SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 236 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 22, 2008 at 22:25 #19228

      Kommentarer!

        december 22, 2008 at 22:39 #132276

        Sorry Julle det är en 93:a.

        Det är bara felskrivet på modell namnet.

        95:an har bara 2 siffror i sitt chassienummer

        /Fredrik

          december 22, 2008 at 22:44 #132277

          Kan vara ett av de många felskrivna papper som finns. Om det stått 93 de luxe skulle ett chassienummer runt 46000 nånting kunna passa in….
          Henric

            december 22, 2008 at 22:48 #132278
            Fredrik wrote:
            Sorry Julle det är en 93:a.

            Det är bara felskrivet på modell namnet.

            95:an har bara 2 siffror i sitt chassienummer

            /Fredrik

            Jopp jag vet och tror oxå det är felskrivet… Jag har två “-58” papper till på 95´or men visst ere lite fränt 😀

              december 23, 2008 at 00:05 #132280

              Endast riktiga 59 räknas julle! inte tryckfel…. du får leta vidare

                december 23, 2008 at 07:55 #132286

                Men byggdes inte dom första 95:orna på 93:or som fick sina papper ändrade?
                Jag har för mig att jag läst att det togs färdiga 93:or från bandet som sedan byggdes om på annan ort.

                Dessutom bör man nog inte sätta sin mamma i pant på att det inte byggdes 95:or på kvällstid av glada bilmontörer på egenköpta 93:or. Eller att chefens kompis ville ha sin nya 93:a ombyggd till den nya 95 modellen.

                Det har jag lärt mig när det gäller Saab att man kan inte lita 100% på chassienummer och att just den modellen ska ha det eller det. Dom tog vad dom hade på hyllan helt enkelt.

                  december 23, 2008 at 08:25 #132287

                  De stämmer, men var dom byggde provserien vet jag inte

                    december 23, 2008 at 09:36 #132289

                    Kaparn!

                    Det var ju framdelar från 93:or som kapades rakt av precis vid B-stolpen & sedan så svetsades en handbyggd 95 bakdel fast.

                    Alla bilar upp till Ch 220 är byggda på detta sätt.

                    /Fredrik

                      december 23, 2008 at 10:01 #132290

                      Ja du är ju kalenderbitare så du vill nog att det ska vara på det viset men det har ju visat sig så många gånger att det inte är bara svart och vitt när det gäller saab utan det har nästan alltid slunkit med något undantag där uppgifter inte stämmer.

                      Du kan inte intyga att det är som du säger du bara hoppas att det är så erkänn nu. 😀

                        december 23, 2008 at 10:28 #132292

                        Men när vi endå är inne på nörddetaljer (älskar sånt) 😀

                        Kapades bilarna mitt itu och golvet är handbyggt från baksättesbalken o bakåt?

                        Eller kapade dom bara taket, sket i sidorna o behöll golvet o sen snickarade ihop dem?
                        Det där med om golvet är handbyggd med är jag nyfiken på, får ingen rätsida på det

                        Off topic nörddetaljer: Visste ni att konseröppnare uppfanns 50 efter konservburken 😀

                        Är expert på minnas onödigt!

                          december 23, 2008 at 10:55 #132293

                          Absolut! Det enda jag kan gå i god för är att de är handbyggda utav en liten fabrik där det jobbade en massa duktiga hantverkare. Alltså finns det en massa variationer. Men jag tror knappast att någon lånade/tog plåt & byggde en 95:a före Saab hade släppt 95:an 1960. Det vore väldigt konstigt!

                          Golvet vet jag faktiskt inte om det kapades eller inte men troligt vis inte.

                          Kalenderbitare? Ja visst! Särskilt när det gäller tidiga 95:or som jag är väldigt svag för.

                          /Fredrik

                            december 23, 2008 at 10:58 #132294

                            “Men jag tror knappast att någon lånade/tog plåt & byggde en 95:a före Saab hade släppt 95:an 1960. Det vore väldigt konstigt! “

                            Konstigare än att man byggde en testbil på en mula?

                              december 23, 2008 at 11:04 #132295

                              “Off topic nörddetaljer: Visste ni att konseröppnare uppfanns 50 efter konservburken”

                              Det är inte sant. Möjligtvis så uppfanns konservöppnaren som vi känner den 50år efter konservburken men vad som helst som man använde att öppna en konservburk därinnan kan benämnas konservöppnare. 😀

                              God jul!

                                december 23, 2008 at 14:52 #132303

                                På 60-talet fanns det Saab 95 -59or med bakhängda dörrar ute i trafik. Bl a hade en kollega på Bofors en sådan. Jag minns att den var trögväxlad mellan 1:an o 2:an.
                                Enligt Motorhistoriskt Magasin Nr 3 57 gjorde Saab en provserie på 40 st, totalt tillverkades 55 95or under 1959. Om de resterande 15 var av 59 eller 60-års modell anges inte.

                                  december 23, 2008 at 18:13 #132310

                                  Låt oss leka lite med tanken och hälla på lite bensin på debatten… 🙂

                                  Några på Saab beslutar sej för att bygga en kombi. Rimligtvis borde den iden födas på slutet av femtiotalet men knappast så sent som 1959. Vi är helt klara över att man utgick från 93´or som kapades och byggdes om men vet vi om dessa 93´or togs direkt från bandet eller om man utgick från bilar som redan stod färdiga för leverans?

                                  Ingen kan tydligen helt klart säga hur det var och Fredrik mfl. stöder sej på böcker och annan information som chassienummer mm. Inget fel i det men som de flesta vet var framtagandet av nya modeller inom saab inte helt glasklart och det fanns en massa pionäranda och direkta amatörtag bakom en del verksamheter.

                                  Ponera att fabriken hade ett gäng med osålda 93´or från 1958 på planen utanför… -BRA! dessa tar vi sa killarna som ville bygga kombi Några bilar byggdes, kanske det var i slutet av -58 och innan ett beslut tog på prototypserien på dessa drygt 40 95´or från 1959 som har chassinr. från 1 till ? vet någon egentligen exakt hur många det var och varför är inte ens 10 stycken kända, vart tog resten vägen???

                                  Mitt uppmålade scenario skulle kunna vara en förklaring OM det nu verkligen skulle vara så att “mina” regbevis inte är felskrivna och verkligen är 95´or. Jag påstår inte att det var såhär men håll med om att tanken är intressant oavsett vad kalenderbitarna säger.

                                  Kortnos// kommer du ligga sömlös nu? :duck:

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 236 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.