8om nån har en gra skärm att sälja, ring) och främre motorrumsgolv. Då ställdes bilen in ett garage och där stod den tills igår.Bilen som hela tiden funnits i Jämtland/Härjedalen har haft fem ägare + bilhandlare. Lite lustigt är datum för första registrering 1/9-60 , bilen bör väl vara gjord tidigare. Motorn är (tyvärr) bytt och bilen är använd, det märks då den fått några småreparationer under tid. Om jag samtidigt svarar Ted så sitter den blå/vitrutiga klädseln i, dvs samma som i Görans bil, men några kromade askkoppar finns ej. Backljusen är väl ett saabtillbehör, jag har sett dom några bilen från tidigt 60-tal.

Dicst wrote:
    Grattis Henric! :applause: Mycket spännande, kan du berätta lite om bilen? Förresten, är det kameran som luras eller sitter framskärmen lustigt?

Dessutom, de backljus som sitter på din bil (och även Teds), är det ett original Saabtillbehör?

henric
    Deltagare

En bild på baksätet. Framsätet har överdrag och jag vet inte skicket under än. I värsta fall får man till att väva upp nytt tyg. Även extrasätet är av avvikande tyg, där sitter det gula tyg med grön galon sam fanns i beiga bilar, kanske bytt eller har man blandat och gett från fabrik…

H

saabteddan wrote:
    Kul att det dyker upp bilar man inte visste fanns kvar. Grattis Henric till din mycket tidiga 95 -60. Tidigaste som finns kvar i livet??
    Blir mycket nyfiken på din bil, det Skulle vara trevligt med fler bilder, för att få se vad som skiljer de olika bilarna. Hur ser inredningen ut? Finns de kromade askkopparna som satt på senare bilar?

Dick de backljus som vi har på våra bilar har jag kommit fram till satt på bilar som exporterades till bla Usa. De satt på båda sidor om registreringsskylten på plåten intill kromhornen. Dessa lampor fanns nog att köpa som tillbehör.

emul
    Moderator

Men otroligt charmigt tyg och patina måste jag säga!

Blandningen hade jag behålligt tillsvidare – en unik variant om det är så att det blandats!

henric
    Deltagare

Lyfter det här med motorn igen, minns inte om det har retts ut tidigare i tråden, så med risk om upprepning; 95:an har ju 850 motorn. Det sägs ju att tidiga bilar ska he sån motor med 8 st topplocksbultar. Vet nån nåt om detta, hur länge fanns den motorn? Annat som gäller form färg och utförande? Finns det nån känd kvar?

Ha det

Henric

Morten S.
    Moderator

Iflg faktasiden så står det:

Fakta Saab 95

”Saab 95 1959

Självbärande kaross. 7-sitsig med herrgårdsvagn. Lastkapacitet 500kg. Kromade plåtar på B och C-stolpar. Bakhängda dörrar

Skruvfjädrar runt om. Stel U-formad bakaxel av samma typ som Saab 93/96. Armstötdämpare bak.

3 cyl. längsmonterad 2-taktsmotor på 841cc och 38 hk. 8 bultars topplock. Fyrväxlad. Generator och vattenpump i en enhet.

Sjusitsig ”kombi” med tre dörrar. Två sittplatser bakåt. Instrumentpanel från Saab 93.

40 st förseriebilar av 1959 års modell. (Vissa uppgifter tyder på 55st).”

Jeg har en original toppakning til 8 bolts 841cc motor hengende på veggen i hobbyrommet, som ren kuriositet.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

john gt
    Deltagare

Helt otroligt den här bilen hadde jag korn på för 15år sedan. Den krockade 60an från Härjedalen. Kul att dom äntligen släppte den. Föra ägaren hadde den kvar som något slags minne av sina föräldrar och var inte till salu då. grattis och lycka till.

MVH John.

goran d
    Deltagare

Grattis till fyndet av chassie nr 59, min bil som är 32 bilar senare nr 91 har som sagt samma rutiga ylleklädseltyg, även dörrsidorna med ljusa panleler i en ram runt är samma och unika för de tidiga bilarna. Tag gärna av överdragsklädslen och lägg ut bild på framstolarna, det vore intressant att se utförandet på dessa, Har kollat med en person som kan väva orginaltyget om det behöver lappas…

Hälsn Göran

Lustgasen
    Moderator

Du vinner ju helt klart ligan med fränast chassinummer på en 95a iallafall Henric 😉

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

saabteddan
    Deltagare

Henric, det verkar vara lite underligt med datum för första registrering. Min bil ch.nr.430 har registrerats första gången 3/9-60. det skiljer alltså bara två dagar mellan min och din trots att det skiljer 371 ch.nr.
    En gissning är att saab kanske behöll vissa av dessa handbyggda bilar för testning innan serieproduktionen startade och sedan sålde ut dom till allmänheten??! Någon som vet?

stefan
    Deltagare

med tanke på hur mycket andra fel bilregistret dragits med genom åren så kan det ju lika gärna vara skrivfel i samband med nytt regbevis eller vad som helst……

hotrodder
    Deltagare
    Stefan wrote:
    med tanke på hur mycket andra fel bilregistret dragits med genom åren så kan det ju lika gärna vara skrivfel i samband med nytt regbevis eller vad som helst……

Prexis med tanke på att jag har flera papper på 95´or som har årsmodell -58´a

henric
    Deltagare

Omöjligt att säga vad som hänt men min gissning är det varit en visningsbil som stått hos handlaren och på så sätt blivit kvar ett tag. Har haft en mycket tidig 65;a en gång som inte såldes förrän nov 65. Själva registreringen skedde ju då bilen togs i bruk. En annan konstig grej med 60:an är att den godkänns i Östersund. Alla andra saabar jag haft har haft är typintygat i Trollhättan av Svante Holm. Här är det en lokal förmåga som står för underskriften. Småsaker och föga intressant men dock….
    Annars har jag lite sakta börjat gå igenom bilen. Jag hör till de dårar, som likt en arkeolog finner glädje krukskärvor, ser det som fantastiskt att läsa bilens historia genom ett kvarglömt kolapapper, ett kassakvitto från macket eller nån konstig modifierig av nåt mekaniskt mm mm. En bil kan vara en fantastisk tidsmaskin och i den här plåtburken från Trollhättan/Linköping är historien närvarande på ett härligt sätt..

Ha det saabvänner

Henric

saabteddan wrote:
    Henric, det verkar vara lite underligt med datum för första registrering. Min bil ch.nr.430 har registrerats första gången 3/9-60. det skiljer alltså bara två dagar mellan min och din trots att det skiljer 371 ch.nr.
    En gissning är att saab kanske behöll vissa av dessa handbyggda bilar för testning innan serieproduktionen startade och sedan sålde ut dom till allmänheten??! Någon som vet?
    fredrik
    Deltagare

Alla 60:or är vad jag har sett reggade under 1960. Troligtvis blev de klara sent i modellåret. Inte efter semestern som brukligt är.

John Jonassons CH 1485 är reggad som en 61:a.

Finns föresten en instruktionsbok till 95-60 på tradera 95381684

Utropspris: 200 kr
    Instruktionsbok i bruksskick. Tryckt tidigt 1960

/Fredrik

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 236 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng